Samsung LE52A756 Rood, Zwart Review

bjhansma 25 februari 2009, 4.507 views

Samsung LE52A756 Rood, Zwart

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Netwerkpoort
  • Design
  • Eenvoudige interface

Minpunten

• Prijs voor sommigen
  • Beeldkwaliteit met digitenne (hoewel dit natuurlijk komt omdat digitenne crap is)

Waarom?

Ik was al een tijd aan het kijken naar een nieuwe tv. De 32 inch sony bravia breedbeeld (65 kilo bakbeest!) mocht van mij de deur uit en het was tijd voor vervanging ;). De eerste dingen waar ik aan zat te denken waren de afmetingen en het doel waarmee ik het zou gaan gebruiken.

De maat:
Ik ben iemand die niet snel tevreden is met mijn aankopen jammer genoeg waardoor ik achteraf vaak spijt heb dat ik niet iets beters/groters/snellers heb gekocht. Om dit euvel te voorkomen ben ik me meteen gaan richten op 50 inch of groter.

Het doel:
Aangezien ik niet in het bezit ben van een blu-ray speler of andere home-cinema apparatuur ben ik vooral op mijn pc aangewezen om mijn tv aan te sturen. Verder kijk ik er ook nog wel eens tv op (digitenne). Doordat ik het voor mijn pc zou gebruiken en daar via HD content zou downloaden en spellen etc zou afspelen ben ik voor lcd gegaan. Dit deels omdat LCD’s geen inbrandverschijnselen vertonen maar ook zeker omdat plasma’s doorgaans dubbel zoveel energie verbruiken dan lcd’s. Doordat ik voor lcd ging groter dan 50 inch kwam ik automatisch op 52 inch. Zodra je namelijk boven de 52 inch zit kom je in een niche markt waar je 1000en euro’s extra betaald voor een paar extra inch.

Eerste indruk

Wow, Jezus, Kolere, wat een ding. Echt de koerier stond voor de deur en dat pakket was zo groot dat ik bang was dat die niet door mijn deur zou passen. Gelukkig viel dat uiteindelijk mee en stond het pakket zo in mijn huiskamer (die ineens een stuk kleiner leek door de aanwezigheid van dat beest). Snel de koerier betaald( onder rembours) en de deur uitgebonjourd zodat ik aan de slag kon ;).

Toen ik de doos open deed bleek de tv wat kleiner als dat die leek zonder de doos open te maken maar dat was te verwachten anders had ik wel een 60 inch gekocht. De tv is zeer netjes en beschermend ingepakt aan alle kanten. De accesoires die worden meegeleverd bestaan uit twee afzonderlijke pakketjes. 1 pakketje bevat een bijbel van een handleiding en een cd’tje met software(geen kalibratiesoftware). Het andere pakketje bevat de luxe afstandsbediening en de voedingskabel. Verder geen andere accesoires zoals een hdmi kabel of iets dergelijks, een beetje karig eerlijk gezegd voor een toestel van bijna 2000 euro.

Toen de tv uiteindelijk stond moest ik bijna een traantje wegpinken :’), wat een mooi apparaat, echt zeer mooi design naar mijn mening. Ziet er zeer classy uit. Hierover zometeen meer in vormgeving.

Eerste indruk

Afstandsbediening TM98B
Batterijen, AAA type AAA
ANT- kabel Nee
Voedingskabel Ja

Een aantal features die ik moet benadrukken in dit toestel:
- De aanwezigheid van een USB hub (voor bijv. Externe hd of mp3/4 speler)
- De aanwezigheid van een internet hub die DLNA ondersteund en simpele feeds ondersteund via Yahoo (kan tevens op het netwerk worden aangesloten voor het afspelen van bestanden)
- 240hz technologie

Energie

De Samsung a756 is vrij zuinig te noemen, waar de meeste 52 inch lcd modellen tegenwoordig 300 watt of meer verbruikt heeft deze tv een maximaal verbruik van 230 watt. Zelfs Samsungs eigen 6 serie die ouder is en de 8 serie (slimline versie van a756) verbruiken 300 watt wat aanzienlijk meer is voor vrijwel dezelfde tv.
het verbruik is belangrijk in mijn eigen afweging aangezien het apparaat regelmatig aanstaat. Dit was ook een van de redenen dat plasma afviel omdat deze op 50 inch rond de 600 watt zitten met gebruik.

