Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

BleuZ 16 juli 2014, laatste update op 11 november 2014, 14.823 views

OnePlus One 64GB Zwart

Over het algemeen is de OnePlus One een belachelijk goedkoop toestel dat zich gemakkelijk kan wagen aan telefoons die twee keer zo duur zijn. De hardware is onwijs goed en de prijs/kwaliteitverhouding is ongeëvenaard.

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Prestaties

Minpunten

• "Yellow-banding" in beeldscherm
  • Speakers missen bass, diepte [fixed]

Deze review is nog verre van af en wordt steeds bijgewerkt met mijn nieuwste bevindingen.

Ik was al een tijdje uitgekeken op de Note II; buiten het feit dat Touchwiz tegenwoordig een onsamenhangend zootje is maakt het ook absoluut geen optimaal gebruik van de aanwezige hardware. Dat vond ik erg jammer, en omdat alternatieven zoals CyanogenMod of Paranoid Android juist op andere vlakken (camera, batterij) geen optimalisatie bieden draai je naar mijn idee toch best Touchwiz op zo'n apparaat.
Na de Moto G als back-uptelefoon te hebben aangeschaft was ik verbaasd over hoe soepel alles ging op dat toestel, ondanks de budgetspecificaties. Standaard Android spreekt me daarom ook veel meer aan en past wat betreft UI ook beter bij de hele ontwerpfilosofie van Android-apps zodat het een samenhangend geheel vormt.
Toestellen die me daarom erg aanspraken waren de Nexus 5 of de Moto X, en waarschijnlijk had het niet lang meer geduurd voordat ik zou zijn overgestapt op één van die toestellen had ik die invite niet gekregen. Nadeel daarvan was toch ook weer dat de lagere prijs betekende dat er niet voor de beste camera (in het geval van de Motorola) of accu (Nexus) was gekozen.
Ik wist wel van het bestaan van de OnePlus One, en vlak na de introductie van het toestel was ik wel geïnteresseerd maar die interesse vlakte snel af (onder andere vanwege de smakeloze "Smash The Past"-actie destijds). Toen ik echter via een vriend een invite ontving heb ik het toestel in een impuls besteld, via de webshop van OnePlus, met het idee dat ik hem zo weer kwijt was als ik het niks vond. Achteraf gezien is dit eigenlijk precies het toestel waar ik naar op zoek was: standaard Android (of ja, CyanogenMod, sowieso de custom ROM van mijn voorkeur vanwege de vrijwel uitsluitend nuttige aanpassingen maar toch een afgewerkte en standaard look) met een oneindige batterijduur zo lijkt het wel, een uitstekende camera en de nieuwste specificaties maar voor een lage prijs.

Het eerste wat je ziet als je het pakketje van OnePlus openmaakt is dat er twee dozen in zitten. Aangezien OnePlus één toestel gebruikt voor zowel de Europese als Amerikaanse markt, is het voor hun minder moeite om een "universele" doos met de OnePlus One en oplaadkabel aan te bieden met daarnaast een doos welke enkel de (Amerikaanse danwel Britse danwel Europese) stekker bevat. De doos die het toestel bevat zit nog in een kartonnen doos; die open je door aan een OnePlus-logo te trekken, waardoor het karton in een mooie rechte lijn wordt gescheurd en je die vervolgens kunt openmaken. Dit zorgt voor een aangename gebruikerservaring, een leuke uitvoering van OnePlus. Doorheen de hele verpakking is er een rood/wit kleurenschema waar te nemen; de kenmerkende kleuren van OnePlus.
De verpakking is erg groot, in die zin dat deze veel ruimte inneemt. Wat wel gezegd mag worden is dat alles aan deze verpakking kwaliteit uitstraalt; er wordt gebruik gemaakt van hard en dik karton, wat verrassend fijn aanvoelt, en er is ook een uitmuntend niveau voor detail. Zo bevat de doos van de oplader een subtiel reliëf van een stekker om duidelijk te maken dat deze doos de stekker bevat.
Wanneer je het rode deel van de grote doos uit het witte gedeelte trekt en eerstgenoemde openklapt, is het toestel nadrukkelijk aanwezig als een zwarte plak glas temidden van een rood/witte omgeving. Het scherm is bedekt met een mooie matte "screenprotector", waarop duidelijk doch simpel staat uitgelegd waar de NFC-chip zich bevindt en hoe de SIM-kaart geplaatst dient te worden. Verder staat hier ook het serie- en IMEI-nummer van je toestel op vermeld. Het geheel ziet er erg strak uit.
Hier onder bevindt zich de stroom- en datakabel alsook een hulpmiddel om de SIM-kaarthouder uit de behuizing te kunnen halen. Deze zit in een handige rubberen 'sleutelhanger', zodat je hem niet zo makkelijk verliest. De platte oplaadkabel is eveneens voorzien van de OnePlus-huiskleuren, zijnde rood en wit, en is daarnaast voorzien van een rubber hulpmiddel om de kabel gemakkelijk op te rollen. Dit is een geniale toevoeging aan de doorgaans irriterende oplaadkabels, die al gauw in de knoop komen te liggen of snel kunnen 'breken' wanneer je ze niet goed oprolt.

