LG G3 32GB Zwart Review

J.Paenen 15 juli 2014, laatste update op 16 juli 2014, 3.145 views

LG G3 32GB Zwart

Iedereen die op zoek is naar een échte high-end smartphone met een uitstekende bouwkwaliteit, een schitterend scherm, een ongelofelijk goede camera- en geluidskwaliteit, een zeer krachtige accu en processor en een overzichtelijke gestructureerde snel en vloeiende interface zonder haperingen, raad ik deze geweldige LG G3 aan. Super gedaan LG!

Pluspunten

• Een schitterend 5,5 inch qHD-scherm, uitstekende camera- en geluidskwaliteit mede door de zeer snelle en nauwkeurige laser-autofocus en de 1 watt speaker voor een krachtig en helder geluid, zeer krachtige 3000mah accu, ongelofelijk sterke bouwkwaliteit tot in het kleinste detail uitstekend afgewerkt, en tot slot: Een zeer overzichtelijk gestructureerde vloeiende en vooral snelle interface, zonder enige hapering.

Minpunten

• De G3 is vooral onderscheidend tegenover zijn concurrenten door het gebruikte qHD-scherm, maar had LG ook een certificaat afgegeven voor stof- en waterdichtheid, dan was de G3 helemaal perfect geweest. Zeker als LG dan ook nog eens had laten zien dat een USB-poort niet hoeft te worden afgesloten met een klepje om hem stof- en waterdicht te maken. De stof- en waterdichtheid is echter geen pré voor mij, maar het is wel handig als je per ongeluk je toestel in het water laat vallen!

Ik heb de LG G3 (32/3gb) nu iets langer dan een week in gebruik, in onderstaande review deel ik de ervaringen die ik t.n.t. heb met deze nieuwe 5,5 inch high-end smartphone van LG, de LG G3:

BOUWKWALITEIT:
De G3 heeft een uitstekende bouwkwaliteit, ondanks zijn plastic behuizing heb je toch het gevoel dat je een aluminium toestel in je handen hebt. Het toestel is licht van gewicht, voelt stevig aan, kraakt of piept niet, en elk onderdeel sluit naadloos op elkaar aan. Hier is door LG zeker veel aandacht aan besteed. Het materiaal wat door LG gekozen is, biedt de juiste voordelen: Licht van gewicht, goedkoper in productie als echt aluminium, makkelijk vervangbaar of verwisselbaar, en nog veel belangrijker: het houdt geen signalen zoals WiFi of GPS tegen. Door de "Metal Skin" voelt de G3 net zo degelijk aan als dat hij daadwerkelijk ook is. Hierover alleen maar lof!

SCHERM:
Het 5,5 inch qHD scherm is ongelofelijk scherp, zichtbaar scherper als een vergelijkbaar scherm met fullHD resolutie. Dit is terug te zien met name bij het lezen van veel kleine lettertjes, deze zijn een stuk scherper en beter te lezen dan bij een FullHD-scherm. Ook bij foto’s, afbeeldingen of vidoe’s zijn de kleinste details scherper en mooier uitgewerkt. De kleuren van het scherm komen heel natuurgetrouw over, en het contrast en de helderheid zijn zeer goed te noemen. Deze zijn samen mooi in balans. Ongelofelijk knap dat LG een 5,5 inch scherm heeft weten te plaatsen in een behuizing van een 5 inch toestel, en dan ook nog in qHD. Hiermee bedoel ik vooral te zeggen dat deze 5,5 inch Smartphone slechts enkele millimeters groter is als een Smartphone van 5 inch.

CAMERA:
De camera van de G3 schiet in ongelofelijk snelle tijd zeer mooie, scherpe en vooral natuurlijke foto's. Foto's waarop de kleinste details zijn terug te zien. Filmen doet de G3 met heel natuurlijk ogende beelden, met een natuurlijke geluidsopname, iets wat bij andere high-end smartphones nog te wensen over laat. De optische beeldstabillisatie werkt erg goed, eveneens als de laser(auto)focus. Nog nooit heb ik een smartphone gezien die zo snel scherp stelt! Haperende beelden zijn verleden tijd met deze LG G3!

GELUID:
Door de 1 watt speaker van de G3 wordt het mogelijk gemaakt om een zeer goede geluidskwaliteit uit het toestel te laten komen, het geluid klinkt krachtig en vooral helder, zowel uit de 1 watt speaker aan de achterkant van het toestel, als uit de meegeleverde headset. De belkwaliteit van de G3 is
uitstekend: tijdens het bellen klinkt het geluid helder, zonder kraakjes of piepjes, hierdoor is de
persoon aan de andere kant van de lijn luid en duidelijk te verstaan.

