Specificaties 5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 930 Zwart Review

dEX2340 14 juli 2014, laatste update op 19 juli 2014, 2.423 views

Nokia Lumia 930 Zwart

Qua eindoordeel geef ik de Nokia Lumia 930 4,5 sterren maar dat is enkel voor de telefoon (scherm, hardware, camera). Als ik de (ontbrekende) apps mee in beschouwing neem ik, kan ik niet anders dan 'slechts' 4 sterren geven.

Pluspunten

• uitstekende, snelle camera (uitstekend als in zeer goed ;-) )
  • mooi scherm (+ goede zichtbaarheid bij zonlicht)
  • high-end materialen + afwerking
  • speakers + geluid in het algemeen
  • aantrekkelijke prijs itt S5, HTC M8, iPhone 5S
  • Nokia here: offline + gratis maps

Minpunten

• geen notification led, geen Glance
  • verlichting hardwareknoppen ronduit lelijk wit itt scherm
  • (volume)knoppen zitten wat los => rammelend geluid
  • Windows Store mist enkele (Google) apps om het echt gebruiksvriendelijk voor mij te maken + apps zijn niet doorontwikkeld
  • telefoon wordt wel heel warm, nog maar bij gewoon mobiel internetten
  • hoekig design, dus wat minder praktisch om in broekzak te dragen

Proloog
Mijn intrede in de smartphone-wereld was de aankoop van een HTC Desire in 2010. Na 2 jaar intensief gebruik incl custom ROMs stapte ik over naar de Nexus 4. Die werd nog intensiever gebruikt en begon de laatste maanden toch wat gebreken te vertonen. Ook de matige camera stak mij wat tegen. Komt nog bij dat ik het flashen van talloze custom ROMs (en de daarmee gepaard gaande bugs) beu werd. Het was tijd voor iets nieuws en een overstap naar WP 8.1 leek mij wel wat. Dat OS wordt alsmaar positiever bevonden. Maar welke telefoon zou ik dan kiezen? Veel keuze qua merken is er niet. Een HTC of kiezen tussen de vele Lumia's? Tegenover het design van deze laatste heb ik altijd wat terughoudend gestaan: rechthoekig, bijna geen rondingen. Het scherm van de Lumia's in de winkel met de monotone live tiles sprak mij ook niet echt aan.

Maar het nieuws over de opkomende Lumia 930 (verder 'L930') wekte meteen mijn interesse. Belangrijk voor mijn nieuwe smartphone was een meer dan degelijke camera. En als er 1 merk bekendstaat om zijn uitstekende camera's is het Nokia Lumia wel. Ik had beslist, die zou het worden, maar ik wilde hem toch eerst in de winkel zien (ook voor de keuze van kleur).

Het was uitkijken naar begin juli en de eerste reacties op het Tweakers-forum. Ik wilde niet te impulsief beslissen, misschien werd het toch nog de LG G3 (de One Plus One had bij mij, na de hype - en ook door het te grote formaat -, toch afgedaan). Dan kwam plots de 'actie' van Bol.com: §379, op andere sites §480-499. Die kan kon ik niet laten liggen en ik heb meteen besteld.

Specs en design/afwerking
Over de specs ga ik niet teveel uitwijden. Die kan iedereen wel terugvinden (hier bijv. http://www.nokia.com/glob.../lumia930/specifications/). Nee, het is geen Snapdragon 801, laat staan de 805, maar WP8.1 heeft dat ook niet nodig, right? Het 5" Full HD-scherm, maar vooral de 20 MP PureView camera met Zeiss-lens, hebben mij uiteraard over de streep getrokken. Je kan de L930 ook draadloos opladen maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Het design vind ik zeker geslaagd maar ik had toch niet die waauw-factor bij het openen van de doos (met enkel de telefoon + lader, geen hoofdtelefoon). Dat had ik namelijk wel toen ik de Nexus 4 uit de VS ontving. Ik heb gekozen voor de zwarte die zeer stijlvol is. De oranje was voor mij geen optie (Belg moet je weten), over de groene heb ik getwijfeld maar toch wat schrik van het fluo-gehalte. De L930 voelt echt premium aan, zeer stevig materiaal. Wel wat zwaar maar dit is niet echt storend. Hij ligt zeer goed in de hand, de camera is mooi in de behuizing ingewerkt en de achterkant vertoont bijna geen vingerafdrukken. Een minpuntje bij mijn toestel is wel dat de volumeknoppen wat los zitten en een rammelend geluid maken. Ik vreesde in het begin dat er binnenin iets los zat.

