MSI Classic CR70 2M-321NL Review

Jacob v Delden 8 juli 2014, laatste update op 6 november 2014, 595 views

MSI Classic CR70 2M-321NL

Naar mijn mening is dit een goede laptop, omdat hij een van de snelste dualcore processoren van het moment heeft, een goede combinatie met de 6GB ram. Bovendien heeft het scherm een bovengemiddelde resolutie met matte afwerking. Het is fijn dat MSI met deze classic-serie ook aan de niet-gamers denkt.

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding
  • supersnel opgestart, zo snel dat een ssd haast overbodig is
  • Bovengemiddelde resolutie van 1600 x 900 met matte afwerking
  • Een van de beste dualcores van het moment door hoge kloksnelheid
  • bovengemiddeld RAM-geheugen
  • 2 jaar garantie
  • Veel aansluitingen met o.a. 2 x 3.5mm jack, VGA, 2 x USB 3.0 enz.
  • Erg prettig toetsenbord
  • Gewicht in orde
  • Goede koeling door MSI
  • Bluetooth 4.0

Minpunten

• Ik vind het ontwerp niet heel strak
  • Klein trackpad
  • Standaard veel rommel voorgeïnstalleerd
  • Windows 8 is soms even wennen, maar heeft ook veel voordelen en het draait goed.
  • System Control Manager draait, maar kan niet geopend worden.
  • De fn+functietoetsen en de knoppen naast de powerknop hadden wel kunnen worden samengevoegd naar één rij knoppen/fn+functietoetsen.

Sinds zaterdag 4 juli ben ik de trotse bezitter van deze MSI CR70 2M-321NL.

Naar mijn mening is dit een goede laptop, omdat hij een van de snelste dual-core processoren van het moment heeft, een goede combinatie met de 6GB aan ram. Bovendien heeft het scherm een bovengemiddelde resolutie. Het is fijn dat MSI met deze classic-serie ook aan de niet-gamers denkt.

Dit is mijn allereerste revieuw over een product. Heeft u een mening of suggestie over deze review, geef dat dan a.u.b. in een reactie aan.

Featureset en aansltuitingen
Over de aansluitingen, hardwareknoppen en ingebouwde randapparatuur ben ik zeer tevreden. Wat betreft de aansluitingen zijn USB 3.0, VGA naast hdmi, 1Gbit/s ethernet, 2 x 3,5mm jacks, en een sd-kaartlezer ingebouwd. Natuurlijk is USB 3.0 eerder regel dan uitzondering, maar ik vind het vooral erg prettig dat het ethernet 1Gbit/s is. Veel concurrerende modellen van Lenovo hebben een in mijn ogen waardeloze 100Mbit/s-aansluiting.

De WiFi-module is van Realtek met 802.11 b/g/n, zonder 5GHz, met één antenne wat resulteert in een maximale snelheid van 150 MBits. Bij reviews van Hardware.info klaagt men altijd steen en been over dit soort basiskaartjes, maar ik zie eigenlijk het probleem niet. immers, wij hebben nog nooit een internetabonnement gehad dat ook maar richting de 150 MBits ging en zullen dat ook nooit krijgen, tenzij Google Fiber natuurlijk op bezoek komt :) bovendien, als je écht snelheid wil, doe het dan gewoon via het LAN.

Bovendien is het op mijn school erg handig dat er VGA is en niet alleen hdmi, omdat de antieke beamers alleen VGA hebben. Ook houdt hdmi er na 7 meter mee op, dus ik vind deze aansluiting onmisbaar. Ook ben ik nogal blij met de DVD+/-RW DL-drive, ik ben nogal bezig met booten en media dus dan is dit ideaal.

Ook kan je natuurlijk hierin een ssd stoppen, maar ik kan de dvd-drive niet missen dus ik ga nog een keer een crucial MX100 of M550 512GB erin zetten, ik heb vaker de schijf op 100% staan bij taakbeheer dan de processor...

Prestaties
Voor mijn doeleinden goed en in balans, behalve dan natuurlijk dat er een hdd inzit en geen ssd, maar de combinatie van een i5 en 6GB aan ram vind ik geweldig, hoewel het beter zou zijn als hij 8GB aan ram had.

