Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

Asus AM1I-A Review

eelco74 22 juli 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 760 views

Asus AM1I-A

Dit moederboard is de meest basis variant voor het AM-1 platform met een lage prijs, maar wel de Asus kwaliteit. Het aantal USB 3.0 of Sata aansluitingen is beperkt, maar voor wie dat nodig heeft, zijn er genoeg andere AM1 boardjes beschikbaar.

Pluspunten

• Zeer lage prijs
  • prima BIOS
  • Asus kwaliteit

Minpunten

• Geen extra USB of Sata poorten
  • Basis specificaties

Layout Score: 4
Ik heb/had thuis een systeempje draaien met Opensolaris om mijn website op te draaien en om wat op te rommelen. Ik heb in het verleden veel met Solaris op Sparc gewerkt en vond het leuk om die kennis nog een klein beetje bij te houden als hobby.

Voor dat doel had ik een Sun Ultra 10 staan, maar vanwege het stroom verbruik was die 6 jaar geleden omgezet naar een Intel Atom 330 op het bekende 945 boardje van Intel. Dit systeempje stopte er een paar weken geleden mee en bleek dusdanig overleden dat reanimatie niet meer mogelijk was. Nu staat dat systeem op zolder en dat is nou niet bepaald een geconditioneerde ruimte. Het kan er behoorlijk warm worden. De InWin BM639 kast kon het kennelijk allemaal niet meer koelen. Met dit in gedachte ging ik op zoek naar een nieuw systeem. Met als doel nu niet eens Opensolaris, maar Ubuntu erop te gaan draaien.

Naar aanleiding van de review van het nieuwe AMD AM1 systeem leek me dat een mooi platform voor mijn doel. Het AM1 platform is zuinig, wat belangrijk is voor mij. Daarnaast is het platform goedkoop, de Athlon 5150 samen met dit AM-1 boardje kost 73 Euro. Dat is minder dan ik ooit voor het Intel Atom boardje had betaald.

in de doos
In de doos vinden we de volgende items:
  • het boardje zelf
  • gebruiksaanwijzing en cd met drivers
  • I/O fame
  • twee Sata kabels
Het geheel is netjes verpakt en alles ziet er verzorgd uit.

het board
Het board is het standaard board voor het AM-1 platform. Dat wil zeggen dat het standaard aantal poorten gebruikt word en er geen extra poorten aanwezig zijn. In dit geval gaat het om de volgende aansluitingen :

Op de achterkant:
1 x PS/2 keyboard (purple)
1 x PS/2 mouse (green)
4 x USB 2.0
1 x COM port(s)
3 x Audio jack(s)

Op het board zelf:
2 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 2.0 port(s)
1 x TPM header
1 x LPT header
1 x COM port(s) connector(s)
2 x SATA 6Gb/s connector(s)
1 x CPU Fan connector(s)
1 x Chassis Fan connector(s)
1 x 24-pin EATX Power connector(s)
1 x 4-pin ATX 12V Power connector(s)
1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
1 x Internal speaker connector(s)
1 x System panel(s)

Dit is wat er door de SOC wordt aangeboden, met nog als extra COM, LPT en TMP.
Er zijn ook boardjes die meer Sata of USB3.0 aansluitingen bieden, maar die hebben extra hardware aan board om dit te faciliteren en daardoor ook een wat hogere prijs.
Er is een PIC-e 4x slot aanwezig, dus daar zitten ook nog wat mogelijkheden om extra Sata of USB aansluitingen te realiseren.

inbouwen

Het inbouwen gaat vrij simpel, het I/O frame past prima in de mITX kast en er zijn slechts 4 busjes nodig om het board te bevestigen. Ik had in eerste instantie 2x2Gb op het oog, maar kwam er achter dat AM1 geen dual channel ondersteund. Toen ook bleek dat de 2x2Gb niet op voorraad was, heb ik voor 1x4Gb DDR-1600 gekozen. De Corsair DIMM's staan in de HCL lijst van Asus, waar ik me bij voorkeur aan houdt.

Ik heb de standaard koeler gebruikt, maar wel de koelpasta verwijderd en vervangen door Artic 5. In de Coolermaster 130 Elite blijft de temperatuur van de CPU bij volle belasting op maximaal 25 graden.

Het enige waar ik bij het inbouwen tegenaan ben gelopen is het ontbreken van de USB-3 front aansluiting op het boardje. Dat had ik me even niet gerealiseerd. Nu is het voor een servertje niet echt een probleem, maar voor een desktop zou ik het wel even in de gaten houden. En is een ander AM1 board misschien meer geschikt.

prestaties

Aangezien ik er Ubuntu op heb draaien zal ik wat benchmarks draaien en deze ter zijner tijd posten.
Verder blijft alles in de Coolermaster Elite 130 kast super koel. Zelfs met alle 4 cores op maximum (even 8000 fotos indexeren) blijft de max CPU temperatuur op 25 graden en hetzelfde geldt voor het moederboard.

Verder is er een ruime verdubbeling in prestaties ten opzichte van de Atom 330. Het indexeren van foto's kost ongeveer de helft van de tijd, tegen een veel lager stroomverbruik.

conclusie

Dit nieuwe AM-1 boardje van Asus is een prima boardje voor energie zuinige servertjes. Let wel op dat er een beperkt aantal Sata en USB 3.0 aansluitingen zijn, dus voor een desktop of NAS zijn er wellicht betere boardjes. In mijn geval ben ik er qua snelheid behoorlijk op vooruit gegaan en bovendien tegen een lager stroomverbuik. het hele systeem blijft super koel, met temperaturen van 20-25 graden. Dit zal de levensduur ten goede komen.

Heb jij ook een Asus AM1I-A?

Kan jij ook vertellen wat het verbruik is van het totale systeem? Ik ben namelijk van plan een NAS te bouwen met deze componenten in combinatie met XPEnology (DSm van synology).
Ik heb het niet gemeten, maar uit andere reviews blijkt dat Idle nog onder de 10 watt blijft.
En onder load 25 watt. En dat zijn cijfers voor het totale systeem.

Met wat extra harde schijven loopt het misschien nog een paar watt op.
Goeie review, bedankt! :) Ik denk dat dit mijn nieuwe servertje wordt.