Samsung Syncmaster 2494HM Zwart Review

Aur0ra 15 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 15.311 views

Samsung Syncmaster 2494HM Zwart

Pluspunten

• Degelijke voet die in alle richtingen te bewegen is
  • Goede beeldkwaliteit
  • Stijlvol uiterlijk
  • Redelijke speakers

Minpunten

• Soms wat irritant werkende toetsen
  • USB hub wel aanwezig, helaas maar 2 poorten
  • Geen HDMI-kabel meegeleverd
  • Minimaal 1x per week schoonmaken door behuizing die nogal gevoelig is voor stof.

Ik was op zoek naar een scherm als aanvulling op het laptopscherm van mijn dell 1330 laptop. Bij langdurig werken merk je toch dat je last van je nek krijgt en dat je wat schermruimte mist.
Mijn eisen aan het scherm waren:
• Minimaal full-HD resolutie
• HDMI aansluiting
• Geschikt om series/films op te kijken
• USB Hub
• Prijs tussen de 200-250 euro

Ik heb een tijdje getwijfeld tussen de Iiyama ProLite E2407HDS-B1, de Samsung Syncmaster 2443BW en de Samsung Syncmaster 2494HM. De keuze viel uiteindelijk op de 2494HM vanwege de mogelijkheid om de monitor in hoogte te verstellen (ook aanwezig op de 2443BW) en de aanwezigheid van een USB-Hub. Verder was deze ook nog is direct leverbaar, waar de Iiyama een behoorlijke levertijd had.

In the box
In een behoorlijk grote doos zat de monitor, met de voet er al aan gemonteerd, netjes verpakt tussen 2 grote blokken piepschuim en een hoeveelheid folie op het scherm zelf en op de voet. Verder een DVI kabel, een VGA kabel, een kabel om het geluid aan te sluiten en een kabel voor de usb hub. Helaas geen HDMI kabel, maar dat wist ik al dus die had ik los besteld.
Verder een korte handleiding en een gebruiksaanwijzing op CD-rom.
De stroomkabel dient aangesloten te worden in het scherm, geen losse adapter dus.
Alle kabels zijn naar beneden gericht. Alleen de usb hub zit aan de zijkant van de voet.

Uiterlijk
Zoals al op viel te maken uit het formaat van de doos was de monitor behoorlijk groot. Het matte scherm (nauwelijks last van reflecties) is uitgevoerd met glimmende zwarte randen van zo’n 2 centimeter breed en aan de onderkant van het scherm een glimmende zilveren rand. Op het scherm staan linksboven het typenummer, rechtsboven het contrast, linksonder HDMI en een energystar logo en in het midden Samsung. Op het Samsung-logo na vallen de logo’s niet echt op, maar wat mij betrefd hadden ze ze net zo goed weg kunnen laten, het kan mij echt niet schelen dat mijn scherm een dynamisch contrast heeft van 1:50000, en ik denk met mij vele anderen.
Rechtsonder een bescheiden blauw ledje om aan te geven of het scherm aanstaat, en het tiptoets gedeelte om het menu te bedienen. De toetsen zijn niet verlicht, dus in het donker zal je het op de gok moeten bedienen.
Door zijn glimmende uiterlijk is het scherm nogal gevoelig voor stof, dit zie je duidelijk liggen op de monitor, Gelukkig zit er een mooi stofdoekje verstopt in de handleiding. Vingerafdrukken vallen gelukkig minder op.

De voet
De voet voelt behoorlijk zwaar aan en degelijk aan en is in hoogte (ongeveer 10 centimeter naar boven en beneden, gaat soepel, maar niet te soepel) te verstellen. Verder is de voet draaibaar (90 graden) en het scherm kantelbaar (ongeveer 10 graden naar beneden en 25 naar boven). Ten slotte nog de pivot-functie. In de voet zit een pin die je moet verwijderen om het scherm in hoogte te kunnen verstellen, maar ook zonder deze pin blijft het scherm op de juiste hoogte staan. De onderkant van de voet is behoorlijk stroef, dus verschuiven zal ie niet snel doen.
De steun van het beeldscherm zit achter op een ronde plaat gemonteerd. Het scherm is zo’n 27 centimeter diep, maar steekt alleen naar voren uit.

