Specificaties 10,1" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Memo Pad 10 16GB Roze Review

Rhitik 14 juli 2014, laatste update op 18 mei 2015, 2.323 views

Asus Memo Pad 10 16GB Roze

De processor (Quad Core 1.6Ghz) de snelste voor het geld (200 euro, juni 2014), goede accuduur. Oplaadsnoer had wel wat langer gemogen (is nu denk ik slechts 1 meter). In de tuin met een zonnetje spiegelt het scherm flink.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Snelle processor
  • Goede accu
  • Mooi geluid (dubbele luidsprekers)

Minpunten

• Oplaadsnoer is erg kort
  • Scherm is niet heel geschikt voor buiten (spiegelt)
  • Achterkant wordt warm tijdens gamen
  • 1 GB RAM is te weinig
  • Bouwkwaliteit? Zie uitleg onder update 14.04.2015
  • Levensduur? Zie uitleg onder update 18.05.2015

Algemeen:
De tablet start snel op en maakt snel verbinding met het WLAN. Scherm (10,1" 1280 x 800 HD IPS) is scherp en helder. Tablet ligt lekker in de hand. Qua aanrakingen op het scherm presteert de tablet ook heel goed (update: zie echter update 18-05-2015). Ik heb de tablet in de ASUS hoes (TriCover). Na een paar maanden zitten er al lichte krasjes op de hoes, tablet is echter goed beschermd en nog helemaal gaaf (aanrader!). Accuduur is erg goed. Een avondje gamen is geen probleem.
Negatief punt is de oplader. Het snoer is te kort (1 meter). Je moet pal naast een stopcontact zitten om de tablet te gebruiken tijdens het laden. Andere negatief punt is de camera. Alhoewel ik deze niet gebruik, is de kwaliteit ronduit slecht (2MP voor een 10,1" scherm). Tenslotte is het scherm voor binnen perfect, voor gebruik buitenshuis vind ik hem minder geschikt. Het glanzende scherm spiegelt namelijk behoorlijk, waardoor je lastig kunt zien wat er op het scherm staat.

Ik gebruik de tablet vooral voor even iets snel opzoeken op internet, diverse simpele apps (bijv. marktplaats) en games uit de Google Play store.

Internet:
De standaard ASUS browser stelt ietwat teleur. Deze start niet snel op. Laadtijd van enkele seconden totdat je aan de slag kunt. Dit is eventueel te verhelpen door een andere browser te installeren. Websites worden netjes weergegeven. Voor het browsen is het scherm van 10,1" perfect.

Simpele apps:
Apps starten snel op en worden tussendoor snel en goed geladen. Hier voldoet de tablet prima en heb ik niets negatiefs opgemerkt tot nu toe.

Games
Hier loop je tegen een grens op. Een aantal voorbeelden:
  • Knights and Dragons: draait perfect
  • Boom Beach: draait perfect
  • CSR Racing: draait perfect
  • Deer Hunter 2014: draait perfect
  • Real Racing 3: liep in het begin perfect, maar na mate je verder komt en de game meer moet laden werd deze steeds trager. Na de eerste 15 races trok de tablet het niet meer en werd de frame rate zo laag dat het niet leuk spelen meer was
  • Rival Knights: idem dito. Dit spel is echter aan te passen naar een lagere resolutie. Daarna liep de game weer snel.
In vergelijk met andere tablets (familieleden) koos het spel wel steeds automatisch de hoogste resolutie. Dit gaat bij de meeste spellen super. Echter zoals bij bovengenoemde voorbeelden is de tablet net iets te traag. Dit is in een aantal spellen eenvoudig aan te passen, maar bijvoorbeeld in het geval van 'Real Racing 3' heb ik dit niet kunnen vinden.
Ander negatief puntje: de achterkant van de tablet wordt redelijk warm tijdens het gamen. Is nog net niet onaangenaam, maar de koeling had net iets beter gemogen.

Conclusie:
Erg tevreden met een paar minpunten. Het snoer is voor het gebruiksgemak voor mij het vervelendst. De prijs vond ik erg netjes voor de specs (Quad Core 1.6Ghz/16GB geheugen/10,1" IPS scherm).

Update 22-10-2014:
Weer een paar maanden in gebruik. Nog steeds zeer tevreden over de tablet. Het oplaadsnoer heeft echter de geest gegeven. Doordat deze gewoon te kort is, "trekt" het snoer steeds aan de lader (ja, ik gebruik de tablet ook gewoon tijdens het opladen). Nu is de mini-usb (die je in de tablet steekt) kapot gegaan. Na een nieuwe kabel (1.8 m) gekocht te hebben, kan ik weer prima verder werken. Het was echter beter geweest als ASUS hier zelf aan gedacht had.

Update 07-11-2014:
in de bijlage een paar benchmarks toegevoegd

Update 14-04-2015:
Twee punten die ik graag met jullie wil delen:
- 1 GB RAM blijkt te weinig. Aan het begin draaide alles soepel, maar nu 9 maanden verder hapert de tablet steeds vaker of start hij applicaties gewoon traag. Als je dan kijkt naar het RAM geheugen blijkt dat dat steeds vol zit. Natuurlijk zijn daar programma's voor, maar dat helpt maar tijdelijk. Jammer! 1,5 of 2GB was een betere keus geweest.
- Het scherm flikkert/knippert af en toe. Ik heb hiervoor een officiŽle klacht bij ASUS ingediend. De volgende dag al antwoord: ik moet de tablet terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dit ga ik binnenkort maar eens doen. Update volgt.

Op basis van deze 2 punten trek ik wel alvast een ster van de score af.

Update 22-04-2015:
De tablet heb ik ondertussen al een tijd geleden teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit hielp niet. Direct weer contact gehad met ASUS (nu binnen een paar uur al antwoord). Ze komen de tablet ophalen. Gaat ongeveer 7-10 dagen duren. Even afwachten nog maar...

Update 01-05-2015:
Tablet is terug. Scherm is vervangen (!) en kreeg er een nieuwe oplaadkabel bij. Is netjes en snel gegaan. Goede service van ASUS!
Maar.... het blijft natuurlijk vreemd dat een scherm binnen een jaar kapot gaat. En nee, de tablet is nooit gevallen of ruw mee omgegaan.

Update 18-05-2015:
Helaas, weer een update. En geen positieve. De tablet heeft weer problemen. Twee zelfs:
  • het apparaat loopt of vast of hij registreert aanrakingen niet (goed). Bijvoorbeeld je klikt op de button voor alle apps (menu) en als je dan direct weer op de 'terug'-knop drukt, doet de tablet niets voor 3-4 seconden.
  • het geluid valt op geheel willekeurige momenten opeens uit. Herstart is nodig om er weer geluid uit te krijgen
Dus zal ik de technische dienst maar weer moeten aanschrijven. Jammer ASUS! Bij deze weer een punt van de maximale score af. Dit kan gewoon niet binnen 1 jaar tijd.

Heb jij ook een Asus Memo Pad 10 16GB Roze?