Linksys WAG54G2 Wireless-G ADSL2+gateway Review

verzenden 16 februari 2009, 2.258 views

Linksys WAG54G2 Wireless-G ADSL2+gateway

Pluspunten

• Heldere webinterface
  • Modem en router in 1

Minpunten

• Installatie CD geeft vreemde errors en suggesties
  • Modem raakt overhit en loopt vast
  • Geen firmware upgrades beschikbaar

Beheerbaarheid Score: 2
Tot nu toe had ik een heel oud Speedtouch adsl modem met een Dlink 524up router, maar modem was te oud voor ADSL2+ dat ik hier sinds kort heb. Had eerst een Netgear ADSL2+ modem (de dm111?) gekocht maar deze brickte gelijk bij een firmware upgrade. Toen bij gebrek aan aanbod van ADSL2+ modems deze Linksys/Cisco 2 in 1 gekocht.

Features:

Niks bijzonders, 4 netwerk poortjes, draadloos b/g met de nodige encryptie opties. Het ging mij om het ingebouwde ADSL2+ modem. Er zit 1 knop bovenop het apparaat en weet niet waar die voor is. Volgens mij om het ding makkelijk in te stellen ofzo. IPV die knop hadden ze er beter een aan/uit schakelaar op kunnen zetten, die zou nog vaker van pas komen.

Beheersbaarheid:

Als je het doosje opent kom je gelijk de waarschuwing tegen om eerst het CD'tje in je pc te doen en vooral niks aan te sluiten. De poorten op het apparaat zelf zijn zelfs afgeplakt met een sticker die wederom waarschuwt vooral eerst het CD'tje te gebruiken.

Nu ben ik helemaal niet het type dat braaf de instructies volgt en zou hem het liefst gelijk aansluiten en benaderen via de webinterface. Toch werd ik door alle waarschuwingen en stickertjes getrickerd om braaf met het CD'tje te beginnen.

CD'tje laden duurde erg lang (kan aan pc liggen), ongeveer 2-3 minuten. Als eerste mag je dan toch alle kabeltjes erin pluggen. Je wordt hier wel heel erg bij het handje genomen maar misschien voor een absolute noob handig. Vervolgens kan je uit een lijstje met providers kiezen maar de mijne (Dommel) zat er niet bij. Dus instellingen via CD programmaatje handmatig ingevoerd. Vervolgens gaat het programma controleren of alles werkt en dan gaat het fout. Error...

Dit werd veroorzaakt omdat mijn netwerkaart nog op een static ip stond, dat had ik wel door, maar deed net alsof ik een noob was. Met de probleem oplosser op het CD'tje kom je daar echter niet achter. Cisco gaat er gewoon vanuit dat DHCP ingeschakeld staat op je netwerkkaart.

CD'tje maar eruit getrokken en de verder geconfigureerd via de web interface. Dit wijst voor iemand met enige ervaring zich zelf. De interface is helder en overzichtelijk, niets spannends.

De router ingesteld op WPA2, dat trok mijn oudere DLink niet goed, en dit ging allemaal goed. Vervolgens alle PC's ingesteld op het nieuwe draadloze netwerk en de verbindingen kwamen tot stand.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:

Ik had gekozen voor Cisco omdat het 'het beste' is wat er in een gemiddelde winkel te krijgen is. Had geen tijd voor een internetaankoop, moest hem direct hebben. Echter vandaag na 1 dag draaien roept vrouwtje: "Ik heb geen internet!" Dat had ik niet verwacht. Gelijk mijn pc geprobeerd, ook niet.

Dan maar eens naar het routertje kijken, die knippert nog vrolijk. Vervolgens weer op de PC gekeken, alleen lokaal netwerk! Ingelogged op de WAG54g2 via de webinterface. Status bekeken, alles goed. Er is schijnbaar niets aan de hand, maar ik heb geen internet. Dan stroom er maar af. Kastje blijkt erg warm. Na een minuutje de stroom er weer op.