Aansluitingen aan de achterzijde

aansluitingen achterzijde

Aansluitingen aan de zijkant

aansluitingen zijkant

Eigen ervaring in combinatie met

PC

Films
In principe is deze tv voor mij pas tot zijn recht gekomen toen ik de hdmi kabel aansloot. Ik heb eerst een film gekeken om te kijken wat deze tv voor mij in petto had. Hiervoor heb ik de film ‘The incredible Hulk (2008, Edward Norton)’ in 1080p (Full HD) opgezet. Prachtige film opzich en al helemaal om te tonen wat deze film kan. Ik heb hiervoor media player classic gebruikt omdat alle andere programma’s (VLC player, PowerDVD, WMP 11) het lieten afweten.
Zodra ik deze film opzette viel mijn onderkaak al bijna op de grond van verbazing, Wow wat een beeld. Het was zo mooi, zoiets had ik na mijn subjectieve gevoel op dat moment in de bioscoop nog niet eens gezien. Zodra het eerste actiestukje zit afspeelde had ik echt het gevoel alsof ik persoonlijk gehulksmashed werd. In ieder geval zeer bevestigend en geruststellend moment die mij echt vrede gaf met mijn aankoop.

The incredible Hulk in 1080p (jammergenoeg is de camera ontoereikend om de kwaliteit weer te geven)

Hulk Smash!

Games
Met games was het ook erg leuk om erachter te komen wat zo’n tv en zo’n formaat toe kan voegen aan je ervaring. Ik heb er tot op heden 2 games op geprobeerd. Mirrors edge & Crysis warhead. Zodra een game werd opgestart kon meteen de resolutie omhoog van 1680 x 1050 naar 1920 x 1080. Het was vooral met mirrors edge heel erg mooi om op zo’n groot beeld over de daken te rennen en de ervaring op te doen. Maakte in ieder geval een veel betere indruk dan op 22 inch wat ik tamelijk saai vond. Mirrors edge is ook meer geschikt voor gigantische schermen naar mijn mening ;) maar goed. Crysis warhead ook zeer mooi om te spelen en gaf ook een magnificatie van de ervaring die ik op mijn 22 inch had beleeft. Wat me ook opviel was dat het beeld op mijn tv veel mooier was dan wat mijn 22 inch scherm gaf qua kleuren en dergelijke.
Ik ben momenteel speciaal al wat spelletjes aan het downloaden die ik graag op 52 inch zou willen meemaken zoals Supreme commander en Fear 2. Ook zou ik american mcgee’s alice graag eens willen proberen hoewel die minder mooi uit de verf zal komen :P, dat word pixels tellen.

edit 18/02/2008
Kanttekening in combinatie met pc
Nou is er 1 minpuntje waar ik me momenteel aan stoor; bij het aansluiten van een pc(normale pc en eee pc) op de tv word niet het complete scherm gevuld word. Het snoept aan alle kanten zeg maar 1/2 tot 1 inch weg. Hierdoor ga je van 52 naar 50 inch zeg maar. Misschien dat dit te maken heeft met een instelling maar ik had hetzelfde op mijn voorgaande tv en heb het toendertijd niet op kunnen lossen. Als iemand een oplossing voor heeft, vermeld dit alstublieft in de reacties.

edit 25/02/2008
Oplossing kanttekening in combinatie met pc
Uiteindelijk heb ik met behulp van de comments het probleem opgelost. Via ATI catalyst control center kon ik uiteindelijk zowel op extended desktop en clone modus de volledige 52 inch benutten. Om dit te bewerkstelligen moest ik eerst zorgen dat zowel mijn monitor als mijn tv op 1920 x 1080 ingesteld stonden. Hierdoor gaat mijn monitor boven zijn native resolutie werken (scrollen dus, mildly irritating).

