Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

Phuncz 6 juli 2014, laatste update op 7 augustus 2014, 541 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Een gebruiskvriendelijk en betrouwbaar toestel met bovengemiddeld resultaat in alledaagse taken. Door direct contact met de voor- en achterkant is een case wenselijk ivm. krassen. Prijs is relatief hoog, batterijduur bij gematigd gebruik meer dan voldoende (2-3 dagen) en de 4G-verbinding werkt zeer vlot (~ 6MB/sec downstream getest).

Pluspunten

• aluminium en glas voelt goed aan
  • gebruiksvriendelijkheid iOS
  • goede (rear) camera
  • stabiele en vlotte werking
  • hoge 4G-snelheden
  • prima batterijduur voor formaat
  • te bedienen met één hand

Minpunten

• relatief hoge prijs
  • door vlak ontwerp is een case wenselijk
  • kwetsbare lak op de zijkant

Hedendaagse consumentenelectronica kent meer en meer merkgebondenheid door de gesloten eco-systemen en de contrasterende werking van de software. Om neutraal te blijven, bekijk ik in deze review het toestel in een vacuum, dus zonder het te vergelijken met tientallen andere Android en Windows Phone toestellen.

De iPhone 5 is in mijn ogen een goed gebalanceerd toestel: degelijke kwaliteit van componenten en behuizing, goede en duidelijke weergave van informatie, makkelijk en intuïtief in het gebruik evenals een gezonder batterijduur.

In zowat elk aspect van het toestel komt kwaliteit als topprioriteit naar voren. Een fel en contrastrijk scherm met een GorillaGlass beschermlaag, geannodizeerde aluminium achterkant en zijkanten, goede camera, zeer stevige Lightning kabels, zelfs de knoppen voelen stevig aan. Ook al is het allemaal zeer degelijk gemaakt, het is toch raadzaam om een case te halen als je het toestel in een goede zichtbare staat wilt houden. Doordat het toestel op zijn glasplaat of de aluminium achterkant ligt naargelang de orientatie, kan dat ene hardere korreltje vuil een lelijke kras toveren op één van die zijdes in no time. Persoonlijk vind ik de Apple iPhone 5S Case de ideale partner, door zijn slanke profiel en stevigheid, houdt hij de telefoon beschermd en toch nog compact.

Qua helderheid heeft het scherm een streepje voor: in de volle zon is hij nog steeds bruikbaar en de automatische verlichtingsstand is tot nu toe zowat altijd correct gebleken. De kleuren zijn accuraat en de scherpte is goed zodat je zelden eraan denkt dat je naar een LCD-scherm kijkt. De camera is voor een telefoontoestel ook meer dan voldoende, vooral door de goede automatische werking evenals de macro fotografie voor bijvoorbeeld een stukje tekst van dichtbij of een snelle shot die je met een druk op de knop, swipe-beweging en druk op het scherm een foto kan laten maken.

Op het gebied van connectiviteit laat het toestel mooie resultaten zien: de WiFi snelheid is zo vlot dat het mijn internetlijn volledig kan benutten en zelfs de 4G-verbinding werkt zeer vlot (~ 6MB/sec downstream getest). Ook de nieuwe Lighting connector vind ik een geslaagd iets, door zijn stalen behuizing voelt deze veel steviger aan dan je zou verwachten, ondanks dezelfde afmetingen als Micro-USB. Het enige lastige hieraan is dat nog niet zo lang geleden alles met een andere stekker gebeurde en we nu in de fase zitten waar we apparatuur of kabels moeten vervangen hiervoor. Tot nu toe heb ik hier weinig last van want ik gebruik het toestel enkel bekabeld om op te laden.

Op het vlak van gebruiksvriendelijkheid vind ik dit toestel een uitblinker, door de snelle, stabiele werking van iOS evenals het gemak dat je dit toestel kan bedienen met één hand zonder issues. Met de geruchten van de nieuwe 4.7" iPhone "6" betwijfel ik of dit nog mogelijk is en dit zal voor mij een factor zijn om te bepalen of ik zal upgraden.
De batterijduur is comfortabel genoeg voor mijn gebruik, waarbij ik 2 tot 3 dagen haal op één lading, soms zelfs langer bij weinig gebruik. Door het elimineren van een always-on verbinding voor e-mail en het niet gebruiken van Social Media apps haal ik die cijfers met gemak, terwijl de WiFi en 3G/4G verbinding altijd aan staan.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Wat bedoel je met een relatief hoge prijs? Relatief aan wat?
De gemiddelde smartphone consument verwacht voor die prijs een >4" scherm, evenals een quad-core en uitbreidbaar geheugen. Ik hoor wel af en toe dat ze dit toestel te duur vinden door het gebrek aan deze features.

Persoonlijk wil ik geen groot scherm want ik bedien graag mijn toestel met één hand. Een quad-core zegt maar zoveel als de uiteindelijke prestatie en die is top in mijn ogen. Uitbreidbaar geheugen heb ik ook geen behoefte aan want ik sla er niet alles op en heb iTunes Match voor mijn muziek.

Daarom noem ik het relatief: het is voor anderen te duur gezien de concurrenten (Samsung Galaxy S, Sony Experia, HTC One,...) "meer" bieden, maar voor mij is het niet te duur omdat ik geen mini-tablet wil.