ACCU:
De zeer krachtige 3000mah verwisselbare accu houdt het met mijn gebruik 2 volle dagen vol, iets wat uniek is voor een smartphone, zeker voor een smartphone met 5,5 inch scherm en qHD resolutie. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik mijn helderheid op 50% heb staan, omdat ik 75% of meer, te scherp vind aan mijn ogen. Ik gebruik mijn G3 gedurende de dag vrij intensief, vooral internet, WhatsApp, Facebook, YouTube, muziek, en een spelletje zoals Temple Run, Subway Surfers en zelfs Asfalt Airborne. De toch wel negatieve reacties over de accu van de G3 vind ik persoonlijk zeer onterecht, volgens verschillende schrijven gaat de accu nog geen halve dag mee, terwijl de accu in mijn G3 het tegendeel heeft bewezen en 2 dagen mee gaat. Tevens is de accu te verwisselen wat ik zeer op prijs stel.

INTERFACE:
De interface van LG is flink op de schop gegaan, dat is terug te zien in de G3. De interface heeft een mooie "platte" zakelijke uitstraling met mooie natuurlijke kleuren, en is vooral heel erg overzichtelijk. De structuur op het homescreen, in het menu of in de notificatiebalk zijn zeer duidelijk en vergt weinig zoekwerk naar de juiste instellingen, opties, of functionaliteiten. De software/interface werkt vloeiend, snel en zonder enige hapering. Tevens zijn er leuke functionaliteiten in de software verwerkt die ook nog eens uitstekend werken. Denk hierbij aan: KnockCode, KnockOn, Smartscreen Dual Window, en een heuse Gastmodus. Ik vind het een groot pluspunt dat LG de gebruiker laat kiezen hoe de interface van de G3 eruit komt te zien. Dit allen wordt mogelijk gemaakt door instellingen waarbij je andere icoontjes kunt selecteren voor apps, je eigen indeling kunt maken in het app-overzicht, de volgorde en zelfs de kleur kunt veranderen van je touch-toetsen, en zelfs volledige interface-thema’s kunt downloaden via LG Smartworld. Fijn dat er fabrikanten zijn die de consument laat kiezen hoe zijn of haar interface op zijn telefoon eruit moet komen zien, en dat dit niet altijd maar door de fabrikant wordt bepaald zonder dat de consument hier inbreng in heeft.

BENCHMARKS:
Als je met de G3 de strijd aan gaat in benchmarks, dan legt hij het af tegen concurrenten als Samsung, HTC en Sony, behalve in de Antutu-benchmark, daar komt hij zelfs naar buiten met de hoogste score.
Echter vind ik de cijfertjes in de benchmarks totaal niet relevant. Ik bedoel is een toestel slecht omdat een benchmark laat zien dat hij de laagste score haalt tegenover toestellen van concurrenten? Ik vind van niet! Het gaat tenslotte nog altijd om het gevoel wat je zelf ervaart tijdens het gebruik van je Smartphone,
dus laat je alsjeblieft niet tegenhouden door tegenvallende benchmark resultaten.

PRIJS/KWALITEITSVERHOUDING:
De G3 heeft een prijskaartje van ongeveer 549/599 euro. Dit is een prima prijs/kwaliteitverhouding gezien je voor deze prijs een zeer complete Smartphone krijgt met de betere/beste specificaties van dit moment, oneindig veel mogelijkheden en functionaliteiten, en een ongelofelijk goede bouwkwaliteit.

OVERIGE:
Verder vindt ik de bedieningsknoppen achterop het scherm zeer ergonomisch werken, wanneer ik het toestel in mijn handen heb, welke tevens erg fijn in de hand ligt, dan ligt mijn wijsvinger nét naast de bedieningsknoppen waardoor ik de knoppen makkelijk kan bereiken, zelfs wanneer ik het toestel met een hand gebruik. Hier is door LG heel goed over nagedacht, LG scoort hier bij mij punten mee.

De behuizing voelt aan als aluminium, maar is van plastic, wat m.i. meer voordelen biedt als een echte aluminium behuizing. Aluminium is veel duurder in productie, houdt signalen zoals WiFi of GPS tegen, beschadigd erg snel (een deukje zit er zo in). In tegenstelling tot een plastic behuizing die goedkoper is in productie, niet/nauwelijks signalen tegenhoudt, minder snel beschadigd door zijn speciale finish waarop tevens nauwelijks vingerafdrukken te zien zijn. Ook is een plastic behuizing makkelijker te verwisselen of te vervangen, gezien een aluminium behuizing vaak unibody is, dus vaak is gemaakt uit 1 stuk metaal.