Het ontwerp van een telefoon is natuurlijk subjectief, maar ik vind dat OnePlus hier een mooie telefoon heeft neergezet. Het beeldscherm of de glasplaat lijkt boven op de chromen rand te liggen en ziet er heel strak uit.
Ik ben ook zeker niet de eerste die zal aangeven dat de achterkant heel interessant aanvoelt, een beetje stof-achtig, en niet alleen ziet het er heel apart uit maar het is ook wel eens fijn om een ander materiaal in een telefoon terug te vinden dan het bekende glas, plastic of aluminium.
De telefoon voelt heel robuust aan en is goed in elkaar gezet: er zijn geen gaten tussen de verschillende onderdelen aanwezig.
Voor wat betreft de grootte: dit is natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur maar na een GALAXY Note II en een Moto G gebruikt te hebben verkies ik stiekem toch wel het formaat van de Moto G. Natuurlijk hebben beide formaten hun plus- en minpunten en ik heb ook absoluut geen probleem met het 5.5-inch beeldscherm van de OnePlus One.
De behuizing heeft dezelfde omvang als de GALAXY Note II en 3, en dat is in mijn opzicht ook prima.

Ondanks de lage prijs van de OnePlus One beschikt dit toestel over high-end hardware: een 5.5-inch IPS-display met een resolutie van 1080x1920, aangedreven door een quad-core Snapdragon 801 @ 2.5 GHz en een Adreno 330 GPU waarbij er beschikking is over 3 (!) GB RAM-geheugen. Je hebt opslagruimte te over met de ingebouwde 64GB eMMC 5.0-geheugenchip waarvan er 54.87GB beschikbaar is om apps en dergelijke te installeren.
Voor wat betreft camera’s is er een 13 megapixel camera met dual flash aan de achterkant welke in staat is om in 4K te filmen, en een 5 megapixel “selfie”-camera.
Dit hele pakket wordt van stroom voorzien door een 3100 mAh Lithium-Polymeer batterij.
Er zijn ook hardware navigatieknoppen beschikbaar, maar die zijn niet echt goed verlicht. Als je wil, kun je die uitschakelen en dan komen de standaard Android softwareknoppen tevoorschijn.

Update 1
De update naar softwareversie 30O heeft ervoor gezorgd dat de capacitieve knoppen een stuk helderder werden. Het verschil met versie 25R, hierboven weergegeven, is duidelijk te zien. Ik verkies softwareknoppen dus ik gebruik de capacitieve knoppen niet, maar voor wie ze wel graag gebruikt is dit een welkome verbetering.

De internationale versie van de OnePlusOne draait CyanogenMod 11S. Dat voelt aan als de standaard Android-versie die op Nexus-apparaten aanwezig is, maar er zijn wat extra’s aanwezig.
Zo kun je het beeldscherm aanzetten door twee keer erop te tikken, de camera openen door een cirkel op het beeldscherm te tekenen en de zaklamp activeren door een “V” op het scherm te tekenen.
Ook is er een theme-engine voorzien, waarmee je het uiterlijk van je besturingssysteem kunt veranderen, van lettertype en opstartanimatie tot de menu’s en standaardapps.
Via Privacy Guard kun je bekijken welke apps welke data gebruiken en deze toegang per app ook beperken: wil je niet dat Facebook je locatie kan opzoeken, je contacten, gesprekgeschiedenis of kalender kan lezen of bewerken dan stel je dat gewoon zo in.
De OnePlusOne is standaard niet geroot vanwege eisen die Google stelt, maar mocht je dit toch willen doen schend je hiermee niet je garantie zoals gebruikelijk is bij veel fabrikanten. Zonder root kun je desondanks wel nog steeds je telefoon overclocken.

