Specificaties 17" (1440x900), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7730G-844G100BN Review

CNS 18 februari 2009, laatste update op 18 februari 2009, 2.883 views

Acer Aspire 7730G-844G100BN

Pluspunten

• Goede performance
  • Zeer mooi beeld kwaliteit.
  • Mooi geluid voor een laptop.

Minpunten

• Korte accuduur
  • Hotspot onder de laptop bij zware processor belasting
  • Drama met het downloaden van drivers van de acer website

Ik heb deze laptop gekocht om enerzijds zakelijk te gebruiken, maar ook om games van deze tijd te kunnen draaien. De prestaties van deze laptop zijn prima. Snelle Intel Core 2 Duo P8400 processor, 4GB RAM, 512MB NVIDIA GeForce 9600M GT en 2 500GB SATA schijven. Het 17" CrystalBrite scherm is een lust om naar te kijken. Hierdoor is deze laptop ook zeer geschikt om moderne games op te draaien. Een nadeel is wel dat er een duidelijk zeer warme plek onder de laptop ontstaat als de processor voor langere tijd zwaar belast wordt. Dit is goed te voelen op je been als je de laptop op schoot hebt.

Mocht je zelf Windows Vista willen installeren en geen gebruik maken van de automatische installatie van Acer zorg er dan wel voor dat je op voorhand weet welke hardware er precies in zit. De mogelijkheid van Acer om op hun website drivers te downloaden laat zeer te wensen over. Een driver-package van 120MB voor de wireless kaart is toch echt te veel van het goede. Ook de download snelheid van de Acer-website is zeer bedroevend. Inventariseer daarvoor eerst welke drivers je nodig hebt en download deze van de website van de fabricant.

Windows Xp installeren gaat niet vanzelf. Hiervoor zul je eerst de drivers van de harde schijven moeten laden tijdens de installatie, want er verschijnt gewoon een blauw scherm.

Tevens is het aloude probleem van de acer laptops nog steeds aanwezig, zeer korte accuduur. Met Windows Vista met een performance-schema haal je net 2 uur bij normaal gebruik.

Maar ondanks enkele minpuntjes ben ik zeer tevreden over deze laptop. Mooi scherm, goed op schoot te gebruiken en goede prestaties.

Heb jij ook een Acer Aspire 7730G-844G100BN?

Ik heb in de BIOS niets gezien om de HD's in een RAID configuratie te zetten. Wel jammer inderdaad, want ik had graag striping aangezet. Om beide schijven tegelijk te gebruiken zeg maar.

Er zit DD3 geheugen in de videokaart. Zie onderstaande link voor een uitgebreide omschrijving van de specificaties.
Acer Specificaties
Ik heb GTAIV geinstalleerd en dat draait prima. Ik zal nog wat instellingen van GTAIV hier neerzetten om te kunnen vergelijken.

Driverproblemen met XP blijf je altijd houden. Je zult echt van veel hardware de drivers moeten downloaden van de fabrikant. Net zoals je zelf Vista installeerd.

[Reactie gewijzigd door CNS op 26 februari 2009 12:28]

Ik zit ook te kijken naar onder andere deze laptop en heb nog een paar vraagjes. Misschien kan jij me hiermee helpen en zo mogelijk wat cijfers posten over de performance.
- Is het mogelijk om beide HD's in raid te zetten?
- Hoe presteert de videokaart in de games? Sommige 9600 kaarten worden aangestuurd met 'ddr2' geheugen en deze presteren duidelijk minder dan de 'ddr 3' versies. Gaat het hier om een ' ddr 3' versie?
- Is win XP makkelijk te installeren, of blijven er driverproblemen vanwege niet ondersteunde drivers?

[Reactie gewijzigd door henk26 op 23 februari 2009 22:33]

Zou je hier ook nog wat screenshots willen plaatsen van CPU-Z oid :) ?