Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura HD Wit Review

Opinion 21 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 905 views

Kobo Aura HD Wit

De Kobo Aura HD heeft een gigantisch positieve indruk achtergelaten. De eReader heeft een groot en mooi beeldscherm met ingebouwde verlichting die zelfs energiezuinig is. De bediening is gebruiksvriendelijk en Kobo heeft zelfs rekening gehouden met gebruikers die in slaap vallen. De enige smet is dode pixels op mijn exemplaar.

Pluspunten

• Ingebouwde verlichting is fantastisch;
  • Groot, scherp beeldscherm;
  • Gebruiksvriendelijk;
  • Accepteert veel formaten;
  • Ook grote PDF bestanden werken goed;
  • Toegevoegde features zijn prima.

Minpunten

• Dode pixels.

Veelzijdigheid Score: 4
Dit is een uitgebreide review van de Kobo Aura HD. De Kobo Aura HD is een premium eReader met een 6,8” beeldscherm en een resolutie van 1440 x 1080 pixels en ingebouwde verlichting. De Aura HD heeft bovendien een bijzondere vormgeving.

Ik heb eerdere ervaringen met de Sony PRS-350, die gebruik maakt van een eerdere generatie Pearl E Ink beeldscherm. De gebruikerservaring van deze eReader neem ik mee in in mijn beoordeling van de Kobo Aura HD.

Inhoudsopgave
9. Bibliotheek
10. Conclusie
11. Versiebeheer

1. Unboxing
De Kobo Aura HD komt in een redelijk compacte doos. Hierin zit de eReader, een envelop met daarin een quick start guide en een verklaring dat het toestel in overeenstemming is met de EU regelgeving. Ten slot levert Kobo een USB kabel met een sleeve eromheen.

2. Uiterlijke kenmerken
De Kobo Aura HD wordt gemaakt van plastic en is leverbaar in drie kleuren: Espresso, Ivory en Onyx. Mijn exemplaar is de Ivory variant, wat inderdaad niet spierwit maar eerder licht gebroken wit is.

Het apparaat is bijzonder vormgegeven. De achterkant bestaat uit verschillende schuine zijden die de achterkant reliëf geven. Het grootste voordeel van deze vormgeving is dat de eReader extra prettig in de hand ligt. Ik vroeg mij in eerste instantie af of de eReader niet zou wiebelen als je hem op zijn achterkant legt, maar gelukkig ligt hij hartstikke stabiel.

Op deze foto is ook meteen de rode aan/uit/slaapstand knop te zien, een status LED die knippert als je de eReader aanzet en de knop om de ingebouwde schermverlichting aan of uit te zetten.

Aan de onderkant van de eReader is (van links naar rechts) de resetknop, de micro SD kaartsleuf en de USB aansluiting.
Het reliëf zorgt er ook voor dat de eReader op een aantal plaatsen niet erg dun is, maar de vraag is hoe erg dit is. De reader blijft prima mee te nemen en is met 240 gram nog steeds vele malen lichter dan een tablet.

3. Bouwkwaliteit
De Aura HD voelt behoorlijk stug en stevig. Als je enige druk uitoefent op de achterkant van de eReader buigt de behuizing wel enigszins mee, maar ik geloof dat dat juist goed is. Ik heb namelijk liever dat iets buigt dan breekt of scheurt.
Ook de USB poort zit stevig vast en beweegt niet als je de USB stekker aansluit.

4. Beeldscherm
Veel merken zoals Amazon.com, Barnes & Noble, Kobo, Motorola, Samsung en Sony maken gebruik van de eReader schermen van fabrikant E Ink.
In de Aura HD zit een 6,8″ scherm van de Pearl serie van E Ink. Hiermee is het beeldscherm iets groter dan gemiddeld. De fabrikant geeft aan dat deze serie een beter contrast biedt dan eerdere series en daarmee beter leesbaar is. Daarnaast is de ververs snelheid verbeterd, wat merkbaar zal zijn bij het omslaan van pagina’s. Het scherm is in staat om 16 grijstinten weer te geven, wat met name bij afbeeldingen van toegevoegde waarde is.

Ik heb expres niet alle en niet de exacte beweringen van de fabrikant overgenomen (zoals het percentage waarmee het contrast is verbeterd), omdat ik niet alles kan meten en daarmee bevestigen of ontkrachten. Wel kan ik vanuit mijn gebruikerservaring zeggen dat zowel het contrast als de ververs snelheid merkbaar zijn verbeterd ten opzichte van de Sony PRS-350 uit 2010. Ook de verhoogde resolutie helpt om de letters nog mooier weer te geven. De ontwikkeling van eReader beeldschermen heeft merkbaar niet stilgezeten.

