Specificaties 60" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE60F6300AW Zwart Review

Retaliator 10 juli 2014, laatste update op 10 juli 2014, 706 views

Samsung UE60F6300AW Zwart

Prima kwaliteit voor deze prijs, aanrader wie een grote TV zoekt en toch niet teveel wil uitgeven. Het ontbreken van 3D is voor mij geen probleem (gebruik het niet en ben niet onder de indruk van 3D)

Pluspunten

• Zeer degelijk toestel, helemaal gezien de prijs!
  • Prima kleurweergave
  • Goed prestaties in games (wel even de instellingen zelf aanpassen)
  • Instellingen per poort te configureren (snelheid gewenst voor de console en kwaliteit voor TV-weergave)
  • Werkt goed samen met mijn Samsung-soundbar (ik kan alles bedienen via de TV)
  • Smalle schermrand en mooie zwarte poot

Minpunten

• Nog geen minpunten ontdekt

Prijs en featureset
Ik zocht een 60" TV voor een redelijke prijs. Ik zag een reclamespotje van Mediamarkt op TV. Slechts 999 euro voor deze Samsung. Bij Mediamarkt was hij helaas uitverkocht, maar Saturn (zelfde concern) had hem nog staan (natuurlijk voor dezelfde prijs).

3D vind ik persoonlijk nutteloos en dat was het enige wat deze televisie niet heeft. Verder is het toestel voorzien van alle gemakken en opties (zie specificaties). Ik had als eis dat ik er eenvoudig een soundbar op kon aansluiten en vervolgens mij de afstandsbediening van de TV kon bedienen. Deze mogelijkheid is aanwezig, dus het feest kon doorgaan.

Vormgeving
Veel toestellen vind ik niet erg mooi (vaak dikke randen en lelijke speakers in het zicht). Dit toestel is erg strak en heeft geen toeters en bellen in het zicht. Dikke plus dus (in mijn geval, maar smaken verschillen). Er zit een zwarte poot onder dit model. Ook dit vind ik persoonlijk mooier dan zo'n opvallende zilveren poot. Een zilveren poot past ook niet bij mijn stijl in huis, dus weer een pluspunt.

Dit is een no-nonsense toestel. Gewoon strak, elegant en modern.

Beeldkwaliteit
Ik speel veel games (PS3) en kijk verder voetbal en films op het toestel. Het is belangrijk dat ik lang naar het toestel kan kijken zonder moe te worden (het beeld van sommige TV's kan erg vermoeiend voor de ogen zijn, door wat voor reden dan ook). Ik heb bij films en voetbal geen last van moeheid. Met games is het verschillend (ligt aan de games). Sommige onrustige games zoals GTA V kunnen nog wel eens vermoeiend werken (flikkerende beelden). Maar omdat ik dit nooit langer dan 3 uur achtereen speel, gaat het prima. CoD BO2 is alweer stukken rustiger aan de ogen.

De kleuren zijn prima en de helderheid is goed. Bij games heb ik de helderheid statisch ingesteld, bij TV-kijken gewoon dynamisch (het toestel kan heel goed bepalen wat een prettige helderheid is in verschillende situaties). Ik heb niks veranderd aan de instellingen verder. Alleen voor HDMI1 dus de helderheid statisch gemaakt en motion+ uitgezet (en alle andere engines). Dit levert alleen maar controllerlag op.

Ghosting heb ik nog niet geconstateerd (wel goed op gelet), dus dat zit wel goed. Pixeldefecten heb ik niet, maar ik weet niet hoe dit is na lang gebruik (ik verwacht geen problemen, nog nooit pixeldefecten gehad na langere tijd). Of het scherm gevoelig is voor inbranden weet ik niet, er zitten een aantal veiligheidsmaatregelen op (scherm dimmen na 2 uur wanneer deze niet wordt gebruikt of een stil beeld vertoond en na 4 uur wordt het scherm uitgeschakeld). Hier heb ik niks aan gewijzigd.

Voor mij is dit een super koop geweest. Ik wilde voor een schappelijk bedrag een grote TV die lange tijd mee kan. Ik verwacht geen enkel probleem met dit toestel en ben onder de indruk van de kwaliteit.

Mocht je er over nadenken om dit toestel aan te schaffen? Ik raad hem zeker aan. Mocht je vragen hebben (het is maar een korte review) kun je me altijd een DM sturen. Ik beantwoord je vragen graag.

Heb jij ook een Samsung UE60F6300AW Zwart?

Welke soundbar gebruik je bij deze TV?
Deze: pricewatch: Samsung HW-F450

Geeft prima geluid in games en bij films/TV. Ik had eerder altijd wat zwaardere setjes, maar omdat ik in een appartement woon en mijn buren niet wil terroriseren is dit dik genoeg. ;) (ik moet nog steeds om het geluidsniveau denken)

Dankzij Smart On kan ik de soundbar met de TV bedienen:
Smart On
When used with a Samsung TV*, you will be able to power on the AudioBar and control the volume right from the TV remote.
*Smart On is only available with Samsung 2013 TVs

Bron: http://www.samsung.com/us/video/home-audio/HW-F450/ZA

Komt erop neer dat de speakers van de TV niet gebruikt worden en de soundbar het geluid weergeeft. Je hebt dus gewoon 1 afstandsbediening en je bedient het toestel precies hetzelfde als wanneer je geen soundbar gebruikt. Erg handig en de reden dat ik de soundbar en TV van hetzelfde merk heb gekocht. :)
Nog steeds tevreden met deze tv?

Hoe vind je voetbal op deze tv? Last van rare vlekken van het veld?
Bij voetbal heb ik helemaal nergens last van. ;)

De kleuren zijn wel vrij fel (grasmat is echt groen en de spelers vallen goed op), maar ik heb geen last van vlekken of storend beeld. Ik heb de TV nog steeds op standaard instellingen voor TV kijken. Je kunt natuurlijk de sportmodus aanzetten, dan is het beeld iets minder intens (al vind ik het juist fijn om naar een kleurenfestijn te kijken, houdt me wakker). ;)

Ik zit op behoorlijke afstand van de TV (minstens 4,5 meter) en ik kan alles goed volgen en verlies de bal niet uit het oog. Ook scores en tekst tijdens de wedstrijd is goed te lezen. Iemand met slechter zicht kan ook prima alles zien op dit scherm (getest met familieleden die een bril dragen, zonder bril naar het scherm kijken is te doen voor mensen met een sterkte van -1,5).

Beeld is erg vloeiend bij TV kijken en vooral sport. Ik heb de wedstrijden van Oranje lekker scherp kunnen beleven. :)