Alle knoppen bevinden zich aan de rechterkant, met de power button in het midden. Dit went zeer snel. In een Engelse review werd dit als neg. punt aangehaald maar vind ik absoluut niet correct. De camera button zit rechts onderaan. In het midden onderaan zit de micro-usb uitgang, bovenaan in het midden de ingang voor de hoofdtelefoon.

Wel een afknapper vind ik de verlichting van de hardwareknoppen onderaan het scherm. Dit is een soort gebroken wit dat echt afsteekt tegen het mooie wit van het scherm. Echt lelijk, sorry.

Update 15 juli: had het niet meteen door maar er is geen notification led. Dat is toch redelijk onbegrijpelijk aangezien Glance (display memory) ook ontbreekt op dit Amoled-scherm. Je moet dus elke keer het scherm aanzetten om te kijken of je mail, sms, gemiste oproep, e.d. hebt.

Camera
Ik ben geen specialist (zeker niet qua smartphone camera's) maar kan wel, al zeg ik het zelf, deftige foto's nemen met een digitaal toestel (voor de geÔnteresseerden: http://500px.com/WouterDuerinck/sets). De (zeer) matige camera van de Nexus 4 begon mij toch tegen te steken. Als jonge vader heb ik te weinig tijd om erop uit te trekken met mijn Sony A57, een smartphone met goede camera kan dan aangenaam zijn om toch nog te genieten van iets meer dan een selfie of de zoveelste signature dish.

De camera van de L930 kon mij meteen bekoren. Ik heb die nog niet in detail kunnen testen maar ťťn van de eerste beelden was 's avonds in een cafť. Gevolg: vrij donker. Het beeld op het scherm was heel overtuigend, maar het is altijd afwachten hoe het later op groot scherm toont (ruis). Dit valt zeer goed mee, vind ik.

Standaard is de L930 ingesteld op ratio 16:9 en niet 4:3. Dit heeft tot gevolg dat je een beeld achteraf niet eenvoudig 90į kan kantelen (bijv. de foto van de speelmat).

Zie hier 4 foto's genomen met de L930, out-of-the-box, ratio 16:9. Alles op standaardinstelling.

De kleurweergave vind ik zeer mooi en natuurlijk, zeer veel details zichtbaar.

Voorlopig kan ik vooral melden dat hij snel is en de autofocus is dat evenzeer. Het is echter niet zo dat je geen wazig beeld hebt als je snel foto's wilt nemen van je aanstormend(e) kind(eren). Die hebben altijd de neiging om naar de lens toe te lopen. Op het moment dat de L930 afdrukt is het kind meestal al zo dicht genaderd, dat je toch weer die wazige foto hebt. Bij mijn Sony A57 is dit uiteraard en gelukkig niet het geval. Maar ja, van een smartphone mag men dat niet verwachten, zeker?

Als je de camera button langer indrukt start die meteen de camera zonder dat het scherm eerst moet aanstaan (duurt zo'n 3-4 seconden, gebruik geen pincode om te locken). Als het scherm al wel aanstaat, duurt het zo'n 3 seconden voor je een foto kunt nemen. Dit is toch wel wat lang maar stoort mij niet echt.

WP 8.1 en zijn apps
De overstap naar WP 8.1 was het grote vraagteken. Al veel positieve zaken over gelezen maar zou dat voor mij ook zo zijn? Het is helemaal anders dan Android en dat vraagt natuurlijk wat gewenning. Je mag ook niet te vroeg oordelen, sommige instellingen ken je in het begin niet en een eerste frustratie blijkt later gewoon een instelling op een ietwat vreemde plaats. Dat is ook een algemene opmerking: waarom kiest WP ervoor om zoveel instellingen te decentraliseren? Een voorbeeld: je wilt toch meteen de optie 'knock-on' activeren. Je zoekt dus naar de instelling 'Scherm' of iets dergelijks. Wat blijkt: er is een aparte instelling (in het hoofdmenu!) 'Aanraken' waar je dit kan activeren. En de instellingen zijn niet alfabetisch gerangschikt. Je moet dus op zoek door te scrollen. Dit lijkt een futiliteit als kritiek maar de logica van deze decentralisatie ontgaat me toch.

