AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition Review

Red-Front 27 februari 2009, laatste update op 11 maart 2009, 12.365 views

AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Snel
  • Goede overclocker (voor AMD)
  • Prijs/prestatie-technisch leuk
  • Stock BE-koeler is redelijk te noemen

Minpunten

• Hitte (stroomverbruik)

Woord vooraf
Ik wilde al een tijd een snellere computer dan de AMD Athlon X2 3800+ die ik in bezit had. Een tijdje terug kwam ik tot het besluit om het moederbord, processor, geheugen en videokaart op Tweakers te plaatsen. Dezelfde dag had ik alles verkocht behalve het geheugen, niet slecht dus. Daarna ben ik gaan rondkijken naar een betaalbaar nieuw systeem die aan mijn eisen voldoet (Photoshop CS4, Dreamweaver CS4, VMWare, MSN, af en toe gamen..). Na de mooie overclock prestaties gezien te hebben van de Phenom II 940 ben ik voor deze processor gegaan. Hij presteerd zeker niet slecht, natuurlijk kan het niet op tegen een Core i7 systeem. Maar wat betreft de prijs, kwaliteit en snelheidsverhouding zit het allemaal wel snor. Het nieuwe moederbord, processor, geheugen en videokaart kostte bij elkaar ongeveer 560 euro.

Als iemand nog vragen, tips of opmerkingen heeft dan heb ik graag dat je hier reageert. Ik ben niet iemand die nog te lui is om een bepaalde benchmark te draaien als jij denkt dat dit een waarde toevoegt aan de review.

Systeem specificaties
  • Kernen: 4
  • Productie-procédé: 45 nm
  • Maximaal stroomverbruik: 125 Watt
Prestaties
Om de prestaties te kunnen vergelijken heb ik aan iemand gevraagd die ik ken om dezelfde tests met een AMD Athlon X 3800+ te draaien. Nu weet ik dat we appels met peren vergelijken maar de technologie gaat flink vooruit, de gemiddelde thuis computer zit ook ongeveer rond de snelheid van die dualcore van AMD die op 2.0 GHz loopt. (Wisselt natuurlijk per huishouden)

Ik ben er van op de hoogte dat je de twee processoren niet kunt vergelijken. Het is als voorbeeld wat voor een prestatie winst je krijgt als je van een oud platform overstapt op zo'n nieuw platform.

Specificaties dualcore PC:
  • AMD Athlon X2 processor 3800+ 2.0 GHz
  • 2048 Mb DDR2 werkgeheugen
  • ASUS GeForce 8800 GT videokaart
De tests die ik heb gebruikt om de snelheid van de processors te vergelijken zijn:

- Superpi 1.5 Mod XS
Super PI is a computer program that calculates pi to a specified number of digits after the decimal point
- Cinebench R10
A real-world test suite that assesses your computer's performace capabilities

Superpi: (single core benchmark)
Athlon X2 3800+: 46.598s (1.0x)
Phenom II 940: 23.438 (2.0x)

Cinebench R10 Single core:
Athlon X2 3800+: 1519 (1.0x)
Phenom II 940: 3697 (2.43x)

Cinebench R10 Multi core:
Athlon X2 3800+: 2883 (1.0x)
Phenom II 940: 13435 (4.66x)

Zoals je ziet, hij is duidelijk een stuk sneller. Dit moet dan ook wel. Ik had de keuze om de scores 'los' te plaatsen of ze in een perspectief te plaatsen, mocht je het totaal zinloos vinden dan negeer je het gewoon en kijk je naar de snelheden die de Phenom II haalt.

Onthoud wel dat als je met Intel processors gaat vergelijken dat je de superpi benchmark beter kan laten liggen, want Intel is veel beter in superpi dan AMD. Je kunt beter met 3DMark06 CPU score vergelijken, of Cinebench R10, eigenlijk alles wat echt computer gebruik simuleert.

In eerdere tests haalde de Phenom II een bar lage score bij de multicore test, waarom dit was, geen idee. Misschien liep er een proces of programma in de achtergrond die hem flink tegen hield.

Nu klopt de score in ieder geval, en 13435 punten is iets waar ik erg blij mee ben. Verder presteert hij goed in spellen zoals GTA IV gecombineerd met een MSI 4830 OC 1 GB. Misschien plaats ik hier binnenkort een benchmark over.

Temperatuur / Warmte productie
Hieronder staan de gemeten temperaturen volgens SpeedFan met de stock BE koeler.
Load betekent 30 minuten prime95 max heat.

