LG G3 16GB Zwart Review

m3nnoTestpanel 25 juli 2014, laatste update op 3 augustus 2014, 598 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

De LG G3 is met zijn HD scherm een volwaardig vlagschip waarmee probleemloos 4K gefilmd kan worden, Keerzijde van het qHD scherm is echter de batterijduur, daarnaast is het verschil met fullHD niet waarneembaar.

Pluspunten

• 2560x1440p qHD
  • Camera filmt 4K
  • Zeer kleine bezel
  • MicroSD slot
  • Verwisselbare accu
  • Handige softwarefeatures en de aanpasbaarheid daarvan

Minpunten

• Batterijduur valt tegen
  • LG (bloat)ware
  • qHD t.o.v. fullHD is niet waarneembaar.
  • Behuizing is plastic

Inleiding;

Ik heb dit toestel gewonnen via de LG/Tweakers actie, waarvoor dank!

Ik heb gebruik gemaakt van verschillende toestellen uit de Nexus/Galaxy reeks, hier kan ik naar refereren in de review. Nadat ik het toestel ontvangen heb, heb ik een aantal unboxing foto's gemaakt;

http://i.imgur.com/4hdFF4us.jpg http://i.imgur.com/JH0ijlas.jpg http://i.imgur.com/bLBd3Kos.jpg http://i.imgur.com/YBX8rljs.jpg

Als eerste valt op de ontzettend dunne bezel, als je de S5 en de G3 naast elkaar legt dan zie je onmiddellijk het verschil, het beeldscherm van de G3 is een slag groter dan de S5 maar ziet er ook veel moderner uit, mede dankzij de dunne bezel en de afwezigheid van de home/capacitive knopjes

FOTO VERGELIJKING G3 / S5

Als je de Nexus toestellen gewend bent dan is de aanwezigheid van een MicroSD slot en een verwisselbare batterij een aangename verassing als je het klepje van de telefoon verwijderd.

De bijgeleverde koptelefoon betreft een in-ear versie met een 3 tal verwisselbare dopjes voor een ieders comfort. Ik houd niet van dit soort oordopjes, maar das een persoonlijke mening.

De aan de achterzijde geplaatste knopjes zitten op de perfecte plek, ik ben altijd gewend geweest dat deze knopjes aan de zijkant zaten, maar dit went erg snel en heeft absoluut zijn voordelen.

Aan de bovenkant van de telefoon zit een IR port waarmee, zoals op de Galaxy S5 alle infrarood apparaten te bedienen zijn. Aan de onderzijde zit de MicroSD poort en de jackplug voor de hoofdtelefoon/headset.

Na het ingeven van de benodigde zaken als de Simkaart, MicroSD kaart en de batterij kan het opstarten beginnen. De MicroSD kaart wordt niet bijgeleverd, maar kan ontzettend handig zijn, daar 16GB krap is als je alle functionaliteiten goed wil benutten.

Na de eerste keer starten wordt je uitgelegd dat je een Knock-code kan instellen, dit kan ontzettend handig zijn voor de extra privacy, Met de knock-code kun je terwijl het scherm uitgeschakeld is het toestel unlocken, dit kan door middel van een combinatie van scherm aanrakingen (knocks).

http://i.imgur.com/L4oIGF4s.jpg http://i.imgur.com/jyLa3sfs.png

Een leuke gimmick is dat je op deze manier ook een "gast" profiel kan benaderen, dat betekend dat je met een simpele andere knock-code een gast profiel kan benaderen waardoor de gebruiker (iemand die jouw toestel even wil lenen) maar toegang heeft tot een bepaald aantal applicaties.

Het beeldscherm:

De LG G3 is een van de eerste telefoons met een qHD scherm, de resolutie is 2560x1440 pixels, voor een 5,5" scherm komt dit uit op 538 pixels per inch, daar volgens vele kan het menselijk oog boven de 300-350 ppi geen individuele pixels waarnemen, dit is mij bij de G3 ook niet gelukt, het scherm is werkelijk prachtig. Standaard worden er twee 1440p test filmpjes op de telefoon geplaatst door LG, deze duren echter maar 1,5 minuut maar geven een goed voorbeeld van het prachtige beeldscherm. Ik heb zelf Timescapes (http://www.imdb.com/title/tt2297031) op het toestel geplaatst, dit is een 6GB filmpje en hiermee sta je echt versteld van het beeldscherm! komen echt alle kleuren prachtig tot uiting!