Update - 15 juli (enkel deze paragraaf): ik had moeten vermelden dat WP8.1 in het algemeen wel aangenaam is om te gebruiken. Het startscherm met de live tiles dat je kan aanpassen, de animaties van de menu's, de look and feel met andere woorden. In combinatie met het prachtige scherm voel je je steeds meer aangetrokken tot de L930. Voor het lockscreen kan je ook kiezen welke app dit scherm mag verversen. Ik heb gekozen voor 500px dat werkelijk prachtige foto's weergeeft, die perfect tot uiting komen op het 5" full HD-scherm. Nog een handigheid: er wordt volledig automatisch geschakeld tussen 3G/4G en WiFi als ik thuiskom. Ik moest hier niets voor instellen.

Dan over de snelheid van WP 8.1: anderen hebben het ook al opgemerkt in het forum maar af en toe, bij het activeren van het scherm, krijg je te zien 'Hervatten ...' met een zwart scherm. Dit kan enkele seconden duren wat je niet verwacht bij zo'n high-end telefoon (met Snapdragon 800). Het lijkt wel alsof dit in het begin vaker gebeurde.

Over de apps ben ik minder te spreken. Je leest regelmatig dat de belangrijkste apps voor Android en iOS ook voor WP beschikbaar zijn. En wie gebruikt al die andere apps echt dagelijks? Als intensief Android-gebruiker (ik heb ook LG G Pad 8.1) zijn er toch wel wat apps die ik mis. Google Chrome, Gmail, Youtube, Pushbullet, e.d. zijn simpelweg (nog?) niet beschikbaar. En de veelgebruikte apps als FB, Twitter, Instagram, enz vind ik niet van hetzelfde niveau als op Android. Het zijn misschien details maar als je die apps dagelijks gebruikt, wordt het al eens storend. Een voorbeeld: als je een melding krijgt dat iemand gereageerd heeft op FB, moet je een paar keer tikken alvorens je de reacties ziet. Reageren met een foto lukt mij ook niet, net als copy-paste, ik kan enkel tekst als reactie typen. Het laden/refreshen van de app vraagt ook veel tijd. Bij Twitter kan je links niet aantikken in je timeline, je moet eerst de tweet openen. Instagram is nog altijd BETA en staat ook zo in het groot op de tile op je startscherm ...

Ook storend is de trage IE 11. Ligt dit vooral aan de app of is de L930 nog niet geoptimaliseerd? De toekomst zal het uitwijzen. Onwetend in het begin (en naÔef) downloadde ik Youtube. Leek de normale app maar al snel kreeg ik notificaties van deze app om andere apps te installeren. Daarna bleek snel dat Windows Store volstaat met dergelijke pseudo-apps. Het lijken de offficŽle maar het zijn er allemaal met een schil rond, om nog te zwijgen van potentiŽle spam-apps of erger.

Je kan wel zeggen, dit kan je de L930 niet aanwrijven maar je hebt geen andere keuze dan WP en zijn apps. Dus het hangt allemaal samen.

Laatste voorbeeld: met Android gebruikte ik Google Play Music. De WP-tegenhanger Xbox Music vind ik helemaal niet gebruiksvriendelijk. Hier heb ik echt wel heimwee naar Play Music (waarmee ik toch wel wat muziek gekocht heb).

Accuduur
Een heikel punt bij veel smartphones. Met een capaciteit van 2420 mAh kan je geen wonderen verwachten. Ik heb de L930 pas sinds zaterdag dus ik vind het te vroeg om te oordelen. Weet wel dat je het kan uitschakelen dat apps op de achtergrond draaien. Dit zou moeten helpen om accuduur te verlengen. Ook de helderheid is goed in te stellen, al is het scherm uiteraard minder indrukwekkend bij lage helderheid. De accuduur lijkt mee te vallen maar in het begin probeer je nog vanalles uit. Nadeel voor mij is dat ik elke dag 2u op de trein zit. Ideaal om telefoon te gebruiken maar op Belgisch traject is dit eerder een ramp en dus grote frustratie. Netwerk valt regelmatig weg dus batterij wordt leeggeslurpt door wanhopig 3G/4G te zoeken.

Hiermee beŽindig ik mijn review. De conclusie kan u bovenaan zien, als opsomming van + en - punten. Hopelijk heb ik niet teveel blabla verkocht maar ik wilde er geen technische review van maken (als ik dat al zou kunnen).

Update 1 - 15 juli: accuduur valt vandaag mee. Iets na 7u van de lader gehaald, zit nu (21u) aan 26%, gemiddeld verbruik (internetten, af en toe FB+Twitter+Instagram+Vine checken, 2u muziek luisteren, heel even Temple Run 2, deels met WiFi en 3G/4G). Heb app Battery Sense geÔnstalleerd, daarmee kan je het gemiddeld verbruik per uur bekijken. Dat zit op 6%/u (enkel dagverbruik dus) na 14u constant gebruik op batterij.