Het menu en beeldkwaliteit
Na de monitor aangesloten te hebben met de HDMI kabel kreeg ik meteen beeld. De helderheid was behoorlijk aan de hoge kant en ik miste de onder en bovenkant van het beeld. Er moesten dus wat instellingen veranderd worden. In andere reviews aan aantal keren gelezen dat de toetsen te snel reageren, en hier heeft Samsung wat aan gedaan. Helaas misschien iets te goed. De toetsen reageren over het algemeen goed, maar soms moet je toch een paar keer drukken om het menu in of uit te komen.
De helderheid was gemakkelijk aan te passen, staat nu op ongeveer 80, en dat is prima. Zwart is behoorlijk goed zwart. Blacklight bleeding is alleen heel licht aanwezig aan de bovenkant van het scherm, maar het valt nauwelijks op. In heel donkere plaatjes/films mis je soms wat detail in de donkere stukken. Als ik het vergelijk met mijn laptop scherm (wat een LED scherm is) is zwart eigenlijk op de Samsung zwarter dan op mijn laptop.

In het menu is van alles in te stellen, maar het scherm staat standaard vrij goed afgesteld, moet wel zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb, maar de kleuren komen op mij heel natuurlijk over. Het scherm beschikt over een aantal trucjes, zoals magicbright met een aantal verschillende instelling voor de verschillende doeleinden om het scherm te gebruiken, zoals Game, Internet, Text, Movie, Dynamisch contrast en een custom optie die je zelf in kan stellen. Deze zijn ook direct beschikbaar zonder het menu in te gaan zonder het menu in te hoeven via 1 van de toetsen.

Je hebt dan ook nog Magiccolor, en deze beschikt over een demo mode, waarbij de ene helft wel gemagiccolored word en de andere niet, het enige probleem: het gedeelte wat niet gemagiccolored ziet er mijns inziens veel beter uit. Als de optie aan staat wordt wit een soort van blauw/wit achtig grauwe kleur, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nu was ik tevreden over het beeld, maar het leek me ook wel prettig om mijn taakbalk terug te hebben. Resolutie stond goed, dus het moest ergens in het scherm liggen. Een aantal opties geprobeerd, maar uiteindelijk vond ik de optie AV Mode, die standaard aan staat. Toen ik deze uitzette had ik opeens weer het volledige beeld. Ik denk dat deze optie voor niet-native full hd input is, maar waarom deze standaard aan staat, is mij enigzins een raadsel.

Wat natuurlijk ook belangrijk is hoe het beeld vanuit verschillende hoeken is. Je moet redelijk recht voor het scherm zitten, anders zie je toch wel wat verkleuring optreden. Ik schat dat er na verkleuring op begint te treden bij een hoek van meer dan 25 graden, zowel horizontaal als verticaal. Zolang je recht voor het scherm zit is het beeld egaal (dus geen verkleuring in de hoeken). Als ik een film/serie kijk draai ik het scherm en ga ik op de bank zitten, ook dan is de beeldkwaliteit goed, mede dankzij de vele draai, kantel en schuifmogelijkheden van het scherm.

Resolutie
De belangrijkste reden dat ik voor dit scherm gekozen heb, is het kijken van films en series in hd. Helaas zijn er maar weinig films te vinden in 1080p formaat, en hebben deze vaak alsnog in gedeeltes van de film zwarte balken aan de onder en bovenkant. De films die ik wel kon vinden zien er echt super uit, kleuren zijn bijzonder levendig, en het beeld is echt ontzettend scherp. Ook 720p beelden zien er erg strak uit (ge-upscaled door mij laptop). DVD is ook prima te doen, maar bij mindere kwaliteit, zie je echt dat het mindere kwaliteit is.

De resolutie van 1920x1080 is lager dan bij andere monitoren die 1920x1200 hebben. Dit scheelt bij films (minder grote zwarte balken), maar bij internetten en tekstverwerken (en als je het gebruikt het bewerken van foto’s) heb je iets minder ruimte. Ik ervaar dit persoonlijk niet als storend, en vind het belangrijker om bij films meer scherm te benutten. Dit is een afweging die je zelf moet maken.
Wat je merkt bij een hoge resolutie is dat je op sommige sites, die niet automatisch centreren, een beetje naar links moet kijken. Dit kan je oplossen door het browserscherm te verkleinen (of de site niet meer te bezoeken, maar dat is natuurlijk niet altijd een optie). Ik vind het persoonlijk niet echt storend.

