Specificaties 17,3" (1600x900 TN), 1TB (sshd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 17-f035nd Review

Concepting 24 juli 2014, laatste update op 24 juli 2014, 3.710 views

HP Pavilion 17-f035nd

Deze laptop vervangt mijn werkplek perfect en met deze configuratie kan ik de komende jaren vooruit.

Pluspunten

• Het geluid, goede Beatsaudio integratie.
  • Uiterlijk en draagbaarheid
  • Het is een hele mooie modern ogende laptop die ook nog eens platter lijkt dan hij daadwerkelijk is.
  • Bovendien is de laptop uitstekend te vervoeren qua gewicht (3,2 kg)
  • De kijkhoek en de resolutie
  • Uitstekend als je recht ervoor zit, dat is voor mij het enige dat telt. Ook vanaf de zijkant is de vervorming acceptabel.
  • De resolutie van de monitor is ruimschoots voldoende, de kijkervaring is ruim voldoende voor mijn videobewerking, Youtube, mail en games.
  • Overige prestaties
  • De SSHD van 1 TB is echt top voor een laptop. Boven verwachting snel.
  • De Geforce 840M 3D-kaart zorgt dus qua fotobewerking maar ook moderne games voor resultaten die bij mij absoluut boven verwachting zijn.

Minpunten

• Als ik iets zou moeten noemen kom ik als enige bij de reflectie op het scherm, maar ruimschoots acceptabel voor deze prijs.

HP boven m’n verwachting; uitgebreide laptopreview

Sinds het begin van juli 2014 heb ik de HP Pavilion f035nd in gebruik, nadat ik lang gezocht heb naar een betaalbare (¤800,-) 17,3" laptop met de beste prijs / productiviteit / kwaliteit verhouding. Vanwege zakelijke presentaties moest de laptop ook een mooie uitstraling hebben.

Afgaande op mijn wensen voldeed deze laptop het beste van alle laptops uit mijn internetonderzoek tot juli 2014, in ieder geval op papier. Had in het verleden verder geen ervaringen met HP laptops.

Mijn prioriteiten waren voor de aanschaf:
- Hardware; 'goede' specificaties
- Vervanger van desktop; de laptop draait minimaal 8 uur per dag op verschillende locaties.
- Relatief snelle processor
(minimaal 4e gen. i5 chip vanwege de turbofunctie vanaf i5 en het energieverbruik van de 4e gen. chip, dus een betere accuduur)
- Degelijke 3D-kaart
(zakelijk voor foto- en videobewerking, daarom minimaal 2 Gig dedicated RAM en Geforce 740M+)
- 17 inch scherm
(vanwege niet de beste ogen en het onafhankelijk willen zijn qua flexplek van monitoren e.d., dus een groot draagbaar werkstation)
- Minimaal een 128 GB SSD, of een 500 GB SSHD harde schijf met minimaal 8 GB Cache,
(omdat een normale HDD schijf de prestatie van de laptop in mijn beleving teveel belemmerd)
- Minimaal 1600x900 resolutie,
- Het uiterlijk,
(Niet lomp maar fraai en verfijnd)
- Minimaal 8 GB RAM voor de prestaties
- Maximaal ¤800,-.

Minder belangrijk vond ik:
- Software
- Touchscreen
(heb een 11,6" laptop met touchscreen, maar na 3/4 jaar mis ik de toegevoegde waarde voor mij op dit moment)
- Anti-Glare / Mat scherm
(prachtig om een mat scherm te hebben, maar budgettechnisch heeft het voor mij niet de meerwaarde om voor minimaal ¤200,- extra in 10% van de werksituaties beter op mijn scherm te kunnen kijken)
1920x1080 was geen must voor mij, een resolutie van 1600x900 op een 17" scherm is voor mij voldoende als ik de afweging tussen prijs en extra kwaliteit moet maken.
- DVD speler / brander. Leuk, maar niet noodzakelijk.

Na drie weken de laptop in gebruik te hebben heb ik mijn oordeel over de f035nd naar boven bijgesteld, hij bevalt echt uitstekend voor mij als consument čn als zakelijke gebruiker.

De belangrijkste pluspunten:

- Het geluid
Er zitten absoluut zeer goede Beatsaudio speakers voor laptopbegrip op het apparaat, waardoor je niet de normale, wat blikkerige geluidservaring hebt. Daar had ik overheen gekeken bij aanschaf. Door de Bass in de software op maximaal te zetten is het geluid helemaal naar wens, ook voor presentaties bij opdrachtgevers. Ik heb geen externe boxjes meer nodig.

- Uiterlijk en draagbaarheid
Het is een hele mooie modern ogende laptop die ook nog eens platter lijkt dan hij daadwerkelijk is. Geen oubollige en logge business uitstraling dus.
Bovendien is de laptop uitstekend te vervoeren qua gewicht (3,2 kg), erg prettig omdat ik veel de laptop verplaats. Heb er o.a. een messenger tas bij besteld en dat maakt het een prima combi.

