Specificaties Android compatibel en 63g - Bekijk alle specificaties

LG G Watch Zwart (Zwart) Review

MurtnR 21 juli 2014, laatste update op 4 augustus 2014, 1.671 views

LG G Watch Zwart (Zwart)

Prima smartwatch voor een hoge prijs. Features zijn nog beperkt en het is echte en versie 1.0 product. Simpelweg moet het nog door ontwikkeld worden. Voor de gemiddelde tweakers is het echter erg leuk speelgoed.

Pluspunten

• Scherm
  • Android als OS
  • Swype bediening
  • Licht gewicht
  • Muziek besturing
  • Alle notificaties

Minpunten

• Accuduur
  • Half getoonde berichten (zie geschreven review)
  • Klein app aanbod

Achtergrond
Voorheen heb ik een Pebble gehad. Deze heb ik ongeveer 4 maand gebruik. Kort na de aankondiging van Android Wear kwam het bericht dat juli 2014 de LG G Watch naar Nederland zou komen. Mijn Pebble heb ik verkocht en deze LG G Watch aangeschaft. Hieronder mijn bevindingen.

Waarom een G Watch?
Met het merk LG heb ik niet erg veel. Het maakt me niet warm of koud.
Met Android daarin tegen heb ik meer. Altijd al een Android toestel gehad en vindt de ontwikkelingen hierop erg interresant. Het zwart/wit E-Paper scherm van miijn Pebble was ik zat en vond het tijd voor een "modieuzer" horloge. De LG G Watch is het eerste smartwatch met Android Wear dat in Nederland zal uitkomen. Dit vond ik genoeg reden om hem te pre-oderen.

Prijs, Levertijd & Verzending
Kort nadat LG dit toestel heeft aangekondigd was hij te bestellen via Coolblue. Voor het bedrag van 199,- heb ik hem gepre-oderd. De leverdag stond op dat moment op 7 Juli 2014. Uit eindelijk kreeg ik hem op 8 Juli 2014 geleverd.

Ik heb hem besteld via Coolblue. Dit was op dit moment de enigste die hem leverde. Na het open maken van de Coolblue-doos zag ik de smartwatch. Tot mijn verbazing was deze niet geseald. Nu weet ik niet of dit standaard niet gedaan word, of dat dit een incident is. Maar merkwaardig is het wel te noemen. Hij oogde voor mij dus ook 'gebruikt'. Er zat was stof op en het leek alsof die er al eens is uit geweest. Er zaten voor de rest geen beschadigingen op, dus heb het er maar bij gelaten want was razend benieuwd naar dit apparaat!

In de doos
De G Watch wordt zoals hieronder weer gegeven geleverd. Netjes vast geklemd in de doos om beschadigen te voorkomen. Onder de G Watch zat een oplader, micro USB kabel, EU Stekker en een handleiding. Prima verpakt, valt niks over te zeggen.

De LG G Watch
Nadat ik de G Watch aan heb gezet, ben ik het ontwerp nader gaan bekijken. Hieronder wordt het uitgebreider besproken.

Voorkant
De voorkant is wat saai te noemen. Je ziet het display met daarop je interface. Het is een vierkant 'kastje' met ronde hoeken. Oogt erg degelijk en deed me om 1 of andere reden wel denken aan een Nexus 5 toestel. Waarom? Geen idee. Tot het moment van schrijven van deze review ben ik wel erg voorzichtig met het scherm. Heb het idee dat er erg gemakkelijk krassen op kunnen komen etc. Dit natuurlijk nog niet uit getest :P

Achterkant
De achterkant is saai. Je ziet de koperen punten waarmee hij contact maakt op de oplader en wat informatie over het apparaat. Dat is het. Hieronder een foto ervan.

Zijkanten
De zijkanten ga ik niet eens bespreken, zo saai :P Geen knoppen, toesten, ingangen, niks.

Accesoires
Zoals hierboven vermeld zat een oplader, micro usb kabel, eu stekker en handleiding erbij.
Het apparaat wordt opgeladen door middel van deze op het oplaad blokje te leggen. De koperen punten maken contact en hiermee wordt het toestel opgeladen. LG Verkoopt deze opladers niet los en dat is in mijn ogen een gebrek. Hieronder een paar afbeeldingen hiervan.

