Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1520 Zwart Review

Opinion 20 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 2.018 views

Nokia Lumia 1520 Zwart

De Nokia Lumia 1520 is een van de beste, zo niet de beste Windows Phone telefoon van dit moment. Het 6" full HD beeldscherm kan bijzonder fel en is daarmee perfect af te lezen in de volle zon, maar maakt het hele toestel ook bijzonder groot.

Pluspunten

• Indrukwekkend beeldscherm;
  • PureView camera maakt geweldige foto's;
  • Nokia toevoegingen aan Windows Phone 8;
  • Apps starten snel en games draaien vloeiend dankzij de Snapdragon 800 SoC.

Minpunten

• Grootte van het scherm wordt niet optimaal benut;
  • Tijdens navigeren wordt de telefoon erg warm en verbruikt veel stroom.

De Nokia Lumia 1520 is sinds eind januari 2014 verkrijgbaar. Het is een bijzondere telefoon, om meerdere redenen. Niet alleen is Nokia overgenomen door Microsoft en zal Nokia als merk niet (lang) meer op telefoons verschijnen, maar ook is het met een 6” beeldscherm een erg grote telefoon. Daarnaast beschikt de Nokia 1520 over een 20MP PureView camera die voor superieure foto’s en video’s moet zorgen.

Inhoudsopgave
8. Specificaties
9. Geluid
10. Conclusie

Uiterlijke kenmerken
De Nokia Lumia 1520 is een echte blikvanger: ik heb niet eerder zoveel reacties gehad op een telefoon als met de Lumia 1520. Het beeldscherm springt het meest in het gezicht en veel mensen vinden het een indrukwekkend beeldscherm. Daarna volgt meestal de opmerking "wat is hij groot". Dit waren ook mijn belangrijkste eerste indrukken.

Een vooraanzicht van de Nokia Lumia 1520, met het vergrendelscherm van Windows Phone 8.

Om de grootte van de telefoon in perspectief te zetten: dit is een foto van de Samsung Galaxy Note 3 (5,7″, links) naast de Nokia Lumia 1520 (6″, rechts). Het is Úcht een grote telefoon! Dat zorgt er ook voor dat je de telefoon alleen fatsoenlijk kan bedienen als je daarbij twee handen gebruikt. De telefoon past nog net in een normale broekzak, maar is duidelijk zichtbaar en als je je veters wilt strikken kan je de telefoon beter uit je broekzak halen.

Aan de achterkant valt de Carl Zeiss lens van de Nokia PureView camera op. Deze is gelukkig een stuk minder dik dan die van de Nokia Lumia 1020. Boven de lens zie je ook de flitser met dubbele LED.

Ook speelt het door Nokia gekozen materiaal een grotere rol. De Lumia 1520 is gemaakt van gekleurd policarbonaat (plastic). De achterkant is wel gevoelig voor vettige vingers, maar veel minder gevoelig dan bijvoorbeeld glas.
Persoonlijk gebruik ik nooit hoesjes voor mijn telefoons. Over het algemeen doen ze afbreuk aan het uiterlijk en maken ze het toestel dikker en groter. Ik ben ook altijd voorzichtig met mijn telefoons, maar ik heb geaccepteerd dat je niet aan (kleine) beschadigingen ontkomt. Omdat niet alleen de bovenste laag van het plastic is gekleurd maar ook de lagen daaronder, zijn de krassen niet zo erg als bijvoorbeeld op een auto.

Aan de onderkant zie je veel kleine gaatjes, waar de luidspreker van de telefoon achter zit.

Aan de linkerkant (vanaf het beeldscherm gezien) bevinden zich alleen de nano-simkaarthouder en de micro-SD kaarthouder. Aan de bovenkant van het toestel zie je ook nog een derde microfoon en een 3,5mm koptelefoon aansluiting.

Aan de rechterkant (vanaf het beeldscherm gezien) bevinden zich van links naar rechts: de volume knoppen, de aan/uit knop en de cameraknop.

De volgende foto is ook direct een brug naar het volgende onderwerp, het beeldscherm.

