Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-42W805B Zwart Review

vtrisjin 16 juli 2014, laatste update op 22 augustus 2014, 11.324 views

Sony Bravia KDL-42W805B Zwart

Erg goede TV voor de prijs! Na paar dagen in het bezit te zijn non stop mee gespeeld en de TV stelt zeker niet teleur. Met XBMC media player (3D) films gestreamed van laptop en Mario Kart 8 gespeeld. Het beeld na wat tweaken is gewoon top!

Pluspunten

• Erg goed geluid
  • Zwartwaardes erg goed
  • Genoeg afstelopties
  • Geen onzin opties (truemotion dit, cinema motion dat etc.)
  • Makkelijk in de omgang
  • Mooi design
  • Sony sideview App
  • Screencast werkt erg goed en makkelijk

Minpunten

• Veel verkeerde info op sites(!!!)
  • Smart navigatie mocht iets sneller maar niet storend
  • Geen fysieke duidelijke handleiding

Ik kom zelf van een Samsung HD Ready TV die ik ooit tegelijk met mijn PS3 had gekocht.
Je krijgt dus de mening te horen van iemand die voor het eerst een Smart TV, Full HD TV en 3D TV in handen heeft, maar ik weet wel donders goed wat mooi is dus maak je geen zorgen -_^.

Laat ik eerst beginnen met iets wat erg belangrijk is en mij veel tijd heeft gekost om te researchen, en hopelijk jou als beste lezer tijd en verwarring gaat schelen.

Ten eerste
De TV heeft passieve 3D weergave en NIET actieve zoals op veel sites vermeld, boven de 50 inch begint de W8 lijn pas met actief 3D, you have been warned!
Bekijk Hier de W8 verschillen en Specs

Ten tweede
W805A en W805B lijken erg veel op elkaar, de W805A heeft een IPS paneel terwijl de W805B een VA paneel heeft, het verschil? ja google het maar :P (ik ben niet de beste uitlegger, beide hebben iig voor en na delen)

Ten derde
De TV staat overal (waar ze eht aantal Hz aangeven in ieder geval) vermeld als een native 100Hz paneel. DIT KLOPT DUS NIET (als dit toevallig hét ding was wat je over de streep zou trekken om deze TV te halen) het is gewoon een 50Hz paneel, wat ik zelf niet erg vind (voor 100Hz variant meot je maar de Saturn/Mediamarkt exclusive 42W815B halen) omdat ik mij alleen maar stoor aan als het beeld té smooth is, ik kan zo gewoon geen films kijken omdat het gewoon niet echt voelt.

Als laatst
De TV komt NIET (voor zover ik weet, niet in mijn geval iig) met een extra 2e touch remote.
Vind ik dit jammer, ja. Kan ik er zonder leven, ja Is het dan cool? JA

Het beeld is werkelijk prachtig en het tweak menu en dergelijke zijn super goed verwerkt en je kan alles tweaken en een groot deel van de film/game/foto zien terwijl je dit doet om meteen het resultaat te kunnen zien. Ik weet niet hoe dit bij andere TV's is maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je bij sommige weer in een menutje zit te klooien en er telkens uit moet om je aanpassingen te zien.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik veel van de enhancers op low-medium heb staan, ik was altijd gewend om alles uit te zetten want het resultaat word er niet beter op, maar hier zie ik het er toch wel beter van worden. Uiteraard is het ook echt een kwestie van smaak, ik hou van beelden die levendige kleuren hebben, scherp zijn, duidelijk contrast (misschien soms kleine hint naar het onrealistische) i.p.v. settings van mensen die ik had uitgeprobeerd waarbij het 1 blurry rotzooi word
'maar ja, volgens grafiekjes en metingen dibedidibedidiebdi'
Laat ik het zo zeggen, er is veel ruimte om het beeld naar je eigen hand te draaien, dus zeker niet denken dat je gebonden bent aan 1 bepaald 'type' of 'stijl' beeld. En het tweaken gaat je ook geen weken kosten, met 10 minuten weet je wel waar je aan toe bent.

Het geluid is echt erg goed, op mijn oude TV moest ik altijd subs aanzetten omdat het geluid gewoon zo slecht was dat ik de stemmen niet goed hoorde en zinnen soms suggestief waren.
Maar het geluid wat hier uit komt, crystal clear en keuze uit genoeg presets om die vervolgens verder aan te passen. Voor ingebouwde boxen, is het geluid erg goed!

Wat kan ik nog meer zeggen?
Ik kan over het design praten maar who cares, plaatjes kan iedereen googlen.
Out of the box kwam de TV meteen al met de vraag of het OK was als deze updates zou downloaden en installeren, sure son doe je ding. Meteen nieuwste firmware er op zonder enige moeite.

