Specificaties 5,5" display, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Doogee Dagger DG550 Zwart Review

electropruts 18 juli 2014, laatste update op 30 oktober 2014, 6.956 views

Doogee Dagger DG550 Zwart

Deze telefoon is zijn geld zeker waard. Er zijn wat minpunten, maar deze zijn wat mij betreft geen reden om de telefoon te laten liggen. Ik verwacht er nog wel even met plezier gebruik van te kunnen maken!

Pluspunten

• Dun, strak uiterlijk
  • Relatief snel
  • Als het goed is binnenkort een upgrade naar 4.4
  • 720p resolutie
  • GPS heeft snel een fix

Minpunten

• Mogelijk weinig custom roms
  • Geen notification LED
  • Door het formaat lastig met één hand te bedienen (mogelijk went dit nog)
  • Mogelijk de accu (ook afhankelijk van of de 4.4 update hier nog verbetering in brengt)

Inleiding:
Anderhalf jaar geleden begon ik me voor het eerst te verdiepen in chinese telefoons, met name omdat mijn wensenlijstje toentertijd niet realistisch was met het budget wat ik in gedachte had (tot 150 euro).

Ik heb toen uiteindelijk een Huawei G330D aangeschaft, een toestel wat in Nederland niet verkrijgbaar was, maar qua specs vergelijkbaar met de Y300. Hoewel een degelijk toestel, wilde ik toch meer: meer snelheid, nieuwere android versie, etc. Om die reden ben ik weer gaan kijken, en wel naar nog iets onbekendere merken, zoals Cubot, Doogee, Zopo, etc.

Mijn eisen:
- Minimaal quadcore
- Android 4.4 (niet echt te onderbouwen, maar meer om weer 'bij' te zijn)
- Batterij die ook bij normaal gebruik (bijv. uurtje surfen, half uurtje bellen, BT, GPS, WIFI aan) makkelijk een dag redt (mijn G330D doet nog steeds 2-3 dagen, bij voor mij normaal (maar voor velen: weinig) gebruik)
- Wat groter display dan de 4.0" van mijn G330D (liefst 4.5" of 5")
- 720p
- Minimaal 1 GB aan geheugen
- 3G op 900 en 2100Mhz
- Tussen de 100 en 150 euro

Uiteindelijk viel mijn oog op Doogee, aangezien zij toch wat goedkoper zijn dan Huawei, Zopo, Lenovo, etc, en toch telefoons met mooie specs aanbieden. De eis om 3G op de 900Mhz band heb ik hierom laten schieten, aangezien dit iets is wat ik nooit gemist heb, en niet weet of/wanneer ik hier uberhaupt gebruik van zou gaan maken (heb een BEN abonnement).

De Doogee DG800 voldoet verder aan al mijn eisen, maar het scherm heeft slechts een QHD resolutie. Omdat ik toch ook wat wil kunnen surfen leek me het dan handiger om voor zijn grotere broer, de DG550 te gaan, hoewel deze erg groot is, erop vertrouwend dat het formaat vanzelf went.

Specs van de DG550:
- Octa core, 1.7GHz
- Android 4.2, met in alle waarschijnlijkheid een update naar 4.4 (afhankelijk van of Doogee hun belofte nakomt)
- 2600mah batterij
- 5.5" display
- 720p
- 1GB geheugen
- 3G op 850/2100Mhz
- 120 euro incl verzending, excl btw

Behuizing en formaat
De behuizing komt degelijk over. De achterkant is een vrij dunne, rubbere plaat, welke misschien niet al te vaak opengehaald moet worden, maar, doordat deze van rubber is gemaakt, lekker stroef is. De zijkanten zijn van een strip aluminium gemaakt, die waarschijnlijk weinig extra stevigheid bied, maar wel een wat luxer uiterlijk geeft. De boven- en onderkant zijn gerond. Door het formaat van de telefoon ligt het zwaartepunt van de telefoon, wanneer ik deze met één hand bedien, vrij ver naar boven toe, waardoor hij niet erg stevig in de hand ligt. Om deze reden bedien ik hem vooral met één hand, terwijl ik hem met de andere hand vasthoud. Drie dagen nadat de telefoon binnen is, merk ik dat ik de telefoon al een stuk makkelijker met één hand bedien. Het voordeel van de grote maat is dat browsen erg goed gaat.
De afwerking is erg goed, het ziet er niet uit als een goedkoop toestel. Er is standaard een screenprotector meegeleverd, waardoor de voorkant wat minder strak is, maar deze blijft nog even zitten tot mijn hoesje arriveert.

