BenQ TH681 Review

Ruben1123 17 juli 2014, laatste update op 19 juli 2014, 7.437 views

BenQ TH681

In deze review zal ik de Optoma HD131Xe tegenover de BenQ TH681 plaatsen.

Pluspunten

• Optoma HD131Xe:=========>
  • Stil
  • Goed contrast/helderheid
  • Goede kleuren op het oog
  • BenQ TH681:=============>
  • Beeld is vrij scherp
  • Beter zoombereik in kleinere kamers

Minpunten

• Optoma HD131Xe:=========>
  • Beeld had scherper gemogen
  • BenQ TH681:=============>
  • Veel lawaai
  • Kleuren moeilijk goed te krijgen
  • Hdmi handshake werkt niet perfect met versterker

Contrast / helderheid Score: 4
Optoma HD131Xe VS BenQ TH681

http://oi59.tinypic.com/v471n8.jpg VS http://oi57.tinypic.com/1zv4p5w.jpg

In deze review zal ik de Optoma HD131Xe tegenover de BenQ TH681 plaatsen. Hierbij zal ik kijken naar scherpte,kleuren,geluidproductie en contrast. Ik heb beide beamers besteld bij CoolBlue omdat ik thuis wilde kijken welke er beter is. Echter hebben beide beamers zijn voor en nadelen, wat de keuze des te moeilijke maakt.

Zoom bereik:
De beamers zijn geplaatst op ongeveer 2,3m vanaf het scherm, dit in verband met de beperkte ruimte. De Optoma HD131Xe heeft een projectie verhouding van 1,5-1,8 :1 en de BenQ TH681 heeft een projectie verhouding van 1.15-1.5 :1. Dit betekend dat de Optoma een kleiner beeld geeft ten op zichten van de afstand tot het scherm. Op 2,3m geeft de Optoma een beeld grootte van ongeveer 76 inch op het kleinste zoom bereik. De BenQ is daarin tegen flink groter te krijgen dan mijn 80 inch projectiescherm. Welke voor kleinere ruimtes toch wat mooier werkt. Omdat de Optoma op zijn uiterste bereik van de lens werkt, moet er toch worden gecompenseerd in scherpte.

Scherpte:
De Optoma heeft iets last van onscherpte in de lens. Bij het grote zoom bereik is dit het meest zichtbaar. Op het moment dat bovenin het scherm wordt gefocust, dan is de onderkant van het scherm wazig. Er moet dus scherp gesteld worden in het midden van het scherm, waardoor de randen toch iets wat wazig blijven. De BenQ is beduidend scherper te focussen. Hoewel het feit blijft dat het beeld geprojecteerd wordt door slechts een helft van de lens, heeft de BenQ ook last van onscherpe hoeken boven (als de projector als tafel opstelling wordt gebruikt). Maar buiten de hoeken bovenin is het scherm best scherp.

Kleuren:
De kleuren van de Optoma zijn uit de doos best goed. De BenQ is daarin tegen naar mijn mening slecht gekalibreerd. Het beeld is of te blauw in normale modus, of iets te rood in bioscoop modes. Het voornaamste wat de BenQ mist is geel. De kleuren zijn bovendien in hdmi niet volledig aan te passen. Er zijn namelijk twee optie schermen waarin de kleuren aangepast kunnen worden, waarbij er een niet toegankelijk is (Als iemand weet waardoor dit komt?). Door Rood en Blauw iets terug te schroeven en Geel een beetje te versterken, ben ik wel aardig tevreden met de kleuren. De Optoma biedt daarentegen wel de volledige mogelijk om de kleuren aan te passen.

http://oi61.tinypic.com/2lcp505.jpg http://oi62.tinypic.com/adfa1e.jpg

Na aanpassen kleuren BenQ:

Geluidsproductie:
De Optoma maakt gebruik van een fan achter de lamp. De BenQ heeft twee (iets kleinere) fan. Een fan die lucht naar binnen trekt in de zijkant en een fan die de lucht naar buiten blaast voor de lamp. Het mag duidelijk zijn dan de Optoma in vergelijking met de BenQ lekker stil is. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een app op de iPad om op ongeveer 20 cm van de beamer de decibellen te meten. Beide beamers zijn ingesteld op Eco, welke het minste geluid produceert.
Beide uitgeschakeld: 37 dB
Optoma: 45 dB
BenQ: 49 dB
De BenQ heeft volgens deze app dus ook meer dan een verdubbeling van het geluid, wat goed hoorbaar is.

