Parrot Flower Power Brown Review

hjtuinenburg 22 juli 2014, laatste update op 3 september 2014, 2.281 views

Parrot Flower Power Brown

Deze gadget is ideaal voor Tweakers zonder groene vingers. Je wordt vanzelf gewaarschuwd als je planten water of voedingsstoffen nodig hebben.

Pluspunten

• Meerdere planten te monitoren met 1 Flowerpower
  • Geeft info over vochtigheid, temperatuur, zon en voedingsstoffen.
  • Database met planten met fotos en kenmerken.
  • Omstandigheden (pot/grond/binnen/buiten) in te stellen.
  • Automatische alerts als de plant aandacht behoeft.

Minpunten

• Bereik bluetooth verbinding beperkt wanneer je hoog-rendementsglas hebt.
  • Benamingen van de planten in Engels of Latijns.
  • Beschrijving van de planten in het Engels

Om eerlijk te zijn heb ik niet echt groene vingers. Ik heb geen verstand van grondsoorten, zuurtegraden, kalkgehalte en eigenschappen van planten. Ik ga normaal gesproken naar het tuincentrum, haal wat planten. Planten die het niet overleven, worden vervangen door andere exemplaren, die het wellicht wel doen in de omstandigheden van mijn tuin.

Maar misschien dat daar nu verandering in gaat komen, want er staat nu een Parrot Flower Power in mijn tuin. Dit is een bluetooth apparaatje, met sensors voor licht, vocht, voedingsstoffen en temperatuur.

De installatie is eenvoudig, uit de verpakking halen, meegeleverde batterij erin, en in de grond prikken naast je plant. Wel ervoor zorgen dat de Flower Power tussen de bladeren uitsteekt, zodat de Parrot een juiste inschatting kan maken van de hoeveelheid zonlicht.

Vervolgens op de smartphone een App installeren, en klaar ben je.

De Flower Power wordt automatisch gedetecteerd, waarna je aan kunt geven naast welke plant(en) het apparaatje staat. Hiervoor is er een ingebouwde plantendatabase. Toen ik op "druif" zocht, vond de App geen planten. Daarom op internet de Latijnse benaming opgezocht, lang leve wikipedia, "vitis vinifera". Deze vond de app wel, en toen bleek dat de App ook de Engelse namen kent: "Grape".

In de app vind je dan een beschrijving van de plant, en welke omstandigheden het beste werken. Het is dus wel zaak om je planten bij naam te kennen, op basis van de plaatjes wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Gelukkig had ik van veel plantjes de kaartjes niet afgehaald, dus de planten opzoeken was zo gebeurd.

De interface is fris en intuitief. Positief punt is dat je meerdere planten aan 1 Flower Power kunt koppelen, ik had min of meer verwacht dat je per plant 1 Flower Power zou moeten kopen, maar dat is dus niet zo.

Normaal gesproken verzamelt de Flower Power over langere tijd gegevens, en krijg je automisch tips voor het onderhoud van je plant. In de gebruiksaanwijzing staat dan ook dat je de Flower Power in principe eerst 24 uur moet laten rusten, voordat de app een goede analyse kan doen.

Maar ongeduldig ging ik gelijk aan de slag met de "live" modus, en de realtime waarden kwamen netjes binnen. 28 graden celcius, 14.8 zon op een schaal van 100, en een bodemvochtigheid van 33 procent.

Daar knelt nu gelijk de zaak, geen idee of 33 procent goed is voor planten, laat staan voor een specifieke plant als de druif. Nog even wachten dus tot morgen, om te zien met welk advies de App komt.

Om te controleren of de "live" modus echt live is, heb ik de tuinslang gepakt en gesproeid. En jawel, na enkele seconden begon de vochtigheid te klimmen. Het werkt dus wel.

Het uitwisselen van gegevens gaat via bluetooth. Dit is gelijk een mogelijk zwak punt, ik heb HR++ glas, en dit blokkeert draadloze signalen. Ik heb ook een waardeloos 3G ontvangst, bewoners van nieuwbouwhuizen zullen dit herkennen. Het signaal van de Flower Power is niet voldoende om door het glas te komen, je zult dus naar buiten moeten om info te krijgen over je planten. Aan de andere kant is dit ook het beste moment voor een reminder, als je buiten in de tuin bent ben je vaak ook in de gelegenheid om de sproeier of kunstmest ter hand te nemen.

Al met al vind ik het een handig apparaatje met een hoog gadget gehalte. Het is leuk om info te krijgen over de staat van de tuin en de noodzaak tot sproeien. Of het de druivenoogst dit jaar aanzienlijk gaat verbeteren? We zullen het zien! :-)

Zodra ik adviezen heb ontvangen van de Flower Power zal ik deze review updaten.

------------------------

Inmiddels de Flower power een tijdje in gebruik. De App komt inderdaad met adviezen, per plant wordt aangegeven of je moet bewateren, bemesten etcetera. Zo bleek de grond juist te vochtig, dus wat minder gesproeid, en dat hielp. De druiven beginnen al aardige vormen aan te nemen, dus dat wordt een mooie oogst ;-)

Al met al erg tevreden over de Flower Power...

Heb jij ook een Parrot Flower Power Brown?

zie deze link, http://www.parrotflowerpo...a/7776/hoe-werkt-het.html
daar staat een hoop informatie in. Drie soorten planten in dezelfde bak.

[Reactie gewijzigd door le dj op 8 juli 2016 11:26]

Mooie review, dank. Ik snap alleen niet zo goed hoe dat ding nu meerdere planten in de gaten kan houden. Ik zou het voor binnen willen gebruiken en ik heb sommige planten in de vensterbank staan, maar andere ook op wat meer donkere plekken op de grond. Kan dit apparaat die allemaal met één flower power in de gaten houden?
Zelf heb ik zo'n ding al een paar jaar en het werkt voor geen meter. Om het apparaat uit te lezen moet je met je neus, uhh smartphone bovenop de plant zitten. Het duurt afgrijselijk lang voordat er wat data uit komt, als het er al uit komt. Sommige informatie is gewoon niet uit te lezen. Een alarm voor te weinig voeding of water o.i.d. heb ik nog nooit ontvangen.
De plant die ik wil monitoren staat niet in de database. En ga zo maar door. Mijn advies is dus niet kopen, zonde van je geld.