- De kijkhoek en de resolutie
Uitstekend als je ervoor zit, dat is voor mij het enige dat telt. Maar ook vanaf de zijkant is de vervorming acceptabel. Als ik iets aan een groep wil tonen doe ik dat via een beamer of een externe monitor, dus de acceptabele, maar niet fantastische kijkhoeken vormen voor mij geen belemmering.

Via de HDMI uitgang zet de laptop het beeld naar 1080P moeiteloos om op een beamer of een monitor. Dus bij een externe bron stuurt de 3D-kaart het beeld prima aan.

- Overige prestaties
De SSHD van 1 TB is echt top voor een laptop, je merkt het verschil ontzettend goed met een normale HDD als de programma's eenmaal zijn opgeslagen en 'herkend' worden in het Cache geheugen, want tekst-, foto- en videobewerking draaien als een trein. Boven verwachting snel. En de grootte van de harde schijf is ondanks het vele Cloud-werken nog wel ideaal met de installatie van mijn (recente) software.

De Geforce 840M 3D-kaart zorgt dus qua fotobewerking maar ook moderne games voor resultaten die bij mij absoluut boven verwachting zijn. Sportgames uit 2014 draaien vloeiend (30+ frames per seconde) op Ultra Resolutie met 1600x900. Andere strategische 2014 games draaien op Normal of High als je in de game de resolutie terugzet naar 1366x768. Dit is iets wat ik in geen enkele andere laptop in deze prijsklasse heb gevonden en komt door de combinatie van de complete configuratie van deze laptop (SSHD harde schijf, 8GB RAM, Intel i5u-processor en 2GB 840M 3D-kaart)

De belangrijkste minpunten:
Als ik iets zou moeten noemen kom ik als enige bij de reflectie op het scherm, maar nogmaals... de prijs van onder de ¤700,- is in positieve zin totaal uit proportie voor wat je er voor krijgt, ten opzichte van ¤950,- of meer voor de modellen met een mat scherm en ook maar enigszins vergelijkbare specificaties.

Conclusie:
Ben je student, bedrijfseigenaar, accountmanager buitendienst of net als ik op zoek naar een flinke all-round laptop waar je de komende jaren overal ter wereld, dus ook thuis of op kantoor of in de schaduw in de tuin, mee kunt werken en gamen voor een goede prijs? Dan is dit in mijn beleving absoluut de beste prijs-kwaliteit configuratie van halverwege 2014. Dit is tot nu toe mijn beste bedrijfsinvestering geweest.

Geweldig totaalpakket:
Heb bij de aanschaf van de f035nd een 17,3 inch messenger tas, peninvoer tablet, lasermuis en gelmatje voor de muis gekocht en was in totaal ¤780,- kwijt. Dit vervoert mijn werkplek perfect en met deze configuratie kan ik de komende jaren vooruit.

Als laatste; een bedankje voor het bedrijf achter de f035nd in de vorm van deze review, omdat ik vind dat als iets echt goed bevalt dat dit aangeraden mag worden. En dat geldt, naar mijn mening, zeer zeker op voor deze laptop.

Heb jij ook een HP Pavilion 17-f035nd?

Luchtige review die prettig leest. Geen benchmarks, maar voor mij moet dat niet altijd. Leuk dat je de messengertas vermeldt, altijd goed om ook even een accesoire te bespreken.
Concept-nogwat,

Laat mij raden: je wordt betaald voor deze review(s).
Je plaatst op verschillende review sites dezelfde review, steeds onder net iets andere naam en je behandelt precies de onderwerpen uit de folder voor de HP laptop alsof het allemaal super is.
Zo wordt de bijl aan de wortel van mooie sites als deze gelegd. Bah!
Haha, was het maar waar. Ik was destijds heel enthousiast over de specs en de prijs maar wilde geen keuze voor de laptop maken omdat er simpelweg nog bijna geen reviews waren.

Heb toen een beetje 'op de gok' de laptop gekocht en later een review geschreven die ik via zo veel mogelijk schijven verspreid heb omdat ik wilde dat mensen die op zoek waren naar een nieuwe laptop voor minder dan ¤700,- de review zouden tegenkomen. Niet iedereen zoekt op dezelfde plek. Ik had zolang rond gekeken van tevoren en ben uiteindelijk hiervoor gegaan, dat wilde ik met de review duidelijk maken. Heb deze review als eerst op de HP site proberen te zetten, maar dat lukte steeds niet, dus daar kun je deze review ook niet vinden. Nogmaals... onbetaald, op geen enkele wijze gelinkt aan HP en uit enthousiasme. Ik hoop dat deze aanvullende info wat duidelijkheid schept.

Ps. Over de laptop ben ik nog steeds enthousiast, echter heb ik niet gekeken in welke mate de prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van andere merken en modellen van nu nog steeds zo scherp is als in juli. Zou achteraf wel voor het kleinere 15 inch broertje (P-type nummer) hebben gekozen vanwege het matte Full HD scherm met verder exact dezelfde specs. Minder spiegeling van het scherm en de grootte van die laptop zijn bij die laptop waarschijnlijk iets handiger bij werken op verschillende locaties en in de trein.