LG G3 16GB Zwart Review

MassiefjeTestpanel 24 juli 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 2.213 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

Erg fijne telefoon. Veel pluspunten t.o.v. de Samsung Galaxy S5, maar ook zeker wat nadelen. Aangezien ik in de luxe positie ben om beide te kunnen gebruiken, mag ik nu gaan kiezen. En ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit! En dat lijkt me genoeg zeggen!

Pluspunten

• Voelt fijn aan in de hand
  • Mooi groot scherm
  • Fijne user interface
  • Mooi vlak scherm, zonder hoge randen

Minpunten

• Wat OS problemen in het begin (bug/glitch?)
  • Warmte tijdens gebruik
  • Gladde achterkant
  • Kleuren zijn niet helder

Winnaar Tweakers Actie LG G3
Als één van de uitverkorenen van de LG G3 actie op Tweakers.net, is mij gevraagd een uitgebreide review te schrijven. Omdat ik zelf recentelijk een Samsung Galaxy S5 aangeschaft had, werd mij gevraagd een vergelijking tussen deze twee toestelling te schrijven.

Met de Galaxy S5 heb ik nu ongeveer een maand gewerkt. Ik heb daarom de simkaart overgezet en ga nu een kleine 2 weken werken met de LG G3 en daarop mijn conclusies betrekken.

Ontvangen toestel
Op 23 juli rond de klok van 14:00 kreeg ik het toestel aangeboden van de postbode. Enthousiast gelijk het pakketje opengemaakt en inderdaad, de LG G3 was geleverd! Super, we kunnen aan de slag!

De doos ziet er netjes uit, zilverachtige/metalic look, geeft een chique gevoel. In de doos zitten (uiteraard) de telefoon, de accu, oordopjes met 3 maten earpads (heten ze zo?), stekker met USB aansluiting en een USB kabel. Uiteraard ook wat boekjes, maar als tweaker lees je die uiteraard niet ;)

De cover van het toestel ging vrij lastig los en meestal heb ik dan de pech dat er wel een pootje of iets dergelijks afbreekt. Maar gelukkig, het toestel is stevig en er brak niets af. Battery geplaatst, een 8GB MicroSD kaartje geplaatst (was even zoeken hoe, maar ging ook gemakkelijk) en simkaart geplaatst.

Eerste indruk
Na het opstarten van de telefoon kreeg ik gelijk een prettig en rustig gevoel. De kleuren zien er op het eerste gezicht goed uit, interface is goed rustig en scherm is echt prachtig. Zie ik dat het QHD is? Nee, om eerlijk te zijn niet. Maar dat boeit ook niet, als het scherm beeld maar mooi is en dat is het zeker!

De interface voelt soepel aan en ziet er goed uit, net wat prettiger dan bij de Samsung Galaxy S5.

Omdat ik al jaren ervaring heb met Android, wilde ik gelijk wat dingen aanpassen aan mijn eigen wensen. Simpele dingen als wat standaard apps installeren (whatsapp bijvoorbeeld) en wat standaard mappen met apps maken voor Communicatie, Multimedia, Instellingen, Hulpapps (calculator enzo) en Social Media. Ging allemaal prima, alhoewel ik even wat moeite had om een mapje te maken. Echter, 2 applicaties op elkaar slepen en je hebt een mapje. Zo simpel (als je het weet)!

Na een tijdje met de telefoon gespeeld hebben (even aan de look en feel wennen), heb ik de telefoon opnieuw opgestart. Ingestelde knock-code werkte perfect! Maar toen ik eenmaal ingelogd had, waren al mijn mapjes weer weg. Geinstalleerde apps stonden er nog wel op, maar niet meer op de homescreens waar ik ze ingesteld had. Vreemd! Waar dit door komt, geen idee. LG software of standaard Android, maar het verbaasde me wel.

Camera
Uiteraard heb ik een aantal foto's gemaakt met deze camera en vergeleken met de Samsung. Over het algemeen vind ik de kleuren en scherpte bij de Samsung foto's iets beter, maar dat wil niet zeggen dat deze foto's slecht zijn. Want dat zijn ze echt absoluut niet! Ze zien er goed uit, mooie kleuren en daar valt weinig aan af te dingen. Samsung doet het alleen iets beter, blijkbaar.

Foto's in het donker vertonen nog steeds veel ruis en het scherpstellen door middel van laser heb ik niet als 'snel' ervaren. Zeker niet sneller dan bij de concurrentie. Op papier, ja, wellicht. En misschien in het echt ook wel. Maar merk ik het verschil van 0,1 seconden? Ik denk het niet.

Camera app zelf is erg karig. Je kan er voldoende instellen, maar wederom, vergeleken met de S5, voelt het erg 'minimaal'. De interface van het minimale vind ik heerlijk, maar ik wil toch het gevoel hebben dat ik dingen kan instellen. En veel kan, maar niet alles. ISO waarden bijvoorbeeld.

