Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zwart Review

DaMei 23 juli 2014, laatste update op 23 juli 2014, 3.043 views

Kobo Glo Zwart

Tevreden met deze e-reader. Hij heeft een paar nadelen, maar deze zitten mij niet in de weg. Vastlopers niet ervaren. Verder wegen de voordelen op tegen de nadelen. Het e-ink scherm, de verlichting, een licht en handzaam apparaat, groot geheugen en de prijs.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Ingebouwde verlichting
  • Groot geheugen (voor een e-reader)
  • Micro-usb aansluiting
  • Touchscreen
  • E-ink scherm

Minpunten

• Touchscreen is gevoelig
  • Bijgeleverde software is slecht

Veelzijdigheid Score: 3
Introductie
De Kobo Glo heb ik aangeschaft ter vervanging van mijn Bookeen Cybook Opus. Was erg tevreden met dit apparaat maar was toe aan een iets groter model en wou graag een e-reader met ingebouwde achtergrondverlichting. Ik lees veel onderweg naar mijn werk in de bus en heb dus heb wel behoefte aan een klein. draagbaar apparaat.

Waarom de Kobo Glo?
Na mijn goede ervaringen met de Cybook wou ik graag een nieuwe e-reader aanschaffen. Dit keer met een iets groter budget en een nieuwe wens op mijn lijstje (ingebouwd licht).
Voordelen van de Kobo zijn zoals aangegeven de ingebouwde verlichting. Je kunt natuurlijk gaan voor een goedkoper model en een apart lichtje, maar ik heb ervaren dat dit toch best aanwezig kan zijn qua lichtsterkte. Terwijl de verlichting van de Kobo juist erg zacht is en zich beperkt tot alleen de e-reader. Zo kan ik ‘s avonds nog even een uur (of meerdere) lezen in bed zonder mijn vriend wakker te houden.
Daarnaast vond ik het bij onderzoek erg prettig om te zien dat de Kobo veel verschillende boek formaten kan lezen. Ik lees zowel boeken in epub, mobi en pdf en natuurlijk kun je boeken prima converten (Calibre is hiervoor een aanrader!), maar minder werk is altijd meegenomen. Mijn oude reader kon alleen epub formaat aan en dat vond ik wel een nadeel.

Uitpakken
In de verpakking zit niet veel. De e-reader natuurlijk, een USB naar micro-USB kabel en wat documentatie.

Eerste indruk
De e-reader heeft een mooi formaat van 16cmx11cm en 1cm dik. Hij weegt 185g en voelt duidelijk lichter aan dan de Cybook voor het verschil in groote.. Op de voorkant zitten geen knoppen en de bediening is volledig via het touchscreen. Het is een e-ink scherm van 6 inch met een resolutie van 1024x768. Het beeldscherm ligt een paar mm verzonken in de behuizing en de bezels zijn ongeveer een cm. Ik heb de zwarte variant en zowel de bezels als de achterkant zijn mat-zwart. Het doet een beetje fluwelig aan en is erg gevoelig voor vingerafdrukken en vegen. Met verder schone handen blijven er toch wel wat vingerafdrukken achter op het apparaat als ik hem uitpak.

De achterkant is zoals gezegd hetzelfde mat-zwart als de bezels en heeft een soort ruitjes vorm. Ik vind het fijn dat er een vorm van structuur aanwezig is op de achterkant. Dit had mijn oude e-reader niet en daardoor voelde het vaak aan alsof hij makkelijk uit mijn handen kon glijden.

Bovenop de Kobo zitten twee knoppen. Een aan-uit knop en een schuifknop om de achtergrondverlichting aan te zetten. De verlichting kun je met deze knop aanzetten en op het apparaat zelf krijg je dan de mogelijkheid om de intensiteit van de verlichting in te stellen.

Onderop het apparaat zit de micro-usb aansluiting om het apparaat op te laden of te verbinden met de computer. Ik vind het prettig dat het hier gaat om een micro-usb aansluiting omdat ik de kabels bij de computer voor mij telefoon nu ook voor de Kobo kan gebruiken en ik de Kobo kan opladen met mijn telefoonlader.

