Xerox XA7-19i Review

Luckeh 23 juni 2006, 2.454 views

Xerox XA7-19i

Pluspunten

• Glasplaat
  • Goed uiterlijk (knoppen en mooie voet)
  • DVI
  • Goede compromis tussen kwaliteit en ghosting

Minpunten

• Ghosting duidelijk merkbaar
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Glasplaat soms wel erg reflectief
  • Levensduur??

Een tijdje geleden overgegaan op de aanschaf van het goedkoopste 19" TFT model met DVI voor het werken naast mijn 19" CRT iiyama pro451. Deze TFT, een Neovo F-419, beviel zo goed, dat ik de CRT enkel gebruikte voor het spelen van games. (Quake3, Call of Duty, Grand Prix Legends en FIA GTR).

De Xerox TFT staat momenteel naast m'n Neovo F-419 TFT scherm, ik gebruik twee monitoren tijdens het surfen en ontwikkelingstoepassingen. Voor deze review is de Neovo F-419 scherm en mijn iiyama CRT meegenomen. De Neovo had bij aanschaf een response tijd specificatie van 25ms, kijkhoeken van 170graden en een 700contrast ratio. Nieuwe modellen hebben een compleet andere specificatie.

Waarom dit scherm?
Omdat ik een behoorlijk eisende gebruiker ben op het gebied van ghosting (ben redelijk die-hard gamer) ben ik op zoek gegaan naar een monitor met zo weinig mogelijk ghosting, maar met een goede beeldkwaliteit. Na lang twijfelen tussen de Benq FP91V+ 6ms (TN overdrive scherm) en deze (MVA overdrive) scherm uiteindelijk voor dit scherm gekozen. Op Regroup heb ik een Benq 8ms scherm getest, hierop viel mij de ghosting redelijk tegen. Opgesomd heb ik deze keus gemaakt vanwege:
- Glasplaat
- 8ms
- uiterlijk
- positieve reviews
- kijkhoek
- contrastratio

Uiterlijk
Bij het uitpakken van de monitor valt gelijk de glazen plaat aan de voorzijde op. De glasplaat is wennen, hij is namelijk *erg* reflectief, veel meer als bij m'n iiyama CRT. Op de doos en nergens op de verpakking staat vermeld dat het een 8ms scherm is. De enige vermelding is "Fast response time".

Pixeldefecten
Dode pixels vind ik gek genoeg niet erg. Mijn iiyama CRT had twee lijntjes (Diamandtron) door het scherm heen, die vielen mij ook nooit op, behalve als ik er specifiek naar keek. Met het schrijven van deze review toch zorgvuldig gekeken naar de pixeldefecten, met een compleet dode pixel en een continue blauwe pixel als resultaat. Dit viel me niet tegen want in andere reviews was hetzelfde getal gangbaar, ik was dus hier op voorbereid..

Bediening en beeldkwaliteit
De bediening is even simpel als de meeste monitoren. De kleurtemperatuur valt helaas niet in te stellen op temperatuur. De RGB kleuren zijn echter wel afzonderlijk in te stellen. In vergelijking met mijn Neovo is de weergave nogal blauwachtig. Wit is op mijn Neovo veel witter, maar zwart is op de Xerox weer veel zwarter. De overall beeldweergave is op de Xerox wel beter als op de Neovo, ik ben van mening dat de kleurweergave vooral in de warmere kleuren beter is.

Ghosting
Ik heb de monitor momenteel geprobeerd op FIA GTR, Quake3 en Call of Duty. Ik heb jaren Quake3 op mijn iiyama gespeeld. Na het testen op de Xerox met verschillende contrast/brightness instellingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het ghosting effect Quake3 spelen voor mij onmogelijk maakt, helemaal op competatief niveau. Vanwege de fletse kleuren in models (hoge contrast in vergelijking met de map) was ghosting overduidelijk aanwezig, op een dusdanig niveau dat ik het onspeelbaar acht.
Call of Duty (CoD) is daarentegen redelijk speelbaar. Ik denk dat in CoD de grijzige levels en models een TFT monitor gunstig uitkomen.
In FIA GTR is ghosting merkbaar, maar niet echt irritant. Het heeft wel een soort van blurry effect heb ik het idee, op plekken waar de contrast tussen het circuit en de berm hoog was was ghosting nog wel goed merkbaar.

In vergelijking met de ghosting op het Neovo scherm (25ms) was de Xerox wel duidelijk beter, maar het moge duidelijk zijn dat een TFT in mijn ogen niet kan tippen aan de CRT kwaliteiten van mijn Iiyama scherm.
Ik blijf dit scherm wel houden, waarschijnlijk met de iiyama als 3e monitor dan.

Update 23 juni 2006
Een jaar en 1 week na de aankoop was daar ineens een plotselinge *poef* die het scherm helaas deed zwijgen. Nu maar hopen dat er nog garantie opzit!

• Neovo F-419 19" TFT monitor 25ms/DVI
  • Iiyama 452Pro 19" CRT monitor
  • Sapphire ATi Radeon x850XT PE
  • AMD 64 3000+ @ stock
  • 1GB Corsair TwinX 3200XXL Pro (2x 512)
  • 2x160GB Maxtor Raid-0
  • Windows XP

Heb jij ook een Xerox XA7-19i?

Als ik het zo lees heb je niet de 8ms versie.
Op de doos moet een kleine 8ms sticker zitten en de code 7 46345 59802 3.Op de achterkant van de monitor staat de fabricagedatum,deze moet Januari 2005 zijn.

Kan je dit aub bevestigen?

Ik heb hier zeker de 8ms versie en mijn ervaringen qua ghosting zijn veel positiever dan jij ze ervaart.
Ik heb de volgende gegevens achterop de monitor:
Product No: XA7-19i
Model No: 900P
Serial No: E98Z5207624
Mfg. Date: FEBRUARY 2005

Op de doos staan de volgende gegevens:
Text onder de barcode:
(7) 46345 59802 (3)
Productcode: LQZ-EGT-N0W324-D
en hetzelfde serial nr. als op de monitor

In vergelijking met mijn 25ms Neovo is hij wel flink beter met ghosting, maar lange van ideaal.
First year warranty includes all parts and labor. The consumer will be responsible for the cost of shipping the product to an Authorized Service Center and Manufacturer will return shipment.

Second year warranty includes parts and the LCD/backlight. Consumer will be responsible for labor charges and the cost to ship the unit to and from an Authorized Service Center.

Third year warranty covers parts only and excludes the LCD/backlight. Consumer will be responsible for the replacement of the LCD/backlight if necessary, labor charges and the cost to ship the unit to and from an Authorized Service Center.

Kon hij nu niet een weekje eerder defect gaan? :(
balen..
hopelijk zijn die shipping en labor kosten niet te veel, heb zelf ook een (8ms versie), en die gaat toch al anderhalf jaar mee.. :)
Die van mij is dit weekend overleden, precies na 3 jaar. Geeft geen teken van leven meer.
Levensduur is dus duidelijk een negatieve eigenschap. :D