Tevens heb ik mezelf aangemeld voor de pre-order actie van LG waarbij je bij aanschaf van een G3 de QuickCircle Cover t.w.v. 39,95 krijgt, maar deze heb ik t.n.t. nog niet in ontvangst kunnen nemen.

P.S. Voordat ik de G3 heb aangeschaft, had ik een Samsung Galaxy S4!

Heb jij ook een LG G3 32GB Zwart?

Ik heb mijn gebruikersreview nog wat uitgebreider en met een nog betere structuur omschreven, hierin zijn nu al jullie vragen, suggesties en/of opmerkingen verwerkt. Tevens heb ik hier het kopje Benchmarks aan toegevoegd met een screenshot van het Antutu-benchmarkresultaat. Bedankt allemaal voor jullie feedback! :D

[Reactie gewijzigd door J.Paenen op 16 juli 2014 02:18]

Paar puntjes:

- Een 5,5" scherm past niet in een 5" behuizing, andersom wel.
- Je geeft aan dat het scherm duidelijk scherper is dan full-HD. Dit is in directe tegenstelling tot vrijwel alle recensenten plus het feit dat het menselijk oog het verschil eigenlijk niet eens kan waarnemen. Weet je zeker dat je je niet een klein beetje laat verleiden tot de marketing machine? Zo niet, waar zie jij de verschillen dan terug?
- Hoe goed is de camera dan? Heb je voorbeeld foto's? Wat was je vorige telefoon? Wel eens vergeleken met de top van de markt (Lumia 1020/930, iPhone 5s enz.)?
Over die 5,5'' in een 5'' behuizing, waarom is de HTC One M8 ongeveer net zo groot als de LG G3?
De HTC One M8 is ongeveer net zo groot als de G3 doordat de randen rondom het scherm van de One M8 dikker zijn als bij die van de LG G3. De One M8 had een stuk kleiner kunnen zijn als HTC er niet voor had gekozen om boven en onder stereospeakers te plaatsen.
Dat heb ik ook gelezen,maar feit blijft toch dat qHD per definitie scherper is?
Hoe dichter je met je neus op het scherm zit, zal je dat zeker merken.
De reviewer zegt dat het zichtbaar scherper is. Punt.
Of het Nodig is op 5 inch, is een andere zaak.
Het qHD scherm van de G3 is inderdaad scherper als dat van de concurrenten met een FullHD scherm, Dit merk je vooral bij het lezen van kleine letters, deze zijn toch wel wat scherper als bij FullHD schermen, zonder in te zoomen is dit verschil al merkbaar. Ook zie je vooral bij foto's, afbeeldingen en video's dat de kleinste details allemaal net wat scherper en dus natuurlijker over komen.
Bedankt voor je feedback! :D

- Met een 5,5 inch scherm in een 5 inch behuizing bedoel ik meer te zeggen dat concurrenten
met een 5 inch scherm nauwelijks kleiner zijn als de G3 met een 5,5 inch scherm. Dit scheelt
slechts enkele millimeters en dat vind ik bijzonder knap gedaan door LG.

- Ik laat mezelf niet verleiden door de marketing machine zoals jij dat zo mooi noemt. :P
Het scherm is écht zichtbaar scherper, je moet natuurlijk geen wereld van verschil verwachten,
maar het zijn net die kleine details die gewoon net wat scherper zijn als bij FullHD schermen.
Denk hierbij aan het lezen van kleine letters, of de kleinste details op foto's of video's.

- Voordat ik een LG G3 aangeschaft heb, had ik een Samsung Galaxy S4.
Als ik met mijn G3 dezelfde foto's maak als met mijn Galaxy S4, dan zijn de foto's zichtbaar
scherper, komen kleuren natuurlijker over en worden de kleinste details beter vastgelegd.
Het scherpstellen gebeurd bij de G3 vele malen sneller als bij de S4, bij de S4 waren de
mooiste momenten al verdwenen voordat mijn S4 eindelijk eens een foto maakte.