Boeken op de Kobo zetten:
De Kobo Glo heeft een interne opslag capaciteit van 2GB, wat op zich ruim genoeg is voor een flink aantal boeken. Ik heb het SD kaartje van 1GB uit mijn oude reader in de Kobo gedaan omdat ik hem toch al heb, maar verwacht niet hier gebruik van hoeven te maken.

Als je het apparaat voor het eerst aansluit wordt je vriendelijk gevraagd om de Kobo Desktop app te installeren en het apparaat te updaten naar de nieuwste versie. Dit heb ik maar vriendelijk gedaan en gewapend met de nieuwste updates heb ik de reader meteen verbonden met Calibre (tip!!).

Mijn oude ereader heb ik ook altijd gebruikt in combinatie met Calibre en dit is zeer goed bevallen. Ik zou zo een hele review kunnen schrijven over de mogelijkheden van Calibre (wie weet doe ik dat eens ;) )
Maar kort samengevat gaat het mij om dit:
* Calibre sorteert alle boeken in je bibliotheek op verschillende data zoals auteur, taal, op e-reader of niet etc.
* Je kunt meerdere bibliotheken beheren met eigen boeken (handig omdat ik ook boeken voor mijn moeder “verkrijg” en op haar e-reader zet één keer in de zoveel tijd).
* Je kunt makkelijk de meta-data van een boek bewerken (of downloaden) zodat de boeken met de cover die ik wil en de sortering die ik wil op de reader komen.
* Je kunt boeken formatten naar wens en converten naar verschillende formaten
* Als laatste vind ik het erg prettig hoe Calibre de boeken in een mapje op de reader zet met de naam van de auteur.

Bediening
De bediening van de Kobo gaat helemaal met het touchscreen (behalve het aanzetten van de backlight). Persoonlijk vind ik het fijn dat ik geen knoppen heb, want ik vond ze niet van toegevoegde waarde op mijn oude en zo heb je meer ruimte voor andere dingen zoals het scherm.

Alle opties en menu's zijn dus te bereiken via het touchscreen en dit spreekt allemaal redelijk voor zich. Met de Home-knop ga je terug naar het begin scherm en via “Boeken” en dan “Bibliotheek” kom je in je bibliotheek waar je al je boeken kunt zien. Door op sortering te drukken in je bibliotheek kun je sorteren op bijvoorbeeld auteur of datum van toevoegen aan de reader. Verder heb je nog een tal van opties om bijvoorbeeld boeken via het wifi aan te schaffen via Kobo of om het woordenboek te gebruiken, maar om eerlijk te zijn gebruik ik deze opties nooit en had ze ook niet gemist als ze er niet waren geweest.

Via de basis instellingen kun je dingen instellen zoals datum en tijd, account, wifi, updates etc.
Via de instellingen als je eenmaal een boek leest kun je dingen zoals het lettertype, lettergrootte en regelafstand instellen (niet bij PDF uiteraard). Wat soms wel heel prettig is als een boek toch wat klein uitvalt qua lettergrootte of als je bijziende moeder een boek wil lezen ;)

Al met al werkt de bediening gewoon prima. Wat me wel is opgevallen is dat je bij het bladeren in een boek soms moeite kunt hebben. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen: je kunt bij de Kobo bladeren door een veeg beweging te maken met je vinger of door te “klikken” aan de linker of rechterkant van het scherm (rechts dus voor volgende pagina). Bij het klikken naar de volgende pagina heeft de reader soms wat kuren, ik heb gemerkt dat dit alleen gebeurd als ik in het midden van de rechterkant van het toestel klik. Als ik helemaal aan de boven of onderkant klik dan is er niks aan de hand. Ik vermoed dat dit komt omdat je ook in het midden van het scherm moet klikken (zowel van links naar rechts als van boven naar onder het midden) om bij de instellingen te komen en ik denk dat het apparaat moeite heeft om de verschillende “klik”punten goed te herkennen. Zelf heb ik er weinig last van sinds ik de oplossing heb gevonden, maar ik wil het wel even benoemen.