De app gaf vandaag 2x notificatie: battery drain! Maar geeft niet aan door welke app. Nokia-app Batterijbesparing geeft aan dat IE het meeste batterij verbruikt, gevolgd door FB (achtergrond uitvoeren toegestaan) en dan Muziek. Nog meegeven dat ik het scherm meer dan gemiddeld helder heb staan, om voldoende te kunnen genieten van het prachtige scherm.

Met mijn Nexus 4 was dit verbruik absoluut niet mogelijk zonder te moeten opladen, maar batterij ging dan ook al tijdje mee. Op N4 schakelde ik regelmatig mobiel internet uit om batterij te sparen. Dit doe ik met L930 enkel 's nachts.

Update 2 - 17 juli: gisteren was een slechte dag qua accuduur. 's Morgens in trein 3G/4G op om wat te internetten en muziek te beluisteren. Al vrij snel kreeg ik 'Battery drain!' alert van Battery Sense. Tegen de middag zat ik al op 58% (op het werk zet ik WiFi aan en beluister ik af en toe muziek) ... De bug met het geluid (na een tijdje muziek luisteren stopt muziek opeens, dan met geen stokken meer mogelijk om er nog geluid uit te krijgen. Enige optie: herstarten) wordt wel heel storend. Deze morgen had ik het weer. Ik ga mijn toestel retourneren naar Bol.com, niemand anders heeft dit blijkbaar (op 2 fora de vraag gesteld). Begrijp me niet verkeerd: het is een zeer mooi toestel, aangenaam in gebruik. Maar zo'n bug is niet aanvaardbaar voor gloednieuw en high-end toestel. Hopelijk krijg ik de groene, de zwarte is toch wat braaf.

Momenteel zet ik bijna alles uit (Bluetooth, NFC, GPS, geen toegang om op achtergrond te draaien voor apps, ...) maar eigenlijk is dat niet de bedoeling van een smartphone.

Update 3 - 19 juli: De batterijduur is terug sterk verbeterd sinds gisteren. Ik probeer nu op de trein zo weinig mogelijk te internetten. Ik heb enkele screenshots van Battery Sense aan elkaar geplakt. 1x heb ik nog een battery drain gehad. Voor de rest is de accuduur zeer acceptabel, wel licht tot gemiddeld gebruik. 's Nachts daalt capaciteit met zo'n 1%/u. Ik heb de L930 dus op 18 juli om 7u 's morgens van de lader gehaald en hij heeft het volgehouden tot 19 juli rond de middag.

Heb jij ook een Nokia Lumia 930 Zwart?

Tja, als ik het zo lees ben je een Google services gebruiker. Je had van te voren kunnen weten dat Google 0,0 apps heeft uitgebracht voor WP. Je moet dan ook niet gaan verwachten van WP dat de Google services 100% feilloos werken. Dat is net zoiets als een toyota motor in een audi leggen. Na veel gesleutel en tijd zal het allemaal wel werken, maar 100% zal het nooit worden. En bij wie klop je aan als je problemen hebt ? Audi zegt dat er een Toyota motor in de Audi ligt, dus ga maar naar Toyota. Toyota zegt: Het is een audi, dus ga maar naar Audi.

Wat ik jou aanraad, is om volledig op het MS ecosysteem over te stappen. Dus van Gmail naar Outlook.com. Van Google Drive naar OneDrive van MS en zo zullen er nog wel een paar services zijn. Je user experience zal alleen maar beter worden op deze manier met WP en deze telefoon. Nogmaals, ik zeg niet dat google services niet werken op een WP, maar ik lees her en der nogal veel problemen met G services op WP. Ligt dat aan WP ? Nee, puur aan Google die weigeren om apps uit te brengen voor WP. MS daarentegen heeft voor iOS en Android wel tig apps uitgebracht om hun services goed te laten werken op iOS en Android.
Ik vind je vergelijking onterecht. Hij vergelijkt hier bijvoorbeeld Xbox Music als service op de Windows Phone en Google Play op de Android telefoon wat dus wel een eerlijke vergelijking is. Immers de Xbox Music gebruikt hij op de Windows Phone waaruit dus blijkt dat hij een negatieve ervaring heeft met betrekking tot de Xbox Music welke dus minder fijn werkt dan Google Play.