Nadat deze settings zijn ingesteld kan ik de scaling options bewerken bij opties. Deze balk gaat van -15 tot 0. deze stel ik in op ongeveer -3 en het scherm past als gegoten ;).

Mirrors Edge op 1080p alle settings op ultra high

Mirrors Edge

Crysis Warhead op 1080p en alle settings op high

Crysis Warhead

Eee PC
Middels VGA had ik ook mijn 1000h eee pc aangesloten. Dit gaf ook prima beeld. Apparaatje zette zo 1080p op mijn hdtv. Vervolgens paar filmpjes afgespeeld (SD axxo’s en dergelijke) en een beetje internetten. Prima resultaat. Enkel geen hd playback maar dat lag bij de eee pc.

Eee pc en TV in een foto

Micro pctje en The beast

Digitenne
Hier ben ik snel over uitgepraat. Ik had alles aangesloten en kreeg in de eerste instantie geen beeld. Bleek dat ik de antenne er niet in had gedaan, fout gecorrigeerd, vervolgens beeld. Gadverdamme wat was dat lelijk. Echt de pracht en praal van The Hulk in verhouding tot dit gewrocht van een beeld wat KPN tv durft te noemen. Ik heb acuut besloten digitale kabel te nemen en de digitenne voortaan maar achterwege te laten. Keek toch al niet zoveel tv. Nou is het natuurlijk wel zo dat digitenne niet bedoelt is voor 52 inch schermen maar goed.

Meh, digitenne

gadverdamme

Geluid

Het geluid van dit toestel is van goede kwaliteit ten opzichte van andere flatscreens. Er zitten 2 boxen in en een subwoofer. Wonder boven wonder weet deze toestel daadwerkelijk bass te creeren en is het geluid over het algemeen prima. Desondanks laat ik het serieuze werk liever over aan mijn z-5500 :D.

Een van de stereo(surround) luidsprekers

luidspreker

Kleurweergave

De kleurweergave van dit toestel is zeer goed te noemen. Ik heb een aantal standaardinstellingen gewijzigd op advies van een andere review op het internet. De backlight heb ik wat omlaag gedaan. De zwartwaarde van dit toestel is zeer goed te noemen ten opzichte van andere panelen. Zwart ziet er erg zwart uit. Dit is bijna vergelijkbaar met een LED of plasma toestel. Er zijn veel mogelijkheden om het paneel in te stellen naar eigen wens maar ik moet er nog een kalibreerdvd tegenaangooien om alles perfect te krijgen.

Contrast en helderheid

De dynamische contrastinstelling laat ik uit op dit toestel totdat ik de kalibreer sessie heb gedaan. Mede op advies van een review op internet. Het ziet er echter standaard al verschrikkelijk goed uit, het is alleen mijn eigen perfectionisme waarom ik het wil gaan kalibreren. De helderheid komt ook erg goed uit de verf. Explosies en dergelijke zien er erg mooi uit en veranderen je woning echt even in een inferno. Ik had op bepaalde momenten echt het idee dat mijn tv daadwerkelijk in de fik zouden vliegen maar goed dit valt ook weer een beetje onder kleurweergave.

Kalibreersessie

Aangezien Samsung geen kalibreer software mee heeft gestuurd heb ik op internet rond gespeurt naar een solutie. Ik kwam vervolgens op de dvd ‘Jenna Drey’s Easy-To-Use HDTV Calibration Wizard’ van Microsoft en het ISF (image science foundation). Zeer simpel en toegankelijke wizard gepresenteerd door een aantrekkelijke blonde dame zodat je je aandacht erbij houd. Het geheel word gepresenteerd in Jip & Janneke taal voor de leken onder ons dus prettig om mee te werken. Zelfs de werking van de pauzeknop op je dvd speler word uitgelegd voor het geval het allemaal net iets te snel gaat. (lol @ plaatje van pauzeknop tijdens dvd).

Intro van kalibratiedvd met country zingende blondine als narrator

Blonde doos doet docu

alle settings genoemd zijn op schaal van 0 tot 100.