Update 1
Sinds ik de telefoon in gebruik heb mogen nemen hebben er al drie softwareupdates plaatsgevonden. Het is daarmee geruststellend om te zien dat CyanogenMod en OnePlus veel tijd en moeite steken in het verbeteren van de software.
Wanneer je het toestel koopt (ook nu nog) is de unit voorzien van CyanogenMod 11S versie 22R. Je kunt het toestel dan zelf updaten naar 25R, waarbij de voornaamste verbeteringen zitten in de functionaliteit van NFC.
Een tijdje later is versie 30O uitgekomen, waarmee er onder andere een nieuwe cameramodus is toegevoegd: Clear Image. Ik leg deze functie wat meer uit onder het kopje "Camera". Zoals ik zojuist ook heb aangegeven is de helderheid van de capacitieve knoppen met deze update omhooggeschroefd maar ook is de witbalans doorheen het hele systeem wat koeler (blauwer) gemaakt, omdat deze standaard ietwat gelig stond ingesteld. Ten slotte werd deze update ook gekenmerkt door het verfijnen van de tap-to-wake functionaliteit. Eerder wilde mijn beeldscherm namelijk ook in mijn zak wel eens geactiveerd worden, maar sinds er ook met de nabijheidssensor gewerkt wordt kan ik deze functie gerust aan laten staan zonder dat dit ongewild gebeurt. Eén bug die deze softwareupdate bij mij heeft veroorzaakt is dat ik nu de achtergrond van het AOSP vergrendelscherm niet meer kan veranderen. Deze achtergrond blijft telkens hetzelfde als dat van mijn launcher, terwijl het CM 11S-vergrendelscherm wel de 'custom' achtergrond overneemt.
De softwareupdate naar versie 33R is op het moment van schrijven de meest recente versie en brengt wat aanpassingen op het gebied van beveiliging. Er zijn dus geen grote bugfixes in deze versie aanwezig, wat betekent dat ook de bug inzake de achtergrond van het vergrendelscherm nog niet is opgelost.

Het 5.5-inch full HD-beeldscherm van de OnePlus One is lekker scherp, en hoewel de kijkhoeken en kleuren prima in orde zijn (ondanks het feit dat ik gewend ben aan de overgesatureerde kleuren van het AMOLED-scherm van mijn Note II) zijn er wel problemen met “yellow banding”, dit wil zeggen dat er een gele gradient aanwezig is aan de onderkant van het beeldscherm.
Hoewel het echt bijna niet te merken is heeft mijn unit hier ook last van. De oorzaak van dit probleem is nog niet vastgesteld, maar er wordt gespeculeerd dat je dit zou kunnen verhelpen door het beeldscherm bloot te stellen aan UV-licht — dit zal ik binnenkort proberen.
Het beeldscherm kan wel erg helder en fel worden, en dat is zeker nodig in de buitenlucht aangezien het glas best wel veel licht weerkaatst.

Update 1
Ik heb zojuist nog even een schermvergelijking gemaakt tussen mijn GALAXY Note II, Moto G en OnePlus One. Het middelste toestel is de OnePlus One, zoals je ook kan zien aan de zilveren rand aan de onderkant (moet je wel heel goed kijken, haha).
Alle schermen heb ik hiervoor op maximale helderheid gezet. De GALAXY Note II heeft "in het echt" een meer groenige tint over het scherm heen, dat komt uiteraard door het AMOLED-scherm. Ook zie je dat er één en ander is ingebrand in het scherm, ook een eigenschap van het AMOLED-scherm maar goed, dat is niet echt iets voor in deze review. De Moto G heeft een scherm met een mooie witbalans, wit is ook écht wit erop. Je ziet al dat de OnePlus One wel een warmere tint wit heeft. Dat zou door het kleurprofiel van CyanogenMod komen -- ik heb het kleurenprofiel ingesteld op "vivid" of "levendig", want dan zijn de kleuren nog ietsje meer gesatureerd. Ik ben immers toch wel gesteld op de kleuren van een AMOLED-beeldscherm, haha. De gele balk beneden is ook wel waar te nemen, maar duidelijk is ook dat het scherm erg fel is; het felst van ze allemaal, zou ik zeggen.

Update 2
Ik heb laatst nog even gekeken, en het "yellow-banding" is nog niet verminderd. Maar goed, ik heb het toestel nu nog geen week. Vermeld dient wel te worden dat ik het probleem "in het echt" bijna niet kan zien, dan moet ik er al echt op gaan letten.
Binnenkort, ik weet nog niet precies wanneer, zal ik sowieso die UV-"fix" eens proberen. Zodra ik daar de uitkomst van weet laat ik het jullie als eerste weten!