Stocksnelheid:
Idle: 45C
Load: 56C

Als ik er een 140 mm ventilator boven hang op 12 volt zijn de temperaturen als volgt:

Stocksnelheid + 140 mm fan:
Idle: 40C
Load:: 50C

Op 3500 MHz + 140 mm fan:
Idle:: 42C
Load:: 53C

Overclocken
Overclocken is een kleine hobby van me, maar je zult me niet met LN2 aan de haal zien gaan, flashen en voltmods uitvoeren is hoe ver ik ben gegaan.

In mijn vorige PC had ik een custom koeler, een volledig koperen van Zalman. Dit keer heb ik besloten om bij de stock koeler te halen omdat een betere koeler die 125 Watt koel kan houden al snel flink wat kost. Voor dat extra geld had ik beter een betere videokaart kunnen kopen, is mijn mening.

Eigenlijk doet deze processor volledig aan mijn eisen, hij is erg vlot.. maar toch, waarom niet proberen, gratis is gratis, toch?

Zonder voltage verhoging:
Maximale overclock: 3.4 GHz

Met voltage verhoging:
Maximale overclock: 3.9 GHz

Betrouwbaarheid
Ik heb het product product nog niet zo heel lang, maar op stock snelheid is hij in ieder geval stabiel, iets wat gewoonweg normaal is en zo ook hoort te zijn. Zodra je gaat overclocken blijft hij ook stabiel, het enige nadeel is de hoge temperaturen.

Featureset
Heel veel verstand heb ik hier niet van, als ik eerlijk ben. Maar wat wel zo is, is dat je deze processor een lange tijd kunt houden. Hij zal bijna altijd genoeg snelheid hebben voor de meeste taken. Als je bijvoorbeeld besluit om na 2 jaar een nieuwe videokaart te komen dan zal het nog steeds een goede combinatie zijn.

Mijn eigen ervaring zonder technische fratsen
Hieronder staat misschien een raar stukje tekst, maar dit is echt mijn ervaring zonder technische fratsen..

Na het installeren van Windows Vista x64 heb ik het register aangepast, nu laad Windows zichzelf in het geheugen. Het opstarten duurt nu wel wat langer maar het voordeel is dat hij erg snel is als hij eenmaal opgestart is. Ik begin nu wel duidelijk te merken dat de harde schijf het traagst is (in verhouding). Maar goed dat er SSD's in de ontwikkeling zijn. Spellen kan ik vloeiend draaien, GTA IV draait goed op 1920*1200.. maar zodra ik updates aan het doen ben merk ik duidelijk haperingen in het spel, voor GTA IV heb je dus flink wat CPU power nodig. Onthoud wel dat ik de processor combineer met een mid-range 4830 1GB videokaart. Het fijne van de processor in combinatie met 4 Gb (wat bijna gratis is vandaag de dag) is dat ik in Windows in feite alles tegelijk kan doen en alles open kan laten staan. Deze processor staat garant voor vele jaren plezier!

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition?

Reviews door de redactie

Waarom in hemelsnaam een MSI videokaart en geen Sapphire/Club 3D? MSI is toch duidelijk de mindere hierin. Ik moet wel zeggen nette review ;)
- Goedkope 1 GB 4830 (24" scherm 1920*1200)
- 5 fase stroomvoorziening
- Hoog overclock potentieel
- Makkelijk te voltmodden

Verder ben ik geen fan van Sapphire, laat staan Club 3D. Heb voorheen altijd XFX gekocht toen ik nog NVIDIA kaarten kocht, nu een keer iets anders.

Edit:
Daar komt ook nog een review over, ben er nu nog mee aan het spelen. En ja, het klopt dat hij er bij het draaien van Cinebench nog niet in zat.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 februari 2009 10:45]

orginele ati kaart.. zo`n hd 4870X2 of zo.. is crossfire 4X 4870...
Ik snap even niet wat je bedoelt. Zou je dat nog eens kunnen herhalen? :)
Zou niet weten waarom een MSI videokaaret minder zou zijn 8)7

Heb hier 2x een HD4850 van MSI gehad, en die waren allebei super. Nu heb ik een GTX285, ook van MSI. En zover ik kan zeggen presteert die niks minder of slechter dan een Asus, XFX, Club 3D of whatever. Lijkt me ook zeer onlogisch, daar MSI net als alle anderen het referentiemodel van ATI/AMD heeft overgenomen.