Ik heb de camera van de G3 niet direct vergeleken met de camera's van andere smartphones buiten mijn S4, omdat ik dit meer "appels met peren vergelijken" vindt. In hoeverre is een camera beter als een andere camera? Als je kijkt naar scherpte, natuurlijke kleuren en het vastleggen van de kleinste details dan is de G3 in ieder geval een stuk beter als de S4, vooral op het gebied van scherpstellen.
Top, thanks voor je feedback! Ik doelde ook meer op 5,5" past niet in 5", misschien kun je je uitleg zoals hierboven in de review plaatsen? :)

Het scherm is inderdaad scherper, maar omdat het menselijk oog het verschil niet tot nauwelijks kan onderscheiden was ik benieuwd of het inderdaad een 'gevoel' was of daadwerkelijk zichtbaar. M.i. is alles onder 7" namelijk totaal niet gebaat bij zulke resoluties omdat het veel meer vraagt van je hardware en alleen zichtbaar is in de allerkleinste details... Maar blij dat het wel te zien is!
Deze heb ik verwerkt in mijn review. en hier en daar nog wat informatie en uitleg toegevoegd! :D
Hoe heb je de foto's van je oude S4 en de G3 met elkaar vergeleken? 1:1 op computer/laptop of alleen op de schermpjes van de telefoons? Mijn ervaring is namelijk dat op de telefoonschermpjes het niet goed te beoordelen valt. Sommige telefoons laten je niet volledig inzoomen op de foto, waardoor detail achterwege blijft. Ook kwa kleur kan zo'n schermpje de boel er heel anders uit laten zien dan als je het op een andere telefoon of computer bekijkt.
De foto's vergelijken op de toestellen zelf is sowieso haast onmogelijk gezien je dan bij het ene toestel op een LCD scherm kijkt en het andere toestel op een amoled scherm, waarvan de kleuren sowieso al veel geconcentreerder aanwezig zijn. Ik heb de foto's vergeleken op de Computer.
Dit is een hele mooie review! Over de accuduur ben ik het helemaal eens, want andere mensen die ik ken die ook een G3 hebben zeggen dat de accu met intensief gebruik ook minimaal 2 dagen meegaat! Waarom zou je de helderheid ook constant op 100% hebben?
Inderdaad! Ik vind het jammer dat er op veel review- en tweaksites zo "negatief" over de accuduur van de G3 wordt gesproken. Als je de reviews leest, mag je volgens hen blij zijn dat de G3 slechts een halve dag mee gaat, terwijl mijn G3 juist heeft bewezen het makkelijk 2 dagen uit te houden. De helderheid hoeft voor mij echt niet op 100%, dat doet mij iets te zeer aan mijn ogen. Ik heb hem ook een dag op 75% gehad, maar dat is voor mij nog steeds te scherp.
Te scherp? Bedoel je te fel kwa licht?

Wat zijn de instelmogelijkheden van het backlight? Kan hij dit automatisch aanpassen aan de lichtomstandigheden? En kun je daarop een aanpassing doen (zoals op Samsung telefoons)?
Met "te scherp" bedoel ik inderdaad qua licht! Er zit wel automatische helderheid functie op maar die gebruik ik praktisch nooit omdat ik zelf liever heb dat mijn helderheid op een vast percentage ingesteld staat.
Ik kom vaak in wisselende licht omstandigheden. 's Avonds binnen hoef ik niet tegen een schijnwerper aan te kijken, terwijl ik buiten in de felle zon geen moeite wil doen om het scherm te hoeven bekijken. Hoe presteert de automatische helderheidsfunctie? Of is er een reden dat je hem uitgeschakeld hebt?
Ik heb hem uitgeschakeld staan omdat ik op internet veel verhalen lees over dat juist dat steeds automatisch aanpassen van de helderheid. zoveel energie van je accu vraagt omdat dan je lichtmeting-sensor continue lichtmetingen moet uitvoeren , maar of dit waar is weet ik niet helemaal zeker. Sowieso heb ik mijn helderheid altijd op een vast percentage staan omdat mijn ogen scherp licht niet goed kunnen verdragen. Ik kan je dus niet op een eerlijke manier antwoord geven op de vraag hoe de automatische helderheidsfunctie werkt.

[Reactie gewijzigd door J.Paenen op 24 juli 2014 00:41]

Wat het eerst in me opkwam na het lezen van de review; hij zou prima passen op de pro(mo/duct)pagina van LG (te mooi om waar te zijn?) ;)

Maar dit terzijde...

- Word het toestel niet warmer en loopt deze niet sneller leeg dan een toestel met een Full HD schermresolutie (en zelfde processor) wanneer je er een intensieve (3D) game op speelt?

- Heb je geen last van een scherm met een gele waas/tint/gloed? (hier heb ik namelijk het e.e.a. over gelezen)

- Wat is de reden dat je voor de 32GB variant hebt gekozen? (je kunt de opslag immers uitbreiden d.m.v. een geheugenkaartje)

Alvast bedankt voor het beantwoorden van m'n vragen! ;-)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 16 juli 2014 04:38]

- Het toestel wordt inderdaad wat warm, maar niet warmer dan andere high-end smartphones.