Update 3
Zoals ik onder het kopje "CyanogenMod" al heb aangegeven is met de update naar softwareversie 30O de witbalans doorheen het hele systeem aangepakt, waardoor het toestel wit nu ook als een erg neutraal wit weergeeft.
Voor wat betreft het 'yellow banding' moet ik bekennen dat ik er eigenlijk niet veel meer mee ben bezig geweest. Ja, mijn toestel vertoont nog steeds een (zeer subtiele) gele band aan de onderkant van het beeldscherm maar het valt mij niet op en stoort mij bijgevolg ook niet. Ik heb dan ook geen proeven gedaan met UV-licht.
Hoewel ik doorgaans het SwiftKey-toetsenbord gebruik op mijn Android-apparaten vanwege de mogelijkheid om probleemloos te wisselen tussen Engelse en Nederlandse tekstinput, kan ik op de OnePlus niet snel typen zonder dat het touchscreen een swipe waarneemt. Dit heeft te maken met de Synaptic digitizer-software die niet optimaal functioneert en zou volgens OnePlus in een volgende softwareupdate verbeterd worden. Voorlopig gebruik ik het Google/AOSP toetsenbord zonder swipe, zodat ik een stuk minder problemen hieromtrent ondervind. Af en toe merk ik wel nog dat ik 'mis'tik terwijl ik wel de goede plaats aantik of er een letter wordt overgeslagen, dus ik hoop dat die fix er snel aan komt.

Tijdens een reis door Nederland heb ik gemerkt dat ik in de grote steden (Sittard, Weert, Roermond, Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam) prima 4G-ontvangst had. Wegens het ontbreken van de 800 MHz-band kan dit toestel in minder bevolkte gebieden (nog?) geen 4G ontvangen. De snelheid van 4G varieerde wel, met soms uitmuntende resultaten waarbij ik zo goed als gebruikmaakte van mijn volledige snelheid (mijn Vodafone RED B abonnement heeft als maximale snelheid 33 Mb/s), en andere momenten waarop ik een lagere snelheid ervoer maar deze desondanks nog steeds hoger lag dan de snelheid die ik doorgaans met HSPA+ ontvang. Ik heb tot op heden met 4G, Wi-Fi of HSPA+ geen instabiliteit ondervonden.
http://f.cl.ly/items/0A1l21393A1I0O1Y3M45/Screenshot%20goed.png http://f.cl.ly/items/3v3u3B3a141U102h2c1g/Signaal%20slecht.png
Ik heb wel wat moeite gehad met de GPS-verbinding, want ervaring met mijn GALAXY Note II heeft mij geleerd dat dit toestel rap een stabiele GPS-verbinding kan vaststellen en mijn locatie dan ook snel en precies weergeeft.
De OnePlus liet het op dat front een beetje afweten tijdens mijn reis door Nederland, want ik kon niet goed een precieze locatie krijgen. Ik heb een stuk of tien keer op het "vind mij"-icoontje rechtsbeneden getikt maar er veranderde niks. Mijn locatie-settings stonden in allebei deze gevallen op "high accuracy", dus ik weet niet waarom dit gebeurde. Frappant is dat, nu ik thuis ben, mijn locatie wél precies wordt weergegeven. Misschien ligt dat aan de Wi-Fi, want die had ik uit staan gedurende de dag. Ik ga de GPS-verbinding hoe dan ook nog verder testen.
http://f.cl.ly/items/2r3T0a3Z2N383m0E1A3T/GPS%20hmmm.png http://f.cl.ly/items/0F1Q3j2T2A290C2a223U/GPS%20hmmmmm.png

Update 1
Inmiddels lijkt de GPS het prima te doen. Ik weet nog steeds niet wat het probleem eerder was, maar goed.
Verder heb ik bij Vodafone een SIM-kaart met NFC-chip opgehaald zodat ik gebruik kon maken van Vodafone Wallet. Echter blijkt dat die dienst vooralsnog alleen wordt ondersteund bij een (heel beperkt) aantal Vodafone-branded toestellen, dus ik kan dit helaas nog niet testen. Vodafone heeft aangegeven "na de zomer" ondersteuning voor 'vanilla' toestellen toe te voegen, hopelijk zit de OnePlus One hier ook bij. Nogmaals geldt: ik hou jullie zo snel mogelijk op de hoogte!

Update 2
Na een vakantie naar Portugal is de OnePlus een ontzettend trouwe reisgenoot gebleken: netwerken vinden (roamen) en navigeren middels GPS ging probleemloos. Echter toen ik laatst weer in Amsterdam was had de GPS tot mijn verbazing weer moeite met het vinden van een precieze locatie. Misschien dat het dan toch aan de locatie ligt? Om dit zeker te weten zou ik graag de ervaringen van andere OnePlus One-gebruikers in en rond Amsterdam horen. Daar ga ik dan ook de komende dagen naar op zoek.

