Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black) Review

JKMH 18 juli 2014, laatste update op 31 juli 2014, 995 views

Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black)

Dit toetsenbord is geweldig in gebruik en ook aan de software ontbreekt niets. De prijs vrij hoog, maar daar krijg je wel wat voor terug. Wanneer je opzoek bent naar een toetsenbord met hoge kwaliteit, backlight en (in keuze verkrijgbaar) mechanisch toetsenbord, ben je bij Roccat aan het juiste adres!

Pluspunten

• Roccat Software
  • Achievements unlocken
  • Strak uiterlijk
  • Laat geen vingerafdrukken achter op het toetsenbord
  • Mechanisch (Keuze in switches)
  • Goede bouwkwaliteit
  • Licht in te stellen per toets
  • Ingebouwde Audio / USB 2.0
  • Verschillende profielen aan te maken
  • Licht in te stellen opverschillende felheden

Minpunten

• Aparte mediatoetsen weggehaald.

Introductie
Unboxing
Features
Specificaties
Lay-out
Mechanisch
Software
To-Do List

Graag wil ik Michael van Roccat bedanken voor het sturen van dit toetsenbord!

Al een enige tijd hebben concurrerende merken zoals Corsair en Steelseries mechanische toetsenborden in hun assortiment. Roccat heeft nu ook haar Mechanische toetsenborden geïntroduceerd. Dus het was tijd om daar een uitgebreide review voor te maken. Hun uitgebreidste en tevens ook hun duurste gaven zij de naam; Roccat Ryos MK Pro.

Nadat ik veel verhalen gehoord had over mechanische toetsenborden werd het tijd dat ik daar eens een product van zou aanschaffen en een review van ging maken. Vooral het uiterlijk van Roccat spreekt mij aan! De strakke zwarte toetsenborden met fel lichtgevende toetsen vind ik er zeer stoer uit zien! In deze review ga ik verschillende punten bespreken wat mij vooral opvalt aan dit toetsenbord.

Het toetsenbord komt in een grote doos. Op de doos staan de hoofdpunten van het toetsenbord en uitgekozen switches, in dit geval de Cherry MX Black switches. Op de doos wordt vermeld dat hij MMO &FPS (First Person Shooter) Approved (goedgekeurd) is en uiteraard ook de gekozen lay-out, in dit geval Brits. De doos vond ik zelf erg strak en goed verpakt! Echter de handleiding is wat beknopt. Hieronder wat foto's van de doos en hoe het toetsenbord verpakt is.

Wanneer we dit pakketje open maken komen we nog een doos tegen:

Wanneer ik de doos open maak, komt dan uiteindelijk het toetsenbord tevoorschijn! De lay-out van het toetsenbord krijgt van mij een dik pluspunt!:

Onder het toetsenbord zit nog een beknopte handleiding van het toetsenbord.

Zoals te zien, is er geen cd met drivers meegeleverd. Die kun je heel simpel van de overzichtelijke site van www.Roccat.org downloaden!

Op de doos worden al een aantal features vermeld, hieronder een uitgebreide lijst.

PER-KEY ILLUMINATION
Dit wil zeggen dat je per toets in kunt stellen of die verlicht moet worden ja of nee.
EASY-SHIFT[+]™ BECOMES EASY KEYBOARD
In combinatie met een andere toets kun je ze een dubbele werking geven.
N-KEY ROLLOVER
Voorkomt Ghosting.
HIGH-POWERED HARDWARE
2 32bit ARM Cortex processors + 2MB RAM
ROCCAT™ ACHIEVEMENTS DISPLAY
Wanneer je het toetsenbord in gebruik neemt kun je achievements unlocken, een leuk pluspunt van Roccat!
KEY SWITCHES TO SUIT EVERY GAMER
Er is keuze uit Blauwe, Bruine, Zwarte en Rode switches. Ik kom hier later op terug.
SMUDGE-PROOF GLOSSY LOOK
Ontwerp dat geen vingerafdrukken achterlaat op het toetsenbord. Bij hun vorige serie Gaming toetsenborden was dit wel het geval.
INTEGRATED MEDIA HUB
audio in/uit en 2 USB 2.0 poorten

Technische specificaties:

Per-key illuminated mechanical keyboard with 113 keys
Advanced anti-ghosting with N-key rollover
Choice of four CHERRY MX key switches
3 programmable thumbster keys (T1 – T3)
5 programmable macro keys (M1 – M5)
94 other programmable keys
1000 hz polling rate, 1 ms response time
1.8 m rear-exit braided cable
1 x audio in, 1 x audio out, 2 x USB 2.0 ports

De lay-out en indeling van het toetsenbord lijkt erg op de voorgaande Gaming toetsenborden. Ik heb het voorgaande Gaming toetsenbord ook gehad. Ik heb hieronder een plaatje geplaatst waar je de verschillen kunt zien tussen beide toetsenborden.

