Specificaties HTPC, 8 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 130 Review

eelco74 14 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 1.046 views

Cooler Master Elite 130

De Coolermaster elite is een uitstekende kast. De prijs is laag vergeleken met de concurrentie, maar daar krijg je behoorlijk wat kast voor. Absolute voordeel is dat je een normale voeding kunt gebruiken. En er is behoorlijk wat ruimte voor harde schijven.

Pluspunten

• Zeer goede prijs kwaliteit verhouding
  • Compacte maat, maar je kunt er toch veel in kwijt
  • Veel ruimte voor SSD's en 3.5" schijven.
  • Normale ATX voeding
  • Koelmogelijkheden

Minpunten

• Gezien de lage prijs weinig, maar.....
  • weinig ruimte voor kabel management
  • Ontbreken van stof filters

Ik heb/had thuis een systeempje draaien met Opensolaris om mijn website op te draaien en om wat op te rommelen. Ik heb in het verleden veel met Solaris op Sparc gewerkt en vond het leuk om dat nog een klein beetje bij te houden als hobby.

Voor dat doel had ik een Sun Ultra 10 staan, maar vanwege het stroom verbruik was die 6 jaar geleden omgezet naar een Intel Atom 330 op het bekende 945 boardje van Intel. Dit systeempje stopte er een paar weken geleden mee en bleek dusdanig overleden dat reanimatie niet meer mogelijk was. Nu staat dat systeem op zolder en dat is nou niet bepaald een geconditioneerde ruimte. Het kan er behoorlijk warm worden. De InWin BM639 kast kon het kennelijk allemaal niet meer koelen. Mijn Thecus N4100pro kan er kennelijk beter tegen want die blijft al jaren vrolijk doordraaien. Met dit in gedachte ging ik op zoek naar een nieuw systeem.

Naar aanleiding van de review van het nieuwe AMD AM1 systeem leek me dat een mooi platform voor mijn doel. Ik had als kast eerst de Coolermaster 120 Elite op het oog, maar vond 130 Elite toch meer geschikt omdat de kast wat meer ventilatie openingen heeft.

Ik heb bewust voor een modulaire voeding gekozen omdat de kast klein is en de kabels wegwerken lastig is. 450Watt is wel wat overkill gezien de componenten, maar ook hier betaal ik liever iets meer voor kwaliteit, capaciteit en koeling.

De kast

De kast biedt ruimte aan een normale voeding die wel aan de achterkant uitsteekt. Ik vind dit een prima oplossing, aangezien ik toch ook voor levensduur ga en zo een normale voeding met een normale koeling toegepast kan worden. Ook steekt de voeding wat minder de kast in, wat ruimte in de kast scheelt.

Voor harde schijven is er de nodige ruimte. Op de bodem en op het rekje aan de zijkant kun je twee 3.5 inch schijven kwijt . Op de zelfde plaats kunnen ook 2.5" schijven gemonteerd worden.

Dan kan er in de 5.25 bay nog twee 2.5" schijven geplaatst worden en ook nog 2 aan de onderkant van deze bay. Ook hier is ruimte voor 3.5" schijven, maar ook dan ten koste van de 2.5" schijven. Wil je een DVD-rom of Blu ray speler plaatsten, dan heb je nog voor twee 2.5" schijven ruimte. Er zijn dus diverse opties (niet uitputtend):
  • twee 3.5" en een 2.5" schijven en een BR/DVD-rom
  • drie 2.5" schijven en een 3.5"
  • t drie 3.5" schijven en een BR/DVD-ROM
De harde schijven worden met rubber voetjes vastgezet die je op de HDD schroeft. Dan klik je vervolgens de HDD met de voetjes in de kast. Het systeem monteert makkelijk en zorgt tevens voor trillingsvrije montage.

Verder is het mogelijk om een behoorlijke video kaart in te bouwen. Er zijn voorbeelden met een HDD7990. In mijn geval is de GPU van de AMD5150 voldoende.

inbouwen

Om te beginnen had ik gezien dat veel mensen een verlichte ventilator in de kast plaatsen. Ik had dit ook in mijn CM690 en vond het wel een grappige uitbreiding. Ik heb een Cooler master BC 120 fan in het rood erbij gekocht. De fan zit met push pins vast, waar in niet zo'n fan van ben. Ook nu weer was het verwijderen een eitje, maar het weer terug plaatsen wat gepriegel. Eenmaal geplaatst zit het wel goed en trillingvrij vast.