Mijn PC geeft inmiddels aan een netwerk gevonden te hebben en ik maak verbinding. Lokaal + internet geeft Vista als melding. Dan zou het weer moeten werken. Niet dus. Weer alle instellingen nagelopen maar dat staat goed. Stroom er wat langer af, beetje blazen om de warmte af te voeren en hij deed het weer. Hij raakt gewoon overhit!

Even gegoogled, en schijnt meer voor te komen. Even gekeken voor een firmware upgrade maar die zijn er (nog) niet.

Conclusie:

Grote teleurstelling. Dat ding moet bij mij gewoon 24/7/365 werken net als m'n Dlinkje deed. Ik heb nog even de tijd (2 weken) om hem te ruilen dus zal het kastje nog iets langer uit proberen maar weet al bijna zeker dat ie terug naar de winkel gaat. Weet alleen niet wat ik dan wel moet kopen.

Heb jij ook een Linksys WAG54G2 Wireless-G ADSL2+gateway?

Ja, op het gebied van ADSL routers moet LinkSys toch nog héél wat leren. Ik heb zelf ook nog geen goed werkende ADSL router van LinkSys gehad.

Dit heb ik overigens opgelost door een losse modem en een losse router, dubbelop, maar het werkt wel prima.

[Reactie gewijzigd door AvanCade op 16 februari 2009 23:00]

Misschien kun je een WAG200g proberen. Werkt hier uitstekend..
Hier ook, nooit problemen mee gehad 24x7x365.
Ik heb voor 2 in 1 gekozen omdat het weer een adapter (en stroom?) scheelt. Ook vond ik bijzonder weinig aanbod van enkel ADSL2+ modems en mijn ervaring met de Netgear was ook bijzonder slecht. Zal vanmiddag eens kijken of die WAG200g hier ook in de schappen ligt. Anders maar weer een losse configuratie neerzetten.
Houd de instellingen simpel.
WEP versleuteling 64 of 128 bits
Naam draadloos: 8 karakters zonder bijzondere tekens

En een firmware update (engelse site misschien)

Ook ik heb last gehad met mijn huidige Linksys, dit kwam door het uitdelen van ip adressen op basis van mac adres.
Ik vermoed een instelling waar de linksys niet mee overweg kan.
Gisteren bij kennissen met zo'n ding aan de gang geweest. De conclusies hierboven kan ik volmondig beamen! Wat een teringding, zeg. WiFi valt gewoon na een paar minuten weg en komt dan even later vrolijk weer terug. Dit herhaalt zich constant. Zo de kliko in dat ding!

BTW: dit is de opvolger van de blauwe WAG54G1 toch? Waarom had men toen de overtuiging dat er op de blauwe modem/router twee dikke rubber antennepoken moesten staan en op deze WAG54G2 zijn die ineens volledig verdwenen.... Wel eens van antennetechniek gehoord?
Heb hier de WAG54G2 al ongeveer 6 maanden 24/24-7/7 draaien en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Zoniet draadloos als bekabeld (gebruik beide).
Als je vermoedt dat het probleem oververhitting is, en je gaat hem anders toch maar gewoon afdanken, kan je hem openmaken en heatsinks toevoegen :) Dat heb ik ook eens gedaan met een oudere U.S. Robotics router, en daarna werkte die volledig stabiel.
Waardeloos ding. WiFi flikkert er hier om de haverklap uit, video bufferen loopt bij 15% stelselmatig vast, en 9 vd 10 keer stopt ie met SSID broadcasten.

Kutding.
@Pliskin. Je hebt het helemaal correct. Dit zijn precies de issues waar ik met dit ding en een dag later met een omgeruld (ook nieuw) ander exemplaar tegenaan liep. Het is echt een afgrijselijk kutding. Linksys, wat de laatste jaren zijn reputatie toch al te grabbel gooide, is hiermee echt de markt aan het verzieken. Tijd voor een consumentenoffensief!
Ik heb met dit ding dus ook het Wifi probleem dat er bijna tot geen Wifi draadloos beschikbaar is behalve als ik echt naast dat ding zelf sta :S