APC Smart-UPS SMT1500I Review

DJSnels 14 juli 2014, laatste update op 14 juli 2014, 2.172 views

APC Smart-UPS SMT1500I

Deze 1500VA (ong 1000 Watt) UPS levert een uitstekende prijs/prestatieverhouding. Hij is een van de uitgebreidste in zijn prijsklasse, en is degelijk en krachtig genoeg.

Pluspunten

• Geruisloze werking
  • Nuttige info via LCD
  • USB aansluiting
  • Cold boot!

Minpunten

• standaard geen netwerk aansluiting

Capaciteit Score: 4
Software Score: 4
Uiterlijk & Bouw
De APC Smart-UPS 1500VA LCD (SMT1500I) heeft een mat zwarte metalen behuiging met een kunststof frontje. Achter het frontje bevindt zich de batterypack (Type: RBC7). Aan de achterkant bevinden zich de aansluitingen verdeeld in 2 groepen, een USB en seriele aansluiting (via RJ45), en een battery disconnect plug voor als hij niet gebruikt wordt.

Functionaliteiten
De UPS heeft een geruisloze werking. De fan gaat namelijk pas aan als de stroom wegvalt, en de UPS overschakelt op de accu. Via het LCD scherm is veel nuttige info te zien, waaronder de load, batterylevel, voltage uit stopcontact, frequentie, etc. Ik heb de UPS zowel via serieel aangesloten gehad (icm ESX) maar nu via USB op mijn QNAP NAS. De QNAP herkent hem automatisch zonder extra drivers. Ik mis alleen een netwerkaansluiting, die optioneel voor een schandalig bedrag van 175,- te koop is (pricewatch: APC UPS Network Management Card 2).

Volgens de APC website heeft de UPS een runtime van 22 minuten onder mijn huidige load (~500W).
Beide output groepen kunnen apart geschakeld worden, zodat groep 1 bijvoorbeeld na 1 minuut uitgaat, en groep 2 na x minuten (of zolang de accu het trekt).
Een van de grootste voordelen is dat je hem zonder netspanning wel aan kunt zetten!
De kwaliteit van het stroomnet is instelbaar, zodat de UPS niet continu loopt te switchen tussen vaste spanning en accu's als je elektrische installatie te wensen overlaat. Zelf heb ik het eenmalig gehad bij het aansluiten van een voeding, waardoor de verlichting mee dimde, en de UPS in actie kwam.

Software
Op dit moment gebruik ik de software niet, aangezien hij aan mijn QNAP hangt. Wel is het mogelijk om met de APC PowerShute software (gratis) diverse triggers te starten na x minuten, zoals het aanroepen van een script die alvast alle VMs op een ESX host afsluit. De software werkt gewoon, maar de interface had wat moderner mogen zijn.

Heb jij ook een APC Smart-UPS SMT1500I?