Lezen
Dan het lezen zelf. Zoals hierboven aangegeven moet je soms een klein beetje stoeien met de bediening en het bladeren in boeken, maar als dat eenmaal goed gaat is het een erg fijn apparaat om op te lezen. De schermgrootte en de resolutie zijn goed en de tekst is eigenlijk altijd scherp (ook als je flink vergroot of verkleint).
De bibliotheek is simpel, maar dat is prima want je kan altijd alles vinden wat je zoekt. De “Home” pagina geeft een aantal dingen weer zoals de laatst toegevoegde boeken, lees-statistieken en het boek wat je aan het lezen bent. Via home kun je dus altijd weer naar je huidige boek en dat werkt erg prettig.
Als je een boek voor het eerst gaat lezen en je klikt deze dus aan in de bibliotheek kan het soms even duren voordat het boek ook daadwerkelijk geopend wordt dus daarbij is geduld een schone zaak. Het kan zomaar 15 seconden duren voordat het boek dan geladen is en je kunt bladeren. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de kleine processor kracht, maar het kan het idee geven dat het apparaat niet werk wat niet het geval is.
En natuurlijk werkt de achtergrondverlichting heel fijn bij het lezen. Je kunt deze instellen op elke percentage van 0 tot 100, waarbij 1% eigenlijk al ruim voldoende is. Als ik ‘s avonds in bed nog even lees heb ik bij 1% voldoende licht om te lezen en niet zoveel dat vriendlief er wakker van blijft.
Lezen in fel licht gaat dankzij het e-ink scherm ook prima. Hier zullen de meeste mensen wel bekend mee zijn maar ik wil het toch nog even benoemen. Mijn ogen worden niet moe van lang lezen en in alle licht omstandigheden kan ik prima lezen dankzij de combinatie van e-ink en achtergrondverlichting.

Als je klaar bent met het lezen kun je de Kobo op standby zetten en dan gaat eventuele verlichting ook uit. Je ziet op het scherm dan de cover van het boek wat je aan het lezen bent en hoeveel procent van het boek je al gelezen hebt. Ik heb zelf een cover die via het magneetje de e-reader in- en uitschakelt als ik de cover open of dicht doe. Dit werkt prima en is gewoon erg makkelijk. Mijn oude cover had een magneet die een stuk sterker was en als ik de hoes dan helemaal omsloeg (dus de voorkant aan de achterkant van de Kobo) wou de Kobo nog wel eens uitgaan doordat de magneet dicht genoeg bij het inschakelpunt zat. Dat is dus vooral even testen en uitproberen (zeker even met de e-reader erin uitproberen, want het is erg vervelend!).

Batterij
Wat een groot voordeel is van e-readers is de batterijduur. Dit komt omdat het E inkt scherm geen stroom verbruikt als een pagina eenmaal geladen is. Ik hoef de Glo niet vaak op te laden. Ik gebruik hem dagelijks minstens een uur en ik kan er zeker wel vier weken mee. Opladen kan via de computer of via het stopcontact. Ik laad hem op via de computer als ik toch boeken moet overzetten, maar verder leg ik hem regelmatig aan de stekker van mijn telefoon. Dit doe ik dan ‘s ochtends voordat ik ga douchen en eten etc. en daarna neem ik hem weer mee voor onderweg. Dat opladen gaat dan hartstikke snel. Met een klein uurtje heb ik er zo weer 50% bij en kan ik weer een flinke tijd vooruit.

Al met al ben ik heel tevreden met deze e-reader. Hij heeft een paar nadelen zoals in de bediening, maar deze zitten het dagelijks gebruik voor mij niet in de weg. Vastlopers of andere rare dingen heb ik nog niet mogen ervaren en in het dagelijks gebruik werkt alles gewoon hartstikke makkelijk.
Verder wegen de voordelen op tegen de nadelen. Het e-ink scherm, de verlichting, een licht en handzaam apparaat, groot geheugen (voor boeken) en de prijs die niet verkeerd is ten opzichte van sommige andere e-readers.
Ik ben erg tevreden!

Heb jij ook een Kobo Glo Zwart?