Volgens Speccy draait het RAM op 800 MHz, en er zijn 2 sloten vrij en 2 sloten gevuld zijn in een positie 1 x 2GB + 1 x 4 GB. dit betekent dat als je wil upgraden naar 8 of meer dat je gewoon iets bij kunt plaatsen, en niet eerst bijvoorbeeld de module van 2 GB moet verwijderen en weggooien, dat zou zonde zijn.

Grafische prestaties
Bovendien vind ik dat de grafische prestaties ook voldoende zijn omdat de intel hd graphics geen 1080p scherm moet aansturen, maar een 900p, die 25% minder pixels heeft. Intel hd graphics 4600 is ongeveer even krachtig als een nvidia GT720m, dus ik had echt een paar honderd euro moeten uitgeven om letterlijk zichtbaar betere grafische prestaties te halen. Ik ben geen hardcore gamer die BF4 of Crysis speelt,maar ik speel wel bijvoorbeeld minecraft, geen superzware game, maar toch met first-person view en een 3D wereld enzo. Ik had wat filmpjes gezien over hoe een HD 4600 NFS doet op 30FPS, en in minecraft de instellingen goed zet dan krijg ik 80 FPS. behoorlijk indrukwekkend voor een chip die niet eens z'n eigen geheugen heeft.

Over de i5
Het is een goede processor, ik ben zeker niet teleurgesteld en zeker niet omdat het ook nog natuurlijk een mobiele variant is. Verwacht geen Octacore-4GHz-8MB cache-prestaties van deze cpu, die dingen heeft hij namelijk niet, maar voor alles wat ik tot nu toe gedaan heb en alles wat ik voorlopig ga doen, voldoet hij erg ruim. Bovendien is het natuurlijk Haswell; minder warmteproductie, beter procedé, langere accuduur, enzovoort. Ik ben blij dat deze CPU in de laptop zit. Bij sommige ASUS-alternatieven stoppen ze verouderde technologie in de laptop in de vorm van een Ivy Bridge-i5. Dit wilde ik absoluut niet hebben, vooral omdat de grafische prestaties van een HD 4600 30-70% beter zijn dan een HD 4000. Het L3 cache is 3MB, waar ik verder niet op inga.

Beeldkwaliteit
Dit display heeft een 1600 x 900 resolutie, kenmerkend voor de goedkopere 17-inch laptops. Deze resolutie is voldoende voor alles wat ik erop doe, ook bijv. fotobewerking. Wil je een 1080p scherm, wat zeker z'n voordelen heeft, dan zit je in een heel andere prijsklasse. Bedenk echter wel dat dat 900p 83% van 1080p is, terwijl 768p 71% is. ook laptops van 600 tot 1000 euro kunnen deze waardeloze resolutie hebben, met 900p heb ik 27% meer werkruimte, alles komt beter tot zijn recht.

Het display heeft een matte afwerking, en daar ben ik ontzettend blij mee, anders zou ik continu de helderheid op z'n hoogst moeten zetten zou ik nog iets willen zien. Het verschil tussen een glanzend scherm is vooral erg goed te zien omdat de omlijsting van het toetsenbord en de randen rond het scherm van glanzend plastic zijn. Ik zou me geen leven kunnen voorstellen zonder een matte afwerking, anders zou de beeldkwaliteit gewoon onwerkbaar zijn. Dus: Hulde voor MSI!

Over de overige kenmerken van het scherm, zoals het type, helderheid enz: Het display is natuurlijk wel een TN-exemplaar. Voor een laptop ongeveer wat ik verwacht had, de kijkhoeken zijn niet fantastisch maar dat kun je natuurlijk aanpassen door het deksel te draaien. Wij hebben op de PC een Iiyama Prolite E2273HDS monitor, die door Hardware.info (net zo'n site als Tweakers) goed tot zeer goed uit de bus kwam. Ik heb geen verschil gemerkt met de beeldkwaliteit tussen deze monitor en het scherm van de MSI (ik heb ze niet naast elkaar gezet). Een prima scherm dus, Bovendien vind ik dat het verschil tussen de laagste helderheid en de hoogste helderheid vrij groot is, zodat het scherm geschikt is voor zowel erg donkere ruimten als redelijk lichte ruimten. Tuurlijk, in de volle zon schiet de helderheid gewoon tekort, maar het laagste helderheidsniveau vind ik wel erg handig voor als ik om 11 uur s'avonds achter een bureau zit.