Settings screen

settings

Is your Black Black?
Het eerste deel toont een man met een zwart shirt en een iets minder zwart overhemd. Daarboven is een zwart bovenvlak met een bewegende kruis. De bedoeling is om wel het verschil tussen de twee zwarte kledingstukken te zien maar ook om het kruis te doen verdwijnen. Hierdoor heb ik mijn brightness verschoven van 50 naar 33. Dit verbeterde het beeld significant.

Is your White White?
Hierbij werd een man met een wit shirt getoond met witte knoopjes. Het doel is hierin om het contrast zo in te stellen dat de detail niet verdween in het wit maar dat het ook niet te wit zou worden waardoor het verschil zou vervagen. Dit beeld werd vervolgens afgewisseld met het voorbeeld uit ‘Black is Black’ om te zorgen dat brightness en contrast goed op elkaar afgesteld waren. Hierdoor is mijn contrast van 95 naar 90 verplaatst.

Are your pictures Colorful enough or way too colorful?
Er werden 3 dames getoond die op verschillende manieren opgemaakt waren. Pale (bleekjes), normal, Glowing(rossig). De bedoeling was om de color (kleur) optie hiermee te kalibreren. Deze stond echter al op de juiste setting. Ik denk dat er een speling van 5 was die naar eigen smaak kon worden ingesteld als je de dvd volgde. Ik heb daarom 50 gedaan ipv 45 of daartussen omdat ik zelf wel houd van wat vollere kleuren.

Is your tv sharp?
Hierbij werden er twee keus getoond, een zwarte en een witte. Ik moest mijn sharpness instellen totdat de lijnen scherp waren. Geadviseerd werd de scherpte zo laag mogelijk te houden zolang de grenzen van de keu niet wazig werden. Het was vrij lastig te onderscheiden vond ik in deze setting dus ik heb hem op 50 gehouden wat een prima resultaat gaf.

Am I fat?
Hierbij werd gekeken of je aspect ratio goed is. Door middel van het kijken of ballen echt rond zijn en een picture met een picture in picture op 1 beeld. Hierbij werd gekeken of alle 4 hoeken klopten. Dit was standaard in orde.

Conclusie kalibreersessie
Ik moet zeggen dat ik had verwacht dat het uitgebreider zou zijn maar goed. Heb toch een paar opties kunnen verbeteren middels deze dvd. Verder was het ook lekker eenvoudig om te gebruiken. Een aanrader voor iedereen met een HDTV! Aangezien niet iedere fabrikant hun tv’s met prima settings meelevert zoals deze tv.

Ghosting

Ghosting is een fenomeen wat in deze tv niet zichtbaar is. Ik heb hier misschien geen deskundig oog in maar naar mijn mening heeft deze tv dit niet. Dit word mede ondersteund door het feit dat deze tv 240hz technologie gebruikt waardoor beelden veel vloeiender lijken te gaan. Ik heb zowel bij het spelen van games als bij films geen ghosting tegen gekomen.

Pixeldefecten

Non existent, verwacht het ook niet bij een dergelijk high end model maar wie weet. Ik heb de tv net een paar dagen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Bij een tv van ongeveer 20 kilo en bij een formaat 1 bij 0,7 bij 0,25 is het vrij belangrijk dat de tv degelijk gebouwd is. Ik moet zeggen dat deze tv zeer stevig aanvoelt, geen gekraak bij het verschuiven, alles zit goed vast. De voet onder de tv is ook vrij groot in oppervlak waardoor de tv zeer stevig op zijn plaats staat. Het is vrijwel onmogelijk het ding om te duwen zeg maar.

De afwerking is ook zeer netjes, alles is zeer smooth en ziet er goed uit. Geen enkel slordigheidje of ontwerpfoutje te ontdekken. Geen uitstekende dingen of iets dergelijks, enkel de tv en zijn aansluitingen.

Vormgeving

De TV
Een van de redenen dat ik voor samsung heb gekozen is omdat ik vrij gecharmeerd ben van de red glow designlijn van hun. Het zwart met rode (overigens vrijwel onzichtbaar rood, hoewel internetplaatjes anders doen vermoeden) staat erg mooi in menig huiskamer.

