MSI Gaming Series GS70 2PC-283NL Stealth Review

Altazar 16 juli 2014, 1.769 views

MSI Gaming Series GS70 2PC-283NL Stealth

Een zeer geschikte laptop voor de mobiele gamer met toch wel een budget. Voor deze prijs krijg je goede hardware voor terug. Naar mijn verwachting zal deze laptop al gauw 5 jaar mee kunnen gaan met de tijd.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • Uitstekende hardware
  • Steelseries keyboard met verlichting
  • Audio systeem redelijk goed
  • Mooi design

Minpunten

• Tikje zwaar
  • Veel voorgeinstalleerde shit
  • Touchpad ff wennen
  • Middelmatige batterij

Even een wat uitgebreidere review. Over de gamemogelijkheden kan ik nog niet praten. Na veel onderzoek doen naar laptops/notebooks/ultrabooks hoe je ze ook wilt noemen toch uitgekomen op deze. Ik hield de notebook van MSI toch al een paar maanden in de gaten, hoe de prijs zakt enzo, wat de nieuwe laptop ontwikkelingen zijn. Dit is een ietwat nieuwer model. Ik weet nog dat je voor de prijs van 1600,- euro een stealth kon krijgen in een raid configuratie (dat wil zeggen twee ssd's die in 'raid' opstelling staan hebben een geweldige lees en schrijfsnelheid, oftewel hij start snel op en programma's installeren snel enz.) maar wel met de oudere generatie grafische kaart.

Nu is dat niet meer mogelijk en hebben ze een normale stealth (net zoals bij de ghost en apache) en een pro versie. De pro versie is duurder maar ook beter. Toch is het niet erg nodig. De normale versie gaat al erg goed mee en ik ben ervan overtuigd dat het verschil niet te merken valt.

Dan nu, ik heb ook andere laptops gezien voor de prijs van rond de 1500,- euro (tevens mijn budget) maar die hebben vervolgens of geen nvidia gtx kaart of geen ssd schijf met een hardeschijf combinatie. Er komt misschien een leuke asus gx500 uit, maar die zal denk ik ook duurder uitvallen.

Een ander punt wat voor mij belangrijk is, is dat het geen bakbeest moet zijn, maar een mooie, van metale, lichte en dunne laptop. Ik hoef niet per se altijd er overal mee rond gaan, maar als het erop aankomt dan moet dat wel kunnen met een degelijk lichte laptop. Overigens krijgt men vaak een business laptop van werk waar je veel mee kan reizen (die uiteraard kleiner en lichter is).

Wat ik wou doen met deze laptop is het volgende: lekker thuis gamen, studeren, werken, films kijken, muziek luisteren (en vele andere dingen met muziek als dj). Films kijken kan met een hdmi kabel naar de tv of gewoon op het scherm. Muziek luisteren meestal via speakers of aansluiten op de versterker ;)

Maar nu even over de laptop zelf. De processor is vrijwel high-end. Beter kan je niet echt krijgen (is ook niet nodig). Hij doet het goed tot dusver en alles verloopt soepeltjes.

De grafische kaart is vrij goed. Voor het vergelijken van grafische kaarten ga ik altijd naar notebookcheck. Heel duidelijk overzicht wat zo'n ding nou kan. De nvidia gt 750 is een instapmodel die relatief nieuwe games aankan, maar niet op hoge instellingen kan. Deze gtx 860 kan dat wel, maar zoals ik eerder zei nog geen ervaring mee. Het merk nvidia leek mij altijd heel goed. Ik denk dat amd ook wel goede prestaties kan leveren, maar intel HD graphics niet.

Het scherm (FHD) is voor mij goed. Het is een TN scherm als ik het goed heb. IPS is wel beter, maar alleen omdat je van meer hoeken kan zien. Als je er recht naar kijkt (zoals je wss wel vaker doet) dan is een TN scherm beter. Ik zie dingen langskomen van 3K en UHD en QHD en dat soort dingen, maar dat is sowieso lastig haalbaar voor een laptop. Plus betwijfel ik het ten zeerste of je verschil ziet. Het is iets opkomend.

De opslag ruimte is lekker. 128 gb SSD wat lekker snel gaat en nog eens 1TB voor muziek, films en andere meuk. Echter, werkelijk heb ik maar 69 gb van de 118 gb op de SSD en 913 GB op de harde schijf na de eerste keer opstarten. Kan een puntje zijn voor sommige.

De steelseries keyboard en de dynaudio luidsprekers zijn leuk, maar boeit me eigenlijk niet zoveel. Het verlichte toetsenbord is heel leuk. Het touchpad is alleen even wennen. De indicatoren zijn ook erg handig (bijv wifi staat aan, caps lock staat aan). Ook kan je je toetsenbord toetsen zelf configureren.

De batterij is zoals men zegt. Middelmatig. Hij gaat op een beetje browsen, documentjes openen en niks doen al gauw 4 uur mee. Hij zit alleen wel ingebouwd.

Andere kleine dingetjes die wel goed of handig zijn is wifi, 4 usb poorten, hdmi, externe subwoofer aansluiting. De warmteproductie is laag als je niet gamed evenals de fan hoor ik niet nu ik lekker een review aan het tikken ben. Tijdens het gamen kan je dat wel verwachten, maar met een cooler eronder en een geluid aan is er niet veel aan de hand verwacht ik.

Heb jij ook een MSI Gaming Series GS70 2PC-283NL Stealth?