Maar goed, sommigen voelen zich beter bij een bepaald naampje en betalen liever de hoofdprijs.
650 Watt voeding... waarom?? Lijkt me dat je hele systeem in praktijk nooit boven de 300 Watt uit gaat komen en dan is zo'n zware voeding zwaar inefficiënt (met als gevolg warmteontwikkeling en meer stroomverbruik).

Ik overweeg wel een keer een upgrade... of eigenlijk gewoon een hele nieuwe computer. Zit nu op een Athlon XP 3200+ (socket A) die het op zich best prima doet maar soms toch wat traag is. KDE 4.2 draait er net aan soepel op, maar ik doe veel met fotobewerking en zit dan toch lang te wachten tot Bibble Pro z'n berekeningen heeft uitgevoerd.

Nu zie ik dat je alleen Windows draait, maar misschien heb je enig idee of je systeem ook goed werkt in Linux (Kubuntu)? Werkt Hybrid Crossfire bijvoorbeeld?
Simpel:

A. Ik had al een 450 Watt Chieftec voeding, er zit ook nog een 4830 in en de Phenom II overclock ik redelijk een eind heen (ook de GPU, daar niet van). Aangezien de chieftec voeding maximaal 180 Watt op de 12V1 lijn kan leveren (en dan is dat nog niet eens constant), durf ik dat niet aan.

B. Een voeding is het meest efficient met 50% belasting, wat is 650 / 2? Juist, ongeveer hetgeen wat het systeem trekt.

C. Punt B is merkbaar doordat de ventilator van de voeding nooit aanstaat, het is in feite dus een passieve voeding.

D. Ik heb nu zat upgrademogelijkheden, over 1,5-2 jaar wil ik er een nieuwe videokaart in steken. Dan steek ik die kaart er in zonder problemen, ongeacht of hij high-end is of niet. Anders had ik op dat moment nog minimaal 60

Ik ben ex-linux gebruiker, op mijn vorige systeem gebruikte ik het als backup-os. Misschien wil ik het wel installeren op de 160 Gb HDD die ik heb liggen, maar je moet er rekening mee houden dat ATi drivers op het linux gebied wel iets achter lopen, alhoewel ze laatst volgens mij een inhaal slag hadden gemaakt.

Of hybrid crossfire werkt weet ik niet, dat betekent toch dat als ik in de desktop modus zit dat hij automatisch de externe PCI-E gpu uitschakelt en dan op de onboard HD3300 overgaat? Als dat zo is, dan werkt dat niet.

Edit
De drivers zijn dik in orde, die zijn up-to-date.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 24 februari 2009 13:38]

Hybrid-CF werkt alleen met een HD3450 of HD3470 (of een HD2400, maar die zuigt best hard :P).
Vandaar dat het bij jou niet zal werken.

In ieder geval nette review!
Moet zeggen dat ik helemaal zit weg te kwijlen bij deze processor, alhoewel ik eigenlijk alleen een nieuwe videokaart nodig heb.
Alle games die ik speel draaien nog gewoon goed op mijn X2 5600+ en dan haalt hij niet eens op 1 core de volle 100% belasting, dus dat is geen probleem.

Maar netjes hoe je alles beschreven hebt!

Succes ermee!
hallo mede tweakers,

ik heb deze CPU vandaag besteld in combo met een Cooler Master V8 Cooler.
maar kan iemand mij vertelle wat de temp's van de CPU dan ongeveer word??

heb verder ook een MSI HD4850 OC 650/1000 (heb hem zelf nog iets verder geOCed)
zal ook maar de Case er bij vermelde Recom 8B
(tis geen optimale kast maar deze had ik nog staan)

ben er net achter gekomen dat de V8 gewoon niet in deze kast gaat passen.

heb me nu georienteert op de Cooler Master CM 690 case.

temp's volgen nog

[Reactie gewijzigd door gekko90 op 12 april 2009 23:04]

Ik heb net de CM690 + Mugen 2 + 3x Scythe Kaze 3000 gekocht :)
-edit en een Fancontroller :+ -

4 GHz on air is de goal. }>

Overigens schijnt het dat de V8 belachelijk duur is voor zijn koelprestaties.. :|

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 28 april 2009 17:35]

ach ja, heb gisteren een college gehad van iemand die bij een bedrijfje voor philips werkt aan koeling van chips e.d., die vertelde doodleuk dat alle aftermarket cpu-koelers bedroevend slecht zijn (hij had ook wel wat cijfers, die waren ook redelijk dramatisch). En ik ben er eindelijk achter waarom cpu-koelers niet zwart zijn, want dat scheelt bij een passieve koeling factor 2, maar blijkbaar staan consumenten niet op mat zwarte dingen te wachten, dus maken ze ze maar mooi glimmend. (en bij actieve koeling scheelt het bij lange na niet zoveel, dan blijft het beneden de 10%).

