Lenovo IdeaPad Y50-70-01132 Review

Nesse1234 16 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 9.693 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-01132

Zeer vlotte en vooral schitterend afgewerkte desktop vervanger. Ik heb de: Y50-70-00745NL Voor minder dan 1000,- voor mij geen betere...

Pluspunten

• Slank design
  • Verlicht toetsenbord
  • Grafische power
  • (Videokaart vergelijkbaar met PC versie van HD6870OC / HD5870 / GTX560TI )
  • Speakers opvalland helder voor een laptop.
  • Zeer snelle processor (sneller dan mijn AMD 1090T 6x3,5Ghz)
  • Koeling dik in orde. De fans blazen naar het scherm en de polsen blijven lekker koel! Ook qua geluid zeer acceptabel!

Minpunten

• Battlefield 4 net niet vloeiend op Ultra
  • TN scherm met matige kijkhoeken, backlight bleeding etc. Hier is duidelijk op bezuinigd. Zwart is niet Zwart.
  • Geen optical drive
  • Geen Msata of M.2 SSD uitbreiding mogelijk. Hiervoor moet de HDD plaatsmaken.
  • 5400 RPM schijfje (je voelt dat de hybride geen volwaardige SSD is)
  • Glossy rand om het scherm spiegelt.

UPDATE 29-08-214 Beeldkwaliteit

Hallo Tweakers,

Hierbij een korte samenvatting van mijn bevindingen met de Lenovo Y50.

Inleiding & aankoop
Op weg naar de koop van mijn nieuwe laptop heb ik mezelf vaak de vraag gesteld wat ik nou eigenlijk nodig zou hebben? Mijn wens was altijd de meest brute Alienware of BTO configuratie. Helaas was dit eigenlijk altijd onbetaalbaar voor mij.

Na het bijstellen van mijn eisen kwam ik een actie bij Paradigit tegen. Ik kon hier voor een spotprijsje een exemplaar van het uitlopende model van de Lenovo Y510P met een GT750 in SLI bemachtigen. Dezelfde dag heb ik een reservering geplaatst en ben ik de laptop gaan ophalen. Eenmaal in de winkel bleek het om een refurbished exemplaar te gaan wat vooraf niet aan mij was gemeld. Erg jammer, maar hij was in een gebruikte staat.

Er werd mij door de verkoper een alternatief aangeboden. Een Lenovo Y50 uitgerust met een dikke I7 en een GTX860m aan boord. Doordat ik toch een flink stuk had gereden mocht ik de laptop voor 998,00 meenemen. Hier kon ik natuurlijk niet omheen!

Featureset
Kort maar krachtig; de laptop heeft alles wat ik nodig heb.

Goed om te weten wat de Y50 niet heeft:
  • DVD station niet aanwezig
  • Slechts 3 USB poorten aanwezig
  • Geen SSD maar hybride HDD
  • Geen ruimte voor Msata/li]
Prestaties
De laptop heeft behoorlijk wat power onder de motorkap. Zo weet de Intel I7 de zwaarste taken te volbrengen bijgestaan met 8GB 1600Mhz RAM een Nvidea GTX860m videokaart.

Internet & Office gebruik = Overkill met deze laptop!

Games
De meeste spellen zijn prima speelbaar voor de meeste gebruikers. Games draaien soepel en vlot.
Ik heb de volgende games getest:
- Battefield 4 maximaal op High
- Wolfenstein maximaal op High
- Call of Duty Gost maximaal op High
- Farcry 3 maximaal op High

De meeste zware games zijn niet speelbaar op Ultra!!!

Uiterlijk en bouwkwaliteit & robuustheid
Dit is werkelijk waarop ik ben gevallen.

De Y50 is prachtig vormgegeven en gezien de hardware behoorlijk dun! De bovenkant en onderkant zijn van geborsteld metaal en voelen daarom erg stevig aan! Het scherm is niet buigbaar en de algehele afwerking is bijzonder goed.

Natuurlijk is het zwart- rood verlichte toetsenbord is een genot om te zien.

Beeldkwaliteit
Ai, dit noem ik toch wel een tegenvaller. Ik heb de laptop in de winkel niet kunnen bekijken en had dit wel moeten doen. De verkoper vertelde mij dat er een full HD scherm is zat dus ik maakte me geen zorgen aangezien hier toch geen verschil in zat?

Fout gedacht. Het scherm is behoorlijk brak en dat is toch jammer aangezien je hier toch veel naar kijkt. De kijkhoeken zijn horizontaal en verticaal gewoon echt slecht. Hierdoor is het lastig een goed contrast en kleurweergave te krijgen als je voor de laptop zit.

Als je veel games op de laptop gaat spelen is het minder storend. Tijdens het spelen van games valt het mij nauwelijks op.

