Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LB730V Zwart Review

Neo_TGP 10 juli 2014, laatste update op 18 juli 2014, 4.006 views

LG 55LB730V Zwart

In tegenstelling tot de LG 55LB670v heeft dit toestel zo goed als geen backlight bleeding. De beeldkwaliteit is erg goed en ook de ingebouwde soundbar geeft voor een moderne TV een bovengemiddeld goed geluid.

Pluspunten

• Direct Led
  • WebOs
  • Helder beeld
  • Goede 3D weergave

Minpunten

• Montage van de voet is niet heel degelijk
  • Maar 3 HDMI poorten

Na 5 jaar trouwe dienst begon het Samsung plasma toch wel gedateerd te worden. Na bij een bekende een keertje de LG interpretatie van een Smart TV gezien te hebben was ik toch eigenlijk wel aardig over mijn Smart TV aversie heen, de WebOS aanpak die LG gekozen heeft is wat mij betreft een enorme sprong de goede richting op voor het “slimmer” maken van TV’s. Tel daar bij op dat LG inmiddels ook de SDK heeft vrijgegeven voor het ontwikkelen van apps voor deze toestellen en je hebt een potentieel erg mooi systeem. (WebOS introductie)

Gezien het OS op de TV stond de keuze voor het merk dus eigenlijk al snel vast, voorheen heb ik eigenlijk altijd een (niet zo goed verklaarbare) voorkeur voor Samsung gehad. De vorige TV was een Samsung en hebben we dus 7 jaar naar tevredenheid gebruikt, maar Samsung en eigenlijk alle andere fabrikanten blijven wat mij betreft flink achter op gebruiksvriendelijkheid van de TV’s en dan bovenal de extra features op de toestellen.

LG dus, en dan met de beperking dat het toestel in ieder geval WebOS moest hebben, daarbij had ik ook nog de volgende wensen:
  • Minimaal 50”
  • Full HD
  • Zo dun mogelijke bezel (rand)
  • Ondersteuning voor Netflix
Op zich geen schokkend lijstje qua wensen, 50” is een stukje gewenning, de vorige TV was ook van dat formaat en dat beviel eigenlijk wel. Daarbij wordt de TV ook nog eens opgehangen tegen een donkere muur en dan valt het formaat nogal snel in het niet, zeker gezien de muur verder zo goed als helemaal leeg is.

Na de eerste selectie bleven er dan eigenlijk twee toestellen over, de LG55LB670v en de LG55LB730v, beide toestellen zijn 55”(er is geen 50” in deze series), hebben WebOS en voldoen eigenlijk aan al mijn gestelde eisen. De 670v versie is net even iets goedkoper dan de 730v en ik kon zo snel geen grote verschillen tussen de twee modellen vinden, tot ik een klein verschil vond tussen de specificaties op Tweakers.net en de LG website. De 730v blijkt een variant te zijn met direct led, waarbij de 670v edge led gebruikt. Aan de hand daarvan ben ik eens naar wat extra reviews gaan kijken en dan blijkt de 670v in de varianten groter dan 47” bijzonder veel last te hebben van backlight bleeding (witte waas vanuit de hoeken bij donkere beelden). De 730v zou dit probleem met direct led en local dimming eigenlijk zo goed als niet moeten hebben, en dat blijkt ook eigenlijk wel uit de reviews.

Dus de keuze was gemaakt, helaas was het eerste model dat geleverd werd defect en verliep het retourproces verre van soepel. Maar uiteindelijk hebben we het toestel nu twee weken in huis, na een paar dagen testen hebben we hem direct aan de muur gehangen en alles er weer op aangesloten.

Om toch eens te testen hadden we een drietal 3D Blu-Rays gekocht en ik moet zeggen dat ik bijzonder positief verrast was, het beeld is veel scherper dan ik verwacht had en zowel Lieneke als ik hebben eigenlijk zo goed als geen last van vermoeidheid of andere zaken waar je bij 3D op TV nog wel eens last van had.

Over de kwaliteit van het beeld kan ik niet al te veel zeggen, ik heb geen apparatuur om metingen te doen en ik denk dat of je het beeld mooi vind of niet vooral een kwestie van persoonlijke smaak is. Wat mij betreft zijn de kleuren in ieder geval perfect. In de software van de TV zit een korte wizard waarmee je de kleuren goed in kan stellen, daarbij gaat het wat mij betreft niet eens om 100% kleurechtheid, maar bovenal wat je zelf prettig vind kijken, en met de wizard heb je daar ook prima mogelijkheden voor. Tot op heden hebben we nog geen vreemde afwijkingen of problemen met het beeld gezien, backlight bleeding is inderdaad minimaal en het beeld is erg scherp en vloeiend.

