Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LB870V Zwart Review

TsuranyTestpanel 9 juli 2014, laatste update op 9 juli 2014, 3.070 views

LG 55LB870V Zwart (Testpanel)

Qua beeldkwaliteit scoort hij goed maar niet beter dan concurrenten. TV moet het hebben van WebOS en dat ziet er zeer gelikt uit maar komt met een aantal problemen zoals haperingen en schoonheidsfoutjes in diverse menu’s. Een paar weken langer testen en ontwikkelen zou een beter product hebben afgeleverd.

Pluspunten

• WebOS heeft potentie
  • Aantrekkelijk design
  • Allround goede beeldkwaliteit
  • 3D werkt overtuigend
  • Magic Remote

Minpunten

• Montage lastig
  • Design komt met beperkingen
  • WebOS niet goed afgewerkt
  • Beeldkwaliteit niet beter dan concurrentie

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Introductie
Deze tv is ter beschikking gesteld aan mij door LG en Tweakers.net. Ik ben als gelukkige uitgekozen om deze tv te mogen testen. Als tegenprestatie zou ik een review moeten schrijven over de tv. Er zijn door zowel LG als Tweakers.net geen eisen gesteld mbt de beoordeling. Ik kreeg enkel een aantal punten die besproken moesten worden.
Ik heb de tv gedurende een periode van twee weken mogen testen bij mij thuis. Hier heb de tv in een comfortabele setting kunnen gebruiken en heb ik hem voornamelijk bekeken vanuit het perspectief van een eindgebruiker. Ik ben namelijk geen professionele tester en beschik niet over de mogelijkheden om beeldkwaliteit te meten en te vergelijken.
Ik heb hem simpelweg in ontvangst genomen alsof ik hem daadwerkelijk gekocht heb en hem nu in gebruik ga nemen.

Unboxing
De tv wordt in de originele verpakking geleverd. Mooi, kunnen we gelijk kijken of het uitpakken wel zo gebruiksvriendelijk gaat. Ik snij de doos aan de bovenkant open en een dik stuk piepschuim staart mij aan. Hij is in ieder geval veilig ingepakt. Na het bovenste stuk verwijdert te hebben zie ik de tv. Om de tv heen zitten een aantal zaken tussen de tv en de doos in geklemd. Het betreft hier de standaard zaken zoals kabels, afstandsbedieningen en allerlei voetstukken. Deze laten zich gemakkelijk verwijderen maar niet gemakkelijk uitpakken. Je verwacht bij een dure tv een degelijke verpakking maar helaas, alles zit in standaard gesealde plastic zakjes. Niet direct een ramp maar het openmaken is altijd vervelend, zeker als het twee weken later weer ingepakt moet worden. Het voetstuk zit echter wel weer netjes ingepakt in een stevige plastic verpakking. Als alle onderdelen net zo netjes waren ingepakt was de eerste ervaring al een stuk beter, toch een misser.

Montage
Het begin is verre van soepel. Ik pak direct de boekjes er bij om hier een eerste blik op te werpen. En dat had ik beter niet kunnen doen want ik wordt direct teleurgesteld. Geen handige quick start quide maar een dik boekwerk dat niet eens specifiek voor dit type geschreven is. Ik moet diverse pagina’s doorbladeren voor ik bij de montage instructies voor mijn model aan kom. Waarom moet een tv uit het duurdere segment zijn handleiding delen met andere (goedkopere) modellen? En waarom geen simpele quick start guide? Die krijg je tegenwoordig bij elk elektronisch product meegeleverd, zelfs bij de simpele setup box die gratis bij je tv abonnement mee komt.
En die montage is niet zo eenvoudig. De soundbar dient aan twee hoekvormen vastgemaakt te worden en die hoekvormen maak je vervolgens weer vast aan de tv. Dit is geen ingewikkeld klusje maar het is wel een onhandig systeem. Om de hoekvormen aan de tv vast te schoeven moet de tv vlak liggen op bijvoorbeeld een tafel zodat je de soundbar over de rand van de tafel heen kan hangen en de hoekpunten vast kan schroeven.

