Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

Kale Kiwi 19 februari 2009, laatste update op 4 maart 2009, 31.971 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• Voet met zeer veel functies
  • Prachtig design en mooie afwerking
  • Mooi beeld
  • Geweldig producent met goed service!
  • Zeer laag energie verbruik

Minpunten

• Veel pixel defecten? (waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad)
  • Bedrukking touch-toetsen slecht te lezen
  • Wiebelt als je er aan de zijkant tegenaan duwt

Featureset
We beginnen met deze review maar is bij de featureset van deze monitor. Ik heb mede door de utigebreide feauture set gekozen voor deze monitor. Hij bezit namelijk over een in hoogte verstelbare voet, die tevens ook kantelbaar is en in portrait modus gezet kan worden. Ingangen zijn niet heel spectacular, een dvi, een vga en een ingang voor de stroom kabel. Er zitten dus geen usb poorten/speakers en weet ik wat allemaal op, waar ik persoonlijk heel blij mee ben, die horen niet in een monitor. De kabels zijn op een strategische plek (achteraan aan de onderkant) geplaatst waardoor de kabels geheel niet te zien zijn. Verder doet de 24 inch het hem zeker :P

Kleurweergave
Hier kan ik denk ik zelf vrij weinig over zeggen, ben niet echt bekend met hoe dit er nou zou moeten uitzien. Maar out-of-the-box moet er wel even wat aangepast worden, het contrast en de brightness staan veels te hoog. Als je dit flink naar beneden bijstelt is het en stuk rustiger voor de ogen (H) Foto's zien er super uit en voor mijn gebruik (internet, tekstverwerken en een beetje gamen) is deze monitor echt subliem!

Contrast en helderheid
Zoals ik hiervoor al vermeldde staat de contrast en brightness out-of-the-box veels te hoog ingesteld. Merk wel op dat zelfs met die instellingen het zwart nog echt heel erg mooi zwart is. Probleem is dat het gewoon te vel is voor je ogen en ieder normaal persoon dit zeker wat naar beneden zal bijstellen. Het bijstellen geeft het verschil tussen een TL-buis (out-of-the-box) of sfeerlicht (bijgesteld) in je kamer.

Ghosting
Hier kan ik kort over zijn, heb eigenlijk alleen nog maar trackmania en call of duty 4 gedaan, bij beide niks gemerkt van gehosting.

Pixeldeffecten
Ik denk dat ik jullie hier het meest van informatie kan voorzien en nog een handige tip. Maar laten we bij het begin beginnen. Ik heb deze monitor bij azerty bestelt, voor slechts 10 euro extra had je pixel-garantie erbij. Ik weet dat je ook onder het mom van wet koop op afstand hem kan terugsturen maar dan is het altijd nog maar de vraag of ze dat aannemen. Tevens zit je dan nog steeds zonder monitor. Als je dit voor 10 euro kan oplossen moet je dat vooral doen (vind ik). Goed ik had dus ook pixel-garantie erbij gekocht en ontving mijn monitor. Gelijk lekker aan de slag en genoten van het geweldige scherm! Volgende dag wordt ik wakker en denk van hé, zitten er geen dode pixels op? En ja hoor er zat er eentje in het midden op 2/3 van links. Gelijk rma aanvraag gedaan en ik kon hem nog dezelfde dag opsturen met het rma-nummer. Doei nieuwe monitor :( vervolgens duurde het minstens een week voordat ik weer een nieuwe had. Verder geweldig geregelt van azerty kreeg netjes mijn verzendkosten terug, en ontving de monitor. Meteen getest en deze was gelukkig wel goed. To zo ver viel het wel mee.

Maar zo'n 2 weken geleden was ik even naar beneden geweest en zet mijn beeldscherm weer aan. Zie daar een groene verticale streep van 1 pixel breed op mijn scherm. Ik had er niet eens overna gedacht dat dit aan mijn monitor lag, ik gaf Windows 7 de schuld. Totdat ik mijn computer uitzette, zelfs als er geen signaal was zat die streep er. Ik zag de bui alweer hangen, gelijk weer een rma-aanvraag gedaan en gevraagd hoe het nu met de verzendkosten zat, dat mocht ik deze keer zelf betalen. En toen krijg ik een geniaal idee (ik ben dan ook zeer geniaal :)), ik ging samsung bellen. Kreeg netjes een meneer aan de telefoon die ik ongeveer 10 keer moest vertellen dat het niet aan mijn video kaart lag :p Toen vroeg ik hoe het met hun reparatie methode zat. Wat blijkt? Ze komen de jouwe ophalen en laten een gloednieuwe monitor achter, hoe geweldig is dat? Dus ik zou gebeld worden door het reparatie bedrijf en die zou het verder afhandelen. Dit gebeurde de volgende dag al meteen. Inmiddels was het probleem wat erger geworden, er zat nu ook een rode streep naast de groene. Dus vandaag was het zo ver, kreeg een smsje hoe laat ze zouden komen (tussen 8 en half 10 :O ). Stond een vriendelijke jongeman aan de deur met een doos die mij zeer bekend voor kwam. We hebben de monitor uit die doos gehaalt, de mijne erin gedaan (scheelt weer kabels loshalen e.d.) en even twee krabbels en geregelt was het. Geen gedoe met opsturen, geen gedoe met een week je monitor kwijt, gewoon lekker simpel. Geweldige service samsung! Dit heeft er eigenlijk al voor gezorgt dat ik het probleem alweer vergeten ben, dit is echt service op zijn best.

