Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Bold 9000 Zwart Review

n4m3l355 14 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.240 views

BlackBerry Bold 9000 Zwart

Pluspunten

• Helder scherm
  • Beter binnenwerk
  • Snellere CPU

Minpunten

• Onhandige trackball
  • Hardere toetsen

Voorwoord
Ik had een kleine 1,5 jaar een Blackberry 8800 en op een gegeven moment was het tijd voor een upgrade. Nu heb ik qua eisen niet alteveel zij het dat ik een mobiel wil hebben die een fysiek toetsenbord heeft en push mail. Zodoende zeker na de 8800 kwam ik snel uit op de Blackberry 9000 of te wel de Bold.

Verpakking en inhoud
De inhoud van de verpakking is het volgende:
  • De Bold
  • Sleeve
  • Accu
  • Installatie cd
  • Handleiding en tips
  • Headset
  • Data-kabel
  • (Reis)oplader
Al met al een vrij complete inhoud. Wat me als eerste opvalt is dat de oplader geen gewone oplader is zoals de voorganger maar eentje met een US/UK/NL plug wat wel handig is als je onderweg bent. Verder is de sleeve ook verbeterd, de oude voor de 8800 heeft namelijk een clip achterop die geponsd als het ware is op de sleeve die bij veelvuldig gebruik een doffe plek op de achterkant tot gevolg had.

De specs
Vervolgens de specs, hier zet ik de 8800 tegen de Bold af ter illustratie wat met name de verbeteringen (en verslechteringen) zijn.

8800Bold
Afmetingen en gewicht114x66x14 mm, 134 g114x66x15 mm, 136 g
Batterij22 dagen standby, 5 uur in gebruik13,5 dagen standby, 4,5 uur in gebruik
Geheugen64mb flash, MicroSD supp.128mb flash, 1Gb intern, MicroSD supp
NetwerkGSM/GPRS/EDGE/BTUMTS,GSM/GPRS/HDSPA/BT
Display320x240480x320

De installatie en hardware
De handleiding is vrij simpel met de uitleg hoe dit dient te gebeuren, ten eerste druk je op het knopje om de achterkant te verwijderen en daar komt het binnenwerk tevoorschijn. Hier is dan ook direct een verbetering.

De linker foto is de Bold en rechts de 8800. Bij de 8800 zodra je de sim helemaal erin duwt is deze enkel nog te verwijderen met een mesje terwijl de Bold met een beetje lange nagel met een beetje moeite eruit te duwen is. Wat nog opvalt is dat de oude de MicroSD in de behuizing heeft met een klepje die ietwat fragiel is (en afgebroken bij mij) terwijl de nieuwe deze aan de buitenkant heeft zitten. Dit gaat voor mijn gevoel wel ten gunste van het uiterlijk.

Het klepje herbergt de MicroSD kaart. Deze is standaard er al ingestopt en is met een nagel eruit te halen, het terug stoppen is onmogelijk zonder een pen en de nodige moeite. Van mij had de kaart dan ook wel in de behuizing mogen blijven zitten. Wat ook wel jammer is wat je ziet is de bezel die een aluminium look heeft, let wel, een look het is net zoals de 8800 een kunststof uitvoering die wel tegen een stootje kan maar dan springt de verf er vanaf.
Als je de mobiel weer dichtmaakt zie je aan de achterzijde nog een wezenlijk verschil. De oude versie heeft namelijk een pianolak achtige uitstraling die na verloop van tijd dof wordt daarintegen nu is gekozen voor een leerachtige uitstraling wat ietsjes netter is na verloop van tijd. Nog een verschil is dat deze met een 3MP camera'tje met flash is uitgerust. Verre van een camera vervanger maar om even snel wat door te mailen is dit ideaal. Verder bevind zich hier natuurlijk ook de batterij, RIM geeft zelf 4,5 uur stevig gebruik aan echter ik heb WiFi/BT permament aanstaan en bel ook de nodige uren soms per dag wat ik niet terug zie aan de accu. En al zou deze leegraken binnen een dag (nog niet voorgekomen) kun je deze makkelijk swappen.
Vervolgens de voorzijde ook hier zijn een paar verschillen. Ten eerste het scherm zelf heeft een hogere resolutie maar komt ook helderder over. Veel mobieltjes hebben de neiging dat wit eerder gelig is, dit is hier zeker niet het geval. Daarnaast is ook de scroll ietsjes aangepast, voor mij helaas iets in de negatieve zin. De Bold heeft iets minder ruimte waardoor deze in gebruik wat minder prettig is. Een ander verschil is het toetsenbord.