De tv staat op de hoeksteunen en de gehele soundbar en dit betekent dat hij lastig te plaatsen is. Een tv met een redelijk compacte voet in het midden kan je op elke tafel kwijt, deze tv kan je enkel op een tafel kwijt die net zo breed is als de tv. En dat betekent dat je vooraf na moet denken over de locatie van de tv en moet zorgen dat je een geschikte tafel hebt waar de tv goed op past.
Dit probleem omzeil je natuurlijk als je de tv aan de muur hangt. Hiervoor moet je dan wel zelf een wallmount aanschaffen.

Uiterlijk
Het uiterlijk is bij deze tv wellicht minder belangrijk juist omdat er zo veel aandacht is besteed aan het minimaliseren van alle randen. Je ziet eigenlijk geen behuizing om het paneel heen wat zeker een pluspunt is. De standaard is wellicht minder handig vanuit usability oogpunt maar het ziet er wel strak afgewerkt uit, dat valt zeker niet te ontkennen. Wat dat betreft heeft LG de spijker op de kop geslagen. Een zeer bescheiden tv waarbij alle aandacht naar het paneel gaat.

Installatie
Na het aansluiten van de tv (waarom is de stroomkabel zo kort?) begint de installatie. Hiervoor pak je de magic remote, een soort Wii afstandsbediening, en doorloop je enkele menu’s. Deze menu’s zijn erg vrolijk met een beestje dat je gezellig de weg wijst door de menu’s.
Je begint met het instellen van de taal en je regio. Als je de keuzes maakt blijft de tv even hangen en knippert het menu voordat de keuzes toegepast worden. Dit is geen ramp maar het zou visueel een stuk aantrekkelijker zijn als er een laadicoon in beeld gebracht zou worden. Dit kan je wellicht als muggenziften opvatten maar juist bij een tv waarbij er zo veel aandacht is besteed aan het installatiescherm en de het OS zijn dit opvallende minpunten die in een eerste gebruikersacceptatietest opgemerkt zouden moeten worden.

Dan gaan we de netwerkverbinding instellen. Ik kies natuurlijk voor de draadloze optie, immers kabels zijn echt iets van een vorig decennium. Ik kies mijn netwerk uit en krijg een invoer veld met daaronder de optie om wachtwoord weergeven aan te vinken. Wanneer ik echter op het invoer veld klik verschijnt een pop-up toetsenbord die voor het “wachtwoord weergeven” vakje duikt. Die keuze had ik dus eerder moeten maken aangezien deze optie later niet meer aan te klikken is. Wel lastig met een wachtwoord van 50 tekens.
Het is even wennen aan de magic remote dus ik, als te verwachten van een standaard gebruiker, maak een fout met de WiFi code. Ik krijg een mooi venster te zien met de volgende tekst: “De kabels zitten niet goed. Er kan geen verbinding worden gemaakt met internet.” De kabels zitten niet goed? Ik dacht dat mijn WiFi wireless was, dus zonder kabels.

Gelukkig zit links onderin een knop waarop staat “Probeer het opnie…”. Juist, de knop is te klein voor de tekst. Niet direct een probleem maar wel slordig als 90% van de ruimte om het scherm onbenut blijft. Een knop zou met zijn tekst mee moeten schalen. Wellicht dat dit in het Engels geen probleem is, als er enkel “Try again.” hoeft te staan.

Na het drukken op de knop keer ik terug naar het scherm om mijn wachtwoord in te vullen. Het wachtwoord is gelukkig onthouden en zorg nu eerst dat mijn wachtwoord weergegeven wordt voor ik op het tekstvak klik en de correctie doorvoer.

Tijdens het laden van de schermen leg ik even de magic remote neer. Wanneer ik hem weer op pak kan ik hem niet direct gebruiken, ik moet eerst op een knop drukken voor hij actief wordt. Aan de ene kant begrijpelijk, je wilt niet dat kort de remote aantikken tijdens het verzitten al zorgt dat het menu op springt. Echter wanneer je al in een menu zit zou de remote langer actief mogen blijven.