Conclusie: als je een defect hebt aan je monitor, speel dit niet via je dealer maar gewoon via samsung zelf!

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier zitten eigenlijk de kleine minpuntjes van deze monitor. Zoals in meerdere reviews wordt beschtreven voel de voet een beetje onstabiel aan, als je aan de zijkant van het scherm gaat porren (ja dat doen we natuurlijk elke dag) wiebelt het scherm een beetje. Bij normaal gebruik totaal geen alst van, en dus eigenlijk nauwelijks een minpunt te noemen. Hiervoor krijg je namelijk wel een voet terug met kantel, pivot en in hoogte verstelbaar functie. Dat in hoogte verstelbaar is trouwens ook geweldig gemaakt, je kan hem met één vinger omhoog of omlaag duwen, maar je kan hem wel zeer precies positioneren, subliem!

Het andere veel gehoorde minpunt is de touch-toetsen. Ik vind de toetsen zelf echt geweldig, geen lelijke knoppen op de rand van het scherm, maar mooie touch-toetsen. Het enige wat een nadeel is, wil je de tekst van de buttons kunnen lezen heb je aardig wat licht nodig. Een lamp in het midden van je kamer op vier meter afstand van je beeldscherm is niet genoeg om het te kunnen lezen. Zeker niet als de brightness een beetje hoog staat ingesteld, je kan ook niet zomaar alles naast een tl-balk lezen. Dit had dus zeker beter gekunt. Maar voor dagelijks gebruik heb je er natuurlijk ook weinig last van, één keer om het één en ander in te stellen (of je doet het met MagicTune) en daarna heb je er geen last meer van. De aan en uit toets kan na de eerste dag al makkelijk vinden, zit strategisch geplaatst naast het blauwe lampje.

Vormgeving
Subliem! Helemaal mijn stijl, mooie dunne rand, die overigens gelukkig mat zwart is! Geen opvallende rode gloed in de rand (thank you samsung!) maar een mooi blauw rechthoekig ledje. Materiaal kwaliteit is volgens mij ook prima. Ook nog even iets wat weinig besproken wordt, de vormgeving van de voet. Zelfs vanaf de achterkant is de monitor prettig om naar te kijken. De voet is in hetzelfde mooie mat zwarte materiaal afgewerkt en mooi vormgegeven. De vormgeving is ook zeker een super punt van deze monitor!

Voor deze monitor is de prijs echt een schrijntje, toen ik hem kocht heb ik er iets van 260 euro voor neergelegt. Dat is echt een koopje voor zo een geweldige monitor! Ziet er mooi uit, veel features wat betreft het instellen van het scherm en gewoon een heel mooi beeld (van 24 inch uiiteraard :9~ ). Wat wil je nog meer? Go get it!

Algemene beoordeling
Het zal de kijker niet onopgebleven zijn dat ik met zeer veel lof over deze monitor praat. Op twee ini-mini minpuntjes na (die bij normaal en dagelijks gebruik eigenlijk niet optreden) is deze monitor gewoon perfect voor het gebruik van de gemiddelde persoon in onze samenleving. Nu ik kennis heb gemaakt met de service van samsung heb ik natuurlijk (misschien onterecht) een nog beter gevoel gekregen bij deze monitor. Ik zou zeggen, twijfel niet langer en ga je tweede vriendin ophalen :D!

Mijn eerste review, ik hoor graag wat er goed is en wat er beter kan. Ik zal nog even wat foto's maken voor erbij!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Ik heb dit scherm terug gebracht want de kleur echtheid was te slecht en de kijkhoek was helemaal buitengewoon bagger. Misschien ben ik wat kieskeurig of ik had een slecht exemplaar, maar het was voor mij 1 grote ergernis. Ik kon niet even rechtop of onderuit zitten en de kleuren/contrast was weer anders. Een beetje van dit is natuurlijk normaal met een TN scherm, maar het mag wel beter zijn dan een 3 jaar oud scherm van LG die ik gewend ben, en dat was het zeker niet. Het voordeel was beter zwart zwart en natuurlijk groter, verder was het gewoon niet zo plezant kijken als ik was gewend ( je weet pas wat je heb als je het kwijt ben ).