Het inbouwen van de Asus Asus AM1I-A boardje is makkelijk, zolang de kast nog leeg is. De kabels van de kast lopen over het midden naar de zijkant. Ik had zo mijn twijfels over de ruimte voor de kabels in het midden, aangezien ik de 3.5" WD blue harde schijf op de bodem wilde plaatsen. Dat valt in de praktijk dus reuze mee. Er is net voldoende ruimte tussen de HDD en en moederboard om de kabels weg te werken. Wel een verrassing dat de kast wel een front USB 3.0 heeft, maar het boardje deze aansluiting mist. Nu gebruik ik het zelden en het boardje heeft wel USB3.0 op de achterkant. Maar USB 3.0 op de voorkant was toch ook handig geweest. Let daar dus op als je van plan bent om de USB3.0 aan de voorkant wilt gebruiken.

De standaard CPU koeler van de AMD 5150 wordt gebruikt, maar ik heb wel Artic 5 Silver pasta gebruikt.

De HDD op de bodem zit wel op een lastige plaats om de voeding en de SATA kabel aan te sluiten. Het rekje zit in de weg en kan ook niet eenvoudig weggehaald worden als de kast al wat voller is. Dus kabels aansluiten en dan pas later de HDD in de kast plaatsen. De overige montage punten voor de HDD's zijn wat beter bereikbaar. Ik had kennelijk zelf de lastigste plek uitgezocht.

Nu alles zit, lijkt het nog een beetje opgeruimd, maar dat is over als de voeding geplaatst wordt. De voedingskabels voor het board kunnen aan de bovenkant van de kast met een tie-wrap vastgezet worden. De voeding voor de HDD en DVD kunnen langs de zijkant via het rek geleid worden.

Over de plaatsing van de voeding is altijd wat discussie over. Er zijn twee opties:
  • De fan naar boven, dat zorgt er lucht van buiten aangezogen door de voeding heen en dan achteruit de kast naar buiten.
  • De fan naar beneden, dan zuigt de voeding lucht uit de kast boven het MB weg en dan naar buiten.
Ik heb gekozen voor de fan naar beneden, zodat de kast nog wat extra ventilatie heeft. Misschien dat ik nog eens een experiment doe met de voeding als het systeem draait, met de temperaturen van de CPU.

Qua koeling doet de fan aan de voorkant al behoorlijk zijn werk. De kleine standaard meegeleverde fan aan de zijkant doet zijn werk ook prima. Wel jammer dat Cooler master daar een extra dunne variant heeft geplaatst waardoor een upgrade niet eenvoudig is ivm de beperkte keuze.
Je kunt er echter ook voor kiezen om een fan te plaatsen op het HDD rek aan de zijkant. Als deze vrij is tenminste en er geen HDD geplaatst is. Een van de andere fraaie opties is om de fan aan de voorkant te verwijderen en hier een 120mm water koel blok te plaatsen.

Als het systeem aan is, in de huidige configuratie met 25 graden omgevingstemperatuur dan staat het board op 22 graden en de CPU op 21 en de HDD op 34 graden bij Idle. Het stevig aan het werk zetten van alle cores, levert nauwelijks temperatuurstijging op. Het maximum is 25 graden, zelfs bij een 25 graden omgevingstemperatuur. Een aftermarket cooler voor AM1 lijkt dus niet nodig.

Het viel mij niet tegen om een systeem in deze kast te bouwen. Je kunt heel veel kwijt in de kast, maar kabel management wordt een steeds groter probleem, naar mate je de kast meer vol bouwt met componenten. Bouw je een relatief simpel systeem dan is er het ruimte zat. En is er voldoende air flow om het zaakje koel te houden. De hele kast is super stevig en zelfs zonder de afdek plaat is er nauwelijks torsie van de kast. Er zijn geen scherpe randen en alles lijkt fraai ontworpen en geproduceerd.

De kwaliteit van de kast is prima, zeker als je dit afzet tegen de prijs van 40 Euro. Er zijn luxere kasten te koop voor mITX boardjes, maar die zijn ook gelijk enige tientjes duurde. In ieder geval bied de Elite 130 veel waar voor je geld.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 130?

nette review, bedankt !