Hier zie je dat het Gorilla Glass 2 mooi doorloopt in de rest van de behuizing. Dit voelt niet alleen prettig, maar is volgens mij ook geheel in lijn met het ontwerp van de Lumia 1520.

Voor een heldere, uitgebreide beschrijving van alle aansluitingen en sensors verwijs ik graag naar de volgende afbeeldingen, die uit de gebruikershandleiding van Nokia komen:
http://tweakers.net/ext/f/RzaaFht7spgaixbkTgkiu7vF/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/t2mCTYebLseb9upNfsshA9Hp/thumb.png

2. Beeldscherm
Zoals gezegd heeft de Nokia Lumia 1520 een 6” full HD (1920 x 1080 pixels) beeldscherm, wat neerkomt op een pixeldichtheid van 368 pixels per inch. De beeldverhouding is 16:9.

Nokia maakt gebruik van de ClearBlack technologie, wat werkt met een aantal polariserende filters om het reflecterende licht te verminderen, waardoor het scherm beter leesbaar moet zijn. Uiteraard is het beeldscherm wel afgeschermd met Gorilla Glass 2 dat gewoon licht weerkaatst, dus het gaat met name om het verminderen van de interne reflecties.
De afgelopen jaren zijn fabrikanten druk bezig geweest om het aantal lagen tussen het beeldscherm en het glas te verminderen, dus ik kan me voorstellen dat dit voordeel in de loop der tijd achterhaald zal raken, maar feit is wel dat de Nokia Lumia 1520 uitstekend is af te lezen, zelfs in de volle zon.
Wat hier ook sterk aan bijdraagt is de maximale helderheid van het beeldscherm. Deze komt namelijk neer op 750 cd/m2, wat relatief erg hoog is voor een moderne smartphone.

Wat ik ook erg kan waarderen is dat de automatische helderheid perfect werkt. Zowel in hele lichte als donkere omstandigheden past de helderheid zich netjes aan. Op zich iets wat haast vanzelfsprekend zou moeten zijn, maar ik heb daar ook andere ervaringen mee.

De kijkhoeken zijn uitstekend en in combinatie met de resolutie en de grootte, is het beeldscherm samen te vatten als ‘indrukwekkend’.

3. Camera
De Nokia Lumia 1520 heeft een 20MegaPixel PureView camera. Hoewel meer pixels absoluut niet automatisch betekent dat de foto’s van betere kwaliteit zijn, pakt Nokia het slim aan. De 20MP foto’s worden namelijk middels oversampling verkleind tot 5MP foto’s. Zo wordt gebruik gemaakt van de informatie van de 20 MegaPixels om bijvoorbeeld ruis weg te filteren.

Standaard worden twee versies van de foto’s opgeslagen: zowel de 20MP als de 5MP variant. Dit is om enige nabewerking (in de Nokia Camera App) te kunnen doen zonder kwaliteitsverlies. Uiteraard neemt het dubbel opslaan van foto’s extra ruimte in beslag, maar dit is via de instellingen te wijzigen naar eigen voorkeur.
Om een idee te krijgen van de grootte van de foto’s heb ik het gemiddelde genomen van 20 willekeurige foto’s die ik in beide formaten heb: de 5MP foto’s nemen gemiddeld 1,8MB ruimte in beslag, de 20MP foto’s gemiddeld 5,2MB.

De Nokia Camera app ziet er goed uit, hier een printscreen zoals het beeld er live uit ziet als je een foto wilt maken en hier een afbeelding waar de uitgebreidere instellingen te zien zijn. Zelf heb ik eigenlijk altijd de automatische instellingen gebruikt, simpelweg omdat ik vind dat die goed werken.
Hier volgt een fotogalerij met 5MP foto’s die ik met het toestel heb gemaakt.
http://tweakers.net/ext/f/3eTZgE4xRdv9FTW4yPkjH5k2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/vA3LAiyTy0HSCaeH0p2jhle2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/1VdKDp5dX1ukTp4NCP4lV9Ga/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/BqOKEolR7I9wsybd6u3VTg7r/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/8LYPvzaV3srkcD4tHTJc0NqS/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/qh6dqpaXmr9tYmJ6izt7D96h/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/PpBYiBUp3vJChI53csnBWW6S/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/lrkgzBLt4MZdi1ZmZ4DLxlrT/thumb.jpg
Persoonlijk vind ik de foto’s van de Lumia 1520 geweldig! Wat mij betreft mogen alle telefoons een dergelijke camera hebben. Ook in situaties met minder licht valt de hoeveelheid ruis mee, dus ik ben overtuigd van de techniek van oversampling.