Het scherm is niet een touchscreen, maar dat wilde ik ook niet. In de ideale wereld van Microsoft en Intel koopt iedereen een superdunne ultrabook van een halve kilo en 1800 Euro met touch en Windows 8, dus is Microsoft zo grappig geweest om W8 vooral vernieuwen te maken voor toucscreens. ALs ik een touchscreen op deze laptop zou kunnen hebben zonder meerprijs zou ik het doen, maar ik ben gewoon te gewend aan een muis om zomaar alles op een toucscreen te doen. Ik vind een touchscreen beter passen bij een tablet of smartpone, ook omdat het idee is dat je met één hand het apparaat vasthoud en met de ander alles aantikt. Dit kan niet bij een laptop.

Bouwkwaliteit
Goed, althans: tot nu toe is er nog niets stuk. Ik heb nog nooit een laptop gehad die gewoon uit elkaar viel of waarvan zelfs de scharnieren o.i.d stukgingen, dus dat verwacht ik hier ook niet. Alles zit gewoon netjes in elkaar, maar het is geen unibody en daar ben ik zeer blij mee, als je dan een harde schijf moet vervangen ben je de sjaak. Bij mijn vorige laptop was de onderkant bezaaid met allerlei verhogingen en randen voor de verschillende kleppen die je eruit kon schroeven, bij deze is alles een mooi glad stuk, behalve dat halverwege hij wat dikker wordt. Dit heeft natuurlijk wel weer het voordeel dat de laptop een beetje schuin staat, wat de typhouding ten goede komt.

Verder beschikt de laptop niet over rare fratsen zoals zo'n puntje in het midden van het toetsenbord, een zogenaamde trackpoint, welke stamt uit de jaren '90 en De bouwkwaliteit van de DVD-drive is teleurstellend maar gelukkig zit deze meestal veilig opgeborgen.

Het toetsenbord
tikt overigens erg fijn, het is het beste toetsenbord dat ik ooit heb gehad, en veel beter dan het losse toetsenbord bij onze PC. Het toetsenbord is niet verlicht en dat is natuurlijk vrij jammer, maar ik ga nog een keer proberen of ik wat zogenaamd EL-Wire tussen de toetsen door kan laten lopen, waardoor ik deze in alle kleuren van de regenboog kan laten oplichten.

Trackpad
Bovendien beschikt het trackpad over een handige knop waarmee je de hele handel uit kunt zetten, een uitkomst als je aan het typen bent en je wilt niet dat de muis verschuift doordat je met je pols over het trackpad schuift. Ik koppel dus altijd een muis in, maar die heeft een paar functies niet die het trackpad wel heeft: vanaf de linker zijkant vegen voor het wisselen tussen apps (erg handig, probeer het eens) en natuurlijk multitouch: dit wordt gebruikt bij het scrollen in Windows 8. Ik vind het trackpad er raar uitzien. Het heeft een heel dikke rand, en onderaan zit een soort nepzilveren balk, met dááronder pas een knop (dus niet twee). Ik vind dit er foeilelijk uitzien,
maar meestal kijk ik toch naar het scherm...

Ergonomie
Hier heb ik niks over te zeggen. Hij werkt gewoon erg prettig en ik ben sindsdien een fan van MSI.