Scherm
Het toestel heeft een 720p scherm. Hoewel deze resolutie verspreid wordt over 5.5" (terwijl dezelfde resolutie ook voor kleinere schermen gebruikt wordt) ziet het scherm er erg goed uit. Websites zijn goed leesbaar en ook foto's zien er erg goed uit. De kijkhoek van het scherm zelf is prima, maar wordt vooral beperkt door het feit dat het glas erg spiegelt. kijkhoek, resolutie, surfen, spiegelen buiten

Camera
De rearcamera is 13mp, en doet zijn werk prima. Buiten zijn de foto's sowieso erg mooi, maar ook binnen vind ik dat hij prima foto's maakt, zeker in acht nemend dat binnenfoto's van een telefoon vaak erg tegenvallen.

Wanneer ik op de sluiterknop druk, wordt de foto direct gemaakt. Dit valt mij erg mee, bij mijn vorige toestel kon ik soms meer dan een seconde wachten voordat de foto ook daadwerkelijk gemaakt werd, wat regelmatig resulteerde in bewogen foto's.

Software
Op dit moment draait er Android 4.2 op het toestel. Doogee belooft een update naar 4.4, en geeft aan dat deze begin augustus via OTA wordt aangeboden. Of het daadwerkelijk begin augustus gaat worden is afwachten: Doogee heeft de datum al vaker verzet (zoals ook de leverdatum van het toestel verschillende keren opgeschoven is).
Het toestel heeft standaard ondersteuning voor de Nederlandse taal (zowel voor de menu's als voor zoekopdrachten, toetsenbord, etc).

Prestaties
Benchmark antutu: 25599 (vergelijkbaar met de HTC one, iets lager dan de Galaxy S4 en de Xiaomi Redmi Note)
3Dmark: 5935 (ice storm unlimited) en 5950 (ice storm). Dit is iets lager dan de Huawei P6, ongeveer gelijk aan de Xiaomi Redmi Note, en iets hoger dan de Galaxy Tab 3 en HTC One S.

Accuduur
Omdat de accuduur sterk afhankelijk is van het gebruik van het toestel, bij deze even een paar scenario schetsen:
Voorbeeld 1 - Na de telefoon een ochtend om 07:00 van de lader gehaald te hebben, heb ik er ongeveer zo'n 25 minuten mee genavigeerd, onderweg naar werk in de auto. Verder heb ik er sindsdien wat meegespeeld, email gelezen, foto's gemaakt, en diverse benchmarks gedraai. WIFI, GPS en data continu ingeschakeld gehad. Om 20:00 stond de accu op 13%. Het scherm heeft die dag 2 uur en 7 minuten aangestaan. Tegen de tijd dat ik naar bed ging (+- 22:00) werkte de telefoon nog.
Voorbeeld 2 - Na de telefoon 's ochtends om 07:00 van de lader gehaald te hebben, heb ik deze gebruikt voor het nodige whatsappen, binnen foto's maken, nieuws lezen, wat surfen, etc. Om 1:00 had ik nog 20% over. De screen time was vijf kwartier.

Ik ben erg tevreden met het toestel. De accuduur is wat magertjes, maar mogelijk valt hier nog iets aan te tweaken. Verder is het een erg mooi toestel, met prima prestaties en bouwkwaliteit, voor een mooi prijsje.

EDIT: aanvulling, na zo'n anderhalve maand gebruik:
Inmiddels heb ik de officiele Kitkat update geïnstalleerd (handmatig, OTA is nog niet beschikbaar). Ik heb weinig (storende) issues kunnen ontdekken: Het geluid tijdens bellen was iets harder dan bij 4.2, maar nog niet perfect. Dit heb ik gecorrigeerd d.m.v. de app "Engineer Mode MTK" (bij Hardware Testing -> Audio -> Normal Mode de verschillende niveau's van SPH en SPH2 aanpassen).
Verder zit er een bug in mijn playstore waardoor ik, de eerste keer dat ik een app installeer, altijd een foutmelding krijg dat het mislukt is. Als ik vervolgens echter direct weer op install druk, werkt het wel, dus ik heb er weinig last van (goede kans dat het verholpen is door een nieuwe versie van gapps te installeren o.i.d.).

De accu houdt zich prima. Hoewel ik de telefoon de ene dag meer gebruik dan de andere, heb ik nog geen lege accu gehad.

Wat betreft het bereik: Ook hier geen klachten (er zijn me ook geen klachten van andere gebruikers bekend). Ik heb vrijwel altijd bereik (BEN abonnement), en als ik al geen bereik heb, dan heeft dat meestal een goede reden (tunnel, kelder, etc), en heeft mijn blackberry (op KPN netwerk) ook geen bereik.

