Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40A656 Zwart Review

Mojo 17 februari 2009, laatste update op 17 februari 2009, 3.266 views

Samsung LE40A656 Zwart

Pluspunten

• Sublieme weergave FullHD.
  • 1:1 Pixelmapping.
  • Goede weergave SDtv.
  • Veel inputs.
  • Overzichtelijk, groot menu met veel opties.
  • Nette prijs.
  • Prachtig design.
  • Vrijwel geen inputlag.

Minpunten

• Makkelijk beschadigde rand.
  • Kleine interlaced probleempjes.

Algemeen
Ik heb deze TV sinds Augustus 2008. Hij is aangeschaft bij de Harense Smit, een lokale elektronicawinkel. Deze heeft vaak een aardige prijs, met daarbij meteen geen moeilijk gedoe met dode pixels en dergelijke.

Goed, na wat afwegen toch een LE40A656 aangeschaft, mede na de TV-roundup op Tweakers.net. Mijn keuze viel op een LCD in plaats van een Plasma, voornamelijk in verband met inbranding (ik ken mezelf...).

Bij aankomst thuis zat er een barst in de rand. Tegenvallertje, kan gebeuren.. Goed, terug met het ding. Toen bleek dat in alle modellen die ze hadden staan er wel een zeer klein defect zat in de rand. Uiteindelijk een klein defect maar op de koop toe genomen. Ik kan er wel mee leven, zit buiten mijn gezichtsveld en ik had geen zin meer om mijn geld terug te vragen.

Beeld
Het scherm staat aangesloten op mijn PC met een meteen aangeschafte HDMI kabel. Ik gebruik een Sapphire ATi Radeon HD4850. Beeld en geluid dus, in combinatie met een DVI -> HDMI blokje.

Ik ben begonnen met het instellen van het scherm. De modus "Scan Only" aangevinkt en in Catalyst Control Center Overscan netjes uitgezet. Het resultaat, een volledig 1:1 beeld.

Vervolgens heb ik TFT-tester gedraaid. Geen dode pixels ontdekt... 3 maanden later heb ik er alsnog eentje gevonden, maar alleen maar omdat ik op een meter afstand een stofje dacht te zien zitten na het afvegen van het scherm met een stofdoek. In gebruik zie je de pixel gelukkig niet. Hij kleurt verder ook netjes mee met het beeld, alleen groen is constant aan...

Films kijken gaat prima. Ik speel af met Media Player Classic Home Cinema onder Windows Vista. Dit betekend DXVA acceleratie (vrijwel geen CPU belasting) op x264, werkende ondertiteling en de mogelijkheid tot het selecteren van Audio output. Te weten HDMI output op m'n HD4850, in feite een klein eigen geluidskaartje.

Kwaliteit van alles wat afgespeeld wordt via een PC is werkelijk verbluffend. Zowel 1080p (100+ Blu ray encodes) als SDTV ziet er perfect uit. Uiteraard omdat m'n PC het vrijwel perfect kan upscalen. Ik zit op ongeveer 2-4m van de TV af. Op een dermate kleine afstand komt 1080p dan ook vol tot zijn recht, als je te ver weg zit worden de verschillen ook kleiner.

Digitale TV van UPC is eigenlijk ook niks van te zeggen. De beeldverwerking van de TV is prima, alleen hier en daar wat moeilijkheden met Deinterlacing (of eigenlijk interlacing) bij zeer langzaam bewegende beelden. Gelukkig niet vervelend.

Als laatste heb ik nog een Xbox360 en een Wii aangesloten. De Xbox heeft zelf ook een goede scaler aan boord (Ana), hoewel een PC toch beter beeld geeft. (Een DVD afspelen in m'n PC ziet er beter uit). De Wii heeft een 480p component beeld. Stukken beter dan Composiet (dat gele stekkertje), maar dat heeft eerder met de bekabeling te maken dan de TV. Ook hier niks te klagen. Wat ik hier erg belangrijk vindt is dat de TV geen input lag heeft. Een beweging op m'n controller zie je meteen terug op de TV.

Geluid
Ik gebruik de interne speakers van de TV. Er komt prima geluid uit voor mijn kamer (7 vierkante meter ofzo) Niks te klagen. Als ik later wat groter ga wonen komt er ook echt wel een Receiver bij. :)

Gebruiksgemak
Ik gebruik voornamelijk mijn PC als input. Switchen van input kan door middel van de "Source" knop, maar ook door even snel door het menu te bladeren. Het 2e heeft mijn voorkeur, omdat het ongeveer net zo veel knoppen zijn om in te drukken, maar dat gaat gewoon wat sneller omdat hij dan niet daadwerkelijk alle inputs langs moet (welke er genoeg zijn!). Wat alleen jammer is, is dat de TV bij opstarten niet default HDMI 1 (PC) kan kiezen.

