Alcatel Touch Pop C3 Dual Zwart Review

Ryaka 11 juli 2014, laatste update op 11 juli 2014, 522 views

Alcatel Touch Pop C3 Dual Zwart

Op zoek naar een goedkoop toestel als backup offline navigatie en portable hotspot ben ik op de C3 gestoten, voor ¤80 een dual sim toestel met android 4.2 leek een goede deal, maar er zijn volgens mij net iets te veel consessies gedaan om dit toestel aan te kunnen raden.

Pluspunten

• Dual Sim
  • Goede Accu
  • MicroSD Slot
  • Speakertjes (voor deze prijsrange)
  • Geen Micro Sim

Minpunten

• 512MB Ram
  • Android 4.2 (ipv 4.4)
  • Scherm wordt dof als je het in de lader plugt
  • 4GB Intern geheugen
  • Voelt heel erg plastiek en goedkoop aan
  • Camera (zonder flits en geen front camera)

Waarom dit toestel?
Laat me eerst kaderen waarom ik deze review doe,

Dit toestel heb ik gekocht om als GPS/Portable Wi-Fi Hotspot te dienen op vakantie omdat mijn huidige smartphone (lumia 920) te warm wordt en te veel van de batterij vraagt bij het navigeren.
Ook is een toestel met een microsim niet altijd eenvoudig omdat je bij het gebruik als portable hotspot snel en vaak SIM kaartjes wil kunnen wisselen. Toen ik dit toestel kocht was de gemiddelde prijs van de Lumia 520 nog ±¤120 (en dus 50% duurder) doch intussen is dit gedaalt tot ±¤90 (slechts 12% duurder)

Doel
Ik was dus op zoek naar een toestel met een redelijk scherm (liefst groter dan 3,5" en full featured GPS). Als Hotspot was 4G leuk geweest, maar 3G is voldoende, temeer omdat op de meeste plaatsen 4G nog niet volledig beschikbaar is.

Vergelijken met de Lumia 520
Omdat ik het toestel gekocht heb om naast mijn lumia 920 te gebruiken, leek me een side by side vergelijking wel leuk maar omdat deze toestellen niet echt in hetzelfde prijssegment zaten (ik heb voor de C3 maar ¤80 betaald) heb ik het vergelijkende deel uitgevoerd met de lumia 520 van mijn dochter die intussen maar ¤9 duurder is.

Voordeel C3
Deze C3 pop heeft als grote voordeel dat het een dual sim toestel is, 2G wordt gesupporteerd over beide SIM kaarten, maar 3G enkel over de eerste. Daarnaast heeft de lumia 520 een microsim, wat dan weer niet handig is omdat ik er snel een prepaid kaartje in wil kunnen duwen en deze niet overal eenvoudig te verkrijgen zijn als microsim.

Werken met 2 simkaarten gaat prima. Het apparaat vraagt netjes welke simkaart je wilt gebruiken en beide kaarten hebben hun eigen settings. Jammer genoeg is de indicatie van gemiste oproepen niet aanwezig (of werkend te krijgen)

Design en bouwkwaliteit
De C3 is geen lelijk toestel, maar heeft ook geen wauw factor.
Vooral in ergelijking met de L520 zie je dat er minder aandacht aan design en afwerking besteed is.

Het toestel voelt met zijn 110g heel licht aan, en door het gebruik van gladde PVC heb je helaas ook de indruk van een héél goedkoop toestel.

Hierdoor ligt het niet zo vast/goed in de hand. Als je het toestel moet openen (om bvb. van simkaart te wisselen, merk je ook dat de cover zeer dun is en dat het vastklikken soms niet helemaal goed gaat.

Een ander naadeel is dat als je de Alcatel in een lader plugt, hij de intensiteit van de backlight drastisch terugschroeft (om burnin te voorkomen)

Aan de voorzijde zit ook nog het notificatie ledje, dit ledje is tijdens het laden zeer dominant aanwezig, en kan zelfs storen bvb. in de auto als ik de C3 als navigatie toestel wil gebruiken.

Scherm
Het 4" TFT beeldscherm geeft een relatief scherp beeld maar de resolutie van 800x480 pixels is aan de lage kant, ook valt het op dat de backlight niet bijzonder goed is. Dit maakt het scherm in zonlicht moeilijk leesbaar. Ook blijkt het scherm relatief krasgevoelig te zijn. Ter vergelijking met de Lumia die dezelfde resolutie heeft, valt op dat het IPS scherm van de lumia beduidend beter is dan het TFT scherm van de Alcatel.