Ook video schieten in QHD is erg leuk! Alhoewel je er op een full HD beeldscherm weinig aan hebt. Ja, je kan inzoomen en knippen, zodat je fullHD overhoudt zonder kwaliteitsverlies. Maar laten we eerlijk zijn: mensen die dat soort dingen doen, die gaan daar gaan telefoon voor gebruiken en/of aanschaffen. Leuke gimmick, maar wederom voegt het weinig toe voor mij.

Gebruik na aantal dagen
De batterij leek erg snel leeg te gaan, zodat ik hem rond 18:00 weer moest opladen. Dit had ik bij de S5 niet. Zou het scherm dan zoveel opsnoepen van de batterij? Nee! Want nadat ik de telefoon geroot had om wakelocks te kunnen controleren en diverse zaken in te kunnen stellen, bleek dat de batterij ineens VEEL langer mee ging. Om 16:00 had ik nog 82% batterij over. Ik doe redelijk wat met een telefoon. Van bellen, tot mailen (meerdere Exchange en GMail accounts), tot gamen en fotograferen. Ik ben geen die-hard gebruiker, maar ik wil wel dat de batterij voldoende meegaat, zodat ik hem een dag lang kan gebruiken, zonder opnieuw op te laden. Na het rooten en wat aanpassingen, lijkt dat wel te werken!

Wat is mij opgevallen?
Kleine dingetjes. Batterij is reeds genoemd. Dus dat hoeft niet meer besproken te worden. Maar wat nog niet benoemd is, is dat het scherm toch wel erg flets lijkt te zijn. In eerste instantie denk je dat het de interface van Android/LG is, maar na ermee gegamed te hebben en dergelijken, moet ik toch bekennen dat het aan het scherm ligt. Een hogere resolutie in dit type scherm, geeft dus geen heldere kleuren. De vraagt rijst dan wel degelijk: wat is het voordeel van een QHD scherm? Ik zie het verschil met Full-HD niet, misschien een ander wel. Maar als dit betekent dat een QHD scherm alleen nadelen heeft, zie ik geen reden voor deze telefoon.

Verder is mij opgevallen dat de telefoon in 4G geen perfecte snelheid had over het KPN netwerk, waar ik dat met de S5 wel had. Ik kan ze uiteraard niet tegelijkertijd testen (heb maar 1 abonnement en 1 simkaart), maar waar ik met de S5 de volle 50Mbit haalde, haalde ik met de G3 slechts 12Mbit. Slecht bereik van KPN wellicht? Kan het niet testen, helaas. Maar het was mij opgevallen, dus wilde het wel vermelden.

Daarnaast, hoe mooi ik het design ook vind (mooier dan van de S5), het gladde van de telefoon is 'vervelend'. De Samsung laat ik nooit vallen en deze 2x in een week. Gelukkig niet van hoog en op laminaat, dus geen schade, maar wel een teken aan de wand wat een gladde cover met je doet. Zodra ik een keuze gemaakt heb met welke telefoon ik ga/blijf werken, zal ik er (voor het eerst in mijn leven) een cover voor bijkopen.

Last but not least: het scherm van de G3 is wel groter dan die van de S5, maar de S5 heeft losse knoppen (o.a. de home knop), terwijl de knoppen van de G3 virtueel zijn en op het scherm gerenderd worden. Voor mij betekent dit, dat het schermverschil gelijk ongedaan gemaakt wordt. Uiteraard niet in alles, bij gamen bijvoorbeeld niet, maar toch... het voelt een beetje 'jammer'.

Verder ben ik erg blij met de telefoon, was erg leuk om hiermee te werken en zal zeker erg goed moeten nadenken welke telefoon ik ga/blijf gebruiken!

(Bijgevoegd, 2 foto's gemaakt met de LG G3. Een in vol daglicht en 1 's avonds, binnen, met stuk minder licht)

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Eerlijke en informatieve review. Wel één opmerking, ik weet niet of je deze optie gezien hebt, maar het kan jouw irritatie over de software buttons wellicht deels wegnemen:

Je kunt op de LG G3 vanuit Instellingen > Weergave > Touch buttons de 'virtuele Android knoppen' per app (dus bijvoorbeeld bij Chrome wel, maar bij Nu.nl niet, wat je maar wil) laten verbergen, dit scheelt enorm veel in ruimte op het scherm en is een feature die Google standaard ingebouwd zou moeten hebben in Android mijn inziens. Je kunt ze vervolgens altijd alsnog tevoorschijn halen door onderaan het scherm naar boven te swypen.
Hallo joblamie,

Deze optie ken ik zeker. Maar dan nog nemen de knoppen ruimte in, als ze er zijn ;) En ze moeten er toch echt regelmatig zijn, omdat je ze nodig hebt.

Voor sommigen geen probleem (voor mij ook niet overigens), maar daarmee werd het 'grote scherm' toch voor mijn gevoel een stuk kleiner.

Maar bedankt voor je info!