- De accu loopt niet sneller leeg, sterker nog, in de tijd dat ik zwaardere games speelde met mijn
G3 duurder het juist veel langer voordat je kon zien dat er percentages van de accu af waren.
Zo heb ik in mijn test 1 uur lang Subway Surfers gespeeld, na een uur gaf de accu nog 99%
aan, terwijl mijn Galaxy S4 na een uur speeltijd nog maar 84% accu over had.
Ook merk ik als ik gedurende mijn werkdag (van 8,5 uur) mijn G3 niet gebruik, dat de accu ook
niet onnodig energie weg slurpt. Ik werk in een nieuwbouw, en mijn Galaxy S4 trok daar op de
een of andere manier in 8,5 uur tijd de helft van mijn batterij weg, mijn G3 geeft daarin tegen na
8,5 uur nog steeds 100% aan. Hij verbruikt dus echt geen energie wanneer je hem niet gebruikt.

- Hoe goed ik ook mijn best doe, ik krijg op mijn G3 geen gele waas/tint/gloed gevonden.
Ik heb dit inderdaad op internet gelezen, maar het schijnt dat niet iedereen er last van heeft.

- Ik heb voor de 32/3gb variant gekozen, ten eerste omdat het prijs verschil slechts 50 euro meer
is, voor die 50 euro meer krijg je het dubbele aan interne opslag, wat voor mij niet zo spannend
is, maar die 1gb extra RAM vind ik toch mooi meegenomen, zeker omdat de software en
applicaties tegenwoordig steeds zwaarder en zwaarder worden en dus meer RAM geheugen
gebruiken. Bij mijn RAM-test verbruikt mijn G3 35% RAM als alle applicaties gesloten zijn,
wanneer ik enkele applicaties geopend heb zoals: Facebook, Internet, YouTube, WhatsApp en
Subway Surfers (Wat ik regelmatig speel), dan is mijn RAM verbruik rond de 79%. Dan vind ik
die 1gb extra RAM toch meegenomen, zeker omdat ik niet continue alle applicaties wil afsluiten.

[Reactie gewijzigd door J.Paenen op 17 juli 2014 10:53]

Vriendelijk bedankt voor de gegeven antwoorden :-)

edit: (over de batterij) https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=12m13s

[Reactie gewijzigd door born4trance op 17 juli 2014 16:02]

Ik heb de review van All About Phones gezien, en die zijn qua accuduur niet echt te spreken over de G3. Ik vind het vooral erg apart dat hij verteld dat hij de helderheid vaak op 0% heeft staan, en na een halve dag de gedachten heeft hem alweer op te moeten gaan laden. In mijn opzicht is er dan iets met het toestel of de accu niet goed, gezien mijn G3 toch echt 2 volle dagen meegaat met een helderheid van 50% bij intensief gebruik!

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat het moeilijk is om een juist oordeel te geven over de accuduur van een smartphone wanneer je hem uitgebreid aan het testen bent. In een testperiode gebruik je zo'n smartphone op een heel andere manier als in het dagelijks leven.

Je gaat het toestel dan in elk opzicht maximaal belasten, kijken wat het scherm te bieden heeft, hoeveel geluid er uit de speakers komt, de grenzen van je processor en ramgebruik opzoeken, vooral in 3D-apps en 3D-games. Je gaat benchmarks doen, langdurig internetten, video's kijken, en muziek luisteren.

Allemaal dingen die je bij dagelijks gebruik in mindere maten doet.
Althans, ik belast mijn toestel in de eerste week maximaal om te kijken wat hij te bieden heeft, maar daarna gebruik ik hem gewoon vrij intensief qua Facebook, Internet, WhatsApp, YouTube, en regelmatig een keer een leuk spelletje,

[Reactie gewijzigd door J.Paenen op 18 juli 2014 22:31]

Goeie review! Maar wat is intensief ?
Dus wat voor screen on time haal je bijvoorbeeld bij 2 dagen gebruik op 1 lading ?
Leuke review.
Ik heb de LG G3 in de MediaMarkt bekeken, en het viel mij ook gelijk op dat het scherm een stuk scherper was dan bijvoorbeeld de Note 3.
Dat sommige recensenten het verschil niet kunnen zien is mij een raadsel.

Jammer vind ik wel dat als je het toestel naast de M8 of S5 legt je kunt zien dat het display van mindere kwaliteit is, en dat hij minder fel kan.
Ook jammer dat de speaker aan de achterzijde zit.

Ik heb toch besloten om het toestel te bestellen icm een 1 jarig contract.
Dat komt doordat het display (scherpte) mij heeft gehypnotiseerd :p
Ik zal hem morgen ontvangen. Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 21 juli 2014 17:48]