UPDATE 29-08-214

Dit werkt om het wat beter te krijgen.
Met dank aan Cassie789

Download het ICC bestand, en stel deze bij kleurbeheer als standaard kleurenschema in. (http://www.lightroomforums.net/showthread.php?14070-How-to-assign-an-sRGB-ICC-Profile-to-your-monitor-%28Windows%29) Het scherm oogt nu nog een beetje flets maar dit is eenvoudig te verhelpen door naar de instellingen van Intel HD graphics te gaan, en de kleursaturatie te verhogen met ongeveer 25 stapjes. Verder kan je nog een beetje met het contrast en met de gamma spelen om alles nog een klein beetje goed in te stellen.

Ben nu aardig tevreden met het scherm, horizontale kijkhoeken zijn nu niet slecht te noemen en de kleuren zelfs wel goed...

Mobiliteit en accuduur
De laptop is dun maar ook behoorlijk zwaar. Wat betreft de batterij gaat hij zo'n 2-3 uur mee. Als je games speelt is het niet verwonderlijk dat je binnen een uur een oplaadpunt mag opzoeken.

De externe voeding is ook behoorlijk fors!

Warmte en geluidproductie
Niks dan lof over de warmte en geluidproductie. De laptop is zeer koel en tijdens ligt gebruik hoor je alleen de harde schijf wel eens ratelen. Tijdens het gamen blijven de polsen koel en blaast de fan alles richting het scherm weg. Hier heeft Lenovo het echt goed voor elkaar.

Tijdens het schrijven van deze review is er niet meer waar voor je geld te krijgen. Veel bang for Bug zonder al te veel compromissen!

Benchmarks
3D Mark Vantage P18050
Op aanvraag uit te breiden!

Al om al is dit een erg solide laptop om mee te werken en heeft hij een schitterend uiterlijk.

Binnenkort ook foto's en eventuele updates.

Mocht er iemand vragen hebben op opmerkingen over deze korte samenvatting dan kun je natuurlijk een reactie plaatsen!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-01132?

Hey. Heb deze net binnen, mede op basis van jou review, en ik vroeg me af of het touchpad vrij losjes hoort te zitten. Ik leg mijn vinger niet zo hard in het midden van de touchpad, maar toch 'klikt' het een beetje. Klinkt heel cheap. Is dat normaal?
Hoi Oksel, ik kan het momenteel niet voor je testen. Mijn laptop is voor de 2e keer ter reparatie aan het toetsenbord opgestuurd. Ik ben hem al 3 maanden kwijt geweest tot nu toe. Wanneer hij terug is zal ik mijn review uitbreiden met een stukje over het toetsenbord.
Dat is vervelend man! Hoop dat je em snel terugkrijgt! In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

De enige keren dat ik met touchpad heb gewerkt was op goedkope laptops waarbij linker en rechter muisknop daadwerkelijk knoppen waren (buiten macbooks). Vroeg me af of dat normaal was dat je in het midden van het touchpad nog steeds (een beetje) kan "klikken" zonder dat de laptop iets registreerd. Ik ben bang dat het niet zo hoort en ik zoals jij nogmaals een laptop terug moet sturen :|

[Reactie gewijzigd door Oksel op 13 september 2015 04:52]

Vandaag deze laptop ook ontvangen, en ik vind het scherm na een beetje tweaken helemaal zo slecht nog niet... Ik heb het AUO scherm, hiervoor heb ik een kleurcalibratiebestand gedownload en een beetje met de saturatie gespeeld waardoor het er nu best prima uit ziet :).
Far cry 4? Ik denk dat je Far cry 3 bedoelt. voor de rest prima review!
Edited! Bedankt voor je reactie!
Bedankt voor je Review!

Het scherm is voor mij een dik minpunt, maar na je update gelezen te hebben(ook dank aan Cassie789) ben ik aan het twijfelen om deze aan te schaffen!
hoeveel cuda cores heeft de 860m want op de nvidia site staan 1152 of 640 cuda cores
Grafische kaart heeft echt power moet ik zeggen. Hij tovert strakke beelden op het scherm.
Volgens de verschillende testen is hij ongeveer even snel als de GTX670m!

FarCry3 speel ik op het moment met 30FPS gemiddeld op Ultra... }>
Heb je nog meerdere games of niet?
Beste,

Goeie review, maar ik heb een vraagje, ik heb ook deze laptop gekocht (wel de azerty versie) waar ik problemen mee heb is dat mijn spatie vrij warm wordt tijdens gewoon browsing enz. Heb jij hier ook last van? Ik moet wel zeggen dat dit vooral op hoge prestaties is

Met HWinfo merk ik dan ook dat men PCH tot 60C stijgt tijdens idle.

btw "ligt" gebruik => licht gebruik

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 18 november 2014 09:54]

Bedankt voor je reactie!
De spatie wordt niet echt warm bij mij. Alhoewel ik wel warmte voel!