Ingebouwde verlichting
Het beeldscherm van de Aura HD onderscheidt zich van een aantal eReaders dankzij de ingebouwde verlichting. Deze verlichting is overwegend wit en wordt gelijkmatig verspreid. De helderheid van deze verlichting is zeer nauwkeurig in te stellen tussen 0% en 100%. De felste stand is hartstikke fel. Als je tijdens het lezen bijvoorbeeld je bril laat vallen, moet je deze makkelijk terug kunnen vinden door het scherm als een soort zaklamp te gebruiken.

Minstens net zo belangrijk is hoe sterk het scherm gedimd kan worden. Als je in een donkere kamer aan het lezen bent, kan licht al snel oncomfortabel fel zijn. Op zijn meest gedimde stand blijft het zelfs in de donkerste omgeving prettig lezen, ook voor langere duur.

Ook de details zijn in orde. Als de ingebouwde verlichting aan staat en je de eReader in slaapstand zet, gaat de verlichting automatisch uit. Zodra je de eReader weer uit de slaapstand haalt, gaat de verlichting weer netjes aan. Ten slot is het mogelijk om in te stellen hoe lang het duurt voordat de verlichting automatisch uitgaat, mocht je in slaap vallen tijdens het lezen.

Ik zou willen dat ik dit hoofdstuk zonder negatieve punten kon afsluiten, maar dit is helaas niet het geval. Mijn exemplaar van de Kobo Aura HD heeft namelijk een aantal dode pixels. Dit zie je met name als de achtergrondverlichting aan is. Met een witte achtergrond zie je kleine witte spikkels die extra fel zijn en met een zwarte achtergrond zijn ze nog veel duidelijker, ook dan zijn het witte spikkels. Even Googlen leerde mij dat ik niet de enige ben, hoewel de meesten berichten over één dode pixel.
Op zich blijven letters op plekken met dode pixels prima leesbaar, maar als je eenmaal weet waar een dode pixel zit blijft het opvallen en afleiden. Althans, zo ervaar ik dat. Op de volgende foto zie je hetzelfde stuk scherm (links onderin) met een witte en zwarte achtergrond.
http://tweakers.net/ext/f/b9VXF6ymnfwEtHAQamZWNXFJ/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/fAQ3masnCb3Cs4qib79SW8MT/thumb.jpg

5. Accuduur
Hoewel ik de eReader nog niet erg lang heb, heb ik gemerkt dat de reader erg lang mee kan op een enkele batterijlading. De fabrikant stelt dat je op basis van 30 minuten lezen per dag, wel tot twee maanden kan lezen met een enkele batterijlading. Hierbij wordt echter niet gespecificeerd onder welke omstandigheden gebeurt (hoe vaak de pagina wordt omgeslagen, of de achtergrond verlichting aan staat of niet etc.) dus ik ga er van uit dat dit onder optimale omstandigheden zal zijn, maar het geeft in ieder geval een indicatie wat je mag verwachten.

Om te testen hoeveel stroom de schermverlichting verbruikt, heb ik de helderheid op 100% ingesteld (wat veel te fel is voor normaal gebruik) en de eReader een uur lang met rust gelaten. Na een uur was er nog geen één procent van het accupercentage af; de verlichting is blijkbaar behoorlijk efficiënt.

De extra functies zoals schaken en de internetbrowser zorgen er wel voor dat de accu merkbaar sneller op raakt, uiteraard omdat de processor daarvoor aan de slag moet. Meer over deze features onder ‘features’.

6. Specificaties
Afmetingen: 175,7 x 128,3 x 11,7 mm;
Gewicht: 240g;
Processor: 1GHz niet nader gespecificeerde processor;
Beeldscherm: 6,8″ Pearl E Ink scherm met een resolutie van 1440 x 1080 pixels en ingebouwde verlichting;
Connectiviteit: WiFi 802.11 b/g/n en micro-USB;
Opslag: 4GB intern geheugen en mogelijkheid tot uitbreiden via een micro SD kaart (tot 32GB);
Batterij: de capaciteit is niet nader gespecificeerd, slechts ‘tot 2 maanden op een enkele acculading bij 30 minuten lezen per dag’, ongetwijfeld onder optimale omstandigheden;
Bestandstypen:
- eBooks: EPUB, PDF en MOBI
- Afbeeldingen: JPEG, GIF, PNG en TIFF
- Tekst: TXT, HTML, XHTML en RTF
- Stripboeken: CBZ en CBR.