Eerste keer opstarten
Het toestel legde ik op bij behorend opladerblok. Het toestel ging hiermee aan. Op het scherm werd weer gegeven dat ik de 'Android Wear' app moest downloaden vanuit Google Play Store. Hierna wees alles vrijwel opzich. Je komt hierbij een introductie wizard waarin duidelijk word uitgelegd hoe het toestel werkt. Dit was voor mij dus makkelijk te doorlopen.

Besturing
Het besturen van het toestel gebeurd met Swype bewegingen. In eerste instantie sta je op het 'home'-screen. Dit is standaard je watchface en is naar eigen voorkeur in te stellen. Door middel van 1 keer op je scherm te tikken gaat je scherm aan. Dit betekend in principe van zwart/wit gaat hij naar kleur en wordt die dus op actief gezet.

Hierna kun je een veeg beweging van onder naar boven maken en veeg je door je notificaties. Alle notificaties die in je notificatiebalk op Android worden getoond, worden ook op je smartwatch getoond. Hiernaast worden nog standaard kaarten van Google Now getoond. 1 van deze kaarten is bijvoorbeeld het weer van de locatie waar je je bevind. Standaard word de temperatuur van die dag weer gegeven, door 1 malig van rechter kant naar links te vegen kom je op het overzicht voor de komende dagen. Door nogmaals deze veeg beweging te maken krijg je de optie om hem op je telefoon te openen.

Zie hieronder de afbeelding om mijn verhaal te verduidelijken. - Foto is stuk, vanavond fix ik dit

Applicaties & Notificaties
Om kort te zijn. Op het moment van schrijven is het app aanbod nihil. Er zijn enkele handige app's maar dit zal ongetwijfeld snel stijgen.

Runtastic, keep, tinder, guardian, en nog enkele andere zijn de enige handige.
Aangezien Android Wear net uit is, is het nog wachten op meer.

Zoals ik al eerder meldde krijg je in principe alle notificaties op je horloge. Het horloge trilt kort, ik kijk op mijn horloge. Als het nuttig is, veeg ik naar rechts en open ik hem op mijn telefoon. Voor de rest heb ik mijn telefoon op stil staan, dus alleen het horloge geen indicatie voor als ik een bericht krijg.
Op deze manier krijg ik beduidend minder vaak naar mijn broekzak. Vooral tijdens werken/verkeerssituaties is het gemakkelijk om snel te kijken wie er contact met je zoekt.

Op mijn pebble horloge werden whatsapp berichten altijd volledig weer gegeven. Dit mis ik bij Android Wear. Als ik 1 Whatsapp bericht krijg, wordt deze volledig weer gegeven. Net zoals in het notificatie menu van Android zelf. Krijg ik er echter meerdere, worden ze opgesomd onder elkaar in 1 overzicht. Hierdoor kan ik niet meer het volledige bericht lezen. Dit vind ik een gebrek, want in sommige gevallen betekend dit dat ik als nog mijn telefoon moet pakken om het gehele bericht te lezen.

- edit [04-08-2014] WhatsApp heeft een update gehad. Hierdoor worden ook bij meerdere berichten, het volledige bericht weer gegeven. Hiernaast vallen WhatsApp berichten via spraak te beantwoorden, en dat ging verrassend goed. Je kan nu echter alleen reageren op een notificatie, dus je moet eerst een bericht krijgen, voordat je een bericht kan sturen met je horloge. Graag heb ik voor in de toekomst dat je zelf ook het gesprek kan starten. maar mooi dat dit al verbeterd is.

Hoe dit zit bij andere applicaties, naast WhatsApp weet ik niet. Maar neem aan dat dit identiek is.

Een handige functionaliteit is dat je bijvoorbeeld ook je muziek speler er mee kan bedienen, je kan volgende nummer doen, terug of openen op telefoon. Volume harder of juist zachter of doorspoelen gaat helaas nog niet. Hopelijk wordt dit in de toekomst verbeterd.

Dagelijks gebruik
Leuk en aardig zo'n smartwatch. Maar is het echt functioneel? Gebruik je hem veel in dagelijks gebruik?

