Specificaties 49" Ultra HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 49UB850V Zwart Review

noesTestpanel 25 juli 2014, 1.752 views

LG 49UB850V Zwart (Testpanel)

Qua uiterlijk een zeer mooie televisie met een berg aan features, maar heeft qua beeldkwaliteit helaas een paar zwakke punten.

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Smalle bezel
  • Veel features
  • 4k

Minpunten

• Verticale strepen door beeld
  • Blacklight wordt per "regio" uitgeschakeld, donkere scenes worden zo te donker
  • Standaard afstandsbediening voelt goedkoop

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ten eerste: deze televisie heb ik kunnen testen door de actie van Tweakers.net & LG. Dank voor deze kans. Helaas heb ik deze televisie niet meer in het bezit, dus vervolgvragen kan ik alleen uit mijn geheugen beantwoorden.

Eerste impressie
Al bij het uitpakken is het duidelijk dat deze TV van een hoog kaliber is op de top van de markt mikt: het apparaat komt stevig over, minimalistisch vormgegeven, met sjieke voet en mooi semi-gloss scherm.

Inschakelen
Bij de eerste maal inschakelen wordt een rits instellingen gevraagd via een gebruiksvriendelijke wizard. Deze kan je zowel doorlopen met de klassieke afstandsbediening als de 'zweefmuis'. De wizard wordt vergezeld door vriendelijk getekende figuurtjes, die de gebruikservaring luchtig houden.

In deze wizard stel je onder andere in:
  • Netwerkinstellingen
  • Connectiviteit met andere apparaten (zoals je settopbox, waar je de TV mee kan laten samenwerken)
  • Kanalen zoeken, indien je de ingebouwde (DTV) tuner(s) gebruikt
Gebruik
Om eerlijk te zeggen, heb ik de smart-tv functies maar weinig gebruikt van deze televisie. Ik gebruik vrij veel externe apparaten, waaronder: HTPC, Cisco decoder, Xbox 360, dit via een Onkyo TX-NR818. Hierdoor wordt de televisie eigenlijk gedegradeerd tot monitor.

Wel heb ik natuurlijk de smart-tv functies geprobeerd. Bestanden van USB stick, waaronder een aantal 4K streams, worden herkend en afgespeeld. Niet alle bestanden gingen goed, maar gezien ik deze niet zelf heb encode, weet ik niet of het door een encode fout komt of een unsupported file format.

De volgende features heb ik getest, en werkten prima en vlot:
  • NOS
  • Uitzending gemist
  • Youtube
Wel nog een kleine irritatie: de normale menus komen wat langzaam tevoorschijn, en zaken zoals energiebesparing (wat we nu veel gebruiken in de reclame blokken, om de veel te witte reclameblokken wat minder fel te maken), zit weggestopt in het menu (zie afstandsbedieningen).

Afstandsbedieningen
BIj de televisie worden twee afstandsbedieningen bijgeleverd. Een klassieke, vrij kleine en lichte 'normale' afstandsbediening, en een soort 'zweefmuis', waarmee je de cursor kan bedienen. Inclusief handig scrollwiel en een aantal knoppen voor veelgebruikte functies.

Misschien is het gewenning, maar persoonlijk grijp ik liever naar de normale afstandsbediening voor de meeste zaken. Waarbij je met een normale AB in één beweging het volume aanpast terwijl je hem alweer neerlegt, moet je bij de nieuwe soort toch meer geconcentreerd de interface bedienen: de bewegingen die je met je het apparaat maakt, worden uitvergroot op het scherm, net als bij een laserpointer op een paar meter afstand.

