Bekijk alle reviews

Logitech Z-5500 Digital Review

+1
HarmoniousVibe
19 februari 2009, laatste update op 18 augustus 2012, 5.505 views

Logitech Z-5500 Digital

In PC-speakerland is de Z-5500 volgens mij het beste wat je kunt krijgen. Qua geluidskwaliteit is deze natuurlijk niet te vergelijken met een goede (en veel duurdere) receiver/versterker + boekenplank- of zuilspeakers, maar dat is een heel andere markt als je het mij vraagt. Daarom moet derze review ook niet in dat licht worden gelezen. Natuurlijk, het kan altijd beter, zolang je er maar voor betaalt.
Featureset
De featureset van de Z-5500 is ronduit indrukwekkend. De Z-5500 is de enige speakerset waarbij je een pre-amp met ingebouwde DTS (96/24) en DD/AC-3 decoder krijgt meegeleverd. Dit kastje beschikt over zowel een optische als een coaxiale digitale (spdif) ingang. Tevens beschikt deze "Control Pod" zoals Logitech hem noemt...

Pluspunten

  • DTS (96/24) en DD decoder
  • Coaxiale en optische digitale ingang
  • Besturing
  • Geluid in films en games
  • Prijs

Minpunten

  • Slechts 1 coaxiale en 1 optische ingang
  • Look van de afstandbediening
  • Muziek niet zo goed als bij zuilspeakers
  • Geen 'spdif'-kabels meegeleverd

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
In PC-speakerland is de Z-5500 volgens mij het beste wat je kunt krijgen. Qua geluidskwaliteit is deze natuurlijk niet te vergelijken met een goede (en veel duurdere) receiver/versterker + boekenplank- of zuilspeakers, maar dat is een heel andere markt als je het mij vraagt. Daarom moet derze review ook niet in dat licht worden gelezen. Natuurlijk, het kan altijd beter, zolang je er maar voor betaalt.

Featureset
De featureset van de Z-5500 is ronduit indrukwekkend. De Z-5500 is de enige speakerset waarbij je een pre-amp met ingebouwde DTS (96/24) en DD/AC-3 decoder krijgt meegeleverd. Dit kastje beschikt over zowel een optische als een coaxiale digitale (spdif) ingang. Tevens beschikt deze "Control Pod" zoals Logitech hem noemt natuurlijk ook over 3 analoge line-ingangen, een aparte line-in om je draagbare mediaspeler op aan te sluiten en een line-out voor koptelefoons.

De digitale ingangen zijn onmisbaar als je bijvoorbeeld geen high-end geluidskaart hebt en je toch het beste uit de speakers wilt halen. De optische ingang in het bijzonder heb je nodig om discreet 5.1 geluid uit je Xbox/Playstation te krijgen, omdat deze niet over 3 analoge line-uitgangen beschikken. Normaalgesproken moet je hiervoor dus een apart kastje kopen, zoals Teufel's Decoderstation3 of de uitgestorven Creative DDTS-100. Of natuurlijk een dure receiver/versterker, maar dan kom je dus in een heel ander segment. In zeker zin heb je met de Control Pod van de Z-5500 een budget pre-amplifier te pakken in een hoog segment. Het enige wat enigzins jammer is, is dat er niet meer digitale ingangen op zitten.

De 3 line-ingangen hebben 2 modi: je kunt ze gebruiken om één apparaat in 5.1 aan te sluiten of om 3 apparaten in stereo aan te sluiten. Dit biedt je wat extra flexibiliteit, omdat die 3 ingangen normaalgesproken de standaardmanier is om 5.1 pc-speakers aan te sluiten op je geluidskaart. Maar nu dit ook digitaal kan, heb je die ingangen vaak 'over' en kun je er dus een tweede 5.1 bron aanhangen maar ook 3 2.1 bronnen.

Als je een bron digitaal hebt aangesloten op de pre-amp detecteert de pre-amp netjes wat voor signaal er binnenkomt: DTS, DD of stereo. Het DTS of DD-signaal wordt dan gewoon gedecodeerd en naar de speakers gestuurd, terwijl je bij stereosignaal nog de keuze hebt uit verschillende 'surround'-effecten:

- Je kunt het gewoon als stereo outputten, je gebruikt dan gewoon de 2 frontspeakers (en de woofer);
- ook kun je kiezen voor stereo x 2, welke het geluid symmetrisch in stereo weergeeft over de front en rear-speakers;
- of je gebruikt Dobly Pro Logic II, welke stereosignaal upmixed naar 5.1. Je kunt kiezen uit PLII Music of PL2 Movie. Wat precies het verschil is weet ik zo niet.