Gelukkig boeken we vooruitgang en kan ik bijna tv kijken. De tv wilt van mij weten of ik de tv bedoelt is voor thuis gebruik of… en dan is het gokken. Weer valt er een stuk tekst weg terwijl er nog letterlijk een half scherm over is. Gelukkig kan ik met de magic remote over de tekst bewegen zodat hij door loopt. Ah, of ik hem thuis of in de winkel gebruik? Logische vraag natuurlijk. Maar… mijn keuzes bestaan uit “Thuis”. Inderdaad, een vraag die je slechts een enkel mogelijk antwoord geeft. Onhandig.

Daarna wil de tv weten of ik de tv signalen ontvang via tv, decoder of een combinatie van beiden. Ik kies maar voor de decoder. Helaas is overslaan geen optie. De meeste huishoudens zullen ongetwijfeld de tv gaan aansluiten op een kabel danwel decoder. Helaas kan ik dat niet testen omdat wij beneden een tafel hebben staan uitgekozen was voordat we een tv kregen met zo’n brede voet.

Helaas, nu moet ik de decoder instellen. Op dit moment wordt ik een beetje chagrijnig van de menu’s en begin ik met de magic remote te wapperen. Aaah… beweeg hem naar de onderkant van het scherm en de knop overslaan springt omhoog. Apart, er is geen enkele visuele indicator dat deze knop zo tevoorschijn te toveren is en deze knop zou eigenlijk standaard in beeld moeten zijn aangezien er ruimte genoeg is. Het gaat hier om een 55” tv waarbij de menu’s slechts een fractie van het scherm benutten. Gaat de gemiddelde gebruiker dit wel snappen?
Vervolgens klik ik even snel door de gebruikersovereenkomsten heen. Leest iemand die ooit? Ik niet. Ik vind gewoon alles aan, dan zijn we het snelste klaar.

Resumerend
Dit is een goed moment om mijn eerste ervaringen even samen te vatten. Ik snap welke richting LG op wilt met het nieuwe installatiescherm en ik vind het zeker een goede stap vooruit. Helaas begin ik aan de installatie met de slechte nasmaak van het uitpakken en het monteren nog in mijn mond. Als ik dan vervolgens menu’s tegen kom die visueel heel mooi zijn maar qua informatievoorziening onder de maat zijn ben ik teleurgesteld. Als zit de nieuwe richting is die LG op wilt gaan moeten ze bepaalde stukken toch even heroverwegen. Even wat gebruikers van de straat plukken en alle menu’s nog even doorlopen.

WebOS
Gelukkig brengt LG meer dan enkel een vernieuwde installatieprocedure. Met een vlugge druk op de home knop op de magic remote zit ik in WebOS. Dit WebOS kenmerkt zich door een balk die de onderkant van het scherm beslaat. Op deze balk staan vervolgens allerlei applicaties die gestart kunnen worden. Denk hierbij aan gelokaliseerde applicaties zoals RTL XL, NOS Sport en Pathe Thuis. Maar ook internationale spelers zoals YouTube en Netflix zijn hier terug te vinden. Een belangrijke speler die ontbreekt is Plex. Alhoewel deze bij concurrenten zoals Samsung wel te vinden is kan ik deze bij LG nog niet ontdekken.

Deze applicaties zijn qua layout helaas niet in lijn gebracht met WebOS. Applicaties zoals Netflix en Pathe Thuis gebruiken hun eigen layout die bij velen al bekend zullen zijn van andere platformen. Hier is niks mis mee omdat deze applicaties een doordachte layout hebben en goed werken, zeker in combinatie met de magic remote. Anders is het verhaal als ik NPO wil opstarten. Dit is een applicatie die zich kenmerkt door trage en onlogische menu´s. Witte letters op een pikzwarte achtergrond. En mooi moment om de zwartwaardes van de tv te beoordelen maar visueel aantrekkelijk is het niet.

Tevens is er een LG store beschikbaar waar nieuwe applicaties gevonden kunnen worden. Helaas is deze de eerste keer dat ik hem wil bekijken tijdelijk niet beschikbaar en is deze gedurende de test periode niet beschikbaar gekomen. Dat is een slechte binnenkomer.