Zo'n hoge resolutie heeft natuurlijk ook een keerzijde, de batterij moet flink geloven aan de mogelijkheden van het beeldscherm, Timescapes kon ik met de standaard videospeler ook niet zonder haperingen afspelen, met MXPlayer ging het wel uitstekend.

Al met al is het verschil met het FullHD scherm van de Galaxy S5 bij normaal gebruik niet te zien, en hoe vaak je werkelijke 1440p films gaat afspelen op je telefoon, dat valt te ontzettend tegen denk ik persoonlijk. Bij normaal gebruik, spelletjes/youtube/internet/social zal je het verschil niet zien, dat is natuurlijk jammer want het scherm stuurt wel zoveel pixels aan, wat weer negatief op de batterijduur reflecteert.

De software:

LG heeft zoals alle fabrikanten haar eigen skin op android gelegd, waar ik nooit een voorliefde heb gehad voor de drukke TouchWiz interface van Samsung, lijkt LG de software netjes en opgeruimd te hebben. Samsung heeft een hoop leukigheidjes, maar of je die ooit zal gebruiken, ik denk het niet.

Het lockscherm is netjes en voorzien van de benodigde snelkoppelingen onderaan, door je vinger in een willekeurige richting te swipen unlock je het toestel.

De software van de G3 werkt snel en oogt rustig, daar waar ik de S5 een drukke/rommelige interface vind hebben. Ook op het gebied van instellingen wint LG deze ronde, het instellingen menu van de G3 is overzichtelijk ingedeeld door middel van verschillende tabbladen. Hier kan Samsung iets van leren!

http://i.imgur.com/OP0rbT5s.png http://i.imgur.com/OOpQAhRs.png http://i.imgur.com/ctLSeAIs.png http://i.imgur.com/Isho9ixs.png

Het notificatiescherm kan een beetje rommelig overkomen, vooral als je de skinloze Android gewend bent, vergeleken met de S5 vind ik dat LG het iets netter had kunnen doen. Standaard staan bovenaan snelkoppelingen om zaken als Wifi/bluetooth en dergelijke te bedienen, vlak daaronder staan sliders om het belvolume en de helderheid aan te passen.

Wanneer je deze snelkoppelingen swiped naar rechts worden andere snelkoppelingen zichtbaar, zoals NFC, Qslide en QuickRemote, wanener de Qslide wordt geactiveerd word er een extra snelkoppelingenbalkje getoond, zodoende kunnen bepaalde apps via het notificatiescherm worden opgestart.

Wanneer de QuickRemote wordt geactiveerd wordt er een mini afstandsbediening getoond in het notificatiescherm. Persoonlijk hou ik van een clean en opgeruimd notificatiemenu, daarom vind ik deze opties overbodig, al kan dit voor sommige mensen als pluspunt worden gezien.

http://i.imgur.com/i5ajUX0s.png http://i.imgur.com/7edv2Yos.png

Wat absoluut als pluspunt kan worden gezien is de aanpasbaarheid van het notificatiescherm, je kan veel opties gemakkelijk aan en uitschakelen door middel het instellingenmenu.

http://i.imgur.com/8hF8D7Ss.png http://i.imgur.com/EgczSzts.png http://i.imgur.com/VYneiDCs.png

Om het gemakkelijker en overzichtelijker te maken heeft LG het recente applicatiescherm aangepast en dit is goed gelukt!

Onderaan het recente applicatiescherm staan een tweetal knopjes, Alles wissen & Dual screen, de eerste knop spreekt voor zich, hiermee worden alle openstaande applicaties afgesloten. Met de knop Dual screen kun je twee applicaties tegelijkertijd op het scherm tonen, het daadwerkelijke nut hiervan is om het even, maar ik merk dat ik het niet gebruik.