Met de sony sideview app op mijn mobiele telefoon kan ik deze gebruiken als alternatieve remote en het kan ook de touch remote nadoen, zo kan je je scherm gebruiken als touchpad en een cursor besturen op je TV.

Al met al, geen seconde spijt gehad van deze aankoop. Sure ik verheugde me er eerst op dat het 100Hz zou zijn maar achteraf ben ik blij dat het toch 50hz is, want de W8 series hebben GEEN optie om het beeld te laten schakelen tussen 100Hz en 50Hz. Dus als je voor de 42W815B wilt gaan want 100hz, weet dan wel dat je er echt aan vast zit, dus ik hoop voor je dat je het mooi vind.

maar de vraag is, waar de F zit de webbrowser :')
EDIT: Deze is te vinden na het ophalen van internet content in de opties, ja. Je moet dat dus gedaan hebben wil je alle apps hebben/zien.

Peace out, Ik hoop dat ik IETS heb toegevoegd qua wijsheid aan deze beste lezer!

PS, Reageer maar met vragen hieronder als je ze hebt!

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-42W805B Zwart?

Wie o wie kan mij helpen. Men spreekt over een browser, maar kan die niet vinden. Overweeg deze te kopen maar zie deze mogelijkheid niet!
Na het instellen van je internet verbinding moet je ergens in dat menu online content ophalen of iets in die zin uitvoeren.
Dank je voor de review!!
Mooi en duidelijk!

Kun je aangeven wat jou ideale "tweak" instellingen zijn?

Ik heb een video gemaakt van mijn Game settings.
Zelf heb ik de Animal Crossing Plaza gebruikt om te checken omdat het kleurrijk is en veel verschillende dingen heeft zoals chats en tekeningen die soms verschijnen van mensen waarbij goed te zien is wat de sharpness opties allemaal doen.
Bedankt voor de review!
Ik ben nog aan het twijfelen tussen de W7 en W8....Is het verschil alleen 3d? Waarom heb jij voor de W8 gekozen?
Voor mij was/is de 3D functie wel een must, ik heb dan ook sinds ik de TV heb al best wat films gekeken in 3D en het is echt heel erg goed.
Naast dat kom dit W8 model uit 2014 wat ik fijn vind, dat weet ik dat het voorzien is van de nieuwste snufjes en ondersteuning. Maar dat is speculatie, neem bijv de ingebouwde wifi. Het zou best hetzelfde kunnen zijn maar toch in mijn hoofd denk ik dat een nieuwer model toch een net iets betere wifi kaart heeft, wat natuurlijk niet het geval hoeft te zijn.

Maar 3D was voor mij wel hét ding
Fijne review! Kan je iets zeggen over de connectiviteit met je Xperia Z? ( bv screen mirroring)
Ik draai een custom rom op m'n xZ waar de screen mirroring optie niet in zit, dus ik kan je jammer genoeg niet helpen. Ik heb alleen de sideview app gebruikt om mijn mobiel als afstandsbediening/toetsenbord te gebruiken voor het surfen op het web, youtube en dergelijke.
Dat werkte uiteraard prima. Had wel even gekeken naar de mirror cast app op de TV, er word iig goed uitgelegd wat je moet doen om het werkend te krijgen. Eigenlijk bij alles zit een duidelijke tutorial als het ware.
UPDATE:

Ik heb net screen mirroring geprobeerd op een andere rom en het werkt echt dik prima.

ik heb deze app geinstalleerd:

in combinatie met screenmirror heb ik nu een gratis netflix alternatief. De audio komt nog alleen uit m'n telefoon.
Er is ook een windows standalone van maarja dan moet ik steeds mijn laptop verbinden via hdmi, dus dit is voor mij makkelijker. gewoon tof dat het kan. Het werkt wel in ieder geval, 't screen mirroren.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 29 juli 2014 12:23]

Hoe kijk je 3d tv? via een blu-ray/playstation of gekoppeld met aan een PC?
indien het laatste, welk progrmma werkt voor jou het beste om 3d beeld te kunnen streamen.
Op het moment stream ik 3D films van ca 15-20 GB via XBMC (echt de beste media server vind ik) vanaf mn PC.
Verder kwam ik er ook achter dat de tv MKV leest vanaf usb stick, dat is na een update mogelijk denk ik want toen ik zocht naar welke formatten de TV ondersteunde was MKV niet aangevinkt.
En worden er dan ook ondertitels ondersteunt? In de review van tweakers stond dat er zwarte balken worden getoond achter de ondertiteling: reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro Is dat via XBMC ook het geval?
geen idee of dat met XBMC ook zo is, de versie die ik gebruik (weet niet of dat al geimplementeerd is) kan geen subs meestreamen.