7. Features
Kobo heeft een aantal extra functies toegevoegd aan de eReader. Ik zal de belangrijkste features opsommen:
- Lettertype en lettergrootte naar eigen voorkeur instellen;
- Ingebouwd woordenboek;
- Mogelijkheid om notities te maken;
- Zoeken naar tekst, tekst markeren;
- Virtuele ezelsoren maken;
- Spellen zoals sudoku en schaken;
- Basale webbrowser (in bèta).

Wat mij betreft zijn dit allemaal handige en/of leuke features om te hebben en voegt het ook daadwerkelijk iets toe.

Hoewel ik geen ervaringen hebben met de beschikbare cover, weet ik wel dat als de originele cover een chip bevat waarmee de eReader automatisch in slaap valt / wakker wordt als je de cover opent of sluit.

8. Eerste gebruik
Als je de eReader voor het eerst aanzet, moet je de taal instellen en verbinding maken via wifi of je computer om het apparaat te configureren. Hierbij ben je verplicht om een Kobo account te maken, of in te loggen in een bestaande account. Dit had wat mij betreft optioneel mogen zijn, aangezien een eReader prima als stand-alone apparaat kan functioneren.

Bij het eerste gebruik worden duidelijke instructies gegeven over de bediening van het apparaat. Ook kan je een rondleiding volgen, waarin de basisfuncties worden uitgelegd. Al met wordt de gebruiker goed aan de hand meegenomen en door de nodige stappen geleid.

9. Bibliotheek
Omdat ik al over een verzameling eBooks beschik, geef ik de voorkeur aan het kopiëren en plakken van boeken via Windows Verkenner. De Kobo Aura HD ondersteunt dit en het werkt zoals het hoort. De eReader verwerkt zelf de informatie in de bestanden in de bibliotheek.

Ik heb een aantal verschillende formaten boeken op de eReader gezet, zoals EPUB, PDF bestanden en MOBI bestanden. Alle bestanden worden moeiteloos door de eReader geaccepteerd. Ook een PDF bestand van 50MB werd snel geladen, correct weergegeven en bladeren verloopt zonder problemen. Ik geloof dat de relatief snelle processor hier zijn meerwaarde laat zien.

Als test heb ik 300 boeken op de eReader gezet, om te kijken hoe de bibliotheek op het apparaat hier mee omgaat. Het verwerken van de inhoud in de bibliotheek nam eenmalig een half uur in beslag en kostte 8% batterij.

Je kan boeken sorteren op recent gelezen, titel, auteur, bestandsgrootte en bestandstype. Ook kan je ervoor kiezen om alleen geopende, ongelezen of voltooide boeken weer te geven. Er is echter geen zoekfunctie, wat bij een grote collectie vervelend kan zijn. Aangezien de eReader 4GB intern geheugen heeft, waar letterlijk duizenden boeken op passen, vind ik dit wel een gemis. Update 29-07-2014: op de thuispagina blijkt deze functie wel te bestaan, hoewel verborgen. Daar staat namelijk ‘in shop zoeken’, maar als je daar op tikt krijg je ook een optie om in de interne bibliotheek te zoeken.
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/IMG_4098-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/IMG_4099-150x150.jpg

Vervolgens kan je ‘gewoon’ met het virtuele toetsenbord zoeken, zowel op titel van een boek of de naam van de auteur. Het doorzoeken gaat ook lekker vlot.

10. Conclusie
De Kobo Aura HD heeft een gigantisch positieve indruk achtergelaten. De eReader heeft een groot en mooi beeldscherm met ingebouwde verlichting die nog energiezuinig is ook. De bediening is erg gebruiksvriendelijk en Kobo heeft zelfs rekening gehouden met gebruikers die in slaap vallen. De enige smet is de dode pixels op mijn exemplaar.

11. Versiebeheer
21-07-2014: eerste versie.
29-07-2014: update met betrekking tot de interne bibliotheek.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een beoordeling of bericht kan ik waarderen. Heb je vragen? Stel ze gerust, ik zal mijn best doen om daar op te reageren.

Heb jij ook een Kobo Aura HD Wit?