Marmitek Connect 310 Review

ThinkPad 22 juli 2014, laatste update op 24 november 2014, 24.135 views

Marmitek Connect 310

Prima ding, werkt uitstekend met Raspberry Pi, MacBook Air (DP > HDMI verloop), en Ziggo decoder (Humax IRHD-5000C). Klein formaat. Heeft als voordeel dat hij met een bijgeleverde afstandsbediening van kanaal kan wisselen (met IR-ontvanger die met snoertje aan het kastje zit).

Pluspunten

• Formaat
  • Afstandsbediening
  • Losse IR-ontvanger met lang snoer, 1.30m
  • Losse 5V voeding meegeleverd, is echter niet altijd nodig blijkbaar
  • Werkt uitstekend met Logitech Harmony remotes (de software kent het apparaat)
  • Ondersteund 3D volgens handleiding

Minpunten

• Prijs (zat eerst lange tijd rond de 45 euro)
  • Schakelt automatisch naar apparaat wat je aanzet, kan irritant zijn
  • Originele afstandsbediening moet je goed richten
  • Aansluitingen aan alle kanten, is ivm wegwerken minder handig

Ik heb deze HDMI-switch gekocht omdat mijn TV (Techwood 46" van Neckermann) niet lekker werkt met een Logitech Harmony 525 remote. Het selecteren van een ingang gaat niet lekker, de afstandsbediening is niet goed in sync te krijgen met de TV, hij stuurt sommige commando's dubbel ofzo lijkt het. Ook heeft mijn 5.1 receiver geen HDMI-ingangen. Ik verwacht binnenkort nog een HDMI > S/PDIF optische converter. Op die manier kan ik alsnog al het geluid via m'n receiver laten lopen (via één HDMI kabel)

Reden aanschaf deze switch
Goed, er moest dus een HDMI-switch komen. Tijdje gezocht en kon niet echt duidelijke reviews tegen. Toen kwam ik deze goedkoop tegen op Marktplaats. Aangezien Marmitek over het algemeen wel vrij goed bekend stond heb ik hem gekocht. De switch heeft drie ingangen, en één uitgang.

Het ding werkt echt perfect. Heb voorheen een goedkope HDMI-schakelaar van eBay gehad, maar die werkte niet goed. Het beeld van m'n Ziggo decoder (Humax IRHD-5000C) werd niet doorgestuurd. Misschien iets met HDCP handshaking, geen idee. Met deze switch gaat het echter prima :) Beeldkwaliteit is gelijk aan de situatie zonder switch.

Gebruiksgemak
Dit apparaatje is een verademing wat dat betreft. Hij pakt alle apparaten die ik er aan heb hangen (Raspberry Pi, MacBook Air, en m'n Ziggo decoder) en schakelt zonder problemen over. Er zit een knopje op de behuizing waarmee je kan wisselen van input, maar er is ook een kleine afstandsbediening meegeleverd. Wat ik erg slim vind van Marmitek is dat de ontvanger met een los snoertje aan het kastje is gekoppeld. Het kastje wil je mooi wegwerken ivm de kabels die er aan alle kanten uitsteken (vandaar dat ergonomie wat lager scoort, aan elke kant van het apparaat steekt wel wat uit), en de IR-ontvanger kun je dan net boven je TV-meubel uit laten gluren ;)

Externe voeding
De switch is voorzien van een voeding, deze is 5V 2000mA. Een snelle test laat zien dat de voeding in mijn situatie niet nodig is. Ik weet niet precies waar de switch z'n spanning vandaan haalt in dat geval (TV, een van de inputs?) maar hij is dus niet altijd nodig. In de handleiding schrijven ze hierover:
In most cases the Connect310 operates without power adaptor. Standard all HDMI cables
are equipped with a 5V power pin, but unfortunately not all HDMI sources support this
functionality. So it depends on your HDMI sources if connecting the power adaptor to the
Connect310 is necessary. You can test this by simply disconnecting the power adaptor from
the Connect310 and see if it is still functioning properly.

Ik zie als ik m'n MacBook aansluit via de switch dat ik het typenummer van de TV zie, op dezelfde manier als wanneer de MacBook rechtstreeks op de TV is aangesloten. Het lijkt er dus op dat de HDMI info (EDID wordt dat genoemd) 1:1 wordt doorgeven, mooi :)

Logitech Harmony
Ik gebruik voor m'n TV-hoek een Logitech Harmony 525 universele afstandsbediening. De afstandsbediening is al wat ouder, maar werkt nog perfect. Om deze HDMI-switch in m'n setup te kunnen gebruiken is het essentieel dat deze ook door de Harmony ondersteund wordt. Anders lopen de macro's van de afstandsbediening in de soep. Gelukkig is de switch bekend in de Logitech Harmony software, dus je kunt hem eenvoudig toevoegen aan je setup. De switch schakelt nu netjes over naar een opgegeven ingang bij het wisselen van activiteit op de Harmony afstandsbedieing.

Nadelen
Helaas heeft het product ook nadelen.
Zo zitten de aansluitingen aan alle kanten. Aan de ene kant zit de output en voedingsingang, en aan de andere kant de inputs. Aan de zijkant de aansluiting voor de IR-receiver. Had liever gezien dat het product iets breder was waardoor het allemaal aan één kant zit. Op die manier kun je het net wat beter wegwerken.

Ook schakelt de switch automatisch over naar een 'nieuw' apparaat. Voorbeeld: als je TV aan het kijken bent, en je plugt je laptop in omdat je zometeen film wilt kijken dan zal de HDMI-switch overspringen naar je laptop. Dit vind ik vrij vervelend. Al is dit voor een ander misschien juist weer handig. Volgens mij hebben bijna alle switches dit.

Afsluiting
Veel meer kan ik niet over de switch vertellen. Mocht iemand nog vragen hebben, of iets getest willen hebben, laat hieronder dan even een reactie onder :)

Heb jij ook een Marmitek Connect 310?

Hallo,

Ik ben ook op zoek naar goede HDMI switch. Uit je review begrijp ik dat hij automatisch switcht naar de laatste source die verbonden (of aan gaat) wordt. Echter ik vraag me af wat er gebeurd er als je op zowel input 1 als input 2 een actief device hebt, en je schakelt 1 van deze devices uit. Switch hij dan weer automatisch naar het overgebleven actieve device?

Ik vraag dit omdat ik mijn Chromecast op 1 van de inputs wil hebben en deze altijd aan staat. Bij het starten van mijn Humax moet hij automatisch overschakelen, en bij hij uitschakelen van de Humax moet hij weer automatisch terug schakelen naar de Chromecast.

PS: Bedankt voor de heldere review.
Hij schakelt dan volgens mij inderdaad weer terug naar het device wat daarvoor actief was.

Ik had de switch opgenomen in de macro's op m'n Logitech Harmony (met één afstandsbediening alles op de juiste ingang enzo zetten bij het starten van een activiteit), daardoor werd hij dus altijd op de juiste input van de switch gezet.

Ik heb de switch overigens niet meer nodig omdat ik een nieuwe TV heb. Mocht je er belang bij hebben dan mag je een DM sturen: http://gathering.tweakers...end_privatemessage/146731