Mijn GALAXY Note II heeft me al laten zien wat een goede batterijduur is — ik heb me nooit zorgen hoeven maken over of mijn telefoon niet bijna leeg was en ik kreeg consistent vier tot zes uur “scherm-aan-tijd” op één lading. De OnePlus One is wat dat betreft niet anders, en ik krijg dezelfde zoniet ietwat betere resultaten.
OnePlus raadt aan om het toestel met de bijgeleverde lader op te laden daar deze sneller oplaadt dan andere opladers: binnen twee uur is je toestel vol.

Update 1
Bij gemiddeld gebruik heb ik ondervonden dat de OnePlus One het toch behoorlijk beter kan doen dan de GALAXY Note II. Tijdens stand-by heb ik geen significant verlies van capaciteit gemerkt, en ik bereik consistent de 8 uur scherm-aan-tijd.
De tweede set batterijgegevens toont een dag dat ik veel heb gereisd en gebruikgemaakt van 4G, GPS en mijn camera. De batterijduur heeft een flinke klap gekregen maar is nog steeds behoorlijk voor dit gebruik.

Gemiddeld gebruik (Wi-Fi bij media consumptie en communicatie)
http://i.imgur.com/xVu7fWd.png http://i.imgur.com/SgEInWf.png
http://i.imgur.com/iV84fMx.png http://i.imgur.com/OvEH6gm.png
Intensief gebruik (4G bij media-opname, communicatie en navigatie)
http://i.imgur.com/DT65nqL.png http://i.imgur.com/CoDT7kN.png
Stand-by indicatie

Van wat ik tot nog toe heb gezien is de camera prima. De uitkomst is bijna altijd een duidelijke foto met een goede kleurweergave en veel detail. Situaties waarbij weinig licht aanwezig is maakt het de camera wel een beetje moeilijk, maar door de twee flitsers (welke in tegenstelling tot de iPhone 5s en de HTC One (M8) beiden dezelfde kleur hebben) kan dit wel gecompenseerd worden.
Ik heb wel éénmaal een "can't connect to camera"-foutmelding gekregen -- ik had deze foutmelding regelmatig op mijn GALAXY Note II wanneer ik daar CyanogenMod op draaide maar niet gedacht dat dit zou voorkomen op een officiële CyanogenMod-telefoon -- zo zie je maar. Deze foutmelding komt vooral voor wanneer meerdere apps gebruik willen maken van de camera maar deze niet goed "uitzetten" o.i.d.
Ik heb de foutmelding vanochtend geprobeerd opnieuw op te roepen, maar dit is niet gelukt. Hier blijf ik echter wel op letten!

Update 1
Bij veel mensen heb ik gemerkt dat wanneer zij een foto posten die gemaakt is met hun OnePlus One, de foto op mijn beeldscherm er zo uit ziet, of een variatie ervan. Sommige foto's laden dus wel maar anderen geven een zwart/wit patroon:
Hoe en waarom dit gebeurt weet ik (nog) niet, daar wil ik wel eens achteraan gaan.

Update 2
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de 'corrupte' fotoweergave waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het gebruik van Safari op mijn computer. Wanneer ik dezelfde foto's in Chrome bekijk worden deze namelijk correct weergegeven (hoewel Chrome op mijn OnePlus One soms ook deze artifacten produceert!).
Voor wat betreft de prestaties van de camera blijkt de kleurweergave in 'smart scene'-modus doorgaans goed te zijn, alleen in HDR gaat de saturatie soms iéts te ver. De beeldkwaliteit en het detail blijft prima. Af en toe worden onderbelichte delen ook erg donker weergegeven, maar toch zijn ze goed zichtbaar.

Update 3
Bij Clear Image wordt de 13 megapixel camerasensor gebruikt om een tiental foto's te maken die worden samengevoegd -- daarna wordt de 'high-res' foto verkleind naar het 'gewone' formaat van 13 megapixels of 4160x3120 pixels. Dit zorgt ervoor dat de uiteindelijke foto erg scherp is en vol met detail.
Voor wat betreft video-opnamen is mijn enige klacht het ontbreken van autofocus-functionaliteit, waardoor je handmatig het focuspunt moet aanpassen als dit verandert. Ik hoop dat deze functionaliteit in een volgende software-update kan/zal worden opgelost.
Ik heb overigens geen "can't connect to camera" foutmeldingen meer gekregen.

