Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E4200 Review

menonv 10 juli 2014, laatste update op 23 juli 2014, 1.003 views

Linksys E4200

Een late review, waarbij de router een paar jaar geleden is gekocht met oog op de toekomst, maar dat valt toch vies tegen!

Pluspunten

• Stabiel en Betrouwbaar.
  • Stabiel Wireless Signaal.
  • Prestaties
  • Ondersteuning DD-WRT / Webinterface duidelijk.
  • Modbaarheid

Minpunten

• Stabiele Firmware(s)!
  • Hoge prijs
  • Warmteproductie
  • Wireless Signaal wel (te) zwak.
  • Ophangmogelijkheden!

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
De grote (algemene) ervaring
Een late review, maar dat komt omdat ik deze router al een langere tijd (sinds 2012?) in het bezit heb en nu ook echt strak kan testen d.m.v. een glasvezel verbinding 500/500.
Het apparaat heeft me nog nooit in de steek gelaten, tot nu toe... maargoed, daar komen we straks aan toe.

Goed. We beginnen de review in het aanschaf tijdperk. Tijdperkje Ziggo Alles in een Extra, met een heuse snelheid van 90/9 mbit in die tijd. Geen enkel probleem, in die tijd draaide ik DD-WRT met opgevoerde chip en opgevoerd draadloos signaal.
Voor de routingsnelheid weer op orde te krijgen wel moeten terugschakelen naar Linksys Firmware 1.0.02.

DD-WRT draaide daarvoor als een zonnetje, dat er niet van, en ook het overclocken van de chip en het boosten van het wireless signaal was geen probleem. Met veel vertrouwen in deze hangende baksteen :*) , de bovenkant van de router afgesneden en een ventilator -el beunhaas- geinstalleerd :9 . Nooit meer naar om gekeken, altijd stabiel gedraaid.

In 2013 een update van Ziggo naar 120/10, nog steeds geen problemen. :)
Met hoopvolle reviews in het achterhoofd van Smallnetbuilder, en bv. Routershop in het achterhoofd,
A la hier ;

Klaar voor de glasvezel wat komen gaat over een paar jaartjes... toch? :*)

In 2014 gingen we naar 150/15 .. geen enkel probleem voor deze router.
Snelheden werden netjes gehaald, net zoals de nieuwste update in snelheid van 180/18....
Maar.. toch, bleek het daar allemaal te blijven hangen, af en toe 178, 177. Terwijl ziggo altijd strak aan de snelheid heeft gezeten bij mij thuis. :/

En daar was vandaag dan de 500/500 aansluiting van Onsbrabantnet.
Meteen de vaste pc direct op het modem aangesloten, via diverse tests (Ziggo, Speedtest.net Amsterdam Ookla server, Onsbrabantnet speedtest) kwam hier 460/510 uit.

Internet direct via glasvezelmodem.

E4200 Baksteen.
Onze geliefde e4200 baksteen ertussen crash. Router weg, niets meer. Restarten, nog maar een keertje proberen, Crash.
Vraagtekens... waarbij ik ook even moest schakelen... De firmware? Nee toch... Ik draaide nog een oude firmware van 2012... de 1.0.02. Inmiddels maar eens even upgraden dan maar? Ja zeker, 1.0.06 , van mei 2014. We gaan ervoor. :)
Nogmaals een speedtestje dan maar? Ik dacht het niet, crash. :?
Verdomme nog aan toe! via Tmobile op de telefoon een hoop mensen op het internet gevonden via diverse fora dat ze ook niet aan de snelheden komen. :| Sterker nog, met elke nieuwe firmware worden de prestaties bedroevender!

Terug naar 1.0.01 dan maar eens die goed werdt aangeprezen, snelheid stabiel rond de 170/170. :D

Eens naar 1.0.00 (stock firmware) en hoppa, 185/185.

Maar nog verrr weg van de snelheden die werden gehaald direct pc naar het glasvezel modem.
Diverse firmwares nu geprobeerd, ze allemaal in het rijtje van 1.0.00 tot en met 1.0.06.
Onderhand alle firmware's uitgeprobeerd, maar de enige die werken zijn 1.0.00 en 1.0.01

Het blijkt niet te halen met deze router, terwijl dat wel bij de andere websites is getest.
Laat je hierdoor dus niet op het verkeerde spoor zetten en wacht reviews af die door de grotere websites worden geschreven. ;)
Nu is 185/185 wel even netjes, maar toch morgen even naar de winkel rennen voor een nieuwe baksteen, muursteen, whatever te halen natuurlijk. En die ventilator... tja :9~

Wireless Signaal
De sterkte van het wireless signaal van deze router is .. voldoende. Zeker niet sterk! Maar ook weer niet "slecht". Als je hem ontvangt, dan is het ook een stabiel en snel signaal. In bepaalde omstandigheden krijgen verschillende mensen na 10 meter geen signaal meer, denk aan een paar muren ertussen en / of vloer, terwijl de router wel helemaal vrij hangt in een gang.

Het 5Ghz signaal van deze router is belabberd, we zijn op deze locatie te ver van de router verwijderd om hier stabiel gebruik van te kunnen maken. Sterker nog, het is al ver als je na 4 meter het nog ontvangt. Muren meegeteld welliswaar, daar komt het dus totaaaal niet doorheen, dat kun je echt vergeten. 8)7

Maaaar, als je dan ook echt die 5Ghz gebruikt, is het rete snel!;

Via de 2.4Ghz behaal ik tussen de 30-40Mbit down;

USB mogelijkheden / Modbaarheid
Ik moet het toch vermelden, die USB poort was super handig om die ventilator mee te poweren, maargoed, daar was ie niet voor bedoeld. Ik heb er een oude HP Officejet G85 opgehad, werd niet gedetecteerd, en ook een Brother DCP-357C opgehad, zelfde probleem, terwijl hiervoor kennelijk wel ondersteuning was als printer service.
Ik heb de functionaliteit niet uitgeprobeerd qua netwerk schijf.

Heb jij ook een Linksys E4200?