WebOS is echter niet beperkt tot een splash screen met snelkoppelingen naar leuke apps. WebOS is in elk onderdeel van de tv terug te vinden. Bijvoorbeeld het instellen van de tv, inregelen van de slaaptimer tot het kiezen van kleurtemperatuur, alles gaat via WebOS. Met een druk op de home knop en vervolgens een click op het instellingen icoontje tover je een instellingen menu tevoorschijn dat de linker helft van je scherm beslaat. De rechterhelft blijft de content tonen waar je naar kijkt waardoor je ook snel het effect van de wijzigingen kan zien. Zo kan je makkelijk instellingen aanpassen terwijl je midden in een spannende serie zit. Het menu ziet er gelikt uit en laat zich gemakkelijk bedienen.

Helaas merk je dat de tv wel wat kracht tekort komt of de menu’s nog niet geoptimaliseerd zijn want scrollen door het menu verloopt stroperig, overgangen haperen en het laden van een nieuw menu onderdeel enkele seconden duren. Tevens kom je hier weer een aantal knoppen tegen waarvan de tekst niet goed binnen de knop past. Ook hier had de knop simpelweg groter gemaakt kunnen worden aangezien de ruimte daarvoor aanwezig is. Ook de titel van het submenu past niet altijd binnen het daarvoor bestemde vlak. Vreemd, want de titels zijn groot genoeg om van veraf te lezen en deze zouden eenvoudig verkleint kunnen worden waardoor ze wel op die locatie zouden passen en alsnog leesbaar blijven.

Een leuke optie is die ik toch even wil noemen is dat je het LG logolampje ook vanuit het menu kan instellen. Je kan kiezen uit drie verlichtingniveaus of het lampje geheel uitzetten. Een klein detail maar het is zeer welkom.

3D weergave
Alhoewel 3D steeds meer gemeengoed wordt betekent dit niet dat het altijd even goed aangepakt wordt. LG heeft gekozen voor passief 3D waardoor de brillen eenvoudig en licht zijn. Standaard krijg je twee brillen meegeleverd maar je zit niet vast aan deze brillen. Je kan in principe elke bril gebruiken die voor passief 3D geschikt is. De standaard brillen zitten goed genoeg en storen tijdens het kijken niet. Ik zou ze niet uren lang op willen houden maar een film lang is geen enkel probleem, ze gaan niet irriteren. Wil je veel 3D content kijken kan je wellicht gaan kijken naar wat luxere brillen.

Het inschakelen van 3D gaat via een knop op de magic remote. Zelf kies je wat voor 3D content afgespeeld wordt (welke techniek gebruikt wordt) en de tv schotelt het keurig voor. Het kwam zeer overtuigend over en gaf een prima ervaring zoals ik die inmiddels gewend ben door diverse bioscoop bezoeken. Het geeft aan bepaalde films zeker een extra dementie. Ik testte het de eerste keer met de film 300 en die is natuurlijk zeer spectaculair in 3D.

Kleurweergave
Ik moet zeggen dat ik geen expert ben op het gebied van kleurweergave en eveneens geen goed vergelijkingsmateriaal ter beschikking hebt. Wel kan ik zeggen dat de kleurweergave in mijn optiek zeker in orde is. De kleuren komen goed over zonder dat ze direct van het beeld spatten. Sommige ingebouwde kleurprofielen zijn echter verre van bruikbaar in mijn ogen. Ze geven een onrealistische weergave en zijn vaak te dof en donker. Vaak worden tv’s als te fel, te helder en te kleurrijk gezien maar deze profielen slaan eerder de andere kant op door. Zelf de tv instellen naar eigen wens is dus een aanrader maar het juiste profiel uitkiezen kan vaak al voldoende zijn.

Contrast en helderheid
Om het contrast op te hogen wordt gebruik gemaakt van zowel local dimming als global dimming. Het eerste is volledig uit te schakelen, het tweede helaas niet. Local dimming werkt redelijk wanneer je naar filmbeelden kijkt. Het dimmen zelf valt, op een lage stand, niet op terwijl zwart wel merkbaar zwarter is. Echter in menu’s is het een ander verhaal. Bij donkere menu’s zie je een duidelijke halo om de aanwijzer heen wat gek over kan komen.

