BTO 17M27+ Performance Review

Crusader 17 februari 2009, 1.347 views

BTO 17M27+ Performance

Pluspunten

• Vrijwel perfecte afwerking, lange accuduur, breed toetsenbord met numeriek blok en prettige aanslag, zeer stil, weinig warmteontwikkeling, subliem geluid, uitschakelbare touchpad en veel aansluitmogelijkheden.

Minpunten

• Kijkhoek kan beter

Mijn ervaring is ronduit verbluffend. Alles, hardware en software, geeft een stabiele indruk. De afwerking is erg netjes en voelt oerdegelijk aan. Veel beter dan mijn oude 15V125+. Vista (Business, 64-bit) liet zich probleemloos installeren. De door BTO bijgeleverde cdrom met drivers is netjes verzorgd met een autorun menu, eenvoudig maar doeltreffend. Op dezelfde cdrom bevindt zich de handleiding in PDF formaat. Vanuit het autorun menu klik je in n keer door naar de juiste drivers, waarbij de volgorde van installeren door middel van nummering is aangegeven.

De Turbo Memory software van Intel biedt tegenwoordig op dit platform veel meer opties en bepaal je zelf welke programma's je in de Turbo Memory cache wilt hebben. De programma's starten nu wel merkbaar sneller op, in tegenstelling tot de Turbo Memory implementatie op de 15V125+.

Het grote voordeel vind ik vooral dat deze notebook naar keuze zonder OS geleverd kan worden en ik zelf het OS zonder alle toeters, bellen en irritante trial versies van software kon installeren.

Wat voor mij als donderslag bij heldere hemel overviel was het geluid uit de speakers. Zo'n geluidskwaliteit heb ik nog nooit uit de speakers van een notebook horen komen! Veel voller, meer lage tonen, niet dat schelle geluid. En het volume kan ook nog eens behoorlijk hard, al vind ik dat niet belangrijk.
Dat de notebook is uitgerust met 5 speakers is duidelijk te merken.

Nog zo'n positieve ervaring: de geluidsproductie van de ventilator. Of eerder, het ontbreken daarvan. Deze fan is zo ontzettend stil, nog niet eerder meegemaakt. Ik zou het willen omschrijven als het zachte gesuis dat sommige harde schijven maken in idle toestand, maar dan zachter. Zelfs als ik mijn best doe door twee calculators een zware berekening te laten maken en de cpu utilization enkele minuten op 100% staat, is het geluid niet eens zo hard. Het blijft bij een soort van gesuis.

De touchpad is eenvoudig uit te schakelen middels een Fn toetscombinatie. Heerlijk typen zonder vervelende bijwerkingen van de touchpad waar je met je polsen overheen gaat.

De kijkhoek van het scherm is naar mijn mening minder dan gemiddeld. Ik heb er persoonlijk totaal geen last van, maar dat weerhoudt mij er toch van om een "zeer goed" beoordeling te geven bij de beeldkwaliteit. Het scherm is verder absoluut perfect, helder, goed contrast en natuurgetrouwe kleuren bij het bekijken van foto's.

Het scherm is erg degelijk gemonteerd via de twee scharnieren. Voelt oerdegelijk aan, geen speling of wat dan ook. Helaas ontbreekt een knopje o.i.d. om het scherm open te klappen, het lijkt (of is) magnetisch te "kleven" aan de behuizing bij het dichtklappen. Het openen is daarom iets lastiger, je moet je vingers tussen scherm en behuizing wrikken, dit went echter snel en zie ik niet als minpunt. Zie het als het verschil tussen het dichtgooien van een autodeur van degelijk Duits fabrikaat of van een Renault 4. Dit is absoluut de BMW onder de laptops wat dat betreft.

Ik heb in mijn configuratie gekozen voor een 9-cell uitvoering van de batterij. Nou kan ik nog niet zeggen hoe lang de notebook in de praktijk meegaat, maar bij een volle accu en een gebalanceerd energieschema geeft Vista aan nog ongeveer 4 uur en 15 minuten met de batterijlading te kunnen doen. Nou vind ik dat niet reel, maar de schatting die BTO mij doorgaf van 3 en een half uur acht ik wel haalbaar en een heel nette score. De 4 uur en 15 minuten die Vista inschat, komt denk ik door de harde schijf die vrijwel continu uit staat, door de Turbo Memory cache. Dit werkt blijkbaar beter dan bij de eerste generatie Turbo Memory op de 15V125+.
De 9-cell batterij steekt ongeveer twee centimeter uit aan de achterzijde, maar dit kan ik niet als storend ervaren. Zeker niet als je bedenkt dat de notebook zo veel langer op een lading mee gaat, ten opzichte van de 6-cell batterij.

Mobiliteit en accuduur krijgen net geen "zeer goed", dat ligt aan het gewicht van de laptop dat toch net even iets te hoog is als je er vaak mee op pad moet. Maar de accuduur is wel zeer goed. Ik moet er wel even bij zeggen dat ik een Core 2 Duo P9500 in de laptop heb zitten, de energiezuinige variant dus.

Mocht je op zoek zijn naar een betrouwbare en snelle notebook, overweeg dan zeker ook de 17M27+ van BTO

Heb jij ook een BTO 17M27+ Performance?

Mooie review. Zou je wat plaatjes toe kunnen voegen? :)

Gr
Zou wel kunnen, maar ik kan ze niet mooier maken dan ze al op de BTO site staan. Of mis je specifiek iets? Dan wil ik die wel maken.