Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

wildpicture 28 februari 2009, 5.723 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Goedkoop. Simpele installatie.

Minpunten

• Transfer snelheid veel lager dan verwacht o.b.v. gigabit aansluiting (6-8MB/s).
  • Bij gebruik onder Windows7, telkens blue screens (werkt wel goed met XP).

Features Score: 4
De LaCie schijf had ik uitgekozen om een goedkope opslag te hebben voor alle pc's in het netwerk. Een eerdere LaCie externe schijf met USB aansluiting (die er op de foto's vrijwel identiek uit zag) zat nog in een metalen behuizing. Deze schijf heeft een zwarte plastic behuizing, die erg kras gevoelig is. En je ziet er elke vingerafdruk op. Wat er overigens aan deze schijf design is, kan ik echt niet ontdekken. Het is gewoon een glimmend zwarte blok met een blauw lampje. Ondanks dat er in de behuizing geen ventilator zit, vind ik de schijf behoorlijk lawaai maken.

Installatie is redelijk eenvoudig. De schijf wordt niet zonder meer herkend. Je moet wel op iedere pc de LaCie software installeren. Dat gaat snel en simpel. Vervolgens kun je de schijf mappen naar een drive letter. Onder XP werkte alles prima. Onder Windows7 kreeg ik continu bleu screens, die ik onder W7 nog nooit eerder gehad had. Na veel zoeken kwam ik erachter dat het te maken had met de combinatie van een netwerkschijf en sommige anti-virus software. Met AVG werkte het dus niet. Uiteindelijk bleek AntiVir de enige te zijn waar het wel werkte.

Mijn grootste probleem met deze schijf is de zwakke performance. In een netwerk dat volledig gigabit is, zou je toch een redelijke performance mogen verwachten. De schrijf snelheden bleven steken bij ongeveer 6-7MB/s en met lezen kwam ik tot net 8-9Mb/s. Dat vind ik te weinig. Met mijn Netgear SC101T SAN (samen met 1TB schijf voor 210 euro) haal ik ruimschoots 40MB/s.

De mogelijkheden die de ingebouwde server biedt, heb ik niet uitgeprobeerd omdat ik daar geen behoefte aan had. Je kunt op de schijf een deel openstellen zodat het van buitenaf benaderbaar is (met wachtwoord beveiliging) en je dus overal via het internet bij je bestanden kunt.

Na een week testen, heb ik de schijf retour gestuurd. Voornamelijk vanwege de matige performance.

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Je hebt absoluut GEEN software nodig van LaCie, op alle PC's in my LAN herkennen hem zonder. Je kan de netwerk NAS altijd benaderen door "\\NETWERKNAAM" of door "\\IP-ADRESS" in je windows verkenner in te voeren.

De foutmeldingen zijn bij mij ook geen tot nauwelijks en dankzij een flaw in de backend is het mij ook gelukt om via de telnet in het kastje zelf te komen (=Linux shell)

Overigens moet ik je helemaal gelijk geven op de snelheid en geluid. Voor mij zijn deze punten niet zo noodzakelijk, het geluid heb ik geen last van (staat in de meter kast) en de snelheid (had ik graag wel beter) is meer dan voldoende voor een 'extra' back up HDD.

Ik gebruik deze NAS voornamelijk als OTAP (zonder MySQL) en dit werkt prima, Apache en PHP draaien stabiel. Ik heb er ook Transmission (=Torrent programma) op draaien, maar dit is vrij zwaar voor het kastje! Maar het werkt wel!!

Ik heb nu ook wel het maximale uit deze NAS gehaald, ik zou hem dus alleen adviseren voor 'huis-tuin en keuken' gebruik die bij bestanden willen komen vanaf elke computer (ongeacht OS)

Trouwens top dat je hem heb terug gestuurd. Had ik achteraf ook wel willen doen voor een uitgebreider NAS (het liefst ook een waar je ook direct toegang hebt tot de shell).
best DragoslaV,

mijn computer zit geen lacie space hardchijf , zelf met de programma ook niet .

kan je me helpen groet sandro
Volgens mij krijg je die slashes ertussen als je deze lacie instelt met een andere explorer als IE .. ik heb het met chrome gedaan en toen deed hij dat dus ook.
Nou ik heb na een paar dagen de moed opgegeven. Hij zit weer terug in de doos en gaat retour.
Eerst wilde hij niet in mijn netwerk zichtbaar worden. Alles stond goed, dus werkgroepnaam en tcp/ip instellingen. Als ik dan bij netwerklocaties keek dan zag ik hem staan en stond er tussen iedere letter een \. Ik kon hem wel benaderen en ik kon er ook bestanden op zetten. Maar dat ging met de al reeds genoemde trage snelheid.

Vandaag was hij ineens wel zichtbaar binnen mijn werkgoep.

De hele dag staat hij te knipperen en hoor je de schijf. Als ik dan in de log kijk staat hij helemaal vol met foutmeldingen.

Ik heb gemaild naar LaCie want bellen is niet mogelijk, maar heb na bijna een week nog geen reactie. Dus de ondersteuning is ook bagger.

Ik zie ook geen mogelijkheid om zelf extra shares aan te maken. Iets dat bij bijv. een IOMega wel gaat.
Hij was wel gelijk zichtbaar op de PS3, dus de mediaserver werk goed.

Ik ga op zoek naar een uitgebreider model van een ander merk en hoop dan meer succes te hebben. Als er iemand een goede aanbeveling heeft dan hoor ik het graag.