Zoals te zien lijken ze erg op elkaar maar zijn er toch een aantal verbeterpunten aangebracht. Zo hebben ze i.p.v. een glimmende rand gekozen voor glimmend plastic met daarbovenop een matte laag met ronde gaatjes. De matte laag voorkomt vingerafdrukken op het plastic. Dit is dus een goede verbetering ten opzichte van de Roccat isku.
De media toetsen van het oude toetsenbord zijn helaas weggehaald. Deze zijn nu ondergebracht onder de F1 t/m F11 toetsen. Dit is wat mij betreft niet echt een verbetering.

Op de onderkant van het toetsenbord zien we sleuven waar je kabels kunt wegwerken, erg handig voor als je de kabel van je muis makkelijk wilt wegwerken. Dit is wat mij betreft dus ook een goede feature van dit toetsenbord. Dit toetsenbord is uiteraard voorzien van stevige rubberen voeten om het toetsenbord in een hoek te zetten.

Bij de voorgaande serie toetsenborden (Roccat Isku). Maakte Roccat gebruik van een glimmende rand, wat niet erg fijn was omdat vingerafdrukken erg snel zichtbaar waren, ook waren krassen erg snel zichtbaar. Bij de Roccat Ryos maakt roccat gebruik van een Matte laag met een soort van puntjes erin voor wat grip. Dit is in mijn ogen een grote verbetering!

Reguliere toetsenborden zijn goedkoop en standaard, hebben een slechte bouwkwaliteit en typen niet echt lekker. Mechanische toetsenborden hebben echter een verschillende manier van typen, die veel natuurlijk en beter aanvoelt.

Er zijn voordelen en nadelen van mechanische toetsenborden:

Voordelen

- Typt veel fijner.
- Makkelijk in onderhoud / schoonmaken.
- (Vaak) ook betere bouwkwaliteit.
- Gaat veel langer mee.

Nadelen

- Veel duurder als normale toetsenborden, prijzen variëren van 80 tot 250,- euro
- Maakt herrie (licht ook een beetje aan welke switches je neemt).
- Toetsenbord is zwaarder.

Het verschil in mechanische toetsenborden kan ik hier laten zien.

Niet mechanisch Toetsenbord (Rubber dome):

Mechanisch toetsenbord (Switch):

Er zijn verschillende mechanisme op de markt. Cherry is de grootste en bekendste op de markt. Hieronder een korte "persoonlijkheid" over elke switch.

Cherry MX Blue

Dit zijn de bekendste mechanische switches. Je moet een kracht van 50 gram uitoefenen om de aanslag te registreren. Blues zijn redelijk luidruchtige toetsen, ze hebben dan ook het typische klik-geluid. Typen op Blues is fantastisch, een erg groot verschil met reguliere toetsen.

Cherry MX Red

Deze wordt aangeraden voor gamers. Reds zijn erg licht, waardoor het voortdurend indrukken van een toets erg goed gaat. Ze typen echter wel wat minder goed dan de rest.

Cherry MX Black

Deze switches geven vrijwel geen feedback. Je hoort ze amper, en ook het fysieke gevoel heb je niet bij Blacks. Deze switches zijn iets zwaarder, maar wel minder comfortabel voor langdurig typen.

Cherry MX Brown

Deze switch is een soort combinatie tussen Blue en Black. Ze zijn licht, je kan de toetsaanslagen voelen, maar niet horen. Browns kan je erg gemakkelijk indrukken. Je kan best wel zeggen dat MX Brown het beste van twee werelden is.

Tenzij je een professioneel gamer bent, zijn de MX Blue en MX Brown switches over het algemeen de beste keus. Het is erg belangrijk dat je een aantal switches uitprobeert voordat je een mechanisch toetsenbord aanschaft, want het verschil kan erg groot zijn. Het is per persoon ook erg verschillend, het is maar net wat je fijn vind. Het is ook belangrijk om het eerst uit te proberen aangezien het een dure aankoop is.