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: bedankt voor de tip dat hij ook prima werkt op 1.25V, ga ik zo even uitproberen:).
prima review, wel erg gericht op enkel de benchmarks. Vond het wel interessant dat je zo'n oude processor vergelijkte met een nieuwe phenom II.

Misschien zou je ook wat vergelijkingen kunnen maken op basis van framerates in spellen om het geheel wat meer te illustreren voor de mensen die niet zo bekend zijn met de benchmark tools.
Waarschijnlijk zie ik het fout, maar zou dat nou wel eerlijk zijn aangezien het 2 andere videokaarten zijn? Er is geen mogelijkheid om kaarten te vervangen.
Interessante review voor mij omdat ik momenteel nog op een socket939 dual core zit en wellicht van plan ben te upgraden. Beetje vreemd van Cinebench inderdaad.

Voelt het systeem binnen Windows nog merkbaar vlotter dan je oude systeem aan of valt het allemaal wel mee?
Ja, voelt zeker vlotter. Komt misschien ook omdat ik in mijn vorige systeem 1 Gb RAM had en ik nu 4 Gb ram RAM heb. (Vergelijkingssysteem in review is van een kennis)

"Hij is zelfs in Vista vlot" *
- Red-Front

* Geen Vista bash maar mijn oude 3800+ X2 + 1 GB mem was redelijk traag in Vista

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 februari 2009 12:43]

uhm mss komt dat doordat vista al minimaal 1 gig gebruikt idle... |:( logisch dat je dan geen ene donder meer kan doen.

ontopic: wat voor cpu cooler heb je gebruikt voor ocen? de stock cooler? zie het al. 53 stock onder load is nogal wat vind ik zelf. ik denk met een ac freezer dat je al snel zo 5 graden eraf kan halen en met een betere 10 graden.
Leuke vergelijkende review. Kleine correctie: Productie-procédé: 45 Watt even veranderen in 45 nm.
Done that

Als er iemand nog een benchmark bij wilt zien van de Phenom II 940 of een speciaal verzoek heeft, you're welcome.
Leuke review, ben ook erg geïnteresseerd in deze Phenom, nu nog wat te duur voor mij.
Ter illustratie heb ik Cinebench R10 op mijn nóg oudere config gedraaid. Ook dit is bedoeld om het prestatie verschil in het verloop van tijd aan te geven. Ik weet, appels/peren.
Mijn, niet overgeklockte, systeem: (hot in 2002 (denk ik))
- Ahlon XP 2800+ Socket A @ 2.08 (standaard)
- Asrock K7NF2-Raid
- Nanya 1 GB Ram
- Club 3d Geforce4 Ti 4200 AGP 8X 64 mb (Mijn Ati Radeon 9800 Pro geflashed naar een XT heeft eergisteren de geest gegeven, niet dat die geweldig was)
- Windows XP SP3

Rendering 1 CPU score
1ste 1411
2de 1456
3de 1417
Onder het motto van "de stock koeler is heeel niet slecht."!

Ja toen had ik nog XP. Hoger gewoon nog niet geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 19 februari 2009 23:19]

Leuke review!

Was jouw stock koeler ook zo'n stofzuiger? Ik heb het twee dagen uitgehouden en ben toen naar een Artic Freezer gegaan. Had zo'n beetje dezelfde temperaturen als jou, maar dat lawaai..

[Reactie gewijzigd door da_flipped_man op 20 februari 2009 14:19]

Geen last van.. ben zelfs van plan om er 18 volt op te mikken voor een paar duizend RPM meer :P
Review aangepast
23 februari 2009
De Cinebench R10 score klopt nu wel. Alle opmerkingen over Cinebench R10 kun je als ongepost beschouwen!

Edit @ woldcitizen
Letterlijk te poetsen? Ik heb de review aangepast, wat bedoel je nu?

Edit2 @ woldcitizen
Klopt helemaal, goede opmerking. Het is aangepast.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 24 februari 2009 10:00]

Is het niet beter om die letterlijk op te poetsen?

Ik bedoel dit.
Negatieve eigenschappen:

Multi-core werkt niet goed in Cinebench
Klopt deze negatieve eigenschap nog?

[Reactie gewijzigd door 112442 op 24 februari 2009 08:46]