Ook heb ik een aantal video’s gemaakt met het toestel, elk in een iets andere situatie, wat een goed totaalbeeld moet geven van de prestaties van de camera bij het maken van video’s.

In meerdere video’s viel het mij op dat het beeld heel even een beetje in- en uitzoomt, wat er onrustig uitziet. Het lijkt erop dat de camera opnieuw scherpstelt, maar daarbij niet uitgaat van het focuspunt dat eerder werd gebruikt. In plaats daarvan wordt volledig opnieuw scherpgesteld.
De camera gaat met filmen goed om met lichtovergangen, maakt goede beelden in donkere omstandigheden en weet hele harde geluiden goed en ruimtelijk op te nemen (waarschijnlijk dankzij de vier microfoons die hierbij gebruikt worden).

4. Accuduur
Omdat de Nokia Lumia 1520 zo groot is, past er ook een hele grote 3400wAh batterij in. Ik heb de telefoon een aantal weken gebruikt en redelijk intensief gebruikt. Denk hierbij aan 3-4 uur dat het scherm aan staat en het versturen van berichten tussendoor. De telefoon is steeds 2 dagen meegegaan, meestal met nog 10-15% batterij aan het einde van de tweede dag over. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik niet echt mobiele spelletjes speel, wat echte stroomvreters zijn.

5. Windows Phone 8
Dit is uiteraard een review van een telefoon, maar omdat het besturingssysteem van grote invloed is op de gebruikerservaring, zal ik hier op ingaan.

Een van de belangrijke onderdelen van het besturingssysteem zijn de zogeheten Live Tiles. Het zijn een soort snelkoppelingen naar apps in de vorm van tegels, die dynamisch informatie kunnen tonen. Deze tegels zijn individueel in te stellen in verschillende groottes, zodat je uiteindelijk een soort ‘dashboard’ krijgt. Zo kan je bijvoorbeeld je kalender op je startscherm tonen en dan komt de eerstvolgende afspraak in beeld. Ook kan je een foto album als Live Tile instellen, daar wordt dan een dynamische diavoorstelling getoond.

Over het algemeen vind ik het besturingssysteem erg gebruiksvriendelijk en heb ik er geen problemen mee om het aan te raden, ook voor minder technisch onderlegde mensen. Wel heb ik een paar ervaringen die ik zelf er hinderlijk vind.

Zo is het koppelen van een Gmail account aan de ge´ntegreerde email app verre van optimaal. Niet alleen is het niet erg gebruiksvriendelijk om het voor elkaar te krijgen, maar ook is er geen out-of-the-box ondersteuning om een push-bericht te krijgen als je een nieuwe mail krijgt. In plaats daarvan checkt het besturingssysteem op zijn vaakst eenmaal per kwartier of er een nieuwe email is. Dit komt omdat Google een protocol gebruikt dat Windows Phone niet ondersteunt, maar de gebruiker heeft hier in de praktijk hinder van.

Ook de app beschikbaarheid en ondersteuning is ondermaats vergeleken met Android of iOS. Ik was blij verrast om best veel tripple-A spellen in de Windows Store te zien, maar als je graag mee wilt in de nieuwste rages, loopt de Windows Store achter.

Hoewel je met Windows Phone 8 eenvoudig bestanden kan overzetten van en naar je telefoon via Windows Verkenner, ontkom je er haast niet aan om het speciale synchronisatie programma van Windows te gebruiken. Zo heb ik verschillende formaten videobestanden gekopieerd en geplakt naar de telefoon, maar de ingebouwde videospeler van Windows Phone kon deze bestanden niet afspelen.