Dijk bij mij thuis - smart scene vs HDR modus
http://i.imgur.com/BCI9iOj.jpg http://i.imgur.com/pdGRYI6.jpg
Kat bij mij thuis - waarschijnlijk auto modus
Dijk bij mij thuis - auto modus
Dijk bij mij thuis - HDR modus
Dijk in Volendam - auto modus of smart scene
Haven in Volendam - HDR
Reiger in Volendam - smart scene
Gracht in Amsterdam - smart scene
Gracht in Amsterdam - HDR
Weinig belicht bureau bij mij thuis - auto modus met flits
Weinig belicht bureau bij mij thuis - HDR
Weinig belicht bureau bij mij thuis - smart scene

De OnePlus One zou uitgerust zijn met dual speakers, waarbij er twee aparte drivers aanwezig zijn die voor een voller en rijker geluid zorgen. Dit merk ik niet echt. Het geluid is wel erg helder en duidelijk (en hard!) maar de lage tonen zijn niet zo sterk en de hoge tonen zijn erg duidelijk aanwezig. In tegenstelling tot wanneer je koptelefoons gebruikt kun je bij de ingebouwde speakers geen bass-booster gebruiken in de standaard equalizer.

Update 1
Nog een update voor wat betreft de speakers: iFixit heeft de OnePlus One uit elkaar gehaald en volgens hun zijn het wel degelijk twee speakers van het merk Yamaha, maar David S. van OnePlus heeft gezegd dat deze worden aangedreven door één driver (dus geen stereo speakers maar wel dual speakers). Dit houdt in dat de speakers links en rechts beiden precies hetzelfde geluid doorgeven, en niet zoals bij de HTC One dat de linkerspeaker de "left track" en de rechter speaker de "right track" produceert.

Update 2
Naar aanleiding van een tip van axel23 blijkt het bijstellen van instellingen voor de ingebouwde equalizer het geluid van mijn OnePlus One toch wel aanzienlijk te verbeteren -- ook muziek klinkt nu redelijk goed voor een mobiele speaker. Ik raad jullie dan ook aan om zelf eens te stoeien met de equalizer instellingen en te kijken hoe muziek het best voor jullie klinkt.

Update 3
Om specifiek te zijn heeft de OnePlus One Yamaha-speakers, gefine-tuned door JBL.
OnePlus heeft verder in een Reddit 'AMAA' aangegeven dat er binnenkort een nieuwe audio-feature zal worden gepresenteerd. Ik ben benieuwd wat dat zal zijn!

Ik heb via Oppomart een officiële OnePlus One Clear Case besteld aangezien deze bij de OnePlus website niet in voorraad was. Ik heb de case pas een aantal dagen in mijn bezit dus het is nog te vroeg om over duurzaamheid te beginnen, maar mijn eerste indruk is wel positief. In tegenstelling tot wat ik van anderen heb gehoord past mijn case perfect om het toestel heen en voelt hij niet tè glad aan.
http://i.imgur.com/O6DFvCo.jpg http://i.imgur.com/PQGCxec.jpg
http://i.imgur.com/JTQXmTR.jpg http://i.imgur.com/RbIV413.jpg
Tevens heb ik een tempered glass screen protector van GLASS4M geïnstalleerd gehad, echter begon deze na een dag of wat een vreemde figuur te vertonen midden op het beeldscherm. Na nadere inspectie bleek dat deze niet op het glas of de plaklaag zat maar eerder in het glas, heel apart.

Update 1
Eerder genoemde screenprotector heb ik er inmiddels afgehaald en vervangen door een Nillkin screenprotector. Deze bevalt me veel meer omdat ik minder vingerafdrukken er op zie en de screenprotector in het algemeen minder opvalt. Hij is wat dunner, en hoewel ik dat zo wel waardeer weet ik niet hoe dat de bescherming ten goede komt. Ik heb ook gemerkt dat er zich nogal wat stof wil ophopen in de uitsparing voor de camera, proximity sensor en speaker. Dat is ook wat minder, maar gelukkig wel snel weg te vegen.
http://i.imgur.com/zWKwaoW.jpg http://i.imgur.com/9D5xPnC.jpg
http://i.imgur.com/eNuUQvS.jpg http://i.imgur.com/xNfiFRr.jpg

Voor wat betreft de OnePlus One Clear Case heb ik nog helemaal geen tekenen van een verkeerde pasvorm of 'weak spots' in het plastic gezien. Het polycarbonaat is wel een beetje bekrast, maar dat valt te verwachten als 'ie geregeld over een tafel heen schuift en/of los in je tas zit. Geeft ook wel wat karakter vind ik.
http://i.imgur.com/96Awc7O.jpg http://i.imgur.com/ZHiIRnV.jpg

Update 2
Ik ben nog steeds reuze tevreden over zowel de OnePlus One Clear Case als de Nillkin tempered glass screen protector. De clear case vertoont (nog) geen tekenen van zwakke plekken of scheuren en de pasvorm is nog steeds perfect -- hij is wel al aardig bekrast maar door de rook-achtige finish van het hoesje ziet dit er naar mijn idee juist ontzettend mooi uit. De Nillkin screen protector laat wel meer vingeradrukken zien dan ik was gewend van de glazen screen protector op mijn GALAXY Note II, maar buiten de 'mindere' oleofobische laag lijkt me de bescherming van het scherm helemaal in orde. Er zijn nog geen krasjes op de screenprotector aanwezig.

