Grixx VC-A320 Review

HvB83 17 juli 2014, laatste update op 18 juli 2014, 10.410 views

Grixx VC-A320

De prijs-/kwaliteitverhouding van dit ding is echt prima. Bij familie heb ik de concurrentie in de praktijk ervaren, de Aldibot doet hier kwa zuigresultaat niet voor onder.

Pluspunten

• goede prijs
  • goed resultaat
  • duidelijke Nederlandstalige handleiding
  • RF-afstandsbediening

Minpunten

• goed opletten bij het oppakken, anders valt er nog wat vuil uit
  • led van het laadstation is te fel

Energieverbruik Score: 5
Ik wilde al langere tijd een robotstofzuiger, maar de partner was niet overtuigd, zeker niet voor de prijs die de concurrentie vraagt. Na diverse enthousiaste verhalen van andere mensen hier op het forum heb ik me er ook maar aan gewaagd om bij de Aldi de Grixx robotstofzuiger te halen. Sceptisch was ik wel een beetje, maar voor de prijs kan je je geen buil vallen.

Eerste indruk
Bij het uitpakken valt op dat alles zorgvuldig in piepschuim is verpakt. Tijdens het transport kan daarmee minder snel schade optreden, een prettige gedachte! Het apparaat ziet er verder prima uit, kwa design duidelijk een "China-apparaat", maar gewoon degelijk en functioneel.

Grixx levert er een space isolator, een extra filtertje en borsteltje bij, geen idee hoe snel dat vervangen moet worden, maar het is toch netjes. Enigzins verrassend is dat er geen batterijen voor de afstandsbediening en de space isolator worden meegeleverd. Wel heeft Grixx eraan gedacht om een fysieke aan/uit-schakelaar te monteren, zodat de accu bij transport en bij langere tijd niet gebruiken wordt beschermd tegen te ver ontladen, netjes!

Na hem eerst te hebben opgeladen heb ik de stofzuiger voor het eerst aan het werk gezet. Al snel blijkt hij zich stuk te bijten op een snoer en begint hij tegen m'n platte asusrouter op te rijden. Maar in mijn geval kon dat allemaal permanent worden verholpen zonder dat het afbreuk doet aan de strakke uitstraling van het huis. De volgende dag loopt hij vast op een oude (dikke) macbook pro en wat kinderspeelgoed. Ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt om eerst de vloer goed te ontdoen van alle slingerende zaken die eventueel verstrikt kunnen raken, dan heb je gelijk twee vliegen in een klap. Zoals andere robotstofzuigerbezitters dus al hebben aangegeven, moet je je huis eerst een beetje robot-proof maken alvorens hij echt zelfstandig z'n rondjes kan doen.

Resultaat
Hoewel het apparaat niet de kamer mapt zoals sommige concurrenten dat doen, lijkt er wel een bepaalde mate van intelligentie in te zitten. Hij lijkt de ruimtes in zones af te werken, in plaats van gewoon kriskras door de kamer te gaan al naar gelang hij ergens tegenaan botst. Het zuigresultaat is dan ook meer dan prima. Met een kleine van bijna 3 ligt er dagelijks veel zand, dat zuigt hij zonder meer op. Evenals de muisjes, vlokken en xxl-hagels die bij het ontbijt op de grond belanden. Op de 2 woonverdiepingen hebben we plavuizen en parket liggen. De schoonloopmat maakt hij echter ook best aardig schoon. Normaliter zogen we hier elke week zeker 2, maar meestal 3 en soms 4 keer.

Als je hem gewoon z'n programma laat afmaken kom je na 2,5 uur geen plekken tegen die hij gemist heeft. Nu we deze robot een week hebben is er absoluut nog geen noodzaak om het zelf een keer met de hand te doen. De Roomba en Samsung heb ik in de praktijk gezien, die halen in de omstandigheden waaronder wij hem gebruiken (op een harde vloer) in ieder geval geen beter resultaat. Ook wat betreft vastlopen heb ik niet het idee dat die merken beter presteren; als je platte dingen op de vloer hebt liggen of snoeren/touwtjes laat slingeren, dan komt zo'n apparaat gewoon in de knoei met al z'n draaiende delen.

Het enige nadeel van het random-patroon is dat hij er misschien wat langer over doet dan een robot met mappingtechnologie, maar wij zetten hem altijd aan wanneer we naar ons werk gaan.

Op de slaapverdieping ligt tapijt. Dat was nog niet echt vies, dus ik vind het lastig om daar een oordeel over te vellen na 1x zuigen. Gevoelsmatig zeg ik dat je daar wel gewoon echt zuigkracht nodig hebt om het vuil eruit te krijgen, dat kan zo'n robotstofzuiger gewoon niet. Die borstelt het vuil als het ware op en daarna wordt het in het opvangbakje gezogen. Op die verdieping zullen we denk ik toch nog wat vaker de normale stofzuiger blijven gebruiken.

Nadelen
Een klein nadeel vind ik dat je goed moet opletten bij het oppakken, omdat er anders soms wat vuil uit kan vallen. Na een paar keer heb je dat wel door en gaat het goed. Ook is het ledje van het oplaadstation vrij fel, al naar gelang of het op de plek waar je hem neerzet en of het daar stoort kan je het natuurlijk afplakken.

Vooraf was ik sceptisch of zo'n goedkoop apparaat een goed resultaat kan halen. Goed gereedschap kost nou eenmaal geld en dingen die je dagelijks gebruikt moet je niet op besparen. Zo ben ik met eigenlijk alles wat ik koop. Op basis van eerdere reviews hier heb ik echter toch besloten om de Aldibot te kopen en daar hebben we geen spijt van. Het resultaat is prima, de stofzuiger kan voorlopig in de kast blijven staan. Wat mij betreft een aanrader!

Heb jij ook een Grixx VC-A320?

Met dezelfde insteek deze robot gekocht en na een maand gebruik nog steeds heel erg tevreden!
Goede prijs/kwaliteit verhouding en nog eens 3 jaar garantie.
Robot stofzuiger van Grixx 10 mnd oud deed het prima maar nu is de accu defect (nog maar 5 min zuigen)
En dan krijg je helemaal nul op rekest want garantie op batt pack is maar 6 mnd op de rest 3 jaar !
niet kopen dus ,
lees je bericht nu pas, maar volgens mij moeten ze je evengoed helpen. Misschien kan je je voordeel met de volgende site doen:

niet kopen dus ,
Onzin, op batterijen (verbruiksartikel) zit max 1 jaar garantie op en dat is bij andere batterijen echt niet anders.
Hier nu een 2 dagen in het bezit..... roBOTS stofzuiger... Donkere plinten kan deze niet zien, chrome objecten niet..... En een logica???? Ik heb hem nog niet gezien
Ben eigenlijk heel tevreden.
Hij is wat langer bezig met zijn "random"programma, maar hij komt overal.
Anders verkoop je hem aan mij, zet ik hem op de bovenverdieping :-)
Voor 75,- mag je de mijne overnemen :)
de Dirt Devil spider is beter dan dit aldi model en kost gemiddeld 80 euro, dus 75 euro is wel heel erg duur vind je niet? 8)7
Ik heb heb hen terug gebracht, na twee dagen begaf het UV lampje het.... Net mijn nieuwe neato signature pro uitgepakt.... :P :P
Ik heb er eentje, werkt al een hele tijd prima maar nu is de accu versleten. Hij laadt nog wel op, maar is daarna al na een minuut of twee weer leeg.
Weet iemand waar je een vervangende accu kunt kopen? Ik heb al gekeken bij de bekende verzend-Chinezen, maar kom deze accu niet tegen...