In 1 foto (moest flinke afstand nemen :P )

overview

Het paneel is omringd met een glanzend zwarte rand met daarbuiten een rode gloed, het uiterste randje is doorzichtig glas, het geheel geeft een erg mooi effect (respectievelijk mijn subjectieve mening natuurlijk ;) ). Achter loopt het geheel een beetje schuin naar iets smaller als de voorkant, dit geeft het geheel minder een ‘ik heb een vierkant blok in mijn huiskamer’ gevoel. Aansluitingen zijn mooi weggewerkt in een uitsparing achterop en in de zijkant.

De mooi afgewerkte rand van het paneel

rand

Tenslotte zitten er rechtvooronderin het paneel touchsensitive knopjes weggewerkt. Deze zijn onzichtbaar op het moment dat je ze niet gebruikt en ze lichten op op het moment dat ze wel in gebruik zijn.

Mooi maar je gebruikt het niet echt

touch me

Nou moet ik zeggen voor een ieder die een dergelijke tv overweegt. Ik besef me nu heel goed dat eenzelfde tv van 42 inch beter zou staan in combinatie met mijn interieur maar goed dat offer ben ik bereid te maken voor de kijkkwaliteit die bij mij hoger in het vaandel staat. Desondanks het is echt een monster in je huiskamer.

De afstandsbediening
De afstandsbediening is ook vrij mooi vormgegeven. Er zit achter elk knopje verlichting die handmatig in te stellen is. Ook zit er een handig draaiknopje op met een mooi red glow accentje erin.

Lichtje uit

zonder licht

Lichtje aan

met licht

Ach ja de prijs, Ik vind dat samsung een zeer schappelijke prijs hanteert voor hun 52 inch panelen. Ze zitten qua kwaliteit boven LG en qua prijs ook enigzins. In vergelijking met de andere fabrikanten echter zijn ze relatief goedkoop. Ik wou eerst de a656 van Samsung halen voor 1600 euro ongeveer en daarin heb ik dus een afweging gemaakt. Echter is deze tv is zeker zijn extra geld waar door de toevoeging van de volgende dingen;
- 240hz technologie
- 70:000 contrastratio tegenover 50:000 van a656
- Netwerkingang
- Naar mijn mening beter design dan a656

Ondanks het feit dat deze tv een rib uit het lijf is heb ik tot nog toe geen moment spijt. De grote ben ik inmiddels aan gewend en ik ben zeer blij dat ik niet heb bespaard op afmetingen. De beeldkwaliteit icm met de pc is fenomenaal te noemen. Ik ben bang dat ik nooit meer tevreden ben met lager dan 1080p want het is echt een feest om een film op deze manier te beleven. Games worden leuker met een factor 5 bij het spelen op een dergelijk scherm. Het grote formaat en betere beeldkwaliteit dragen hieraan bij.
Digitenne is minder maar goed dat licht meer aan het product dan aan mijn tv. Ook het geluid is aanhoorbaar met deze tv en stukken beter in verhouding tot andere flatscreens.

Kortom; Twijfel je om een 52 inch tv te kopen en ligt dit in je budget. Haal deze tv, je krijgt absoluut geen seconde spijt(tenzij je eerste ervaring digitenne is dan kan je even schrikken totdat je een fatsoenlijke pc of mediaspeler hebt aangesloten).

Nog een foto

algemeentje

Ter vergelijking ;) (a4 formaat tijdschrift)

relatief gezien

De camera gebruikt is van slechte kwaliteit dus kwaliteitsfoto’s die moesten aantonen van de beeldkwaliteit moet je met een korreltje zout nemen. Ik heb een nokia 6600 gebruikt om foto's te maken :P

Verdere verzoeken of vragen kun je zetten in de reacties.

Edit: er komen nog foto's gemaakt met een echte camera naar verloop van tijd. Deze foto's zijn ontoereikend om een goed beeld te geven van deze tv.

• Hp w22 inch
  • Sapphire HD4870 GDDR 5
  • Logitech z-5500
  • Digitenne

Heb jij ook een Samsung LE52A756 Rood, Zwart?