Update 3
Iets te vroeg gejuigd vanmiddag. De Nillkin screenprotector heeft de klap opgevangen van een ijzeren speeltje op mijn scherm -- ik ga er van uit dat mijn scherm nog in orde is, maar ik zal wel vast een nieuwe screenprotector bestellen. In ieder geval kan ik een glazen screenprotector voor iedereen aanraden, liever 10 euro voor een nieuwe protector dan 300 euro voor een nieuwe telefoon ;)

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties

Zeer nette review! Net zelf ook de OPO besteld :)

Over de speakers, op het forum van OP is wat ophef ontstaan waardoor OP zelf ook heeft toegegeven dat het een mono speaker is die eigenlijk via 2 uitgangen naar buiten komt en dus geen stereo speaker is. Hierdoor zal het geluid wel wat hol klinken.

Heb je toevallig een voorbeeldfoto waar yellowbanding te zien is op het toestel? Neem aan dat dat vooral/alleen gebeurt met een witte achtergrond. Maar is wel handig om te weten hoe erg het is. Op de foto van de 3 telefoons naast elkaar zie ik iig niet echt iets ervan.

Heb je ook al een case voor de telefoon? (indien je deze gebruikt)

+2 voor nu :)
Thanks voor de heads up! Dat klinkt erg logisch, ik had al gehoord dat het beide mono-speakers waren dus dat ga ik even uitzoeken en dan vermeld ik het erbij.
Ik ben hoe dan ook nog een aantal puntjes vergeten die ik sowieso wel wil bespreken, onder andere de 4G-ontvangst met mijn provider.

Morgen zal ik de review nog wat bijwerken en de foto's bijvoegen, in ieder geval alvast bedankt voor de rating!

Ik heb nog geen case voor de telefoon, wel heb ik een tempered glass screen protector besteld net als op mijn Note II. Die zal ergens in de komende twee weken moeten arriveren maar daar zit niet echt haast achter. Ik denk dat ik verder ook niet echt een case wil :P

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 17 juli 2014 16:38]

Hallo Appleseed, zou je mij een invitatie willen zenden? Kan ik er ook een kopen!
Ik heb de review geüpdate met een schermvergelijking tussen mijn Note II, OnePlus One en Moto G.
Tevens heb ik in de iFixit teardown gelezen dat er wel degelijk twee speakers in het toestel zitten, zijnde van het merk Yamaha.

Nu je het zegt, trouwens, lijkt me de clear case van OnePlus zelf wel heel erg mooi. Zodra die beschikbaar is bestel ik hem denk ik :)

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 17 juli 2014 16:55]

Als je via de normale store ipv de nl store kijkt dan kan je ze wel bestellen, alleen niet shippen naar NL. Dus even afwachten dan nog betreft die case. Je zou anders nog even hier op het Tweakerforum kijken voor accessoires, heb daar zelf ook al gepost wat ik heb beteld.

Hier onderaan de paigna nog wat info over de speakers en de reply van OPO (kan een recentere topic niet vinden, maar was er wel ergens). De OPO heeft 2 speaker "outlets" maar het is geen stereo (logica :Y) )

Ik zie bij de vergelijking van de 3 toestellen nou niet echt een gele waas over de OPO, je ziet wel een verschil van boven naar beneden. De bovenste paar cm is een iets andere kleur, maar dat kan komen door uw camera. Ik zie het iig niet echt erg :p

[Reactie gewijzigd door Salmon op 17 juli 2014 17:03]

Klopt, dat eerste had ik ook al gezien! Ik heb hem nu in mijn winkelmandje staan, ik wacht wel totdat hij er is. Die van OnePlus zelf lijkt me toch een stuk minder "bulky", maar bedankt voor de topiclink! Dat topic zal ik zeker in de gaten gaan houden.

Dus het zijn "dual bottom-facing speakers" in de zin dat het wel twee speakers zijn, maar met één driver? Dat zou inderdaad heel goed kunnen kloppen.

