Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Review

bramv82 23 juli 2014, laatste update op 23 juli 2014, 21.372 views

Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Hij kost wat meer dan zijn broertjes van de concurrenten, maar is naar mijn mening het geld dubbel en dwars waard. Hij is snel ge´nstalleerd, bereik is erg goed en de snelheid ook.

Pluspunten

• Goed bereik
  • De snelheid
  • Gemak van configuratie

Minpunten

• Hoge prijs
  • Groot formaat

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Nadat mijn Asus RT-AC66U door blikseminslag ten hemel was gegaan moest er een nieuwe router komen.
Mijn eisen: goed bereik tot achterin de tuin en tot boven in de slaapkamer, hij moet voorzien zijn van 802.11AC en uiteraard moet de verbinding stabiel en snel zijn.

De router is nu 6 weken in gebruik.

Eerste indruk
Inhoud van de doos:
- De router zelf
- 3 losse antennes
- Een CD-ROM
- Een 1Gbps netwerkkabel
- Stroomkabel
- Installatiehandleiding
Het eerste wat opviel toen ik de doos open deed was de grootte van de router. Deze is behoorlijk fors. Op zich niet erg omdat hij hier toch in de meterkast komt te hangen. Waar mijn oude router in normale stand kon worden opgehangen, moet ik deze een kwartslag kantelen, anders past de router bij mij niet aan het smalle wandje in de meterkast.
Wat ook opviel toen de stekker in het stopcontact ging is het disco-effect door alle lampjes. Gelukkig zijn deze na configuratie eenvoudig uit te schakelen.

Installatie
Toen de router in de meterkast hing en alle kabeltjes aangesloten waren kon de installatie beginnen. Deze was zeer eenvoudig. Even via wifi verbinding maken d.m.v. de gegevens op de sticker op de router en naar routerlogin.net gaan in de browser. Binnen 3 minuten was ik online. Daarna moest ik nog wel wat verdere instellingen doen (zoals bijvoorbeeld de naam en het wachtwoord van het wifi netwerk aanpassen)
De interface heeft een Basic en advanced tabblad en is overzichtelijk. Hier is alles in te stellen wat ik wil en voldoet voor mij prima.
Ik heb de router zelf in gebruik als accesspoint. De router geeft zelf dus geen IP-adressen uit, dit wordt gedaan door mijn ADSL-modem/router. Configuratie hiervan was eenvoudig. Naast accesspoint is de router ook nog in te stellen in bridge modus (oftewel als wifi repeater)

Bereik
ik ben direct met de laptop naar achterin de tuin gegaan en het bereik is hier nog erg goed. Met mijn oude router was het bereik nog maar de helft van het aantal streepjes. Zelfs met 5GHz (wat sneller is, maar een minder bereik heeft) was het bereik nog prima.
Ook mijn telefoon (Sony Xperia S) gaf achterin de tuin aan dat het bereik "redelijk" was. Ter vergelijk: met de telefoon had ik met mijn oude router, die ook bekend staat als een zeer goede router hier niet eens bereik.
Ook met de IPad had ik op de slaapkamer erg slecht bereik met de oude router en was het bijna onmogelijk om fatsoenlijk te internetten. Met deze Netgear is het bereik erg goed op de slaapkamer.

Snelheid/Stabiliteit
Omdat ik vaak grote bestanden op en neer stuur van mijn laptop naar mijn NAS is de snelheid voor mij belangrijk. Daarom moest de router geschikt zijn voor 802.11AC. Mijn oude router was dit ook, maar hier haalde ik slechts snelheden van +/- 20 MB/sec. (160 mbps) Met de Netgear Nighthawk haal ik met gemak 40-50MB/sec. (400 mbps) De snelheid is dus beduidend beter dan met mijn oude AC-router. Dit zijn uiteraard snelheden die ook worden be´nvloed door mijn NAS en dus niet optimaal zijn. Overigens geeft Windows aan een maximale snelheid van 702 mbps te halen. Al met al ben ik dus erg tevreden over de snelheid.
Ook qua stabiliteit heb ik in de afgelopen 6 weken nog geen problemen ondervonden.

