Sony HVL-F42AM Review

ikweethetbeter 15 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 1.372 views

Sony HVL-F42AM

Veel voordelen, niet echt nadelen: dit is echt een fantastische flitser voor zijn geld (destijds 193 euro)! Vergeet flitsertjes met richtgetal 20 en/of zonder draaibare & kantelbare kop, dit is de flitser die je nodig hebt om binnenshuis mooie foto's te kunnen maken.

Pluspunten

• Draaibare en kantelbare flitskop
  • Zeer werkbaar richtgetal 42
  • Zoomt mee
  • Goede prijs/kwaliteit-verhouding
  • Dedicated voor Sony en Minolta camera's
  • Flitscompensatie
  • Draadloos flitsen
  • AF hulplicht

Minpunten

• Als je een nieuwe Sony camera hebt: deze heeft nog de oude Minolta flitsschoenaansluiting
  • Als je camera op "Automatisch" staat, zet dat je flitser nog niet op "Automatisch"

Features Score: 5
Waarom deze flitser
Deze betaalbare flitser laat zien hoe volwassen het flitssysteem van Sony (of eigenlijk Minolta; hier heeft Sony niets aan hoeven veranderen) is!

Omdat ingebouwde flitsers bijna nooit volstaan als je te weinig licht hebt, was ik destijds voor mijn A300 op zoek gegaan naar een externe flitser. Ook bij gebruik van lenzen die groter zijn dan de standaard kitlens, of bij gebruik van een zonnekap, heb je eigenlijk een externe flitser nodig om schaduw aan de onderkant van de foto te voorkomen.

Mijn eisen waren:
* draaibare flitskop;
* kantelbare flitskop;
* richtgetal hoger dan 35 (m op ISO 100);
* AF hulplicht.

Mijn wensen waren:
* High Speed Sync (kunnen flitsen op een kortere tijd dan de flitssynchronisatietijd);
* ingebouwde diffusor.

Er waren vele opties, zowel van Sony als van andere merken (bv Metz). Sony had een vaste flitser met richtgetal 20, en een flitser met kantelbare flitskop met richtgetal 36. Metz had en heeft vele modellen. Echter, de modellen die aan al mijn eisen voldeden, waren niet goedkoper dan de Sony HVL-F42AM.

Daarom is mijn keuze op deze Sony flitser gevallen.

Wat kan deze flitser
Deze flitser voldoet aan al mijn eisen en wensen. Zet deze flitser op je camera, zet je camera op Automatisch, en de rest gaat vanzelf.

Alle ingrediŽnten voor indirect flitsen zijn aanwezig, de kop is draaibaar en kantelbaar. Een ingebouwde diffusor is er ook, bijvoorbeeld voor als je een lens met een brandpuntsafstand kleiner dan 16mm gebruikt, of als teveel direct licht ongewenst is.

Als er teveel licht is om de flitssynchronisatietijd te gebruiken, dan kun je een kortere belichtingstijd gebruiken, en de flitser op HSS (high speed sync) zetten: een unieke mogelijkheid!

Wil je je onderwerp van opzij belichten, zet je flitser dan op het meegeleverde standaardje, en zet je camera op WL: perfect belichte foto's!

Er wordt een hele basic handleiding meegeleverd. De uitgebreide handleiding is op internet te downloaden.

Deze flitser had ik gekocht bij mijn A300. Om deze flitser op een A58 te kunnen gebruiken, heb ik natuurlijk de Sony ADP-MAA flitsschoenadapter moeten gebruiken. Zonder adapter past deze flitser op mijn A300 en zelfs op mijn analoge Minolta Dynax 505si!

Een nadeel van deze flitser is dat hij niet vanzelf op Automatisch gaat als je je camera op Automatisch zet. Zo kan het gebeuren dat je denkt een leuke serie foto's te hebben geschoten, die allemaal overbelicht zijn als je het Level (3e knopje van links, zie de afbeelding) op "1/1" hebt staan in plaats van op "AUTO".

Overigens treedt dat probleem bij de A58 minder snel op dan bij de A300; de A58 heeft een EVF, je ziet dus als het goed is meteen al het (overbelichte) resultaat.

Het grootste nadeel voor de lezers van deze review: dit model is niet meer leverbaar, hij is opgevolgd door zijn iets duurdere broertje HVL-F43AM… Deze is overigens vergelijkbaar, dus ik denk dat deze flitser ook prima zal voldoen, maar door de prijs zal bv een Metz flitser ook een serieuze optie zijn.

Updates
Update 18-07-2014: Productkoppeling Tamron 18-200 toegevoegd.
Wanneer je een zonnekap gebruikt, dan is de interne flitser eigenlijk niet te gebruiken. Deze flitser is dus een must in combinatie met de Tamron 18-200 zoomlens.

Overigens was ik ook nog vergeten te vermelden dat deze flitser het ook op mijn analoge Minolta Dynax 505si doet.

Update 21-07-2014: Nadeel toegevoegd: de flitser gaat niet vanzelf op Automatisch als je je camera op Automatisch zet. Tevens is de tekst aangepast, met oa mijn eisen en wensen, extra kopjes en een afbeelding.

Heb jij ook een Sony HVL-F42AM?

Mooie review, alleen jammer dat de flitser niet meer leverbaar is. Weet je toevallig of de HVL-F43AM dezelfde flitser maar dan met een ISO schoen is? En natuurlijk een iets ander uiterlijk...
De nieuwe flitser is functioneel bijna gelijk aan de oude.