Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z97P-D3 Review

Kalis 19 juli 2014, laatste update op 19 juli 2014, 4.824 views

Gigabyte GA-Z97P-D3

Gekocht voor mijn Pentium Anniversary G3258.

Pluspunten

• Overclockt de Hasswell Refresh zeer goed
  • Z97 chipset
  • Lage prijs
  • GigaByte heeft goede spullen
  • 2-way crossfire
  • Solid capacitators
  • DualBIOS

Minpunten

• Serial port (geen VGA)
  • 2 heatsinks

Layout Score: 4
Ik heb de chip op 4,8 GHz en geheugen op 2000 MHz. Zeer goede overklokkert. Komt met standaard instellingen in EasyTune voor een milde (4,0) to Extreme overklok (4,6) Echter in de BIOS is het een feestje voor overklokkers. Je kunt alle multipliers voltages etc. instellen. Ik heb een benchmark gedraaid op 4,9 GHz met 1,29volt op lucht. Mijn 4x4GB Vengeance 1600 geheugen kreeg ik op 2000 MHz.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z97P-D3?

Hoeveel aansluitingen zijn er voor kast-ventilatoren (cha_fan)? Deze zie ik namelijk niet op de afbeelding. Of zijn dit de sys_fan1/2/3?
Ook zie ik in de specificaties geen netwerkchip, weet jij toevallig welke hier in zit? :)
volgens de specificaties op http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4958#sp
1 x CPU fan header
3 x system fan headers
Realtekģ GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit)
Waarom is HDMI en een seriele poort een minpunt?
Waarschijnlijk omdat ie daarmee z'n display aanstuurt. Wat met een Z97 bord nogal zonde is (argumenteerbaar en afhankelijk hoe je de quicksync technologie van Intel zou willen gebruiken.).

Aldus mijn conclusie: geen grafische kaart op de plank en heeft DVI / VGA nodig.
Eerste review die ik tegenkom voor dit moederbord.. bedankt, denk dat ik hem maar eens aan een 4690k ga koppelen en kijken hoe ver ik kom :)
Heb je al resultaten? Ben erg benieuwd!
Jammer dat er geen digitale audio uitgang op zit, ik wil hem aansluiten op mijn 6 jaar oude Denon receiver.
Handige link. Bedankt! Ik heb in ieder geval genoeg aansluitingen mocht ik voor dit moederbord kiezen. :)
Dank je voor de review Kalis! Ik heb aan de hand van o.a. jouw review dit bordje aangeschaft. Prachtig bord inderdaad, met een leuke BIOS.
Nog een extra aanvulling voor de linuxers onder ons: Dit bord werkt uitstekend in linux (ik gebruik Fedora 20, maar zal binnenkort ook andere distro's testen)! Alles werkt out of the box! (onboard LAN heb ik echter niet kunnen testen, aangezien ik een draadloze PCI-e netwerkkaart erin gestopt heb voor draadloos netwerk. Echter, gezien de review van de Z97-HD3 op phoronix.com, zou de Z97P-D3 geen problemen moeten hebben met onboard LAN onder linux. Immers, de Z97-HD3 en de Z97P-D3 hebben dezelfde chipsets voor onboard LAN!)

Ik zal binnenkort ook een review van dit bordje schrijven, zodra mijn camera weer binnen is :).
Inmiddels ook Ubuntu 12.04 op geinstalleerd (had nog een DVD met die versie die ik ergensin 2012 gebrand heb) en ook dat werkt uitstekend, alles wordt out-of-the-box ondersteund. Ik ben zo tevreden over dit bord dat ik overweeg een 2e aan te schaffen voor een 2e systeem.
Ik heb dit moederbord vandaag ingebouwd en ik heb 1 connector waarop staat mb/sw. Volgens mij is dit van de power button, maar zie niet waar ik dit kan aansluiten op het bord.
Iemand enig idee?
Staat in kleine lettertjes op het moederbord zelf. Rechts onder in het gekleurde vakje :)
Die seriŽle poort beschouw ik eigenlijk als een pluspunt, heb die nodig voor mijn werk. Goed om te zien dat er dus toch nog moederborden gemaakt worden met die aansluiting. Voor een nieuwe laptop was het een hele zoektocht om nog een model met seriŽle poort te vinden.

Lijkt in elk geval wel een leuk bord voor de G3258, ben wel blij dat er door die Pentium nu ook wat goedkopere Z borden zijn.
Ik twijfel tussen:
Gigabyte GA-Z97X-SLI @110 euro
Gigabyte GA-Z97P-D3 @ 80 euro
MSI Z97 U3 PLUS @ 100 euro

Is de Z97P-D3 een goede keus en welke features behalve SLI laat ik weg door die 30 euro?
De aanwezige heatsinks zijn klein van formaat en liggen volgens mij geen koelingen of kaarten in de weg. Waarom is dit een minpunt?