Overige
Dan zijn er nog overige functies die de router heeft:
- Er kan een guest-netwerk opgezet worden waarmee gasten wel het internet op kunnen, maar niet op de overige apparaten in je netwerk kunnen komen.
- Readyshare, waarmee je een usb stick kunt aansluiten om bestanden te delen of een printer kunt aansluiten zodat je via het netwerk kan printen.
- Tenslotte is het updaten van de firmware van de router ook erg eenvoudig.
Meestal moet je een bestand downloaden van de website van de fabrikant, maar bij de Netgear doet de router dit zelf. Installatie volgt daarna vanzelf.

De router kost wat meer dan zijn broertjes van de concurrenten, maar is naar mijn mening het geld dubbel en dwars waard. Ik kan uit eigen ervaring een vergelijking maken met de Asus RT-AC66U en deze router is in de omstandigheden bij mij thuis vele malen beter qua bereik en snelheid.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router?

Mijn tuin is ongeveer 13 meter diep. Komt daarbij het huis van ongeveer 12 meter vanaf de meterkast waar de router hangt.
Ik heb de router nav bovenstaande ook aangeschaft. Het valt mij enigzins tegen of er zit iets mis.

Op 802.11/n haal ik maximaal 50 mbps volgens test op internet en dan sta ik naast de antennes van de router. Op het vaste internet haal ik een snelheid van 83. Dus ligt de bottleneck op het wifi gedeelte.

Ik heb wel draadloos signaal op de eerste en tweede verdieping maar met een snelheid van 33 mbps.

Ik ben benieuwd naar jullie snelheden. Ook zou ik graag willen weten hoe ik de snelheid op het vaste eigen netwerk kan meten. Als iemand mij kan helpen ?

Tot slot je kan de router heel makkelijk in access point zetten met 1 vinkje. De router past zelf de instellingen aan. Je kunt dan ook de lan kabel van die uit de router van de provider komt ( bv ziggo) rechstreeks in de interpoort van de r7000 doen. De hebt dan weer vier lan poorten vrij om aan te sluiten.

Ook de Netgear gini app is handig zodat je een en ander van de router op je mobile device kan zien. Ook wordt het netwerk grafisch mooi weer geven,

Als nu de snelheden ook beter worden ben ik helemaal happy.

Wie kan mij helpen?
Heb je QoS uit staan? Die moet aan staan, anders haal je niet de volle snelheid
Of anders bij Basis --> draadloos --> modus: maximaal 54 Mbps ingesteld?

Ander kanaal kiezen, even scannen met het programma inssider

Verder weet ik het ook niet?
Heb hem zelf ook gekocht. T.o.v de WNDR-3700 is hij echt BIZAR veel sneller. Getest op m`n MacBook Air met wireless AC adapter.

Bereik van 5ghz band lijkt beter dan de WNDR-3700. Verder is bereik in nieuwbouw woning gewoon slecht. Veel beton en ijzer. Heb beneden nu de R7000 en op zolder de WNDR-3700. Nu in hele huis super goede dekking.
Heb zelf ook een nieuwbouwwoning met veel beton en ijzer. En een WNDR3700. Denk je dat het voor mij de moeite waard ik om dan ook een Nighthawk aan te schaffen? Mijn grootste zorg is bereik. En liefst met ÚÚn apparaat...
Vrees van niet. Bereik blijft slecht. Enige oplossing is meerdere routers plaatsen.
Hoe stabiel is de Wi-Fi Bram? Is het signaal altijd snel vindbaar?
Sinds ik de router in gebruik heb nog geen een keer hoeven rebooten. Verbinding is altijd snel gemaakt, ook op grotere afstand van de router.
Bedankt voor je review ziet er goed uit

Ik wil alleen graag weten hoe diep is je tuin ivm het bereik.

Gr Raoul