De smartphone wordt aangedreven door een dualcore mediatek MT6572 processor @1300MHz welke voor een relatief nieuw android toestel nogal weinig cpu power heeft en het valt inderdaad op dat het toestel soms lijkt te haperen, of niet alles altijd even vloeiend loopt.

Al bij al zou dit toestel toch ruim voldoende voor mijn doeleinden.
moeten zijn, maar vooral tegenover de Lumia 520 lijkt het toestel zeer traag aan te voelen, gelukkig heeft de C3 de smart start functie waardoor het wel redelijk snel opstart (merkbaar sneller dan de L520)

Internet
De snelheid bij het Surfen is op 3G ruim voldoende, en zeker op Wi-Fi (B,G,N) levert het toestel goede resultaten, pagina's worden voldoende snel geladen en het toestel kan prima dienen als hotspot.

Camera
De Camera is overduidelijk een van de punten waarop bezuinigd is enkel een back side camera met 3,2 megapixels (5 Mpxl voor de single sim versie) en zonder flits, Een front camera? Daar gaan we het zelfs niet over hebben, volgens de website van alcatel enkel voor de single sim beschikbaar. Foto's zijn, tja, laten we zeggen dat je er plaatjes mee kan schieten, maar de C3 moet hier duidelijk zijn meerdere erkennen in de L520

Geheugen
De Pop C3 is voorzien van 512MB ram en 4Gb intern geheugen. Dit is voor android toch echt wel te weinig (wat later ook blijkt), de interne opslagcapaciteit is gelukkig uitbreidbaar via microSD of MicroSDHC kaartjes. Wat wel vreemd is, is dat als je een MicroSD kaartje toevoegd, je dit 2x ziet verschijnen, dit is waarschijnlijk gerelateerd aan de dualsim.

Bloatware
Alcatel is nogal optimistisch geweest voor deze Android phone, want ondanks het beperkte geheugen van 512MB ram staat er toch nogal wal bloatware op het toestel. De meeste kunnen eenvoudig verwijderd of afgezet worden (let echter op met de Viber app) zonder root. Ook is de C3 pop eenvoudig te rooten via One Click Root wat toelaat om bijna alle bloatware te verwijderen en zo optimaler gebruik te maken vanhet geheugen, maar helaas zijn er nog geen goede/betrouwbare custom roms beschikbaar.

De L520 daarentegen laat je toe, zonder het toestel te moeten rooten alle voor geïnstalleerde software te verwijderen.

GPS (offline navigatie)
De GPS op zich werkt goed, duurt wel een paar minuutjes voordat hij een fix krijgt (zonder simkaart) en werkt vanaf dan goed, belangrijk is dat hij niet te warm wordt en zijn batterij niet leegzuigt zoals bij mijn Lumia 920. Ook zijn de speakers van voldoende kwaliteit om de gesproken navigatie duidelijk verstaanbaar te maken.

Eventuele herberekeningen gaan eigenlijk snel genoeg en het scherm is redelijk leesbaar, MAAR probleem is echt de 512MB ram, hierdoor heeft het toestel het zeer moeilijk om te navigeren in bvb. Frankrijk, ~~~~~~~~~~~~~~~[dit kan ook aan de free navigatiesoftware (MapFactor GPS) gelegen hebben] Als je minder data hebt zoals bvb. binnen de Benelux gaat het echter wel goed.

Voorbeeld, het is nagenoeg onmogelijk om in de app, een adres in Frankrijk op te geven zonder dat de app gewoon crashed, je kan dit dan wel via een Google search doen, maar eenmaal de navigatie werkt, mag je eigenlijk niet meer aan het toestel komen, want anders blokkeert de applicatie en moet je zelfs het toestel herstarten. Vergeleken met de L520 en Nokia Maps, is dit echt huilen met de pet op...

Performance Vergelijking:
C3 pop Specs
- 512 MB ram
- 4Gb interne opslag
- 4" Scherm met 800*480 @ 233ppi
- Accu : 1300 mAh
- Gewicht : 110g
- 3.2 Mpixel Camera (No Autofocus, No Flash)
- Dual Core 1.3 Ghz ARM Cortex-A7 processor
- Chipset : MediaTek MT6572
- GPU : ARM Mali 400
- MicroSD Slot
- Android 4.2 (update naar 4.2

Alhoewel het geen slecht toestel is, kan het behalve zijn dual sim functionaliteit niets wat de Lumia 520 niet beter kan, gezien de recente prijsdrop van de L520, zou ik echter iedereen aanraden om die paar euro's door te sparen ipv. hier je geld aan te geven. Het is net iets te budget.

Heb jij ook een Alcatel Touch Pop C3 Dual Zwart?