Hij heeft het hier dus niet over het Mixen van Ecosystemen maar ging dus daadwerkelijk gebruik maken van het Microsoft ecosysteem bij de Xbox Music wat dus tegenviel.

Het is dus geen garantie dat na het overstappen naar het Microsoft ecosyteem je gebruikservaring er op vooruit gaat. Misschien wel op achteruit als je het vergelijkt op android + google services. Misschien is Microsoft + OneDrive wel slechter als Google + Drive. Of Android + Gmail wel beter als Windows Phone + Outlook. Jij raad hem aan om over te stappen.. maar het is alsof je dan ineens een feilloos gebruikerservaring hebt die beter is als die van Google?
Ben wel benieuwd wat zijn ervaringen zoude zijn als hij dat zou doen. Je e-mail veranderen is tegenwoordig best een grote stap. Je kan het wel doorsturen naar een andere e-mail maar dat is een gedoe. Dus "even" overstappen op een ander ecosysteem met betrekking tot je e-mail gaat niet zo gemakkelijk als je denkt.

Ik snap het wel, je probeert natuurlijk Microsoft hun ecosysteem te verdedigen maar ook al stap je helemaal over op Microsoft hun ecosysteem heb je geen garantie dat het ook beter is.
Ik heb sinds vandaag ook de Lumia 930 in huis, overgestapt van de 820. Hele vooruitgang!

Helaas had mijn 930 hetzelfde probleem; rammelend / tikkend geluid, komende vanaf de volumeknop, aan/uit knop en camera knop. Met vingers op de knoppen stopte het. Ook was er tijdens filmen een tikkend geluid te horen. Zeer irritant.

Product weer retour gedaan naar CoolBlue en nu wachtend op een andere.

Duidelijke recensie trouwens!

[Reactie gewijzigd door Bloemhovius op 9 juli 2015 21:44]

Inderdaad prima review
Ik heb echter ook last van de musicbug, het volume is niet meer harder of zachter te zetten en soms reageert ie helemaal niet meer. Een reset is het enige wat helpt.
Ik kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn...
Hopelijk wordt dit snel verholpen lijkt me toch echt softwarematig...
Nog meerdere die hetzelfde ervaren?
Ik heb overigens een oranje 😉
Oorzaak lijkt dat hij in soort van sleep mode gaat. Als je scherm unlockt, moet hij 'Hervatten ...', misschien dat hij sound driver desactiveert op 1 of andere manier?

Maar blijft raar dat anderen dit niet hebben.
Ik heb net een update van de music app binnengehaald hopelijk is het probleem daarmee verholpen....
Heb update ook maar ik had hetzelfde probleem met andere apps dan Xbox Music om muziek af te spelen. Gisteren had ik indruk dat telefoon na tijdje in soort sleep mode gaat (als bijna alles behalve WiFi/mobiel internet uitstaat) en dat sound driver dan bugt (ben geen technicus, dat is wel duidelijk). Daarom had ik GPS toch maar aangezet. Heel de dag geen problemen gehad met muziek afspelen.

Tis maar een gevoel, misschien dat update Xbox Music het probleem oplost. GPS ondertussen al afgezet en het probleem nog altijd niet terug gehad. Fingers crossed, dan moet ik telefoon niet terugsturen.

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 20 juli 2014 11:49]

Ik vond op de website van microsoft een thread waarin het gaat over het 'hervatten'-probleem, en waarin een oplossing wordt aangedragen die bij mijn lumia 930 werkt... hopelijk is dat voor jullie ook zo

Bedankt voor de info. Heb het ook geprobeerd. Sindsdien krijg ik 'Hervatten ...' nog wel te zien maar slechts heel kort (<1 sec).
Misschien heb je het zelf ook al gemerkt maar hoofdtelefoon eruit halen en terug inpluggen zorgt ervoor dat je terug geluid hebt ...
Bedankt. Kon het mij ook niet voorstellen. Maar bijna iedereen luistert toch naar muziek op smartphone? En toch nog maar 2 nu die het gemeld hebben.