Als je de bron analoog hebt verbonden kun je uiteraard geen DTS/DD versturen, maar heb je de keuze uit 6ch direct of bovenstaande 3 modi.

Alles is te bedienen vanaf de Control Pod of mbv een afstandbediening. Hoewel de afstandsbediening er vrij cheap uitziet, werkt de besturing zeer goed en is zeer intuitief. Naast het selecteren van de input en het "effect" kun je ook per kanaal (sub, center, rear) het volume instellen. Het volume van de frontspeakers kun je alleen regelen door het algemene volume bij te stellen, wat op zich wel een beetje vreemd is.

Kortom, die Control Pod is eigenlijk datgene waardoor de Z-5500 zo'n complete featureset heeft.

Het geluid
Laat me beginnen om te zeggen dat ik geen audiofiel ben Ik kan wel iets zeggen over hoe ik de kwaliteit ervaar en of ik iets beter vind dan iets anders, maar dé oorzaak aangeven is voor mij net iets te hoog gegrepen, dus als je jezelf wel als audiofiel aanmerkt zou ik dit maar overslaan.

Waar de Z-5500 in mijn ogen excelleert is bij films en games (met DTS/DD5.1). Films met DTS/DD klinken geweldig. Je wordt helemaal meegezogen in het geluid, waardoor ze veel beter tot hun recht komen dan met "gewoon" stereogeluid. Helaas heb ik verder weinig ervaring met andere 5.1 setjes, maar ik merk wel dat hij beter geluid geeft dan de X-530 van Logitech (niet echt een vergelijking) en de Creative Gigworks.

Bij films en games gaat het in mijn ogen vooral om de ervaring, maar bij muziek gaat het meer om de kwaliteit. En alhoewel de Z-5500 het beter doet dan welk andere PC-speakerset dan ook, is hier het verschil met zuilspeakers het best hoorbaar.

Tenslotte wil ik nog even iets opmerken over de bass die teveel of te dreunend aanwezig zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens en ik ben echt geen fan van een boink in mijn bass. Ik heb ook een X-230 gehad, waarbij dit probleem wel heel groot was. Als je de woofer op z'n zachts zette boinkte hij nog overal doorheen (afhankelijk van het soort geluid en de positie, dat wel).

Bij de Z-5500 daarentegen is de bass veel gelijkmatiger, waardoor hij niet zo dominant aanwezig is. Bovendien kun je het volume van de woofer veel beter beheersen. Vooral naar beneden zijn er meer mogelijkheden. Als bij de X-230 de bass nog zachter had gekund was er waarschijnlijk geen man overboord geweest. Dat heeft de Z-5500 beter geregeld. Als je hem op 1/3 sreepje (het zachtst) zet is hij nauwelijks nog te horen en je kunt hem zelfs helemaal uitzetten. Lof dus.

Conclusie
Voor het bedrag dat ik er voor heb betaald krijg je ontzettend veel waar voor je geld: je hebt een enorm assortiment aan mogelijkheden in vergelijking met andere surroundsetjes. Ook de kwaliteit is erg goed binnen het segment.

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Vraag & Aanbod

Reacties (16)

16
16
0
0
0
0
Wijzig sortering
Is het niet zo dat de Z-5450 ook over een pre-amp met ingebouwde DTS (96/24) en DD/AC-3 decoder beschikt?

Heb zelf de z-5450, hier ben ik meer dan tevreden over.. Het voordeel van deze is dat hij 1 coaxiale en 2 optische ingangen heeft..
Jep, heb de set hier ook staan en is niet heel anders dan de Z-5500, behalve dat de achter luidsprekers draadloos zijn.
Klopt die heb ik ook gezien bij de Saturn, maar die was daar €399. Dat stond voor mij niet in verhouding tot de schamele €244 die ik voor de Z-5500 neer heb moeten tellen, tenzij je persé draadloze rear-speakers wilt.
Anoniem: 244101 19 februari 2009 16:59
Mooie review, kleine tip; Wat plaatjes fleurt de boel op
Ik zal kijken wat ik kan doen, maar mijn digitale camera is momenteel dood dus ik moet het met mijn telefoon doen.

edit: een aantal fotootjes geupload, maar zoals ik verwachtte is de kwaliteit niet goed. Anyway, enjoy :)

[Reactie gewijzigd door HarmoniousVibe op 22 juli 2024 17:54]