Wow, vooral op de laatste foto zie wat een monster die TV eigenlijk is..!!
En ik moet je wel gelijk geven, Mirrors Edge is een groot-scherm spel :p

Mooie review !

Je foto met de EEE/MicroPC werkt wel niet bij mij ?
ja echt he, ik zag die foto ook terug en schrok ook een beetje :P

.l Ik zal kijken wat ik kan doen om de defecte link te repareren

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 16 februari 2009 19:22]

Zeer goede review! Foto's zijn wat wazig, maar alles is wel goed en duidelijk te zien. ;)

Ik zelf heb een 60" scherm met digitale televisie (DVB-S) en daarop merk ik ook helaas dat het beeld van mindere kwaliteit is, maar dat komt natuurlijk omdat het beeld vergroot moet worden en dan neemt de kwaliteit af. Ik heb wel een HD ontvanger waarop ik enkele HD-kanalen kan zien en dan is het beeld natuurlijk prachtig :D
is dat kabel hd televisie? ik zit namelijk te overwegen of ziggo of tele2 tv. Ik heb alleen slechte dingen gehoord over tele2 tv. Daarbij is ADSL internet mij tot op heden slecht bevallen :/ . om over digitenne nog niet eens te beginnen
Als ik jou was zou ik een HD-Decoder met een ziggo abonnement nemen. HDMI aansluiting op de decoder en keuze uit genoeg zenders.

Schotel is natuurlijk ook mogelijk, en ook modellen met HDMI.

Edit: Ik dacht dat de 7-serie LED-backlight en een blauwe rand had :?

Ow dat is de 786 serie :)
Voorbeeld: Samsung LE40A786

[Reactie gewijzigd door de_harde_kern op 18 februari 2009 16:22]

Zou eens aan een schotel antenne gaan denken :)
Goed en zuiver beeld ook op de HD kanalen echt super dat schotel gebeuren :)
ja dat is opzich ook een optie. Ben dan alleen wel benieuwd naar de kosten in zowel 1e aanschaf en abbonementskosten.
Je bent gelukkig enthousiast over je nieuwe lcd,

Heb je niet de detail afstellingen gebruikt met het afstellen van je tv? in welke modus heb je alles afgesteld?

Ik zelf heb me tv laten calibreren en ja ik had een zeer detailrijk beeld.

Heb je ook een bleu-ray speler al om een beeld 1 op 1 te kijken?

Ik zelf raad een hd box aan als je in een gebied van upc zit.

verder wens ik je veel genot van je aanschaf.
Ik heb wel de detail instellingen gebruikt echter waren die niet echt nodig naar mijn mening stond standaard wel redelijk ingesteld.

De modus waarin ik dit alles gedaan heb was standaard, dit werd geadviseerd op het moment dat je overdag ging kalibreren.

Wat betreft blu-ray speler, ik zou het wel willen proberen maar het maakt geen enkel verschil met een rip van het internet. het is in feite hetzelfde bestand.

ik zit qua tv dus nog te twijfelen tussen kabel of schotel, either way geen VOIP TV of digitenne iig. Heb slechte ervaringen met zowel ADSL als digitenne.
Afgezien dat kabel van Ziggo in de meeste gevallen in SD kwaliteit en resolutie uitzendt, is het prima te doen! Het ligt ook aan de kijkafstand. Ik heb bijvoorbeeld een 37" LCD in mijn kamer staan en kijk daar vanaf mijn bank op ongever 2 meter afstand. Maar ik heb ook een 26" LCD op de muur boven mijn bed hangen, met soortgelijke afstand.

Op de 26" ziet het beeld er superscherp uit, en op de 37" zie je toch dat het een SD uitzending is.
ja maar goed. als ik kabel neem van ziggo (de normale variant) dan kost mij dat 15,95 geloof ik. De kwaliteit van kabel is waarschijnlijk even slecht op dit formaat tv. Dat is ook gewoon deels doordat het niet gemaakt is voor het formaat tv.