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 18 juli 2014 12:29]

Maakt het nu echt uit of die randen van je phone rechthoekig zijn? In mijn bevinding niet. Vind het meer een persoonlijke voorkeur dan echt een technisch minpunt. Des al niet te min +1. Leuke review.
Zou graag een update zien over de accu (in normaal dagelijks gebruik, en wat dat voor jou dan is). Zit met een Lumia 800 en wil deze graag aanschaffen.
Bedankt voor je reactie. Tja, dit is echt mijn idee van de L930. Tijdens het schrijven besefte ik wel dat het niet zo evident is om een objectieve, beknopte review te schrijven. Maar daar worden andere mensen voor betaald :)

Eerste keer dat ik een rechthoekige smartphone heb en dat is wennen. Door 5"-scherm voel je de smartphone altijd zitten. Een voor- en een nadeel, zou ik zeggen.

Als je al gewend bent aan WP8 en er tevreden over bent, kan ik de L930 alleen maar aanraden. Des te meer ik hem gebruik, des te aangenamer het wordt. Hopelijk komen er meer officiŽle apps uit en worden de bestaande verder ontwikkeld. Het verhaal van de kip en het ei, des te meer gebruikers des te meer apps en vice versa.

Ivm accuduur: sommigen zijn heel tevreden, bij mij nog te vroeg. Momenteel toch nog +/- 7%/u verbruik, wat teveel is. Als alles geÔnstalleerd is en alle muziek erop staat (+ enkele recycles), zou het moeten beteren. Lijkt nu dat vooral IE veel eist van batterij. Hopelijk is Google Chrome snel beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 15 juli 2014 13:19]

Ik zit met WP 7.8, dus WP8.1 zal een verademing zijn. De L800 is een stuk kleiner dan de L930, wellicht gaat het dan wel meespelen ja. Nog niet over nagedacht aangezien ik ne een vrij klein toestel heb.
Ben je nog wel van plan om het accu gedeelte te updaten? :)
Zal ik doen maar tegen eind deze week. Nog geen verbetering momenteel :P
Leuk om een andere review te lezen over de 930! Ik merk dat je een echte Android user bent die de grote stap naar Windows Phone heeft gemaakt. Ikzelf kwam van iOS af. Het is zeker even wennen en ja het app aanbod is niet enorm (ik heb het nog veel erger meegemaakt toen waren nog niet alle belangrijke apps er). Meer dan accepteren kun je niet doen. Tenzij je terug wil naar Android.

Ik lees trouwens dat je volumetoetsen rammelen. Weet je zeker dat dit de toetsen zijn en niet de losse delen van de cameralens? De 930 heeft namelijk een geavanceerde camera met meerdere lensonderdelen.

Ik denk dus dat je de stukjes "glas" hoort in de lens die als de camera uit staat vrij kunnen rond bewegen. Als je een foto maakt hoor je waarschijnlijk een soort gelijk geluidje (wel even volume uitzetten anders hoor je de audio camera klik).
Jij gaat recht op de prijs "beste user review van juli" af _/-\o_

Nee, als ik de volumeknoppen met een vinger bedek, is het rammelend geluid weg.
Dat is inderdaad raar! Bij mij hoor ik duidelijk uit de camera het rammelend geluid. Ongeacht of ik nu de volumeknoppen vasthoud of niet... Strange!
Prima review, duidelijk en overzichtelijk.

Wat wel opvalt is dat het vanuit een ander oogpunt geschreven is, maar dat had MRELynx ook al opgemerkt. Het komt nu wat negatief over, en dat is je goed recht hoor, het is namelijk jou beleving.

Ben nog wel benieuwd hoe het met je accu gaat, zoals jij dit nu omschrijft zijn er wat tegenstrijdigheden te bespeuren tov de andere review van Alpha89.

Ik zal het gaan volgen!

Bedankt voor de review.
Bedankt voor je reactie. Ik wilde er idd een echte gebruikersreview van maken, geen opsomming van feiten/specs.

Misschien komt review iets te negatief over. Maar er zijn toch wel minpunten die vreemd zijn voor nieuw flagship (geen notification led, verlichting hardwareknoppen = lelijk wit, zeer warm worden van telefoon). Dit laatste kan misschien gefixt worden samen met softwareverbeteringen (IE valt tegen qua snelheid en lijkt veel batterij te gebruiken).

Ivm batterij: op forum ook tegengestelde berichten. Loondijke komt makkelijk +1 dag door, dat haal ik zeker niet, nog niet bij gemiddeld gebruik. Wel vrees ik dat 3G/4G op trein heel veel verbruikt, zeker omdat bereik zeer slecht is op traject Antwerpen-Brussel. Mss moet ik mobiel internet gewoon afzetten op trein. Maar ja, dan heb je juist tijd om bezig te zijn met L930.

PS: ik had de groene moeten kopen |:(

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 16 juli 2014 11:19]