De linker is de Bold en rechts de 8800. Het is niet zo duidelijk te zien maar de 8800 had een klein randje aan de toetsen ook lijken de toetsen iets zachter te zijn. Nu kan het zijn dat ik nog gewend moet raken aan de Bold maar in de eerste instantie was het oude toetsenbord prettiger.
Qua design zijn dus een tal van verbeteringen maar ook verslechteringen. Wat wel opvalt is dat RIM heeft gelet op de verschillende openingen. De 8800 heeft nogal de neiging op een tal van plaatsen stof aan te trekken die onmogelijk schoon te maken zijn. Dit is nu ver opgelost zo is de speaker geen klein gaatje meer, de microfoon heeft geen klein zeefje meer wat hopelijk uiteindelijk tot gevolg heeft dat er minder stof blijft zitten.

De software
Ten eerste is het menu ietsjes herstyled wat niet zo'n verschil is en na het updaten van de PIN aan de BES komen de oude mailboxen automatisch weer terug. Wat opvalt is zodra je iets installeerd deze niet direct meer op je overview komen maar in een mapje downloads, deze zijn vervolgens wel weer te verplaatsen. Wat ik voor mezelf altijd installeer is EQO en Googlemaps. EQO is een gratis messenger die beduidend sneller werkt nu. Dit valt het meeste op wanneer je van programma naar programma gaat (de blackberry is wel multitasking) blijft alles lekker werken. De 8800 begon dan soms wanneer wat data binnenkwam nog wel eens te haperen. Dit merk je overigens ook wanneer je bv een pdf'je opent dit gaat nu beduidend sneller.
Wat nog een verbetering is, zijn de toegevoegde vormen van netwerkverbindingen. Je kunt nu heel snel op een WiFi in tappen en vooral om snel een foto'tje door te mailen is dit practisch. De verbindingen zijn wel nog steeds zo betrouwbaar als vroeger. Al rij je over de snelweg dan zal de Wifi wegvallen of misschien zelfs 3G echter GPRS blijft altijd overeind en gesprekken/verbindingen vallen niet weg. Ook wel zo prettig natuurlijk wanneer je je agenda synced. Ook is de A2DP hier een prettig iets, ik zit in de auto, mijn radio synced en bij een gesprek neemt de Bold automatisch over zodat je rustig kunt spreken zonder dat je eerst de radio dient te dimmen.

Al met al een zeer nette telefoon. Erg zakelijk qua uitstraling maar toch netjes. Qua hadware zijn er een tal van verbeteringen zowel functioneel als in design echter ook een paar verslechteringen. Te denken aan de trackbal of het toetsenbord. De software is nog hetzelfde gebleven, ondanks dat de OS wel een beduidend nieuwere versie is merk ik hier (zoals het hoort) niets van. Het is een uiterst stabiel apparaatje waar zeker op de software niets op valt aan te merken. Ben je dus op zoek naar een telefoon met toetsenbord, push en verwacht je nog de nodige veiligheid is de Bold zeker een aanrader.

Handige links
Blackberry Bold homepage
Boy Genius review
EQO, mobiele messenger

Heb jij ook een BlackBerry Bold 9000 Zwart?

Korte, maar krachtige review. Wat ik mis aan je review zijn de mogelijkheden van het BlackBerry OS zich kenmerkt ten opzichte van andere mobile OS'en.

Maargoed, dit is een review van een telefoon, geen OS. Wellicht dat ik aankomende zomer een Bold 9000 voor 'erbij' bestel (heb op het moment een Storm). Sinds 2 weken ben ik BlackBerry-gebruiker en het is een verademing qua gebruiksgemak. Dan doel ik met name op het OS, dat is voor mij _/-\o_
toch wel een zeer nette review. Heb je er al nieuwe software opgezet ? Welke carkit/holder gebruik je ? Die van brodit of een ander merk. Waar laat je de blackberry als je onderweg bent, in je broekzak lijkt me echt een groot geval of valt dat wel mee.

Ik zou deze wel los willen kopen, met een sim only en een instant email van T-mobile erbij voor een jaartje. De abo tarieven voor 2 jaar zijn zo schrikbarend hoog voor de privé gebruiker dat loopt al snel naar de 8 á 900 euro minimaal na 2 jaar totale kosten.

[Reactie gewijzigd door jatmoos op 21 april 2009 22:12]