Ten slot vind ik dat het grote scherm van de Nokia Lumia 1520 niet goed wordt benut. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van een SMS verificatie code voor mijn Google account, maar de code wordt niet volledig weergegeven in het voorbeeld bovenaan het scherm, terwijl dit op een kleiner beeldscherm op Android wel zo werkt.

Het zijn met name kleine ergernissen van een besturingssysteem dat anders erg goed zou zijn. Op het moment van schrijven wordt een grote update naar Windows Phone 8.1 uitgerold, maar omdat ik niet meer over het toestel beschik heb ik daar geen ervaringen mee.

6. Nokia toevoegingen
Nokia heeft een aantal zaken ontwikkeld voor Windows Phone die alleen beschikbaar zijn voor Windows Phone gebruikers die een Nokia telefoon hebben. Dankzij de nauwe samenwerking met Microsoft zijn deze toevoegingen sterk ge´ntegreerd in het besturingssysteem van Windows. De Nokia Camera app heb ik onder ‘Camera’ al besproken, maar hier zal ik de overige toevoegingen bespreken.

Nokia Glimp
Als je je telefoon uit je broekzak haalt, toont het beeldscherm direct de tijd dankzij Nokia Glimp. Door dubbel te tikken op het beeldscherm kom je op het startscherm. Ik vind dit een geweldige toevoeging en miste het direct toen ik weer overschakelde op een andere telefoon.

HERE Drive+
HERE Drive+ is een doeltreffende navigatie app. De kaarten zijn uitgebreid: als je genoeg inzoomt kan je zelfs 3D-beelden zien van belangrijke gebouwen. Er wordt informatie gegeven over files en de maximum snelheid. Ook kan je een melding krijgen als je de maximum snelheid overschrijdt.
Het toestel wordt wel heel warm en verbruikt veel stroom als je HERE Drive gebruikt. De warmte is met name vlak boven de camera lens en is niet erg aangenaam om aan te raken. In een rit van 50 – 60 minuten raakte de batterij dan ook ongeveer voor de helft leeg, terwijl de telefoon over een hele grote batterij beschikt.

Een aantal screenshots om een indruk van de app te geven:
http://tweakers.net/ext/f/ImP5noScgHD1jYruggaCdPNs/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/y2v1tuHnD6X8BlU4dNLDJZCh/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/MiyeQXeYKbcVF1SZQIk2UE1N/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/AR9hDsaIOKGDSess55FuZdj1/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/DwhxWtprRsQRqOYe6hFf666w/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/nqkyWECM7ORNAPIhYZFBNrYd/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/DlBiuc37yoKDVqno3fSmo0T1/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/NfhncrvKOieE1sRpG3XgeQMv/thumb.png

HERE Maps en HERE Transit
HERE Maps is het equivalent van Google Maps en HERE Transit geeft reisinformatie voor het openbaar vervoer.

MixRadio
Nokia MixRadio is, zoals de naam al aangeeft, een app waarmee je afspeellijsten kan zoeken en afspelen. Je kan bepaalde nummers of afspeellijsten positief of negatief beoordelen, zodat de app leert welke muziek je wel of niet leuk vind. Op basis daarvan krijg je suggesties voor afspeellijsten. Je kan zelfs songteksten downloaden (als die beschikbaar zijn uiteraard).
Deze dienst is grotendeels gratis, maar bepaalde features zijn betaald, zoals het onbeperkt overslaan van nummers tijdens het luisteren naar mixen, nog meer mixen offline kunnen beluisteren en een hogere audiokwaliteit.

Als je een nummer hoort waarvan je wilt weten welke het is, kan je MixRadio gebruiken om dit te achterhalen. Ik heb dit uitgeprobeerd in een winkel met achtergrondgeluid en het werkte snel en goed.