Geluid
Er zitten speakers in het scherm, naar het schijnt, nu was ik niet van plan deze te gebruiken, maar ik om de review te vervolledigen heb ik ze aangesloten. Zolang je ze niet te hard zet, zijn de speakers best behoorlijk geluid uit, verwacht geen diepe bas, maar alleszins behoorlijk. Zodra het volume boven de 50 uitkomt (nog altijd vrij luid), begint het wel enigzins te resoneren, en op vol volume klinkt het ronduit belabbert. Zolang je ze voor tv kijken/spraak gebruikt, of een zacht achtergrondmuziekje voldoen ze denk ik prima. Meer mag je ook niet verwachten lijkt me.

Opmerkingen bij de beoordeling

Featureset:
Alles wat ik van een monitor verwacht is aanwezig. HDMI, DVI, VGA. Minpuntje: de niet werkende speakers en de afwezigheid van een HDMI kabel (hoewel die bij weinig monitoren meegeleverd wordt).
En helaas maar 2 poorten in de USB-Hub.
Kleurweergave:
Voor mij perfect, of het goed genoeg is voor voor fijnproevers betwijfel ik, maar je krijgt waar je voor betaald.
Contrast en helderheid
Zwart is niet helemaal zwart, maar wel bijna. Je mist soms wat detail in heel donkere gedeeltes, daarom goed
Ghosting:
Niet kunnen ontdekken. Heb getest (niet op de volledige resolutie in Far Cry ivm videokaart van mijn laptop, was het enige wat ik nog had liggen) en niet gevonden.
Pixeledefecten:
Gezocht, en niet gevonden, gelukkig
Bouwkwaliteit:
Stabiele voet, scherm voelt degelijk, nauwelijks backlight-bleeding. Helaas werken de knopjes van het menu soms niet helemaal perfect.
Vormgeving:
Niet opvallend, glimmende rand aan de onderkant is wel stijlvol en niet te opvallend. Beetje jammer van de onnodige opschriften op de rand van de monitor.
Prijs:
Prima, is wel wat duurder dan de Iiyama. Maar je krijgt wat je ervoor mag verwachten.

Conclusie:
Ideaal voor de film/serie kijker die ook graag lekker wil internetten/gamen op zijn scherm. Zeer degelijk scherm.

(Met oprechte excuses voor de ontzettend brakke kwaliteit van de foto's, zal deze asap aanpassen als ik een betere camera ter beschikking heb)

• Dell 1330
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2494HM Zwart?

Goeie en duidelijke review, ik zat idd ook te twijfelen tussen die ilyama en deze samsung, ik ga mij binnenkort dit scherm bestellen.

Bedankt! :)
let wel op dat hij compatibel is met je systeem!
"In de voet zit een pin die je moet verwijderen om het scherm in hoogte te kunnen verstellen, maar ook zonder deze pin blijft het scherm op de juiste hoogte staan. De onderkant van de voet is behoorlijk stroef, dus verschuiven zal ie niet snel doen."

Volgens mij is deze pin alleen voor vervoer. Ik heb hem er bij mij uitgehaald en als je hem dan op een willekeurige hoogte terug doet klikt deze niet vast of iets dergelijks.
Sinds 01-08 ook in het bezit van een 2494HM :)

Helaas ben ik niet tevreden over de kwaliteit via HDMI, er zitten nl een hoop onscherpe delen in het beeld wat voornamelijk met tekst te zien is. :(

Het beeld via DVI is perfect, maar de bedoeling is om dit scherm via HDMI te gebruiken, gezien het geluid hierover gestuurd wordt.

Zelfde test uitgevoerd met een ander system welke een andere videokaart heeft en met een andere HDMI kabel, en hierop het zelfde effect, dus ben er bijna zeker van dat het de monitor is. Beide kabels zijn een HDMI 1.3 kabel, maar wel van verschillende fabrikanten.
Misschien dat het probleem zich niet voordoet met een niet HDMI 1.3 kabel...