Een scherm waar ik wel heel erg tevreden over was is de Iiyama ProLite B2409HDS-1. Een 1920x1080 scherm. Ik kan een lijstje maken maar de iiyama presteerde werkelijk op elk punt beter dan de Samsung. Met daarbij eigenschappen die de Samsung gewoon niet heeft. Met name sRGB modus, speakers, en spaarstand sneltoets. Zelfde prijs.

Deze samsung staat nu al zo lang op de voorpagina en blijft daar staan omdat men er op blijft klikken, maar er zijn al een berg nieuwe schermen interessant. Dus let daar op.

Anyway, that's my two cents.
Het grote voordeel van deze monitor ten opzichte is van anderen is de resolutie van 1920x1200 ipv 1920x1080. Zolang je de monitor niet gebruikt om alleen films mee te kijken is 1920x1200 een veel prettigere resolutie om mee te werken dan 1920x1080. Helaas is die laatste wel min of meer standaard geworden. Dat verklaart waarschijnlijk ook de populariteit van deze monitor.
Mmmh, zo te zien ben ik niet de enige met deze prachtige verticale strepen door mijn beeld heen... ik heb er zelfs een stuk of 7 in paars, groen, wit en rood.
Dus goed dat je dit vermeld hebt in de review, zal eens kijken of Samsung ook zo'n goede service aan mij levert.
* Xthemes.us Bezit 2 monitoren en een printer van hun, dus als trouwe klant mogen ze mij best wat service geven ;)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 20 februari 2010 13:48]

Ook ik ben goed te spreken over de service van Samsung, deze zowel als een andere monitor (206bw) vertoonden een mankement. Gebeld met Samsung, ze zouden met een tweetal labels van de UPS opsturen.

Nog even nagevraagd of het product in de originele doos moest, maar nee hier doen ze niet moeilijk over, enige wat opgestuurd hoeft te worden is een aankoopsbewijs en het product. De rest van de informatie lijken ze weer terug te lezen van het UPS label, beetje vreemd aangezien ze me wel een RMA nummer mee hebben gegeven maar hier heb je zelf eigenlijk (mits het goed gaat) niks mee te doen.
De UPS stond 10 minuten nadat ik ze gebeld had om het pakket af te halen voor de deur, paketten meegegeven op maandag, 1 monitor terug op donderdag en de andere op vrijdag.

Dus dikke pluspunten voor zowel UPS als Samsung, beide werken erg snel en hebben een niet al te iritante telefoonlijn (2 keer nummertjes kiezen en meteen een 'echte' persoon aan de lijn

2 Nadelen aan deze monitor
  • wit-grijs contrast is belabberd imo (ja zelfs voor een NT paneel, m'n 206bw doet het beter)
  • Hij kan verder naar de niet portrait-mode kant kantelen dan nodig is, dit maak het 'recht' zetten onnodig moeilijker. (Ik verplaats mijn monitor dagelijks, dus dan is dit vrij iritant)
Voor de rest ben ik er positief over, met name het energieverbruik
Ik zit te twijfelen of ik dit scherm wil komen. De voornaamste reden is het feit dat ik niet weet of de voet van het scherm los gemaakt kan worden. Dit mbt het hebben van een monitor arm waardoor de voet een overbodige luxe word. Kan iemand die dit scherm heeft bevestigen of de voet van de monitor kan en zodoende een monitor arm kan bevestigd worden?
Volgens de samsung site:
Wall-Mount VESA 100mm

Kan het zelf niet zien doordat een aantal schroefgaten waarschijnlijk achter het draai gedeelte van de achterkant van het scherm zitten, en de boel losschroeven is weer net iets teveel werk ;) Maar goed als Samsung zegt dat het 100mm VESA is dan geloof ik ze wel.
Volgens de samsung site:
Wall-Mount VESA 100mm

Ik heb het kleinere broertje (de 2253BW) en deze kan (als ik het mij goed herinner) beide VESA (80mm en 100mm) hebben. :)
Flinke tijd later ondertussen, maar ik heb zojuist de monitor gewogen (kon nergens het gewicht vinden zonder de voet) en er zitten inderdaad 2 schroefgaten verstopt achter de voet bevestiging. De normale voet zit vast met behulp van 2 schroeven en 2 metalen uitsteeksels die je in tweetal bijpassen sleuven moet laten vallen.