Leuk detail, bij de eerste aanzetten van mijn TV wilde hij meteen Analoge kanalen in gaan stellen, ik heb de hele Coaxkabel niet eens aangesloten...

Verder een logisch menu met veel instelmogelijkheden met betrekking tot onder andere kleurbalans. Niks te klagen.

Design / afwerking
Deze TV heeft een dieprode glanzende rand. Hij is net geen zwart. Ik vind het een mooie afwerking en totaal niet storend.

Jammer is dus dat de rand makkelijk lijkt te beschadigen. Daarnaast lijkt de rand wat los te laten, maar dat is ook mogelijk te wijten aan het vervoeren van het scherm. Dit is simpel op te lossen met een stukje plakband aan de binnenzijde... :)

Al met al een zeer goed scherm voor een nette prijs. Ik heb er zelf 1250 voor betaald (op internet stond hij voor 1150 te koop), maar ik zie een TV liever voordat ik hem koop, naast de voordelen met pixelgarantie.

Prachtige 1080p weergave, zeer goede weergave van Digitale TV en zeer geschikt voor consoles en dergelijke in verband met de hoeveelheid inputs alsmede de goede inputlag eigenschappen

• Sapphire ATi Radeon HD4850 (HDMI)
  • Xbox 360 (HDMI)
  • Nintendo Wii (Component)
  • UPC Digitale TV (RGB Scart)
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung LE40A656 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik ben aan het nadenken over een Samsung LE40A656 of LE46A656.

Echter lees ik dat er nogal wat lipsync problemen zijn. Ik heb een HDMI versteker:

PS3 (HDMI) -> Sony STR-DG720 (HDMI) -> LCD TV. Heb je hier dan last van?

Of heb je er alleen last van als je:

PS3 (HDMI) -> LCD TV en
PS3 (Optical) -> Versterker hebt?

Is wel belangrijk, om te weten i.v.m. mijn HTPC die met een HDMI naar de LCD TV werkt, en een Optical naar mijn versterker (Sony STR-DG720).

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 februari 2009 22:47]

Ik heb zelf geen last van lipsync problemen. Ik gebruik voor mijn HTPC HDMI > HDMI LCD TV (LE40A656).

Voor mijn Xbox 360 gebruik ik ook HDMI > HDMI LCD. Voor geluid gebruik ik de optical vanuit Xbox - versterker. Hierbij ook geen lipsync problemen. Zelfde als mijn Humax 5000c HD decoder, ook HDMI voor beeld naar TV, en optical naar versterker. Ook hier geen problemen.
Leuke review. Iets meer fotootjes vind ik altijd wel geinig :+ maar dat is persoonlijk
Leuke review ja, heb ook net een samsung tv gekocht en was net aan het uit zoeken hoe ik mijn pc er nu op aan moet sluiten. Zal snel zo'n kabel halen.
Gewoon HDMI pakken, werkt perfect :)
ik heb deze tv besteld via internet na heel wat tv's gezien te hebben.
ik ga deze tv veel gebruiken met ps3 en speel computer wii + films/dvd's.

ik kom vaak tegen dat deze tv een probleem heeft met het geluid? als je bijvoorbeeld een externe versterker aansluit dat het geluid iets achter loopt dan wat je op tv ziet.
wat zijn jouw belevingen?
ik heb het grotere broertje van deze tv, namelijk de le52a656.

Het probleem wat jij omschrijft heb ik ook, wat ik eigenlijk alleen merk als ik mijn spelcomputer afspeel via een externe versterker. Het is vooral vervelend als je "het" weet en er op gaat letten.
Gelukkig kan ik in mijn versterker heel makkelijk een vertraging(versnelling) instellen, waardoor het geheel alsnog gelijk loopt.

Op de tv heb ik hiervoor geen instellingen gevonden, maar als je puur geluid afspeeld op de tv treedt het probleem bij mij amper op.
Ik heb sinds 3 maanden deze TV en ben er zeer tevreden mee.

Het geluid loop idd een fractie achter als je het via een externe versterker afspeeld. Dit merk je echter alleen als je er echt op gaat letten. Ik vind het niet storend.

De geluidsweergave van de tv zelf vind ik minder. Een externe versterker is in mijn ogen bij het afspelen van films een must.

Maar nogmaal het is echt een top scherm.