Elke dag heb ik het horloge in principe op. Het fungeert als doorgeef luik voor al mijn notificaties. Telefoon staat op stil, horloge op tril. Elke activiteit die op mijn telefoon gebeurd kan ik in een oog opslag waarnemen en controleren of het nuttig/belangrijk is voor mij op dat moment. Ik vind dit erg prettig en zit beduidend minder met mijn smartphone in mijn hand.

Hiernaast heb ik vaak muziek op. Dit is erg prettig met het horloge en switch makkelijk tussen de verschillende nummer. Echter mis ik toch nog wel verschillende opties. Denk hierbij aan volume regeling, doorspoelen etc.

Het horloge trekt over het algemeen ook aardig de aandacht. Ongeacht of ik heb ingesteld dat het scherm altijd aan of juist uit moet staan. Er zijn altijd mensen die vragen wat voor horloge het is en wat het kan. Opzich erg leuk, maar begrijp vaak van mensen (buiten tweakers om) dat ze het maar een overbodig futuristisch apparaat is. Zelf vind ik het erg handig.

Accuduur
LG zegt dat de accuduur van dit toestel tussen de 36 tot 42 uur bedraagt. In praktijk komt dit aardig over een, vaak haal ik de tweede dag niet en moet ik hem tussendoor opladen. Dit is in tegen stelling tot mijn pebble erg vaak en irriteer me hier af en toe aan. Nog een apparaat dat je altijd weer aan het stroom moet hangen. Ik had liever gezien dat er een mindere processor (nu een Snapdragon400) in het toestel zit en hiermee langer op de batterij mee kan. Laten we eerlijk zijn, die processor is zware overkill voor dit horloge.

De LG G Watch is een leuke gadget. Het horloge ziet er degelijk uit, is van goede bouw kwaliteit en biedt leuke functies. Deze functies zijn echter nog niet erg uitgebreid. Voor een versie 1.0 product is het zeker niet slecht, maar voor de normale medemens is het product niet weg gelegd en overbodige luxe. Als jij als Tweakers 200 euro voor dit horloge over hebt, heb je zeker 1 van de betere smartwatches op dit moment in je handen.

// Deze review zal ik zo nu en dan updaten. Mocht je informatie missen of vragen hebben, voel je vrij om me een bericht te doen. Ik sta open voor de vragen, verzoeken, opmerkingen.

Heb jij ook een LG G Watch Zwart (Zwart)?

Ik ben het als G Watch bezitter wel eens met deze review; behalve het accupuntje.

Je moet je horloge toch af doen 's nachts. En of je hem nu 'gewoon' neerlegt, of op de lader, maakt niet zoveel uit in mijn ogen. Maar dat ben ik.
Leuke review, krijg hierdoor een goed idee over the G Watch. Vooral de vergelijking met je Pebble vind ik erg interessant. Echter twee puntjes :) :
  • "Swype" is een tekstinvoer methode. Geen manier om de G Watch mee te bedienen, je bedoelt waarschijnlijk Gestures (gebaren). dit is het algemene woord voor wat jij "Swypen" noemt :D.
  • Ben het eens met Catch22 als het om de accu gaat. je slaapt niet met zo een ding om. Omdat je je de horloge niet met een kabel hoeft te verbinden is er ook zeer weinig moeite nodig om het ding op te laden. Ik vind wel dat je minimaal 48uur er mee moet doen zonder het te moeten opladen.
Ik wacht er nog even mee, en hoop dat Apple zijn smartwatch laatzijn over 6 weekjes :D

[Reactie gewijzigd door MQadri op 22 juli 2014 16:39]

Dankjewel voor je reactie. En ik bedoel inderdaad 'Gestures'. Moeilijke verwoordingen allemaal, haha :p

Zodra ik de review ga bijwerken, zal ik dit ook mee pakken. Dankjewel!
De LG G Watch
Nadat ik de Pebble aan heb gezet
Eh??? 8)7

Maar verder leuke review, prettig om te lezen, ik was erg benieuwd!

[Reactie gewijzigd door Sangroid op 28 juli 2014 18:09]

het app aanbod is als je goed zoekt al over de 500 apps
Grammaticaal: enigste is een combinatie van eerste en enige . :)
Voor de rest mooie review! Was ook van plan deze te halen.
Damn net een LG G Watch besteld voor 74,-- ( incl. porto ) @ Coolblue.nl !