Contrast:
Volgens de papieren heeft Optoma hier het beste contrast. Optoma biedt ‘Dynamic Black’, welke het helderheid van de lamp dimt bij donkere beelden, Benq maakt met zijn SmartEco ook gebruik van de zelfde techniek, echter kan dit niet in combinatie met Economie mode, waardoor de fan altijd harder blijft draaien.

De dynamic black van optoma is naar mijn mening juist meer storend dan dat het mooie beelden oplevert, omdat het beeld een duidelijk zichtbaar van helderheid veranderd tijdens verschillende scenes. De schaduwdetails zijn dan ook niet zo goed zichtbaar meer. Dynamic Black is dus uitgeschakeld.

SmartEco van BenQ werkt goed, alleen blijft de fan luid draaien, net zoals in normale modus.

De contrasten van zowel de Optoma als de BenQ verschillen niet zo drastisch als dat ze op papier zijn. De Optoma zou namelijk 18.000:1 zijn en de BenQ 10.000:1. De Optoma is wel iets donkerder, maar verschilt niet veel. De schadow van beide beamers verschillen ook, waarschijnlijk is dit een kleur instelling, waardoor de ene schaduw iets groener is en de andere iets blauwer.

http://oi58.tinypic.com/20kt4qo.jpg http://oi60.tinypic.com/opsew4.jpg

http://oi57.tinypic.com/2rmboli.jpg http://oi57.tinypic.com/2vimej7.jpg

http://oi60.tinypic.com/v62aup.jpg http://oi62.tinypic.com/33ne2iq.jpg

http://oi58.tinypic.com/lxvuf.jpg http://oi60.tinypic.com/rw8eww.jpg

Beeld en helderheid:
De BenQ heeft de hoogte licht opbrenst. 3000 lumen vs 2500 lumen van de Optoma. Echter zie ik in de praktijk nauwelijks verschil. Waarschijnlijk omdat de BenQ, vanwege het geluid, zo ie zo altijd op Eco staat.
Beide beamers zijn overigens uitgerust met een 4 kleuren schijf, rood, groen, blauw en wit. Op het moment dat je snel met je ogen van het ene deel naar het andere deel van het scherm focust, zie je wel de drie kleuren even op het beeld. Dit is bij beide beamers het geval. Als je gewoon naar het beeld kijkt zie je het niet en persoonlijk stoor ik mij er niet aan. Ik heb wel het idee dat het bij de BenQ duidelijker voor komt.

Conclusie:
De Optoma is stiller, heeft betere kleuren, iets beter contrast en de afstandsbediening heeft verlichting.
De BenQ is scherper en heeft voor mij persoonlijk een beter zoom bereik. De BenQ is daarentegen wel flink lawaaierig. Als mijn kamer groter was en ik dus optimaal gebruik kan maken van het zoom bereik van de Optoma, zou ik zeggen dat de Optoma mijn voorkeur heeft.

Update 19/7/14: Reeds heb ik ook de BenQ w1070 besteld en dit is uiteindelijk de winnaar geworden. Hij is iets stiller dan de th861, maar nog niet zo stil als de Optoma. Het beeld is erg mooi en de kleuren zijn beter dan de hd131xe en vooral de th861(!). De afstandbediening heeft achtergrond verlichting en meer knoppen. Er zijn ook meer instel mogelijkheden en lensshift, hoewel dit alleen verticaal is. Tevens lijkt de hdmi handshake beter te werken dan de th861. Tevens is de helderheid met 2000 lumen hoog zat en veel verschil merk je niet met de th861, hoe hoger de helderheid hoe fletser de kleuren worden. Voor 80 euro meer heb je dus een beamer die duidelijk beter is!

Heb jij ook een BenQ TH681?

Prettige review, je hebt er je best op gedaan en bevat waardevolle info zeker tav de geluidproductie.
Kijk aan dit soort reviews heb je wat !
Topper thx :P