Heb jij ook een Doogee Dagger DG550 Zwart?

ik ben ook net begonnen met verdiepen in de andere kan van de smartphone wereld en viel deze dg550 meteen op maar de cubot x6 viel ook niet tegen vergeleken net de dg550 alleen was het problerm met de x6 is dat het netwerksignaal echt bagger is zou dat met deze ook zo zijn of niet
Ik heb nog niemand horen klagen over slecht bereik met dit toestel. Ikzelf heb er ook geen last van. Ook het WIFI bereik is prima (in ieder geval ongeveer gelijk aan mijn vorige toestel - de Huawei G330D).

De reden dat ik deze heb gekozen boven de X6 is dat hij (uit mijn hoofd) iets goedkoper was, en een update naar Kitkat beloofde (geen idee of dat inmiddels met de X6 ook zo is). Kitkat is inmiddels uit voor dit toestel, maar niet via OTA. Ik heb er een hard hoofd in dat dat nog gaat komen, dus heb ik hem zelf geflashed.
Hoi
Ik heb enkele vragen , ben ook in het bezit van deze tel. Ben zeer tevreden maar minpunt is dat mijn wifiinstelling bij standby van tel. deze wegvalt en ik de wifi eerst moet uitzetten en weer in moet schakelen, dan heb ik contact met mijn wifi.
Verder zou ik je willen vragen hoe ik mijn android 4.2 kan updaten naar de laatste versie 4.4 ?
Ik heb mijn telefoon door middel van de volgende tutorial naar kitkat geüpdatet. https://www.youtube.com/watch?v=5rhvBPuiE78

Wat betreft de wifi: Wanneer je naar instellingen -> wifi gaat, en dan op je instellingen knopje drukt, kun je geavanceerd kiezen. Je kunt dan o.a. instellen dat de wifi behouden blijft in slaapstand. Misschien dat dit helpt.

Dat gezegd hebbende: mijn telefoon heeft het er, sinds ik een week geleden verhuisd ben, ook moeilijk mee: wanneer deze even geen bereik heeft gehad krijgt hij moeilijk weer verbinding. Heb gehoord dat android het soms moeilijk heeft met wpa2, dus misschien is wpa een optie...
Heb ook de DG550 maar krijg hem op geen mogelijkheid geflashd.. kan jij mij kort uitleggen hoe je dat hebt gedaan..

Alvast bedankt

Richard
Ik heb de volgende tutorial gevolgd:

Daarmee had ik het vrij snel voor elkaar. Mocht je het niet voor elkaar krijgen hiermee, laat even weten waar het verkeerd gaat (welke stap in het programma niet werkt o.i.d.), dan probeer ik te helpen :-).

Let wel op dat je dus even je IMEI backupped (zie de link), anders kun je niet meer bellen/gebeld worden. Meer informatie is te vinden in het volgende topic:
[ Doogee Dagger DG550 ] Ervaringen en Discussie
Mooie review! Ik heb een link naar je review geplaatst in het forumtopic over de dg550.
Hey zeer bedankt voor de review, ik overweeg dit toestel ook. Op de accuduur na klinkt het als een prima toestel voor een heel redelijke prijs. Dual SIM is een leuke extra.

De accuduur doet me echt wel twijfelen, maar aan de andere kant: ik laad altijd zodra het kan (thuis, werk) dus ik zou in 99% van de gevallen uit moeten kunnen komen. De knelpunten zijn dagjes weg, vakanties e.d. waarbij ik navigeer e.d.

(Achtergrond: ik heb nu een anderhalf jaar oude HTC One X+ à ¤ 500 die nu echt al gaar begint te worden, waar ik echt van baal. Omdat ik een dergelijke dure fout niet nog een keer ga maken ga ik nu "aan de andere kant van het spectrum" shoppen. De DG550 kost ongeveer een kwart. Zelfs als hij slechts een jaar mee gaat ben ik per dag nog steeds de helft goedkoper uit...)
Graag gedaan.

Ik moet zeggen dat ik nog geen één keer een geheel lege accu heb gehad aan het einde van de dag. De keer dat ik een stuk genavigeerd had en benchmarks gedraaid kwam er het dichtst bij, maar ook toen viel hij nog niet uit aan het einde van de dag. Ik merk dat de standby tijd prima is, maar wanneer je het scherm veel gaat gebruiken, of de cores flink belasten gaat het hard.