De monitor lijkt er echter niet goed tegen te kunnen om 'face down' op een zachte ondergrond (mijn bed) te liggen aangezien ik nu precies in het midden van het scherm een dode pixel heb zitten.. tijd om een nieuwe monitor te halen :(

Het gewicht zonder voet is trouwens 5kg

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 14 juli 2011 11:33]

Ik heb dezelfde dag dat ik bovenstaand berichtje schreef eigenlijk niet eens meer getwijfeld en meteen Samsung gebeld. Een dag later zou er 'n label worden gemaild die ik op de doos moest plakken want UPS zou 't op komen halen. Ik moest nog 'n paar keer terug bellen voordat die label kwam.

Diezelfde week werd 't opgehaald en een week later werd het weer thuisgebracht. Viel me reuze mee want ik las hier en daar dat mensen ook wel 's wekenlang moesten wachten.

Volgens de bon is er een nieuw paneel in gezet. Dat zal best. Ik heb het idee dat de kijkhoek verbeterd is want die vond ik niet best en die lijkt nu beter.
Ik heb er €230 voor betaald, momenteel zie ik dat de prijs alweer rond de €250 ligt.
prima review! :) Samsung is idd prima wat betreft de garantie! Ze zijn daar overigens vrij opdringerig in :P Ik had een probleem met mijn tv, dat zich ineens niet meer voor leek te doen. Alsnog wouden ze perse langskomen om er even naar te kijken en iets te vervangen. Dus als je een samsungproduct koopt kun je dat het beste met hun regelen en niet met de winkel waar je het vandaan hebt.
Ik kan mij niet vinden in alle bovenstaande kritieken. Ik heb de monitor nu een kleine maand en heb er totaal geen problemen mee gehad. Zeer snelle levering, goede verpakking en alles compleet.

Mijn vrees dat de monitor instabiel zou zijn en makkelijk draait bij het aan/uitzetten is niet terrecht gebleken. De poot is zeer stabiel en de monitor draait niet.

Wellicht geluk maar ik ben zeer zeer tevreden!
Als je deze monitor op z'n hoogst zet. Hoever zit dan de onderkant van het display ten opzichte van de ondergrond?
Kan het niet precies meten maar iets minder dan een dvd hoesje hoog, dus ongeveer 18 cm :) !

[Reactie gewijzigd door Kale Kiwi op 19 oktober 2010 01:01]

Mooie review. Over de pixeldefecten vind ik dat je niet zo snel een conclusie kunt trekken, thuis staan er bij mij 2 van die schermen, zonder (pixel)defect. Maar oke, dit is dan op toepassing op jou beeldscherm.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 februari 2009 15:29]

Ik heb totaal 4 Samsung schermen aangekocht, waarvan 1 voor persoonlijk gebruik.

Mijn eigen scherm (226BW) is een keer retour gegaan naar Azerty. De nieuwe had een gepopte(?) pixel en die heb ik zelf kunnen repareren. Had ook weer voor RMA gemogen.

Voor in een hotel had ik 3 schermen gekocht. Daar ook meteen weer één die pixel defect had. Tevens een gepopt die ik zelf kon repareren. Nu jaar oud ging vorige maand weer een kapot, hele lijn met pixels.

Samsung schermen zijn best mooi en vooral goedkoop, maar zonder pixel garantie zou ik er nooit een kopen.
ja ik zat er ook enorm over te twijfelen, kon bij de beoordeling kiezen uit 'e'en pixel defect of meerdere of geen. Ik heb gewoon gekozen voor meerdere omdat dat bij mij van toepassing is. Volgens mij heb ik wel duidelijk geschreven dat ik volgens mij wat pech heb gehad :P
Wij hebben op kantoor recent 10 van deze schermen gekocht. Allen zonder pxieldefecten.
Leuke review!
Ik overweeg ook deze monitor te kopen en heb momenteel een 4850. Nu is dit miss nog wel genoeg om veel games op 1900x1200 te spelen maar zeker nieuwe games niet. Dus mijn vraag is: Hoe is de beeldkwaliteit als je gamet op een lagere resolutie als de native resolutie(bijv. 1280x800)?
TCR, ik zal zometeen is even kijken met COD4 of de resoultie veel verschil maakt. Ik zie alleen bijvoorbeeld nu al dat teksten en het gehele beeld al wat vager is natuurlijk, ik zal even kijken in hoeverre dit zich doortrekt in games. Waarschijnlijk ziet het er beter uit als je gewoon de instellingen niet op zijn allerhoogst zet dan dat je de resolutie verlaagt.

Een edit volgt als ik gekeken heb :)!
Ik ben benieuwd. Bij mijn vader monitor(1280x1024) is 1024x768 bijvoorbeeld wel scherp in windows maar 1152*864 weer niet. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe dit bij games is