Op dit moment wacht ik op reactie van de winkel waar ik deze monitor gekocht hebt.
het probleem is opgelost bij mij, het is een driver instelling van Ati, google even:
dvi geeft beter beeld dan hdmi, succes!
Hoi, ik heb exact hetzelfde probleem met deze monitor, dvi kabel: beeld is perfect, hdmi kabel, beeld is onscherp. Er is een topic aangemaakt hierover. Getest met 2 kaarten en 2 kabels. Voor de rest ben ik zeer tevreden, zeker voor het geld.

Heb je de monitor op just scan gezet?
@joeri87
Dat kan inderdaad best kloppen, ik heb niemand anders ooit iets horen zeggen over die pin. Volgens mij is het de bedoeling die gewoon te verwijderen :*)

@Aur0ra

Goede/mooie & duidelijke review! :D

Paar kleine puntjes 8)7
een dynamisch contrast heeft van 1:50000
Ik denk dat je bedoel: 50000:1 qua dynamisch contrast (1:50000 lijkt me pijnlijke :S)
Het scherm is zo’n 27 centimeter diep
Hopelijk bedoel je mm? ;)

Nogmaals voor de rest prima review :*)
Waarschijnlijk bedoelt hij het geheel als je het tegen een muur aan zet. Heb het scherm zelf ook en komt zo'n 25/30 cm naar voren.
Kan je is toelichten wat je bedoeld met "speakers niet werkend".
Lijkt nu of die functionaliteit defect is, terwijl het een kwestie is van correct aansluiten is.
Je zal nu wel denken, dat heb ik gedaan. Waarom werkt het dan niet ? Lijkt me toch vrij zonde, los van het feit of je het gebruikt of niet. Ik heb gehoord dat meer mensen die zijn die er last van hadden, en dat je dan de stekker er uit moest halen, en opnieuw aan moet sluiten.
Ik heb het geprobeerd met aan en uit zetten en het opnieuw aansluiten, ook heb ik een ander kabeltje gebruikt, maar heb het tot nog niet werkend. Ik zit er over te denken of ik hem terug zal sturen, of dat ik het zo laat. Gebruik het nu niet, maar als ik het ooit nog wil gaan gebruiken is het een beetje lullig om het niet te kunnen gebruiken.

Zal het even weghalen tot ik het werkend krijg/nieuwe monitor binnen heb.
Kan je het niet testen dmv je Ipod of iets dergelijks ?
Het geluidsprobleem is opgelost, lag meer aan mijn eigen lompheid dan aan het scherm geloof ik (vrij logisch dat ie geluid via de audio in niet accepteerd als er een hdmi kabel in zit |:( ). Review is ook aangepast.

Via HDMI en icm een vga-kabel werkt het prima. Klinkt zelfs beter dan verwacht.
Goede Review, ik heb deze scherm ook sinds vorige week.
Schoonmaak doekje zit erbij hoor. ;)
Verder ben ik het met je eens, knoppen vind ik wel goed werken.

[Reactie gewijzigd door nFo op 15 februari 2009 19:57]

ik heb deze monitor al sinds mei 2008.

grandioos en zeker na een calibratie .

ik heb hem laten calibreren tegen betaling , ik heb nu een speciale config file voor windows aanklikken en de settings staan weer goed na een clean install

kan iedereen deze monitor aanraden .

config file verkrijgbaar tegen kleine vegoeding.
Het heeft niets met de review te maken maar...
Een calibiratie hoor je meerdere malen per jaar te doen. Na verloop van tijd worden kleuren doffer, helderheid zwakker, etc en moet je scherm opnieuw op punt gesteld worden.
Een calibiratie is ook eigen aan het scherm. Als ik mijn scherm zou calibireren is dat een soort ID van mijn scherm. Dat past niet op scherm y van hetzelfde merk/type. Zo is bijvoorbeeld niet abnormaal dat er tijdens de productie van een bepaald type wijzigingen worden aangebracht. Zo zijn (op het zicht identiek dezelfde schermen) niet per definitie dat ook intern.
Waarom zijn er anders bv hardware devices om je scherm te calibireren? Kunnen de fabrikanten net zo goed een config file als betalende download aanbieden.

Verder mooie, zeer uitgebreide review en goeie afbeeldingen.
Dit scherm kan jij niet sinds Mei 2008 hebben, is pas een maand uit. ;)
De 2493HM wellicht, i.p.v. de 2494HM
Je zegt aan het begin twee keer dat je de USB hub leuk vind. Ik denk 1 keer is genoeg en staat ook wat beter ;)