Warmte en geluid
Menig tweaker weet dat MSI ook vrij mooie koelingen maakt voor vooral videokaarten. In dit geval is de koeling waarschijnlijk ook gewoon door MSI gemaakt. Hij heeft een mooi roostertje aan de linker kant, en wat ik vooral ook handig vind is dat de laptop op 6 rubber pootjes staat, wat er voor zorgt dat de roostertjes aan de onderkant voldoende instroom-lucht krijgen. Ik heb op het beestje RealTemp GT staan, de temperatuur komt nooit boven de 50 graden aan de netstroom under load, en op het moment dat ik dit aan het typen ben is de temperatuur 33 graden.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur is niet geweldig en de reputatie van MSI bij dit onderwerp evenmin. Bij browsen of in Werken houdt hij het zo'n 4 uur vol. Dit is onder meer te wijten aan het grote scherm, en dat de i5 geen -u of -y processor is. Dat laatste neem ik echter voor lief, want zo'n ULV heeft in mijn ogen echt absoluut waardeloze prestaties voor z'n geld.

In één woord: Fantastisch! waar koop je nou een laptop van een goed merk met een mooi mat scherm met niet die oeroude 768 pixels (ik heb een keer gedownscaled en ik schrok me dood), een i5 die de 3 GHz aantikt, 6 gig ram met nog 2 sloten leeg die in 14 seconden opstart zonder SSD? wie het weet mag het zeggen.

Heb jij ook een MSI Classic CR70 2M-321NL?

Hoe kom je erbij dat er standaard 4 memory slots beschikbaar zijn? Is dat echt zo bij jou? Overal zie ik er nl. maar twee staan...
Ik heb de laptop inmiddels ook in mijn bezit en kan bevestigen dat er maar 2 geheugenslots in zitten, dus dat van die 4 lijkt me niet te kloppen...?
Dat is wel gek, ik heb de speccy nagekeken (ik heb het ding nog niet opengemaakt) en onder 'Ram' staat dit:

RAM
Number Of SPD Modules 2
Slot #1
Size 2048 MBytes
Manufacturer Hyundai Electronics
Max Bandwidth PC3-12800 (800 MHz)
Part Number HMT425S6AFR6A-PB
JEDEC #7 838,1 MHz 11,0 11 11 30 41 1,350 V
Slot #2
Size 4096 MBytes
Manufacturer Hyundai Electronics
Max Bandwidth PC3-12800 (800 MHz)
Part Number HMT451S6AFR8A-PB
JEDEC #5 685,7 MHz 9,0 9 9 24 33 1,350 V
JEDEC #6 761,9 MHz 10,0 10 10 27 37 1,350 V
JEDEC #7 838,1 MHz 11,0 11 11 30 41 1,350 V

<einde info van speccy>

Bevalt hij je overigens? voor mij is hij nu alweer 'obsolete' met broadwell... :)
Lees vaker dat de Speccy info niet klopt met de werkelijkheid. Ik zal het eens op mijn CR70 draaien, kijken wat ie zegt. Hij draait hier als een zonnetje hoor! Overigens wel met een SSD en 2x4GB geheugen i.p.v. de standaard 4+2GB.
O dat zou best kunnen, ik lees nu ook overal dat hij gewoon 2 slots heeft, maar ik pakte Speccy erbij zodat ik alle informatie direct bij mekaar had. Heb je een andere uitvoering (ipv 2M-321NL iets anders) dan? Jja ik hoorde eens dat je dan betere prestaties krijgt als je twee dezelfde modules bij mekaar zet (dual channel) dus misschien ga ik dat nog wel doen, maar als ik er een SSD in zet dan raak ik gewend aan die snelheid, wil ik nooit meer terug... Toch een iets te dure grap voor mij.
Zo dat is een best pc'tje! ik wil hem zelf ook gaan aanschaffen zowel voor mij als voor een vriend van mij. wij gaan er voornamelijk op editten, en minecraft spelen. Volgens mijn pa die hem inmiddels heeft renderd de pc echt in een top snelheid.
Leuk! Nog leuker is dat als je hem bestelt en je bewaart het serienummer en een bewijs van aankoop, dat je dan bovenop de 2 jaar 3 maanden extra garantie krijgt! voor meer informatie op de ondersteuningssite van MSI.

verder kan ik de Sharkoon Sharkoon force heel erg aanraden, voor mij de ideale muis in Minecraft!

Probeer als je hem eenmaal hebt eens de zeven knoppen boven het toetsenbord uit, zitten Coole functies tussen!