Een andere leuke optie in het kader van aanpasbaarheid is het LG toetsenbord, dit toestenbord werkt erg fijn en innovatief, het is gemakkelijk aanpasbaar door bijvoorbeeld het toetsenbord te verslepen in hoogte.

Na het toestel een dag gebruikt te hebben kwam er al een update binnengerold.

http://i.imgur.com/SAC5Je9s.png http://i.imgur.com/OR5pgN9s.png

Het is niet geheel duidelijk wat er veranderd is, al met al, er wordt door LG in iedergeval gewerkt aan softwareupdates.

Andere software welke standaard wordt bijgeleverd is bijvoorbeeld de Health app, hiermee worden je stappen geteld en dit kan voor de sportende medemens een leuke optie zijn, persoonlijk vind ik dit een overbodige functie.

De camera:

Over de camera niks anders dan lof, de camera is innovatief door de gemakkelijke gebruiksopties, welke allemaal gemakkelijk te benaderen zijn. In tegenstelling tot de Galaxy S5 heeft de G3 een stuk minder features, echter vind ik het spreekwoordelijke 'minder is meer' hier van toepassing.

Zoals vele fabrikanten is de panorama optie standaard aanwezig, het nemen hiervan gaat vrij rap en dit ziet er zo uit:

De volledige panorama staat hier: http://i.imgur.com/7nhAO5l.jpg (Let op: 3MB)

Het standaard camerascherm ziet er zo uit

Bovenin vind je opties om alle aspecten van de camera aan te passen, onder instellingen kun je de camera resolutie aanpassen, de fotocamera kan resoluties aan van 3MP, 9MP, Wide10MP en 13MP, de videocamera kan HD filmen in 1280x720 maar ook Slow Motion filmen is mogelijk in deze resolutie. Standaard FullHD filmen is geen probleem en ook UHD 3840x2160 is geen probleem voor de G3, uploaden van dit formaat naar YouTube is ook al mogelijk, dus iedereen kan ervan genieten.

Een tweetal test filmpjes op UHD die ik heb genomen met de G3:

Kennelijk is dit niet op 4K gegaan, ik kan ze helaas niet meer opnieuw maken nu.

Enkele andere leuke feature van de camera is het nemen van een selfie door middel van je hand op afstand, je steekt je hand omhoog, de camera detecteert dit, vervolgens bal je een vuist en neemt de telefoon een foto. Daarnaast is het mogelijk om een selfie te nemen door middel van een spraakcommand, het vereist even oefening, maar als je LG, cheese of Smile roept dan wordt de selfie genomen.

Al met al ben ik tevreden over de features en de kwaliteit van de camera, echter heeft de Galaxy S5 net iets meer megapixels, waardoor foto's gemaakt met de S5 naar mijn mening iets wat duidelijker en gedetailleerder zijn, ook vind ik de kleuren/contrast van de S5 beter dan de G3.

Hier een aantal foto's genomen met de G3:

http://i.imgur.com/MiatVqns.jpg http://i.imgur.com/OR5XJ5ts.jpg http://i.imgur.com/NEDR3STs.jpg http://i.imgur.com/VvsKMuMs.jpg

Alleen in slecht licht situaties wint de G3 het zondermeer, dit komt mede dankzij het Laser Auto Focus systeem, deze functie gebruikt een laser om de afstand tot het te fotograferen object te berekenen en hierdoor kan er sneller scherp gesteld worden.

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit van de G3 is prima in orde, dat de behuizing volledig van plastic is gemaakt valt vrij snel op, zonder batterij weegt het toestel vrij weinig en voelt het aan als een dummy.

Vingerafdrukken zijn snel van het scherm te vegen, dit gaat beter dan bij de S5 of de Nexus5, het zou leuk zijn geweest als LG de "self healing" achterkant had gebruikt zoals bij de LG Gflex.

Na het toestel een week gebruikt te hebben ben ik er wel achter dat een bumper een vereiste is, daar waar toestellen als de S5 en de Nexus 5 wel tegen een stootje kunnen, is in mijn opinie de LG G3 iets minder robuust gebouwd.

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?