Eigenlijk zit 32 inch op het randje tot wat aanvaardbaar is voor varianten als digitenne en analoge kabel.
Ik heb het dan ook over digitale televisie met decoder. analoge kabel is 10 keer niks.
Leuke review. Mooi om te lezen hoe je reactie is bij het uitpakken:)

Ik ga volgende week ook een 52inch samsung bestellen maar dat een type lager. Vindt het verschil in kwaliteit te weinig ten opzichte van de prijs.

Vindt het trouwens wel jammer dat er een rode gloed in de rand zit. Had me liever compleet zwart gehad (omdat me meisje eigenlijk geen rood in de woonkamer wil:) )
Tja ik denk dat je wat beeldkwaliteit gelijk hebt omdat beide tv's gewoon erg goed zijn. Toch word er beweerd dat er wel degelijk verschil is in beeldkwaliteit tussen de 6 en 7 serie. Het daadwerkelijk verschil in (beeld)technologie is volgens mij het volgende;

- 240hz technology ipv 100hz (hoewel het verschil waarschijnlijk onmerkbaar is)
- 70:000 dynamisch contrastratio ipv 50.000

Verder zijn er ook andere redenen om meer geld uit te geven;

- Ethernetpoort
- Beter design vind ik zelf (rood valt trouwens bijna niet op tenzij de zon erop schijnt oid.

Trouwens, als je een hekel hebt aan de rode accentjes en liever zonder accenten wil kun je elke andere willekeurig model kiezen binnen deze serie en dan heb je geen rode accenten ;).

voorbeeldje:
Ik heb zelf de LE40A552 (fullHD) omdat ik de 6 en 7 serie kwa beeld niet veel beter vond en daarnaast moet je van de rode gloed houden. Ik hou persoonlijk ook gewoon van pikzwart.
Ben tot nu toe zeer tevreden, heb hiervoor een LE40S81 (HDReady) gehad.
Duidelijke review en veel plezier :)
ps. Een PS3 is wel een must met zon beeld ;)

[Reactie gewijzigd door K3ke op 16 februari 2009 13:41]

Zie opmerking hierboven over rode gloed ;)

Wat betreft een PS3. Tja ik sluit mijn pc erop aan dus dat is de ultieme console lijkt me ;). Enigste reden waarom ik zou overwegen om een console te halen is voor vechtspelletjes en het gemak van een blu-ray speler.

Anderzijds gebruik ik nooit blu-ray maar download ik die rechtstreeks van het internet (wat wel weer een eeuwigheid doet jammergenoeg :( )
Digitenne gaat weg want je keek toch al weinig tv en dus neem je (duurdere) kabel tv?
Ik mis de logica even :+ kan het me wel voorstellen, denk dat NL1/2/3 nog wel meevalt maar dat de rest echt minder is.
Zou het wel eens willen zien, nou nog iemand ontmoeten met een flinke tv....
ik denk dat ik meer tv ga kijken als de kwaliteit beter is ;) daar komt het een beetje op neer denk ik. + ik heb een vriendin die veel tv kijkt.
Kanttekening in combinatie met pc
Ja, dit is weg te halen mits aangesloten middels HDMI. Ik ben een keer heel het menu doorgespit om de optie te vinden (bij een LE656-nogwat). Ik weet even niet waar het zit, maar de optie is er.
ik heb het niet kunnen vinden. enkel een optie met aspect ratio maar de optie waar die op stond was het beste (16:9)
Mooie review :) lekker uitgebreid
Maar mag ik vragen waarom je niet voor de Led-backlight versie bent gegaan? Dat lijkt me toch meer futureproof of niet?
Nou dit heeft te maken met de prijs. De reden dat mensen led backlight nemen is ivm zwartwaarde en energieverbruik als ik het me goed herriner. Deze tv heeft zeer goed prestaties wat betreft zwartwaarden en is ook vrij zuinig met een max verbruik van 230 watt ;)

Volgens mij heeft alleen de 9 serie led backlight en die is een stuk prijziger. Ik zat toch mezelf grenzen te stellen hoeveel ik uit zou geven voor een tv en wou 52 inch voor max 2000,- euro.