7. Prestaties
De Nokia Lumia 1520 is de eerste Windows Phone met een Snapdragon 800 SoC (System On a Chip) met een quadcore processor. Ik heb geen benchmarks gedraaid, maar de prestaties van de Snapdragon 800 is inmiddels goed bekend. Deze processor is veel gebruikt in de meest high-end smartphones die halverwege-eind vorig jaar zijn uitgebracht.

Van Windows Phone is bekend dat het een soepele interface heeft, ook op tragere telefoons. Zoals te verwachten voelt de interface op de Lumia 1520 dan ook enorm soepel aan. Je merkt vooral dat de telefoon over een moderne processor beschikt als je een app opstart of spellen speelt. Alles gaat soepel en snel en ook de meest zware spellen draaien zonder problemen. Inmiddels zijn er natuurlijk al nieuwere SoC’s uitgebracht en aangekondigd, maar in de wereld van elektronica is dat altijd zo. Ik durf te beweren dat deze processor nog wel twee jaar mee kan komen met de tijd, uitgaande van normaal gebruik.

8. Specificaties
Het toestel beschikt over de volgende specificaties:
- CPU: Snapdragon 800, een processor met vier rekenkernen (Krait 400) die hun werk op maximaal 2,2 GHz doen;
- GPU: Adreno 330;
- Camera: 20MP PureView camera met optische beeldstabilisatie, 1,2MP front facing camera;
- Beeldscherm: 6″ Full HD (1080p) ClearBlack IPS, Gorilla Glass 2, Nokia Glance;
- Accu: 3400mAh;
- RAM: 2 GB;
- Interne opslag: 32 GB;
- Micro-SD(HC) slot;
- Afmetingen: 162,8 x 85,4 x 8.7mm;
- Gewicht: 209g;
- Connectiviteit: WLAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac, ondersteuning voor 4G;
- Overige toeters en bellen zoals NFC, draadloos laden (Qi-standaard), Bluetooth, nabijheidssensor, verhoogde aanraakgevoeligheid van het scherm etc.

9. Geluid
Uiteraard moet de telefoon ook gewoon kunnen bellen. Gelukkig kan ik hierbij vermelden dat dit van de kwaliteit is die men van Nokia gewend is: je hoort de andere kant van de lijn kraakhelder en stemmen klinken vol. Ook van de andere kant van de lijn heb ik begrepen dat ik uitstekend verstaanbaar was.
Als je de telefoon met het beeldscherm naar beneden legt kan je prima een kamer vullen met het geluid wat uit de speaker komt. Het is uiteraard geen hi-fi geluid, met name bij hoger volume treedt vervorming op en merk je dat het een kleine luidspreker is.
De interne versterker is behoorlijk sterk. Dit is met name prettig als je een koptelefoon met hoge impedantie aansluit. Met mijn Sennheiser HD 439 (met een impedantie van 32Ohm, wat niet erg hoog is) leek het mij niet verstandig het volume boven 50% in te stellen.

10. Conclusie
De Nokia Lumia 1520 is een van de beste, zo niet de beste Windows Phone telefoon van dit moment. Het 6″ full HD beeldscherm kan bijzonder fel en is daarmee perfect af te lezen in de volle zon, maar maakt het hele toestel ook bijzonder groot. De Nokia toevoegingen aan het besturingssysteem zijn een gigantische toegevoegde waarde en wat mij betreft mogen alle toekomstige smartphones met een PureView camera worden uitgerust.
Toch laat het besturingssysteem een nasmaak achter: Gmail integratie is niet optimaal en ik zou graag zien dat Windows zijn volle gewicht in de ontwikkeling van het platform zou gooien. Het concept werkt namelijk goed en is over het algemeen erg gebruiksvriendelijk.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een beoordeling of bericht kan ik waarderen. Heb je vragen? Stel ze gerust, ik zal mijn best doen om daar op te reageren.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1520 Zwart?

Zoals altijd een uitmuntende review kerel :D Heerlijk om dik verdiende +3 reviewss te kunnen lezen op een rustige zondag.
Mooie review. Je opmerking over benutten van ruimte scherm door Windows 8 is met update naar 8.1 inmiddels gelukkig niet meer valide.