Global dimming is helaas enkel aan te passen in intensiteit maar niet volledig uit te zetten. Tijdens films merk je dit niet snel maar bij grote afwisselingen tussen donkere en lichtere scènes zie je wel duidelijk dat de bekende zwarte balken onder en boven niet altijd even zwart zijn. Daarnaast zie je het duidelijk wanneer je van het lichte WebOS over gaat naar donkere menu’s van bijvoorbeeld de NPO app.

Voor mij is local dimming een goede toevoeging aangezien het iets toevoegt op de momenten dat het nodig is, namelijk tijdens filmbeelden. Wie er geen behoefte aan heeft zet het uit maar moet dan genoegen nemen met minder zwarter zwart. Global dimming kan toegevoegde waarde hebben maar zou in zijn geheel uit te schakelen moeten zijn. Helaas een misser voor LG hier. Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk, zonder local en global dimming is het contrast lager dan bij andere panelen.

Ghosting
Tijdens het testen van de tv heb ik geen ghosting of inputlag opgemerkt. Wel moet je tijdens het aansluiten van een console even opletten dat je de juiste modus op de tv activeert. Dan is inputlag vrijwel niet merkbaar.

Pixeldefecten en inbrandgevoeligheid
Over pixeldefecten kan ik kort zijn. Gedurende mijn testperiode heb ik geen pixeldefecten opgemerkt. Wel denk ik dat de manier waarom de tv gebouwd is kan zorgen voor snellere beschadigingen van het scherm. De randen zijn te dun en om de tv goed beet te pakken druk je al snel op de randen van het scherm. Dit soort panelen zijn bij mijn weten niet gevoelig voor inbranden. Ik heb zelf geen vormen van inbranding gezien, ook niet bij het langer in beeld hebben van logo's.

Bouwkwaliteit en afwerking
De tv voelt stevig aan en staat ook stevig op zijn voet. De randen zijn netjes afgewerkt en de aansluitingen zijn allemaal keurig aan de achterkant van de tv weggewerkt. Ook de achterkant van de tv ziet er netjes uit, alleen vrees ik dat dit nooit echt bewonderd zal worden. Je koopt een tv immers om naar het beeld te kijken, niet naar de achterkant.

Boxing it up again
Na het beëindigen van de testperiode moet de tv weer ingepakt worden. Helaas gaat dit niet zonder het nodige gevloek. Je hebt een tv paneel dat in eerste instantie gewoon een rechthoekig paneel is. Helaas is het hier en daar wat dikker waardoor het slechts op een enkele wijze in de doos past. En je raad het al, pas de vierde keer is scheepsrecht. Doordat je weinig grip hebt op de tv wegens de zeer dunne bezel is het een lastig werkje om de tv goed in de doos te krijgen. Wat mij betreft zou een slimmere verpakking wenselijk zijn. Al is natuurlijk de vraag wie zijn tv na het uitpakken ooit nog opnieuw gaat inpakken.

Qua beeldkwaliteit scoort de tv goed maar ik heb niet de indruk dat hij de concurrentie voorbij gaat streven. Zeker op het gebied van contrast en absolute zwartwaarden zijn er concurrenten die beter presteren. Ook passief 3D is iets wat meerdere fabrikanten al succesvol toepassen, dat is ook niet nieuw. Deze tv moet het echt hebben van WebOS maar is dat genoeg? WebOS ziet er zeer gelikt uit maar komt met een aantal problemen zoals haperingen en schoonheidsfoutjes in diverse menu’s. Deze schoonheidsfoutjes kunnen natuurlijk weggepoetst worden en ik ben er van overtuigd dat LG dit ook zeker zal doen. Wat dat betreft heeft LG WebOS wellicht te snel naar buiten gebracht. Een paar weken langer testen en ontwikkelen zou een beter product hebben afgeleverd. Wellicht het grootste compliment voor WebOS is dat de normale afstandsbediening pas tijdens het inpakken van de tv werd ontdekt. De magic remote maakt een normale afstandsbediening volstrekt overbodig en dat met slechts een handjevol knoppen.

Heb jij ook een LG 55LB870V Zwart?

Hele nette review.
Dimensie, ik hoop niet dat je dement wordt van het kijken naar deze tv ;-)