En inderdaad, hier is het probleem dat a) ik de foto met een iPad heb gemaakt en kleurechtheid daarmee niet echt geweldig is, en b) de gele waas sowieso al niet heel erg aanwezig is, maar wel genoeg dat je het kunt zien als je goed kijkt.
Ik heb mijn OnePlus One Clear Case inmiddels binnen. Ik heb er al een kleine update over gemaakt in de review, helemaal achteraan, en die zal worden uitgebreid naarmate ik er meer ervaring mee opdoe :)
Via welke weg verkregen en hoeveel was je er in totaal voor kwijt?
Ik heb via een vriend een invite gekregen, en ik heb er in totaal ¤321.99 voor betaald inclusief Express shipping.
Bedankt voor de info :-)
Leuke review. Heb ook net een invite gekregen. Zomaar :P
Over dat minpuntje, als je wat tijd steekt in het afregelen van het geluid kom er toch nog een heel redelijk geluid uit de speakers. Met de standaardinstelling is dit inderdaad niet het geval.
De gele gloed over het scherm kan je helemaal wegkrijgen met de scherminstelling.
Het is een telefoon waar je heel veel (teveel?) zelf aan kan afregelen.
Je kan veel instellingen aanpassen inderdaad - de speakers klinken nu prima, bedankt voor de tip!

De gele gloed die wordt veroorzaakt door de kleurenmanager in CyanogenMod kan enigszins verbeterd worden, maar na de eerstvolgende software-update wordt dat pas helemaal verholpen naar het schijnt. De echte witwaarden kun je nu namelijk nog niet aanpassen, wel het contrast en dergelijke. En het yellow-banding probleem is nog steeds even afwachten met dat UV-licht...

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 20 juli 2014 13:59]

Wat een fijne review overigens, ik hoop dat je gele band syndroom snel weg is. Wat ik heb gelezen is dat het lijm is, die als je het toetstel licht verhit de lijm zachter wordt en door de zwaartekracht vanzelf naar 'beneden' glijdt.

Ik vind het invite systeem ook echt zonde, maarja het zorgt er wel voor dat ik nog meer interesse in de telefoon heb, helaas ken ik niemand die de telefoon heeft gekocht en ik vertik het om een invite te kopen. Ik hoop dus op een retailversie!

Bedankt voor de review
Ik heb laatst nog even gekeken, en de "yellow-banding" is nog niet verminderd. Zie daarvoor ook het kopje Display update 2 :)

Ik heb het toestel wel al eens een uurtje of twee in de zon laten liggen -- de temperatuur van o.a. de accu liep op tot een 45 graden celcius, maar ik kon geen verschil waarnemen. Ik durf echter niet met volle zekerheid te zeggen dat deze methode niet werkt.
Ja ik heb de phone inmiddels ook. Er zijn twee varianten van yellow-banding. Ik heb er eentje weten te bemachtigen waar het probleem de lijm was.Het probleem met de on screen gele gradient kun je gewoon met de leverancier regelen. Je moet alleen dan wel 56 dollar verzend en administratiekosten betalen, wat n.m.i. onterecht is; maarja dan krijg je wel een compleet nieuwe telefoon! Ter compensatie heb ik begrepen dat als je je reparatie vergezeld van een boze brief je een gratis bamboo cover krijgt! Maarja dat is wat ik heb gelezen op fora, geen idee of dat in de buurt van de realiteit komt!
Goede, overzichtelijke en leuke review. Het "yellow-banding" kwaaltje kijk ik wel door de vingers.
Ik wil er zelf ook een bestellen, maar kan iemand mij een invite sturen?

Alvast héél erg bedankt!

Ben
Uitstekende review! Ik mis wel een kleine inleiding waarom je voor dit toestel gekozen hebt, ik begrijp dat je vorige toestel een Note 2 was maar verder niet. En hoe/waar heb je de OPO gekocht?
Dank voor de lovende woorden!

Een hele muur van tekst maar ik hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt, haha!

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 28 juli 2014 17:44]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dit zou je misschien nog (deels) voor de eerste alinea in je review kunnen gebruiken. ;)
Dat zal ik doen. Bedankt!
Leuke review en zeer aangenaam om lezen ook.

Jammer genoeg al een tijd op zoek naar een invite :( anders had ik hem ook reeds gekocht.
Hopelijk is hij aan die prijs binnenkort gewoon te koop,zonder invite
Erg benieuwd naar je UV test
Heb je misschien een link naar de wallpaper van de moto g? :).

Grappig, de wallpaper die je op de Nexus gebruikt gebruik ik nu ook op mijn nexus :D
De Moto G wallpaper is een geblurrede versie van deze wallpaper en kun je hier downloaden :)