Software voor de Roccat Ryos is te downloaden op de website van Roccat zelf, software op een cd word niet bijgeleverd. De software heeft een paar tabjes die ik laat zien door middel van een paar screenshots.

Op deze tab van de software zijn de "main" dingen in te stellen zoals wat voor functie je de FN key wilt geven. Ook is in te stellen welke screensaver je wilt op het toetsenbord. Tevens kun je ook nog met één knop heel de software resetten, erg handig!

Op dit stuk van de software is elke toets te veranderen naar een andere letter. Zo kun je bijvoorbeeld de toets "T" een "W" maken. Ook zijn hier macro combinaties te maken. Ikzelf maak daar geen gebruik van. Maar voor gamers die bijvoorbeeld League of Legends spelen kan dit erg handig zijn!

Hier kun je aangeven welke toets verlicht moet worden. Het is natuurlijk ook mogelijk om alle toetsen licht te laten geven. Ik vind dit een erg mooie feature!

In dit deel van de software is te zien hoe vaak je toetsen hebt gebruikt. Helaas is dit niet bij alle toetsen mogelijk. Alleen bij WASD. Tevens kun je ook zien hoe vaak je multimedia keys hebt gebruikt. Het is een leuke feature, alleen ik zie het nut er niet echt van in.

Zoals te zien zijn er ook geheime archievements te unlocken, daar kan ik niet veel over vertellen aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb.

Hier is het mogelijk Roccat Software of Firmware te updaten naar een volgende versie. Hier is verder niets bijzonders over te melden.

- Hoge resolutie foto's plaatsen.
- Back top top knoppen plaatsen

Opbouwende kritiek is altijd welkom!

Heb jij ook een Roccat Ryos MK Pro (Cherry Black)?

Graag wil ik Michael van Roccat bedanken voor het sturen van dit toetsenbord!
Goed dat je dat gewoon meteen vermeld.

Feedback wat betreft de typen switches; vind het niet bijzonder accuraat / duidelijk en een beetje een (foute? iig subjectieve) herhaling van wat mensen al jaren roepen. MX red niet voor typen vind ik persoonlijk grote onzin, blacks zijn gewoon lineair wat de druk betreft, aka niet tactile zoals brown / blue. Ook de 50gr aanslag is te simpel, het gaat over de totale aanslag kracht in cN tot accentuatie waarbij je het gewicht van de keycap ook mee moet nemen.

Wat betreft de review, de software die Roccat erbij levert komt op mij juist over als een ramp. Ben daarnaast wel benieuwd of die service verbinding maakt met het internet, want het komt op mij overal een zoveelste manier om gegevens van klanten te verzamelen. Achievements bij keyboards behalen, hoe verzinnen ze het...

De lokatie van de media bediening snap ik ook niet helemaal. Dat lijkt mij toch een nogal onwenselijke lokatie, zo onder de spatiebalk.

Al met al lijkt het op een door ontwikkelde variant van de Razer Black Widow Ultimate (layout, software, usb / audio) en in dat geval hoop ik van harte dat ze de issues met die series niet hebben overgenomen. (andere firmware natuurlijk dus het zal niet 1:1 zijn, maar toch)

Backlight plaatjes? USB / audio plaatjes? Werkt het goed?

Hoezo is "Zwaarder" een nadeel voor mechanische keyboards? Dat betekend toch ook vooral dat ie niet wegglijd bij gebruik?
Werkt de rollover ook werkelijk? Een euvel bij Razer was b.v. dat je b.v. met beide shifts ingedrukt nog maar de helft van de letters kon typen (en spatie niet meer werkte), om maar iets te roepen.

Goed, nu maar door naar je Kone Pure review, dat lijkt mij eerlijk gezegd een aantrekkelijker product.

Bedankt voor de moeite van het schrijven van de review!
Om even een paar misverstanden de wereld uit te helpen:

- De software is verbeterend tegenover de software van bijvoorbeeld de kone.

- De software van het keyboard maakt zoals ik weet geen verbinding met internet.

- Die keys onder het toetsenbord zijn GEEN mediakeys maar zijn toetsen om van profiel te switchen.

Ik zal nog meer foto's posten! Ik zal binnenkort beginnen aan de kone pure.