HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One Review

DJSnels 14 juli 2014, laatste update op 14 juli 2014, 1.156 views

HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One

Zeer uitgebreidde alleskunner met zakelijke functionaliteiten. Het is wat zonde van de niet uitstekende afdrukkwaliteit. De snelheden zijn goed te noemen, vooral enkelzijdig scannen. De stabiliteit is helemaal top, maar jammer van de te bloaty full-solution drivers. Ideaal voor kleine eenmanszaken.

Pluspunten

• Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Zeekr uitgebreidde funtionaliteiten
  • Alle gangbare verbindingsopties
  • Scan naar SMTP server
  • Kaartlezer
  • ADF
  • Snelheid

Minpunten

• Pakt geen dik fotopapier op
  • Geen handmatige invoer

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ik was in het bezit van een Epson all-in-1 printer, maar die heb ik de deur uitgedaan omdat de cardridges te brak waren.
In mijn zoektocht naar een vervanger ben ik eerst mijn eisen op een rijtje gaan zetten, waarbij de volgende eisen mijn lijstje een stuk korter maakte:
-mail naar SMTP (dus niet naar Outlook)
-dubbelzijdige ADF
-AirPrint ondersteuning
-ingebouwde firewall
-niet te duur
-niet te groot (moet op een bureau)
-geen Epson!

De resultaten in de pricewatch lieten alleen de (duurdere) zakelijke printers over en deze.

Uiterlijk en gereed maken
Eenmaal bij de Mediamarkt opgepikt en aangesloten konden we er mee aan de slag. De printer heeft 3 kleuren en 1 zwarte cardridge, en heeft een prettig lichtje bij het openmaken van de klep die de cardridges verbergt. Dit maakt het wisselen erg gemakkelijk.
Er is 1 papierlade aanwezig waar maximaal A4 formaat in kan. Hij heeft geen handmatige invoer! Wel is er een optionele 2e lade verkrijgbaar. Aan de voorkant is een kaartlezer met USB/SD/MS/DUO aanwezig. De bediening gaat via een (kantelbaar) kleuren touchscreen, wat redelijk goed werkt voor een printer. Het gros heb ik via de (zeer uitgebreide) webinterface geconfigureerd.

Functionaliteiten
Het feit dat het een inktjet is maakt hem in het algemeen minder geschikt voor kantoorgebruik. Echter bevat hij wel alle functionaliteiten!
De meest opvallende:
-DUBBELZIJDIG tot 50 pagina's scannen via ADF
-scannen naar smtp server (meerdere profielen/servers op te geven)
-kaartlezer
-WiFi/RJ45/WiFi
-AirPrint
-Firewall (afdrukken vanaf netwerk kan gelimiteerd worden op IP-basis)

De installatie was aardig gemakkelijk. Net als de meeste printers moeten er wat tapejes verwijderd worden, maar de quick-start handleiding wijst ze mooi aan. Na wat cardridges erin geprikt te hebben en de printer van stroom te hebben voorzien moet eerst de lade gevuld worden met papier. Vervolgens gaat de printer zich kalibreren en wordt er een testpagina afgedrukt.
De installatie via het scherm is om eventueel verbinding te maken met een WiFi netwerk. De rest heb ik via de webinterface gedaan, om te voorkomen dat ik de volledige software moet downloaden. Ik heb immers een hekel aan de bloatware-drivers van de printers van tegenwoordig.Vervolgens heb ik wat overbodige webapps verwijderd (jaja, je kunt gewoon sudoku's uitprinten :) )

In de webinterface kan alles ingesteld worden. Opvallend is dat je ook waarschuwingen kunt laten mailen, bijvoorbeeld als het papier of de inkt op is. Daarnaast is in mijn geval de firewall functie erg handig ivm huisgenoten.

Afdrukken
De snelheid was het eerste wat me opviel. Het duurt een seconde of 10 voordat het papier erdoor gaat, maar dan print hij ook alle pagina's snel na elkaar af. De printer kan randloos printen, maar accepteerd geen dik fotopapier! Dat krijgt hij niet opgepakt, met als gevolg een melding "vul papier bij".

De afdrukkwaliteit is redelijk tot goed. Hij doet zeker onder voor laserprinters qua zwart/wit, maar voor thuis is het ruim acceptabel. Het zwart is wat aal de lichte kant.

Scannen
De scanner doet zijn ding goed. Ik heb tot nu toe enkel de ADF gebruikt, maar hij is ook voorzien van een glasplaat. Mijn pak van 30 pagina's dubbelzijdig ging er foutloos doorheen, en werd netjes in 1 pdfje in mijn mailbox afgeleverd. De kwaliteit is boven verwachting voor een ADF (max 600 DPI). Dubbelzijdig afdrukken duurt wel redelijk lang. Ongeveer een halve minuut per A4 (2 zijdes). Enkelzijdig daarintegen duurt ongeveer 5 seconden per pagina, en de pagina's worden er achterelkaar doorgetrokken, zonder pauze.

Overig
Ik heb nog geen nuttige info over het inktverbruik, aangezien hij nog geen maand in mijn bezit is. Wel gaan de meegeleverde cardridges langer mee dan verwacht. Er is ook een zwarte cardridg met hogere capaciteit beschikbaar.

Voor de prijs van 180,- is dit zeker geen verkeerde koop voor een uitgebreidde inktjet. Het is een degelijke, stevige alleskunner die op je bureau past.
Echter voor de thuisgebruiker die veel foto's wil afdrukken is deze geen optie, zowel vanwege de afdrukkwaliteit alsmede het feit dat hij geen fotopapier slikt (mogelijk wel met een 2e lade).

Heb jij ook een HP Officejet Pro 8600 Plus e-All-in-One?