Waar de nieuwe soort AB degelijk aanvoelt en stevig en overzichtelijk is ingedeeld, is de klassieke AB vooral gericht op zo klein en goedkoop mogelijk zijn. Knoppen zitten vrij dicht bij elkaar en zijn vrijwel allemaal gelijk aan elkaar (qua vorm en textuur), waardoor op de tast de TV bedienen dikwijls mis gaat. Een gemiste kans, gezien een betere AB nauwelijks duurder zal zijn. Gelukkig is mijn normale TV ook een LG, met een veel fijnere en uitgebreidere AB, die hebben we meestal gebruikt.

Beeldkwaliteit
Het eerste wat ik met de TV heb gedaan, na de installatie, was Gears of War: Judgement uitspelen. Een mooie game, qua graphics af en toe vrij donker en een duister sfeertje. Deze sfeer en uitstraling wist de TV goed neer te zetten, ghosting heb ik niet kunnen merken.

Gezien de testperiode samenviel met het WK voetbal, hebben we natuurlijk een aantal wedstrijden bekeken op deze TV. Hier viel helaas de eerste, en ernstigste beeldafwijking waar te nemen: er lopen verticale strepen door het beeld! Deze zijn net afwijkend qua helderheid, subtiel genoeg om tijdens films en games onzichtbaar te zijn, maar vrij storend tijdens desktop-gebruik en voetbalwedstrijden. De strepen staan stil, terwijl het beeld verschuift: hierdoor lijkt het soms alsof het beeld achter een waas ligt. Zie afbeelding met oranje pijltje bij de ergste lijn. Helaas is het moeilijk van een beeld een foto te maken.

Behalve deze strepen is er nog een afwijking waar te nemen, vooral duidelijk tijdens (HTPC) desktop-gebruik: backlight bleeding. Hoewel dit fenomeen bijna onmogelijk te voorkomen is door de limitaties van een LED-monitor, vind ik dat dit paneel er vooral aan de bovenzijde teveel last van heeft. De onderkant en onderste 75% van de zijkanten zijn prima in orde, maar aan de bovenzijde klopt er iets niet helemaal: Net onder de linker en rechter bovenhoeken zitten donkere plekken, en langs de bovenrand van het paneel loopt een lichtere streep. Verder is de backlight goed egaal verspreid, op de strepen (zie vorige alinea) na. Al met al wel voldoende, maar bij statisch beeld kan het een afknapper zijn.

Backlight wordt gedimd bij donkere gebieden, wat bij statisch beeld gekke resultaten kan opleveren. Tijdens films en series heb je er weinig last van, behalve als je de energiebesparende modi gebruikt, dan worden donkere scenes wel erg onduidelijk. Deze functie is helaas niet uit te schakelen.

Geen pixeldefecten, ghosting of inbranden waargenomen.

Het scherm zelf is overigens van een soort semi-gloss. Persoonlijk vind ik dat erg mooi: niet zoveel reflecties als een vol spiegelend paneel, maar wel meer diepgang in kleur dan een mat beeld.

Geluid
Ik heb vrij veel gebruik gemaakt van mn HiFi, dus maar weinig van de TV speakers. De TV speakers zijn afdoende bij de meeste televisie programma's: stemmen zijn helder en duidelijk. Helaas missen ze diepgang voor muziek en films. Niet verbazingwekkend en zeker niet uniek: alle platte televisies hebben hier last van: er is simpelweg te weinig volume om grote speakers te plaatsen, en de speakers zitten ook nog eens aan de zijkant of onderrand weggewerkt in plaats van direct op de gebruiker gericht.

Wat betreft de strepen, die ik het meest hinderlijk vond, als ik de televisie had gekocht zou ik waarschijnlijk gebruik hebben gemaakt van het herroepingsrecht of de televisie ter RMA aangeboden.

Heb jij ook een LG 49UB850V Zwart?

Dank je wel voor de review ziet er mooi en goed uit. _/-\o_ _/-\o_
De testen staan niet in verhouding tot Kieskeurig daar regent het 8 en 9's van kopers zo goed vind men deze tv.

[Reactie gewijzigd door H.Zuidema op 12 november 2014 17:44]