Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

LexhoyaNewbie 18 februari 2009, laatste update op 18 februari 2009, 1.423 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Snelheid dataoverdracht
  • Stil bij normale dataoverdracht

Minpunten

• Agent
  • Grote bestanden
  • Defrag / schijfcontrole luidruchtig

Features Score: 3
Thuis altijd in bezit geweest van externe USB HDD van Maxtor, maar nadat die 4 jaar voltijd aan heeft gestaan, gaf die het leven (altijd als je 'm nodig hebt natuurlijk). Wilde altijd al een HDD met UTP, ivm niet continue aan hoeven hebben van een computer. De LaCie schijf kwam al eerder bij mij onder de aandacht ivm hoe het apparaat eruit zag en de opslag grootte (1TB).
Ongeveer een maand geleden aangeschaft via Misco, volgende dag levering, top, ook nette prijs. Snelheid van de schijf is goed, echter de belofte van de 'extra users' is niet geheel correct; Admin en n extra gebruiker. Ok, dat zijn extra gebruikers, maar ik verwacht dat je dan een lijst met standaard gebruikers en een admin-user kunt aanmaken, blijft dus slechts bij 2 stuks.
Bij het kopiren van grote bestanden (images > 20GB) raad ik aan dit NIET te doen. De schijf lijkt te hangen en kan dan geheel niet meer herstarten, lezen/schrijven. Heb dit nog niet aangemeld bij LaCie, moet ik nog doen.
Tevens krijg je een agent applicatie bij deze schijf, welke totaal ovebodig is. Niet nodig, want config doe je via de web-interface. De applicatie (LaCie EthernetAgent) lijkt ook zwaar in conflict te zijn met de XS4ALL WebDisk-software. Schijnen dezelfde poorten te gebruiken... kost ook wat tij om daar achter te komen.
Maar, deslaniettemin: goede schijf, stil (muv tijdens defrag en controle) en leuk geprijsd.
TIP: Zet de LED uit, je wordt gek van dat knipperen... en je kunt er je halve kamer mee uitlichten in 't donker...
P.S. extra USB-aansluiting weet ik het nut nog niet zo goed van te beoordelen. USB stick erin geeft geen extra drives/mappen...

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Hoi lexhoya,

Ik lees hier dat je dus deze Lacie hardeschijf hebt.

Ik heb 'm ook al tijdje en veel gezeur met instellen gehad.
In het begin en een aantal maanden daarna kon ik er geen concact mee krijgen. Opeens had het programma ethernet agent een optie om de schijf als Z schijf aan de computer toe te voegen. Waarom die dat eerst niet had weet ik niet. Nu heb ik alles opnieuw moeten installeren op de computer en werkt het weer niet. Mijn firewall blijft 'm ook blocken op een of andere manier. Maar goed, als ik deze uitzet kan ik er alleen bij via netwerklocaties. Ik zou 'm graag weer als extra schijf op de computer willen hebben, maar die optie lijkt niet aanwezig.

Weet jij misschien een oplossing? (Ik ben erg slecht met computers en weet ook niet hoe en wat een thuisnetwerk is en wat ik daarmee doe)

groeten,
Fabian (roeki)
Ik neem aan dat je met die usb aansluiting de schijf als "gewone"usb drive op je computer kan gebruiken. Had natuurlijk handiger geweest als je nog extra usb schijven eraan kon hangen om je netwerkspace uit te breiden :)
tips en trucks (zij het sumier...)
;)

Leuke schijf, alleen jammer dat hij standaard elk uur de uPnP database opnieuw opbouwt en je dit standaard niet uit kunt zetten. Snelheid had ook iets hoger gemogen...
Heb ook de USB mogelijkheden niet gechecked, maar is niet om op PC aan te sluiten, maar voor aansluiting van extra harddisk of stick.

[Reactie gewijzigd door Djehuti op 3 maart 2009 21:37]

Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee hoe je deze externe Lacie networkdsrive met bv. PerfectDisk kunt defragmenteren?

Met vriendelijke groet,

Angelique