Apple Lightning naar SD kaartlezer Review

arjan1995 7 juli 2014, laatste update op 7 juli 2014, 4.539 views

Apple Lightning naar SD kaartlezer

De Apple Lightning naar SD-kaartlezer is een handig accessoire voor als je vaak fotografeert of filmt en deze foto's meteen wilt bewerken. Als je echter over een gejailbreakt apparaat beschikt, kun je er veel meer mee, en dan pas wordt de vrij hoge prijs van 29 euro ook echt gerechtvaardigd.

Pluspunten

• Extra opslagcapaciteit voor je iPad (jailbreak vereist)
  • Mogelijkheid om foto's en video's van je camera op je iPad te laden, om ze vervolgens te bewerken en te delen

Minpunten

• Apps en games zijn niet (zonder hacks of symbolische links) op de SD- kaart te installeren (jailbreak vereist)
  • Door het snoerstukje bungelt de sd-kaart aan de iPad, bij de niet-lightning versie bestaat de adapter uit één vast stukje.

Omdat mijn iPad constant te weinig ruimte heeft, heb ik besloten om deze adapter te kopen. Voordat iedereen denkt "Wow, éindelijk veel meer ruimte voor een prikkie", lees a.u.b. de hele review door.

Foto's bewerken

De adapter is eigenlijk enkel bedoeld om foto's en video's vanaf je fotocamera op je iPad te zetten, om ze meteen te kunnen bewerken en delen. Ik heb dit met een kaartje met wat foto's (in de juiste DCIM mappenstructuur) van mijn telefoon getest (ik heb geen echte fotocamera - zie verderop) en het werkt goed.

Geheugeniutbreiding
Ik zelf beschik namelijk helemaal niet over een camera, dus waarom zou ik dan de adapter hebben gekocht?
Meer opslagruimte :)
Op een gejailbreakt apparaat kan je de adapter namelijk benaderen met iFile (een soort Verkenner voor op de iPad en de iPhone), en dan is het kaartje opeens gewoon een schijfstation.
Je kan er dus films, muziek en foto's op gooien vanaf je pc (Of met iTransmission downloaden op de iPad zelf) en deze vervolgens met een mediaspeler als VLC afspelen.
Als je met de ipad zelf veel filmt kun je ook af en toe wat filmpjes verplaatsen om weer wat geheugenruimte vrij te maken.

Als je Apps of games wilt verplaatsen moet je echter uitkijken, want iOS verwacht dat de mappenstructuur in /var/Mobile/Applications altijd aanwezig is - het OS is immers niet gemaakt met verwisselbare opslag in het achterhoofd. Je kan best de map Documents van bijvoorbeeld VLC of een map voor roms van een emulator verplaatsen, maar niet meer dan dat.

Uiterlijk
De adapter is volledig in de stijl van Apple: Wit, slank vormgegeven en zonder veel tekst of andere symbolen erop. Wat ik echter jammer vind is het korte stukje snoer van ~8cm. Daardoor "hangt" het kaartslot aan de iPad, terwijl bij de 30-pins Camera Connection Kit het adaptertje gewoon één stuk is - Dat oogt vind ik veel netter.

Met 29 euro is het geen goedkope adapter. Je moet dan namelijk ook nog zelf een SD (of Micro SD met adapter) erbij kopen en dan zit je gauw op 40-50 euro. Bij een Android apparaat was dat meteen één ster geweest (gezien de hoge prijs), maar bij de iPad betaal je steeds 90 euro voor een verdubbeling van de capaciteit. Omdat een 64GB SD kaart maar rond de 30 euro kost, heb je er voor in totaal 60 euro 64GB bij. Een iPad 64GB is 200 euro duurder dan een iPad 16GB, dus dan is het ineens niet zo heel duur meer (maar je hebt wel wat beperkingen).

Prestaties
De adapter werkt ongeveer net zo snel als het kopiëren van een bestand via de computer (al heb ik maar een Class 4 kaart), dus daar valt niks op aan te merken

Conclusie:
De iPad Lightning naar SD kaartlezer kent eigenlijk twee doelgroepen: Officieel is het voor fotoliefhebbers een accessoire om je foto's op groot scherm te bekijken, te bewerken en te delen. Daarvoor werkt het product uitstekend, alhoewel het dan een behoorlijk prijzig dingetje is.
De tweede groep is de tweaker / jailbreaker, die kan het gebruiken voor extra opslagruimte en hiermee dus juist geld besparen: Veel films meenemen is nu toch wel wat aantrekkelijker geworden. Als je geen gekke mappen verplaatst kan er eigenlijk ook weinig aan fout gaan.

Heb jij ook een Apple Lightning naar SD kaartlezer?