Misschien dat er nog iets te verbeteren valt met een CPU tweak programma...
Ik heb m gisteren besteld!
Heb nu nog n 2 jaar oude HTC One X, maar die staat op zn laatste benen. Ongelooflijk voor n toestel van 550 euro.

Sowieso al verbazingwekkend dat ik m n paar maanden geleden heb moeten laten repareren.
De antenne was zo slecht dat ik mn eigen router niet meer kon ontvangen. Na plaatsing extra antenne was dit probleem verholpen.

Sind enige tijd heb ik echter n enorme battery drain zo nu en dan. Vaak nergens last van, maar met enige regelmaat trekt die mn fone leeg terwijl deze aan de autolader hangt!
Ik gebruik tomtom voor mn werk, maar na 8 uur werken aan de autolader heb ik nog maar 7% over.

Sinds 2 dagen haal ik 12.00 niet eens meer.
Hopelijk heb ik de DooGee snel binnen
Iemand ervaring met de dg550 en mhl-HDMI? Werkt dit? Zo ja, werkt het met de Samsung adapters?
Welke adapters zijn geschikt?
Ik heb ook geen probleem met het bereik van de telefoon, al heb ik hem net een week in gebruik. Afwerking vindt ik heel netjes en heb geen rare dingen ervaren. Bij mij heb ik wel een bug met het vooruitsnellen van een 720p video, hier komt hij niet helemaal lekker uit, maar dit is vast wel op te lossen met een andere player.
Het scherm is is iets fletser dan de samsung schermen maar doet het toch aardig goed, kijkhoeken zijn ook prima. Minecraft pocket edition (0.95) loop erg goed, ''zelfs'' wanneer ik de telefoon is spaarstand heb staan. Fietsend heb ik gebeld en was goed hoorbaar volgens mijn kameraad. Stukken beter dan mijn samsung young :P.
Werkt het toestel nog steeds fijn? Ik twijfel tussen dit toestel nu, of wachten op een MTK6595 toestel van DooGee zodra deze uitkomt.
Ik ben nog steeds erg tevreden met het toestel ja. Met name met android 4.4 erg stabiel, en lekker snel. De batterij gaat ook altijd lang zat mee (denk dat ik er twee dagen mee kan redden, maar laad hem elke dag op).
Weet je wat ik nou mis in deze review? Afbeeldingen? Je spreekt over mooie foto's die de camera zou maken, maar je laat geen voorbeelden zien. Ook mis ik foto's van het toestel zelf, en dat is toch iets wat ik jammer vind.
Je hebt gelijk inderdaad. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar de standaard upload functie van tweakers weigert om een beetje degelijke foto's te uploaden (niet groter dan 300kB o.i.d.), dus heb ik het opgegeven. Als je geïnteresseerd bent, voel je vrij om me te PM-en met je mailadres, dan stuur ik er even een paar door.
Waarom verklein je ze niet? Trouwens je kunt foto's gewoon in de review zelf plaatsen door gebruik te maken van img tags [ img ]voorbeeld.jpg[/ img ].

Zonder de spaties, en je foto's kun je uploaden n je fotoalbum op Tweakers als je die hebt, en anders ergens anders uploaden.
Nou, vooruit, omdat je het zo lief vraagt:

Nu ik ze opnieuw bekijk besef ik me dat ik ze eigenlijk helemaal niet zo mooi vind... (nog steeds beter dan mijn vorige telefoons overigens) Misschien moet ik vaker foto's op mijn laptop bekijken ipv mijn telefoon ;-).
Slecht zien ze ercin iedere geval niet uit vind ik.
Hey electropruts, ik heb o.a. op basis van jouw review het toestel gekocht, en ik ben er overwegend tevreden over. Eén (in mijn ogen) heel groot minpunt: het app-geheugen is slechts 1,5Gb en dat is zó vol. Loop jij daar niet tegenaan?

Zie ook mijn review hier: productreview: Doogee Dagger DG550 Zwart review door JeroenH Herken je je in wat ik schrijf?
@JeroenH: Dit viel mij inderdaad ook wel op. Desalniettemin heb ik nog niet gehad dat hij volraakte. Ik heb momenteel nog ruim 300mb vrij. Ik moet echter wel zeggen dat ik grote logge apps zoals die van facebook vermijd, en ook enkele apps op mijn sd kaart heb staan. Ik weet dat er wel een manier is om het app geheugen te vergroten, maar heb dit zelf nog niet gedaan, aangezien ik het niet nodig had.

Ik herken me verder in veel van je review. Maar dat vermeld ik wel even bij die review :-).