Hele nette review. Plaatje erbij en klaar! Hoe sluit je het aan op je XBOX 360? Aparte kabel nodig?
Gewoon tulp aansluiting (stereo) of een optische ingang ( digitaal)
Tulp zit standaard erbij, een optische kabel niet.
Je moet een Xbox 360 via een optische kabel aansluiten op de Z-5500. Als je hem aansluit via tulip gaat heel je Dolby Digital signaal verloren en staat je Z-5500 een beetje te upmixen met Pro Logic II. Daar wordt niemand blij van. Dus als je deze koopt en je hebt een Xbox 360 of Playstation 3 dan moet je er zéker een optische spdif-kabel bijkopen.
gewoon optisch kabeltje net als voor de ps2 of ps3 :)
daarnaast heb ik deze set zelf ook, echt super.
komt momenteel niet helemaal tot zijn recht in een te kleine ruimte. maar knalle doet ie zeker! :9 :*)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 72328 op 26 juli 2024 16:20]

Anoniem: 120071 19 februari 2009 18:51
ik merk wel dat hij beter geluid geeft dan de X-530 van Logitech (niet echt een vergelijking) en de Creative Gigworks.
Welke model van de Gigaworks bedoel je dan?
De ProGamer G500. Ik vond dat de woofer zich teveel probeerde te bemoeien met frequenties die in mijn ogen(oren) bedoeld zijn voor de front- of centerspeakers. Maar hierbij moet ik ook vermelden dat ik de speakers nooit heb gehad. Een neef van me heeft ze en ik heb ze dus niet zelf aangesloten en afgesteld.

[Reactie gewijzigd door HarmoniousVibe op 26 juli 2024 16:20]

Ik heb het setje ook en het is echt een heerlijk setje.
Alleen is bij mij na 3 week de blacklight in de console ermee gestopt, moet er nog steeds mee terug maar wil het geluid niet missen.
Echt super geluid!
Ik heb de z5400 (die ik qua design mooier vind) en die heb ik jarenlang als slaapkamer-cinema gebruikt op me xbox360. (ook heerlijke gamespeakers)

De z5500 is qua muziek alleen maar beter dus kan me voorstellen dat je daar dik tevreden mee bent.

Enige nadeel aan de 5500 is (naar mijn mening) lelijke controlunit, ik vind de liggende van de 5400 veel en veel mooier
Ik vind het echt een super set maar heb inmiddels gisteren mijn 3e set gehad zijn alle keren stuk gegaan dus daarover ben ik niet echt te spreken.. maar goed heb nu WEER een nieuwe en tot zover doet die het weer prima en geniet er nog steeds van met het mooie geluid wat eruit komt en ik gebruik hem trouwens met een Xfi Extreme music
Leuke review! Ik was ook aan een nieuw setje toe, en na veel reviews en gebruikers ervaringen gelezen te hebben heb ik gekozen voor de Teufel Concept F (gedeeltelijk geleverd overigens, speakers moeten nog aankomen) die schijnt toch iets beter te zijn. Tis goedkoper dan de Logitech, maar dan idd zonder decoder. Met de decoderstation 3 erbij wordt de Teufel duurder, maar ja dan heb je ook wat (hoop ik althans :) )
Die Control Pod was voor mij juist een nadeel; als je al een afstandbediening heb wat moet je dan met zo ding :? Zou op mijn bureau alleen maar in de weg staan.
Verder, maar dat is heel erg subjectief natuurlijk, lijkt de Logitech een groter plastic gehalte te hebben.

Hoe zit 't met de bijgeleverde kabellengte voor de 2 achter speakers, waren die ruim voldoende? (zo nee, hoe makkelijk te verlengen?)

[Reactie gewijzigd door Illidan op 26 juli 2024 16:20]

Die Concept F heb ik inderdaad ook overwogen, ook in combinatie met de decoderstation3. Maar het scheelt redelijk wat in prijs en ik had geen zin om lang te wachten. Daardoor heb ik toch gekozen voor de Z-5500.

En je hebt gelijk, van mij hadden ze die control pod ook best mogen integreren in de subwoofer. Ik vind het kastje op zich ook niet zo geweldig, maar wel de aansluitingen die hij biedt. En waar ze dan precies zitten zal me verder worst wezen :). Over dat plastic gehalte: dat klopt op zich wel, maar dat heb je nu eenmaal in dit segment. Dat geldt overigens ook voor de Concept F, die zijn ook bijna helemaal van plastic volgens mij.

De kabellengte was voor mij (kamer van ca 18m²) nét niet toereikend. Hierdoor staat mijn rechter-achterspeaker net iets verder weg van de bank dan de linker. Ze zijn echter wel makkelijk te verlengen door er een paar meter bij te kopen en ze aan elkaar te knopen met een kroonsteentje. De kabels zijn sowieso vervangbaar, dus je kunt ook gewoon een langere kabel kopen en de oude gewoon helemaal vervangen als je niet van kroonsteentjes houdt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn