Lian Li Armorsuit PC-P60 Review

MadMarky 18 februari 2009, laatste update op 19 februari 2009, 3.571 views

Lian Li Armorsuit PC-P60

Pluspunten

• Strak design en afwerking
  • Veel handigheidjes om het inbouwen te vergemakkelijken
  • Zeer goede koeling
  • Eenvoudig schoon te maken stoffilter

Minpunten

• Optische drives blokkeren de airflow
  • Onderste bays onbruikbaar icm een fullsize videokaart
  • De led fans hebben bij mij niet allemaal dezelfde kleur
  • De prijs blijft hoog voor een midtower zonder voeding

Waarom de PC-P60?
Ik heb mijn Thermaltake Xaser III V1000 jarenlang met veel plezier gebruikt en vind het nog steeds een erg mooie kast, maar het ontwerp begon meer en meer te verouderen. 80mm fans, weinig ruimte bij het installeren van grote heatsinks, nogal bepertke wegwerkmogelijkheden voor kabels, etc. Een nieuwe moest er komen. Na wat rondkijken viel mijn oog al snel op deze kast. Een strak design, goede koeling en véél lichter. Niet dat ie zo vaak van z'n plek komt maar het scheelt best wat aan gewicht, iets dat m'n rug zeker op prijs zal stellen. Daarnaast heeft Lian-Li ook een goede naam wat betreft afwerking en gebruiksgemak, iets dat je in de prijs helaas wel terugziet.

Gebruiksgemak
Bij het overplaatsen van de hardware bleek dat Lian Li veel aandacht heeft gestoken aan het ontwerp en hoe het ombouwen van componenten vergemakkelijkt kan worden. Zo is de moederbord tray uitneembaar, zit de voeding in een aparte slede gemonteerd en hebben de harddisks ook hun eigen kooi. Kabels zijn eenvoudig achter de moederbord tray weg te werken dooor middel van een aantal gaten, ook zitten daar clips om ze op hun plaats te houden. Eenmaal ingebouwd zit alles redelijk strak op elkaar, maar dankzij alle handigheidjes is het goed te doen en wordt er efficiënt omgegaan met de ruimte in de kast.
Ik ben bij het inbouwen wel 1 minder goed puntje tegengekomen: als je een fullsize videokaart gebruikt (zoals mijn GTX 260) komt deze helemaal totaan de hardeschijven, die standaard in de onderste 3 bays gemonteerd zitten. Er is zelfs zo weinig ruimte over dat er geen kabels meer aangesloten kunnen worden. Opzich wel jammer, als de kast of 2 centimeter dieper was geweest had het gewoon gepast. Nu heb ik de kooi met harddisks maar halverwege de kast gehangen, niet erg handig qua airflow en kabels maar het is niet anders.

Koeling
De kast koelt enorm goed: de drie 12cm fans aan de voorkant zorgen, in combinatie met de 12cm fans boven en achter in de kast, voor een soort windtunnel effect. Met het koude weer van de laatste tijd heb ik de fans op minimaal staan, niet vanwege het geluid maar omdat het me anders nogal om de benen heen tocht :P
Als je niet overclockt kun je prima af met een grote heatsink met heatpipes. Als je zo'n staand model hebt hangt deze vol in de airflow en is een extra cpu fan simpelweg overbodig. Voor de liefhebbers is de kast voorbereid op waterkoeling, er zitten 2 doorvoergaten voor slangen in de achterkant. In het deurtje van de kast zit een stoffilter, deze is er eenvoudig uit te schuiven. Hij schijnt uitwasbaar te zijn, een nogal overbodig iets als je het mij vraagt omdat het profiel nogal grof is (denk aan horrengaas). Eventjes met de stofzuiger erlangs is voldende.
Bij kasten als deze waarbij hele voorkant bestaat uit ventilatoren is er echter wel een nadeel: elke optische drive (DVD speler, brander) die je in de kast monteert hangt vol in de luchtstroom. Heb je er 3 dan is de bovenste fan volledig geblokkeerd. Dit is de reden dat ik nu enkel nog mijn brander gebruik, de DVD speler heb ik er maar uit gelaten om nog wat aan de bovenste fan te hebben.

Tot slot heb ik nog 1 schoonheidsfoutje kunnen ontdekken: aan de voorkant heeft de onderste fan net een iets andere kleur leds dan de rest. Dit heb ik opgelost door deze te vervangen met de fan die bovenin zat maar het blijft slordig van ze. Verder is de kast namelijk perfect afgewerkt :)

Heb jij ook een Lian Li Armorsuit PC-P60?

Leuke review. Ik ben blij voor jou dat je geen window hebt want cable management zuigt wel voor zo'n dure kast.
Ik ben geen ster in kabels wegwerken dus veel beter dan dit krijg ik het niet voor elkaar. De foto was ook meer bedoeld om een idee te geven van de ruimte die nog tussen de videokaart en de harddisks over is.
De kabels komen halverwege de kast achter het moederbord vandaan, precies waar nu ook de harddisks al hangen. Dat is nogal een ongelukkige plek. Wat ik evt nog wel kan doen is de sata kabels opbinden, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.
De clips achter het moederbord zijn trouwens best handig, je wilt niet weten wat voor nest aan voedingskabels daar nog achter hangt...
Ik weet dat de foto van de binnenkant het cable management niet echt eer aandoet maar volgens MadMarky is daar wel aan gedacht (ruimte achter moederbord tray met clips om kabels op hun plaats te houden).
Ik heb zelf nog geen review geschreven maar vind het wel prettig als er in een review een aantal kopjes verwerkt worden. Zo kun je gelijk naar het gedeelte springen waar je meer over wilt weten.

Verder nette review.
Goed punt, dat kan ik wel toevoegen