Het klopt inderdaad dat er zwarte balken verschijnen onder de subs.
Hi,

bedankt voor de review, er zijn er niet heel veel van deze TV.
Ik overweeg de 42W828B maar die is volgens mij technisch bijna identiek aan deze 805B.
Er bestaat nog veel onduidelijkheid over het panel van deze TV. Jij zegt dat het een VA panel. Sommige websites zeggen dat het een IPS panel is van 50 HZ. Heb jij de info van de TV zelf?
Hoe is de motion handling van deze TV? Voetbal en tennis bijv. maar ik ben ook heel benieuwd naar het beeld als de camera beweegt over een landschap of voetbal veld. Blijft het scherp?

Bij voorbaat dank, groetjes, Patrick
Ik heb niet meer alle sites en fora bij de hand van toen ik intensief research aan het doen was.
100% weet ik zeker dat het een VA paneel is en uiteraard 50Hz
(tweakers heeft al wat info aangepast door mijn review en gespeur op het forum, daar stond het eerst ook allemaal verkeerd)

deze kon ik even snel vinden waar het paneel nummer te zien is:

Ik kijk zelf geen voetbal of dergelijke maar laatst bijv.
Bears gekeken van Disney waar veel beweging in zit, denk aan vacht in de wind, sneeuwstormen/avalanches flyby's door landschappen, ik heb het zonder LED Motion gekeken en het is heel goed, bij sommige zoom in shots verwachte ik stottering maar het was niet waar te nemen, ik weet neit hoe maar voor 50hz is de motion uitstekend!
Er zit zelfs een speciale football knop op de remote om een voetbal stand te activeren als het ware dus ik denk dat dat wel goed zit ;P
Gevonden: ook voor anderen Het is toch een gewone app in de ruimte waar alle aps staan. Helemaal aan het einde van het app keuze menu genaamd internet pagina!.
succes allemaal! en dank voor de feedback!
Ook bedankt voor de review :) .
Had nog een vraagje: kan je in het service menu kijken welk paneel er in de tv zit? Zie hier de instructies: http://gathering.tweakers...message/43154619#43154619
En heel graag een foto ervan posten _/-\o_ (in het topic, of dropboxen hier of via pm). TIA!
Toevallig lees ik in je review dat de 42W815 zogenaamd een 100Hz paneel zou hebben maar dat kunnen we dan mooi weerleggen als in die van jou dezelfde paneel code zit ...

[Reactie gewijzigd door apis29 op 31 oktober 2014 21:07]

Het Paneel nummer is:

T420HVJ02-0 , zoals in een eerdere reactie die ik had geplaatst ergens up.
Foto

En om in het service menu te komen is het de volgende combinatie:
i+,dan 5 ,dan volume up en dan power.
ipv rode knop/of whatever er in de thread stond.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 1 november 2014 22:05]

Bedankt voor de foto, alleen jammer dat het modelnummer er niet op staat maar dat hoort blijkbaar zo in dit model/service menu.
Ik zag boven alleen een link naar een pagina met paneelnummers, maar iig zit er dus (bewezen nu) hetzelfde paneel in een 42W805/815/828 en 829B. Aangezien er nog steeds mensen zijn die beweren dat er in de 42W828/9 een 100Hz paneel zit 'omdat' het een XR400 rating heeft, maar niet dus ... of iig hij verschilt niet van die in de 805 en 815.
De afstandbediening verschilt nogal per toestel/serie en i+ was vroeger de rechterbovenknop van het cirkeltje aan knoppen (nu wist ik niet of het nog steeds die rechterbovenknop was of gewoon de i+ knop; of misschien werkt beiden wel? Het is anderen in ieder geval gelukt met de instructies die ik ze gaf O-) )
Ik wil heel graag de Sony W8 model halen maar door te veel verschillende informatie op internet twijfel ik een beetje.

Je hebt de Sony Bravia KDL-42W805B (ik wil de 50inch versie halen)
Schijnt een zeer goede televisie te zijn voor een redelijke prijs.
Maar als ik op internet naar reviews kdl w8 google krijg ik betere reviews over de KDL w829b van Sony.
En je hebt zelfs de W828.
Wat is het verschil?
De W829 heeft 100hz en 800hz. tevens ook een zeer lage input lag.

Tevens lees ik ook dat er een 3D bug inzit. waardoor ik ook twijfel.

Wat is het verschil.. welke moet tv moet ik halen? wie raadt me wat aan?

Ik gebruik me tv vooral voor: HD tv kijken, (3D)Film, Playstation 4 gamen.
-dubbel-

[Reactie gewijzigd door apis29 op 2 november 2014 16:05]