Verder werkt het WebOS systeem eigenlijk perfect, in een aantal reviews las ik dat er zelfs mensen het toestel terug gebracht hadden omdat het systeem zo traag zou zijn, maar daar heb ik totaal geen last van. We zijn nu natuurlijk wel weer een aantal updates verder en LG maakt er gelukkig echt werk van het systeem continu te verbeteren. Het is wel waar dat als je erg diep in de instellingen menu’s komt dat het os net even wat langzamer wordt, maar sowieso kom je daar niet zo vaak en die ene keer dat je daar wel bezig bent is het ook geen groot drama dat je soms even moet wachten.

Tot slot nog even kort over de Magic remote, dit betreft een kleine afstandsbediening (die verrassend goed in de hand ligt) die gebruikt kan worden als aanwijzer om door de menu’s heen te bladeren en de knoppen op het scherm te bedienen. Wat mij betreft is ook dit een grote stap vooruit, de numerieke knoppen op de afstandsbediening gebruikte ik eigenlijk toch al niet, dus die mis ik sowieso niet. Verder is de scrol functie erg handig voor het doorlopen van content op onder andere Netflix en dergelijken.

Ik ben in ieder geval zeer blij met de nieuwe aankoop, als de techniek ons niet in de steek laat moeten we hier toch zeker wel weer 7 jaar mee verder kunnen.

Heb jij ook een LG 55LB730V Zwart?

Bedankt voor je review! Ik zit nog te twijfelen tussen de 670, 730 of 870. Naar mijn weten hebben de 670 en 730 beide direct led en de 870 edge led en hebben ze allemaal local dimming. Zie http://www.homecinemamaga.../lg-2014-lcd-led-tv-line/.
Ik vind persoonlijk het uiterlijk van de 670 mooier dan de 730, vanwege de voet(en), maar als de 670 echt geen direct LED heeft dan kies ik misschien toch voor de 730. Ik zou graag zeker weten of de 670 direct led heeft of niet. Blijkbaar denken de bronnen op internet hier verschillend over. Ik hoop dat er iemand is die duidelijkheid kan geven.
De diverse bronnen op internet zijn inderdaad nogal wisselend, de reviews geven in ieder geval wel een aardig beeld van de problemen met backlight bleeding op de 670v van 47" en groter.

Volgens de LG site heeft de 730v LEDPlus (direct led) en de 670v LED

(technische specificaties en dan het kopje beeld).

Over wat LEDPlus nou precies is en of het inderdaad volledig vergelijkbaar is aan Direct Led is weer een ander verhaal, maar daar kan ik eigenlijk geen volledige info over vinden. In mijn beleving heb ik in ieder geval niet het idee dat het een edge led scherm is, dus zelfs als het dat wel zou blijken te zijn hebben ze het in elk geval netjes gedaan :).

De voet van de 730v is niet het sterkste punt, de stevigheid van die constructie laat wat mij betreft ook nog wel wat te wensen over. Verder is het toestel in ieder geval super wat mij betreft.
Bedankt voor je snelle reactie! Aangezien het prijsverschil op foka.nl tussen de 670 en 730 maar 70 is en je bij de 730 ook nog een gratis 28" tv erbij krijgt is de keuze dan snel gemaakt. En ik kan de tv altijd nog ophangen. Heb je toevallig de timemachine functie al geprobeerd? Hoop dat dat een beetje goed werkt icm een usb stick. Dan kan de horizon box eruit, CI+ kaart erin van UPC (ga er van uit dat dat gewoon prima werkt) en heb ik nog maar 1 afstandsbediening nodig. Heb ik alleen geen on demand van upc meer, maar webOS heeft genoeg apps om on demand te kijken. Alleen geen MyPrime, maar zo boeiend is dat toch niet, zeker niet als je ook al Netflix hebt. En hopen dat er ook een HBO app komt!
Ik kijk zelf geen "TV" via het toestel, dus ik heb helaas geen ervaring met de timemachine functionaliteit :(
Ik heb de 670 hier staan en die gaat woensdag terug. Wat een dramatisch beeld. Backlight bleeding zeker bij voetbal wedstrijden goed te zien. Toch maar Sony 55W805b besteld :) :) :)